Utlänningar vill köpa min trummor.

Permalänk
Medlem

Utlänningar vill köpa min trummor.

Har en annons på blocket som jag säljer ett par trummor i, har nu fått två meddelanden ifrån personer som skriver på engelska och ber mig skicka mail till dom.
Vad göra?

meddelande 1:
nummer: +1(929) 400-****

Hello, do you still have the drum set you posted on blocket.se available for sale?, reply to my email: (kvinnonamn).mackenow@gmail.com

meddelande 2:

nummer: craigbugde

is your musical equipment listed on blocket still for sale?
Contact chizo****@gmail.com

Svarade artigt och välskrivet på första, ingen respons på timmar..

med vänlig hälsning.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Du får väl se om de svarar imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Du får väl se om de svarar imorgon?

Jo, men jag vill bara veta om det är någonting lurt med detta.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Hedersmedlem

Är det något speciellt du ställer dig tveksam till mer än att det kommer från utlandet? Är det annorlunda trummor på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Är det något speciellt du ställer dig tveksam till mer än att det kommer från utlandet? Är det annorlunda trummor på något vis?

Nej helt vanliga digitala trummor, som går att få tag på ebay billigare än på blocket.

ingen som har hört av sig förutom dessa två, vilket får mig att klia mig i skallen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malawie:

Nej helt vanliga digitala trummor, som går att få tag på ebay billigare än på blocket.

ingen som har hört av sig förutom dessa två, vilket får mig att klia mig i skallen.

scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam

svara dem inte

Permalänk
Medlem

Beror lite på, om de är i din ort och kan hämta dem så ser jag inte något problem?
Är du villig och skicka trummorna?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam scam

svara dem inte

Känns lite så ja.

Skrivet av Pnorberg:

Beror lite på, om de är i din ort och kan hämta dem så ser jag inte något problem?
Är du villig och skicka trummorna?

Nej, skickar gör jag inte.

Jag är mest rädd att dom ska typ, få min adress och stjäla dom.
Många inbrott i kvarteret på senaste tiden så man blir lite paranoid faktiskt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Dra öronen åt dig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Den första kan jag inte avgöra med 100% att den är scam, men den andra är absolut 100% scam. Det är en färdig mall han använder till alla annonser som ligger i musikdelen troligtvis, därför han skriver "musical equipment" och inte "drums", för att han ska kunna använda samma mall till så många olika annonser som möjligt.

En annan version som är grymt vanlig är att säga "item" istället för vad man nu har på annons, då kan man använda samma mall till precis alla annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Dra öronen åt dig.

Det gör jag!

Skrivet av SueCia:

Den första kan jag inte avgöra med 100% att den är scam, men den andra är absolut 100% scam. Det är en färdig mall han använder till alla annonser som ligger i musikdelen troligtvis, därför han skriver "musical equipment" och inte "drums", för att han ska kunna använda samma mall till så många olika annonser som möjligt.

En annan version som är grymt vanlig är att säga "item" istället för vad man nu har på annons, då kan man använda samma mall till precis alla annonser.

Jag hoppar det då, låter för lurt.

Tack för svaren allesammans!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Malawie:

Det gör jag!

Jag hoppar det då, låter för lurt.

Tack för svaren allesammans!

Stod i AB/Expressen om denna "brittiska kvinna" tidigare idag.

Permalänk
Inaktiv

Både Helen och Craig är bedragare. Pengar efter överföring försvinner snabbt igen och du har förlorat ditt objekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skit i att svara helt enkelt, uppenbart scam.
Får sådana mail varje gång jag lägger ut något på blocket så inget att bry sig om.

Förskottsbetalning eller träff irl är det som gäller när man säljer en vara, och då ska betalningen ske till bankkonto och inte paypal eller liknande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gabriel15:

Skit i att svara helt enkelt, uppenbart scam.
Får sådana mail varje gång jag lägger ut något på blocket så inget att bry sig om.

Förskottsbetalning eller träff irl är det som gäller när man säljer en vara, och då ska betalningen ske till bankkonto och inte paypal eller liknande.

Sen ska man ju heller inte försskottsbetala hela summan, finns många risker

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skit i att svara helt enkelt, uppenbart scam.
Får sådana mail varje gång jag lägger ut något på blocket så inget att bry sig om.

Förskottsbetalning eller träff irl är det som gäller när man säljer en vara, och då ska betalningen ske till bankkonto och inte paypal eller liknande.

Förskottsbetalning är ingen garanti för att du inte kommer utsättas för bedrägeri, du är inte säker bara för att du har fått pengar inbetalda av någon på ditt konto.

Ett bedrägeri som utnyttjar detta faktum går till så att du säljare A sätter ut en annons, bedragare B kontaktar A och kommer överens om pris och till vilket bankkonto pengarna skall skickas. Bedragare B sätter själv ut en annons för samma summa och kommer i kontakt med köpare C. Bedragare B ger ut säljares A konto och köpare C sätter in pengarna. Säljare A skickar varan till bedragare B medan säljare C tillslut kommer polisanmäla säljare A som blir av med pengarna. Nu står säljare A utan sin vara och några pengar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.