HP 625 startar ej. Startknapp lyser, fläkt går igång.

Permalänk
Medlem

HP 625 startar ej. Startknapp lyser, fläkt går igång.

HP 625. Den fungerade normalt fram till för en vecka sedan. Därefter ville den inte starta.

Jag provade med hard reset. Tog bort batteri, nätkabel och mus. Höll startknappen nere i 30 sekunder. Kopplade sedan enbart i nätkabeln. Tryckte på startknappen. Fungerade inte.

Därefter provade jag att ta bort batteri, nätkabel och mus. Höll startknappen nere i 30 sekunder. Kopplade sedan i nätkabeln och skärmkabel till en extern skärm. Tryckte på startknappen. Datorn startade normalt. Detta fungerade i 2 dagars tid, men inte längre.

Nu är läget som följande. Då jag trycker på startknappen tänds startknappen. Capslock blinkar långsamt 5 gånger. Knappen med symbol för trådlås anslutning lyser. Efter ca 5 minuter startar fläkten. Inget annat verkar gå igång i datorn. Skärmen förblir svart.

Jag har försökt hitta en lösning på internet utan resultat. Är det någon på forumet som har någon bra idé?
Jag vill om möjligt undvika att öppna upp datorn och pilla loss olika delar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

HP 625. Den fungerade normalt fram till för en vecka sedan. Därefter ville den inte starta.

Jag provade med hard reset. Tog bort batteri, nätkabel och mus. Höll startknappen nere i 30 sekunder. Kopplade sedan enbart i nätkabeln. Tryckte på startknappen. Fungerade inte.

Därefter provade jag att ta bort batteri, nätkabel och mus. Höll startknappen nere i 30 sekunder. Kopplade sedan i nätkabeln och skärmkabel till en extern skärm. Tryckte på startknappen. Datorn startade normalt. Detta fungerade i 2 dagars tid, men inte längre.

Nu är läget som följande. Då jag trycker på startknappen tänds startknappen. Capslock blinkar långsamt 5 gånger. Knappen med symbol för trådlås anslutning lyser. Efter ca 5 minuter startar fläkten. Inget annat verkar gå igång i datorn. Skärmen förblir svart.

Jag har försökt hitta en lösning på internet utan resultat. Är det någon på forumet som har någon bra idé?
Jag vill om möjligt undvika att öppna upp datorn och pilla loss olika delar.

Tack på förhand!

Taget från HP:

Citat:

LEDs blink 5 times System board General system board failure

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01443366...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ingen som har en idé vad jag kan prova med för att få datorn att starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Ingen som har en idé vad jag kan prova med för att få datorn att starta?

Ditt moderkort är troligtvis trasigt.
Så, nej du kommer nog inte kunna starta datorn utan att byta moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Moderkort eller GPU.

Permalänk
Medlem

Ifall det inte är moderkortet som är trasigt, vad finns det då för sätt att försöka starta datorn?

Permalänk
Skrivet av Boppo:

Ifall det inte är moderkortet som är trasigt, vad finns det då för sätt att försöka starta datorn?

Får du bild med extern skärm elr tv inkopplad? Om nej har troligen grafikkretsen gett upp, då denna är integrerad på mobot så finns det inte så mkt att göra åt problemet, såvida du inte är beredd att dela burken. Isf kan du bla testa enligt denna: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc

Föreslår att du återkommer med resultatet i tråden efter koll med ext skärm elr tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Får du bild med extern skärm elr tv inkopplad? Om nej har troligen grafikkretsen gett upp, då denna är integrerad på mobot så finns det inte så mkt att göra åt problemet, såvida du inte är beredd att dela burken. Isf kan du bla testa enligt denna: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc

Föreslår att du återkommer med resultatet i tråden efter koll med ext skärm elr tv.

Som jag skrev tidigare lyckades jag starta datorn under två dagar då jag hade den kopplad till en extern skärm. Det fungerar inte längre, så nej jag får ingen bild med en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Som jag skrev tidigare lyckades jag starta datorn under två dagar då jag hade den kopplad till en extern skärm. Det fungerar inte längre, så nej jag får ingen bild med en extern skärm.

Då har den helt enkelt gett upp.
Garanti om du har det, annars dags för ny.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

OK. Ny dator inköpt. Hur kan jag enklast rädda det som finns på hårddisken och för över det till en extern hårddisk eller till den nya datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa http://www.dustinhome.se/product/5010784891/deltaco-docking-s... eller liknande. Ta ur gamla HDn och sätt i vaggan, anslut USB till nya datorn, kopiera över.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro