Permalänk
Medlem

Byta bort Sony Vegas mot..?

Hej,
Jag gör videorecensioner på produkter åt diverse företag, men känner att alldeles för mycket tid går åt redigeringen. Jag känner att Sony Vegas är alldeles för osmidigt till det jag använder det till.

I korthet är det jag behöver kunna göra:
- Klippa ihop flera klipp (duh!), oftast med någon enklare fade:nings-animation
- Enklare justeringar av kontrast, exponering, färger..
- Lägga in text
- Lägga in bakgrunder bakom texten
- Lägga in .png bilder med transparent bakgrund
- Enklare ljudredigering (tysta, ändra volym)
- Ändra hastighet på klippen

Se några exempel på mina tidigare filmer här:

Någon som sitter på kännedom om program som uppfyller mina ovanstående krav, men som inte är lika bökigt som Vegas?

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur länge har du använt Vegas? Enligt mig spelar det nästan ingen roll vilket program du redigerar i (Vegas, Premiere eller Final Cut) alla har sina små för- och nackdelar. Det du listar att du vill göra med ditt redigeringsprogram tycker jag Vegas är ypperligt för, det gäller bara att använda och lära sig det så mycket som möjligt.

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostops:

Hur länge har du använt Vegas? Enligt mig spelar det nästan ingen roll vilket program du redigerar i (Vegas, Premiere eller Final Cut) alla har sina små för- och nackdelar. Det du listar att du vill göra med ditt redigeringsprogram tycker jag Vegas är ypperligt för, det gäller bara att använda och lära sig det så mycket som möjligt.

Jag har använt det till ca 6st färdiga filmer i stil med de två ovanstående.

Det är mycket möjligt att jag inte använder verktygen i Vegas på rätt sätt alla gånger, men några av de saker jag stör mig på är t ex:

* Det är svårt att få text på samma ställe, t ex. X pixlar ifrån vänster kant. Längden på texten flyttar startpunkten, så för varje text du skriver måste du aktivt försöka matcha in den så att den hamnar på ungefär det ställe du vill ha den på.
Det är också en annan sak jag stör mig på; du kan inte välja plats med den precision jag behöver. Du kan bara använda två decimaler på "location", vilket inte är tillräckligt. Textens längd bestämmer därmed om den är liiiite för långt åt vänster eller åt höger, jämfört med övrig text.

* Svårt att kopiera effekter från ett klipp till flera andra. Det enklaste sättet, som jag hittat, är att högerklicka på ett klipp, välja kopiera, högerklicka på nästa klipp och välja "Paste event attributes". Detta inkluderar dock även ändringar man gjort med "time stretch", så det går inte att kopiera effekter från dessa klipp.
Det går även bara att kopiera till ett klipp åt gången, och har man (som jag) en massa småklipp så blir det en jäkla massa klickande.

Ovanstående är de primära irriationsmomenten jag kan komma på på rak arm.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vegas, Premiere, FCPX + lite annat.
Vissa saker gillar jag i Vegas som jag inte gillar i andra etc. Så, inget är bäst på något. Jag gillar Vegas i hur lätt det är att göra pan/tilt/zoom i ett klipp med keying - rent visuellt istället för att fylla i värden som du gör i t.ex Premiere.

Att lägga på en vignette i Premiere är lite jobb medan det sker i ett nafs i Vegas.

Hur lång tid tar ett klipp i editeringen att göra?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hur lång tid tar ett klipp i editeringen att göra?

Hm, jag vet inte riktigt. Allt mellan 3 - 6 timmar skulle jag säga. I och för sig så bestämmer jag ordningen och upplägget på alltihopa samtidigt som jag redigerar, men jag tycker ändå att det är en väldig massa "dubbeljobb" hela tiden.
Det mesta utav tiden går åt just att hålla på och flytta på texter, och lägga på samma effekt på samma klipp utan att de plötsligt går dubbelt så fort ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

windows movie maker?
haha, nä, men adobe after effects ska ju vara bra har jag hört.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Håller inte på med video själv men var någon som snackade om Avid's program skulle vara riktigt bra.

Avid Media Composer 7 kan du kolla upp men det verkar ganska dyrt.
http://www.avid.com/US/products/media-composer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, jag vet inte riktigt. Allt mellan 3 - 6 timmar skulle jag säga. I och för sig så bestämmer jag ordningen och upplägget på alltihopa samtidigt som jag redigerar, men jag tycker ändå att det är en väldig massa "dubbeljobb" hela tiden.
Det mesta utav tiden går åt just att hålla på och flytta på texter, och lägga på samma effekt på samma klipp utan att de plötsligt går dubbelt så fort ^^

//Gorian

Oj, 3-6h låter lite lång tid. Kanske är det förarbetet som är lite tunt vilket gör att du får lägga tid för detta i efterarbetet? Ska inte döma och jag har inte studerat närmare exakt vad du gör med olika filmer men helt klart låter det som om du skulle kunna korta ned det där ordentligt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Oj, 3-6h låter lite lång tid. Kanske är det förarbetet som är lite tunt vilket gör att du får lägga tid för detta i efterarbetet? Ska inte döma och jag har inte studerat närmare exakt vad du gör med olika filmer men helt klart låter det som om du skulle kunna korta ned det där ordentligt.

// A

De är ju det jag känner också - att det tar en sjujäkla tid för väldigt lite resultat ^^

Visst skulle jag kunna planera förarbetet bättre, men jag känner ändå inte att det är "flyttandet av klippen" som tar mest tid, utan just sådana praktiska saker som att flytta på texterna, och att lägga till animationerna.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

De är ju det jag känner också - att det tar en sjujäkla tid för väldigt lite resultat ^^

Visst skulle jag kunna planera förarbetet bättre, men jag känner ändå inte att det är "flyttandet av klippen" som tar mest tid, utan just sådana praktiska saker som att flytta på texterna, och att lägga till animationerna.

//Gorian

Ladda ned en trial av Premiere elements eller något och se om de går fortare?

Tror även att Davinci Resolve numer klarar videoeditering och är gratis om du inte ska köra 4K eller 3D.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sist jag använde vegas kunde jag då ha profiler som jag importerade på varje klipp.
Blev lite chockad när jag såg att du lägger 3-6h på det där (borde gå på under en timme).

Varför slowmotion när du tar upp saker?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har använt det till ca 6st färdiga filmer i stil med de två ovanstående.

Det är mycket möjligt att jag inte använder verktygen i Vegas på rätt sätt alla gånger, men några av de saker jag stör mig på är t ex:

* Det är svårt att få text på samma ställe, t ex. X pixlar ifrån vänster kant. Längden på texten flyttar startpunkten, så för varje text du skriver måste du aktivt försöka matcha in den så att den hamnar på ungefär det ställe du vill ha den på.
Det är också en annan sak jag stör mig på; du kan inte välja plats med den precision jag behöver. Du kan bara använda två decimaler på "location", vilket inte är tillräckligt. Textens längd bestämmer därmed om den är liiiite för långt åt vänster eller åt höger, jämfört med övrig text.

* Svårt att kopiera effekter från ett klipp till flera andra. Det enklaste sättet, som jag hittat, är att högerklicka på ett klipp, välja kopiera, högerklicka på nästa klipp och välja "Paste event attributes". Detta inkluderar dock även ändringar man gjort med "time stretch", så det går inte att kopiera effekter från dessa klipp.
Det går även bara att kopiera till ett klipp åt gången, och har man (som jag) en massa småklipp så blir det en jäkla massa klickande.

Ovanstående är de primära irriationsmomenten jag kan komma på på rak arm.

//Gorian

Angående textens positionering - Jag hade liknande problem i After effects - där jag hade en ruta med namn på personen som interjuvades. Jag ville ju såklart att textens vänstersida skulle börja på samma ställa oavsett namn. Fick sitta och positionera texten för hand när man hade bytt namn.
Efter ungefär ett dagsarbete så märkte jag att all den text jag skrivit var center positionerad. Efter att ha gjort den vänster justerad så vart allt så mycket enklare.

Men men, man lär sig av sina misstag

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hej,
Jag gör videorecensioner på produkter åt diverse företag, men känner att alldeles för mycket tid går åt redigeringen. Jag känner att Sony Vegas är alldeles för osmidigt till det jag använder det till.

