Backup av NAS-server

Permalänk
Medlem

Backup av NAS-server

Har en Synology DS209 idag och vill hitta ett smart sätt att även ha en backup på min Synology server.
Det känns som många borde sitta inför samma situation och förmodligen löst det på något finurligt sätt?

Hittills har jag manuellt då och då kopierat över data till en extern hårddisk...

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta? Ska det vara offsite?

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vad man får räkna med att betala för sådant?
Är inte helt familjär med begreppet offsite men misstänker att det innebär ett oberoende lagringsutrymme utanför hemmet kanske. Isåfall ska det vara offsite.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan tillägga något alternativ för backup av en NAS externt? Känns som många borde ha samma problem/funderingar.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på samma sak som du, köpte nyligen en 214play som jag vill ta backup av.

För tillfället har jag även en windows server stående men jag har inte hittat något sätt att ta backup av NAS -> windows server. Det går dock att köra mot en r-sync server om man har en linuxmaskin stående. Jag har planer på att låta windows gå i graven och slänga in någon linux dist istället, då borde det lösa sig.

Men för NAS -> Windows har jag tyvärr ingen lösning i dagsläget.

edit: Tror det ska gå att ta backup till en extern HDD om du kopplar in den i din NAS, om det fram för allt är diskhaveri du vill skydda dig emot.

Permalänk

Det här har jag funderat på lääänge utan kommit på en tillfredsställande lösning. Smidigast är antagligen en annan Synology NAS-server på annan ort.
Jag har testat satt upp kopiering till Googledrive (via mjukvara på min dator) men det funkar inte 100% bra.
Synologys DSM har ju backupstöd till HiDrive (=Kasst enligt mig) och Amazon Glacier (obegriplig prissättning), jag hoppas de gör det här smidigare i framtiden.

Annars har jag en extern hårddisk jag kopierar allt viktigt till varje natt, men brinner huset ner så brinner den ju också..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Exakt samma bild jag har.
HiDrive och Amazons tjänst är inga höjdare verkar det som. Hur tänkte Synology här?
Enklast är kanske att sätta en annan Synology någonstans...

Jag behöver inte backupa något från mina burkar utan det är endast min diskstation som ska backupas.

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt erfarenhet av Synology's lösning men själv har jag löst min backup med hjälp av en raspberry pi som via duplicity gör backup mot Amazon S3, som har en relativt simpel prissättning om man använder deras kalkylator.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Måste man ha en Raspberry pi? Vad är anledningen till den maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Måste man ha en Raspberry pi? Vad är anledningen till den maskinen?

Det ska fungerar oavsett maskin http://duplicity.nongnu.org/ jag använder en raspberry pi för att den är strömsnål och tyst. Det gör att det kan stå på dygnet runt och på så sätt löper man inte risken att glömma backups etc

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Det ska fungerar oavsett maskin http://duplicity.nongnu.org/ jag använder en raspberry pi för att den är strömsnål och tyst. Det gör att det kan stå på dygnet runt och på så sätt löper man inte risken att glömma backups etc

Men är inta tanken att Synology utan duplicity eller annan tredjeinstans ska kunna backupa allt när som helst? Direkt från Synologyn alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Men är inta tanken att Synology utan duplicity eller annan tredjeinstans ska kunna backupa allt när som helst? Direkt från Synologyn alltså.

Ah jo det är mycket möjligt, jag har som sagt väldigt lite erfarenhet om Synology lösningen utan har själv löst det som nämnt ovan.
Men om möjligheten finns att göra backup via maskinen till Amazon glacier skulle jag inte undvika den lösningen på grund av att det kan vara lite småkrångligt att leta fram vad det skulle kosta.
Om man använder följande kalkylator bör man kunna få en god uppskattning på kostnaden http://calculator.s3.amazonaws.com/index.html och så länge du inte tänkt återskapa backupen regelbundet är kostnaden för nedladdningar begränsad till de få gångerna då du är i behov av att återställa.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Den där kalkylatorn var ju inget för dödliga, om man inte läst på ordentligt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Gör backupp i dag med USB disk.
Ingen som satt upp en t.ex freenas och kör backupp som Rsync? Tänkte ställa en gammal burk i en annan fastighet eller helst hemma hos farsan...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Den där kalkylatorn var ju inget för dödliga, om man inte läst på ordentligt.

Som exempel om du lagrar 200gb och gör 100k requests på en månad utan att ladda ner data.
Alltså du laddar helt enkelt upp din backup, och listar lite filer etc skulle det kosta 6.51 dollar.
Detta är räknat på att du sparar i EU, och det stämmer relativt väl överens med kostnaderna jag har personligen för min backup av bilder till s3.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

CrashPlan. Det använder jag för att göra backup på mina datorer och min Synology DS1812+.

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter säker backup och jag ser väl egentligen 3 alternativ:

- Cloud sync till Google Drive / Dropbox
- Cloud backup till CrashPlan.
- Synology Time Backup till NAS som placeras hos vän.

Använder idag Dropbox (30 GB gratis) på min laptop och är otroligt nöjd men är lite rädd när det kommer till just sync då jag hört mer än en historia där allt innehåll försvunnit eller blivit korrupt för att mjukvaran strulat. Google Drive verkar inte spara 'revisions' av raderade filer (många skräckhistorier) och Dropbox gör det 'bara' i 30 dagar om man inte betalar för Extended Version History (ingen info om pris) vilket ger 365 dagar. Utmaningen är väl att upptäcka problem i djupa mappar.

En lite mer dedikerad backup-lösning är CrashPlan som verkar använda sig av liknande backup som Apples Time Machine - d.v.s. att man lagrar grunddatan och sedan olika kompletta revisioner så att man kan rulla tillbaka till ett tidigare datum. Även här finns otaliga exempel på backupdata som blivit helt korrupt utan att mjukvaran varnat. Deras recensionssida på Amazon har t.o.m. fler negativa än positiva betyg. En annan nackdel är att väldigt många klagar på deras bandbredd. Fördelen skulle väl vara att man inte rör ursprungsdatan utan det är 'bara' backupen som kan bli korrupt. Samtidigt kan den vara korrupt utan att man vet det och därmed står hjälplös när ett problem väl uppkommer.

Ett tredje alternativ är att lägga ut en större klumpsumma på ytterligare en NAS, installera Synology Time Backup (deras CrashPlan-alternativ) och placera den hos en vän. Skulle man behöva återställa data så slipper man alla nerladdningstider då det räcker att hämta den. I teorin lönar det sig väl ekonomiskt men samtidigt förlorar man supporten en månadstjänst erbjuder och man står ensam om problem uppstår.

Är väl egentligen inte 100% nöjd med något alternativ.

Permalänk
Skrivet av Agile:

CrashPlan. Det använder jag för att göra backup på mina datorer och min Synology DS1812+.

Kör också Crashplan för onsite och offsite (gratis till vänner). Har en server dit alla hushållets filer etc går och så har jag Crashplan free på den för jag blev trött på att kopiera manuellt.

Skickar backupper till en dator i LAN, en extern HD samt två Offsite vänner. Helt gratis. Det som går offsite krypteras ju automatiskt så man inte beh oroa sig för att någon ska snoka i semesterbilderna.

Om man vill använda Free så är ett tips att inte skapa olika "backupset" beroende på vad som ska gå onsite och offsite, för när full expires så kan man bara ha ett "backupset". Själv backar jag bara 400gb så jag skiljer inte på onsite och offsite, allt går till alla destinationer..

Tog en vecka innan alla offsite hade synkat första gången men nu skickar den ju bara nya/ändrade filer så det går ju smidigt.

Kan rek