I korthet är det jag behöver kunna göra:
- Klippa ihop flera klipp (duh!), oftast med någon enklare fade:nings-animation
- Enklare justeringar av kontrast, exponering, färger..
- Lägga in text
- Lägga in bakgrunder bakom texten
- Lägga in .png bilder med transparent bakgrund
- Enklare ljudredigering (tysta, ändra volym)
- Ändra hastighet på klippen

Se några exempel på mina tidigare filmer här:

https://www.youtube.com/watch?v=ZwHxt1HxfH0

https://www.youtube.com/watch?v=ag01hgAhFU8

Någon som sitter på kännedom om program som uppfyller mina ovanstående krav, men som inte är lika bökigt som Vegas?

Mvh,
Gorian

Jag tog ned och testade Corel, kändes rätt kraftfullt. Du kan ladda ned härifrån.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sist jag använde vegas kunde jag då ha profiler som jag importerade på varje klipp.
Blev lite chockad när jag såg att du lägger 3-6h på det där (borde gå på under en timme).

Varför slowmotion när du tar upp saker?

Jag har försökt att få profilerna att funka, men det vill inte. När jag väljer importera (eller vad det står) och går in i mappen där jag sparat profilerna, så är mappvyn tom. Går jag till mappen i Utforskaren så ligger dock profilerna där.
Kanske gör fel på något sätt..

Angående slowmotion grejen är det faktiskt resultatet av ett dåligt förarbete i detta fall. ^^ Jag ville poängtera ut att prylen jag tog upp var densamma som jag visade i det längre klippet direkt efter. Inte alls nöjd med den biten, men jag orkade inte göra om det.

Skrivet av KeVVa:

Angående textens positionering - Jag hade liknande problem i After effects - där jag hade en ruta med namn på personen som interjuvades. Jag ville ju såklart att textens vänstersida skulle börja på samma ställa oavsett namn. Fick sitta och positionera texten för hand när man hade bytt namn.
Efter ungefär ett dagsarbete så märkte jag att all den text jag skrivit var center positionerad. Efter att ha gjort den vänster justerad så vart allt så mycket enklare.

Men men, man lär sig av sina misstag

Jag vill minnas att jag kikade efter detta, men att den då var vänsterpositionerad. Ska kika igen när jag kommer hem.

Skrivet av Henrik-W:

Jag tog ned och testade Corel, kändes rätt kraftfullt. Du kan ladda ned härifrån.

Jag har faktiskt gett Corel ca 15min av min tid, men gillade det inte. Det kändes tunt på något sätt, och alla videos jag hittade var oerhört fokuserade på de färdiga effekterna.
Kanske borde ge det några minuter till. Jag gillade tanken med tracking-grejen, att man kunde få t ex en text att hålla sig på "samma ställe" vid panoreringar och sånt, men fick det inte att fungera vidare bra när den skulle tracka objekt som inte tog upp någon större del utav bilden. Så då surade jag ihop igen

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Redigerade precis en video i Kdenlive. Jag tyckte det var riktigt smidigt när jag väl kom på arbetsflödet. En möjlig nackdel är om man inte vill köra Linux, men det vill ju jag så det funkar för mig. Fördel är att det är gratis samt öppen programvara. Nu har jag inte jobbat jättemycket med positionering av text så du får väl testa lite själv och se om det kan vara ett alternativ. Det funkar stabilt och bra. Använde Vegas för några år sedan och i mitt tycke kändes det krångligare med Vegas (men jag kanske inte hade kommit på hur man gör saker effektivt i Vegas).

http://www.kdenlive.org/

Här är en basic guide för Kdenlive: http://userbase.kde.org/Kdenlive/Manual/QuickStart

Den finns även guider på på youtube såsom dessa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Angående textens positionering - Jag hade liknande problem i After effects - där jag hade en ruta med namn på personen som interjuvades. Jag ville ju såklart att textens vänstersida skulle börja på samma ställa oavsett namn. Fick sitta och positionera texten för hand när man hade bytt namn.
Efter ungefär ett dagsarbete så märkte jag att all den text jag skrivit var center positionerad. Efter att ha gjort den vänster justerad så vart allt så mycket enklare.

Men men, man lär sig av sina misstag

Har nu kikat på detta!
Jag har valt att vänsterjustera texten, men trots det så flyttas texten åt båda hållen (precis som om den vore centerjusterad) när jag skriver. Grymt irriterande, och medför en jäkla massa extra jobb!

Kan vara en bugg förstås..

Ronnylov: Kör Windows, är jag rädd :/

Visa signatur

---