Intel ökar, Nvidia står stilla och AMD tappar på grafikmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel ökar, Nvidia står stilla och AMD tappar på grafikmarknaden

Integrerade grafikdelar fortsätter knipa marknadsandelar och i årets första kvartal stod Intel för hela 67 procent av grafikmarknaden, vilket är en ny toppnotering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

AMD kommer att fortsätta att tappa..

First !

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår rätt, så räknas inte kretsarna till konsolerna med i detta.
Vilket borde innebära att AMD säljer fler kretsar än vad som syns här.
Korrekt?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Är det inte helt ointressant hur många % Intel har, eftersom man inte kan välja bort GPU delen, utan får den på köpet så att säga, det finns väl ingen som spelar spel och inte har nvidia eller ati? De som använder Intel har med största sannolikhet köpt en dator för att surfa på hemma och inte spela.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd

Jag tror att Intel bara kommer fortsätta att växa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vill dem öka på marknaden så är det kanske dags för något annat än rehashes. Vad är next? Nvidia GTX Titan ULTRA + 500 CUDA 60 FPS G-SYNC ELITE?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Vill dem öka på marknaden så är det kanske dags för något annat än rehashes. Vad är next? Nvidia GTX Titan ULTRA + 500 CUDA 60 FPS G-SYNC ELITE?

Misstänker att det är det som de gör med Maxwell. 750 ti visar att det går att få prestanda utan stort nätagg och för hyfsad peng i litet chassi utan superventilation. Tror det kan hjälpa en del, särskilt om AMD lyckas med motsvarande och det blir prispress i det segmentet.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

"Det betyder att den som inte behöver spela de tyngsta spelen"

borde nog vara:

"Det betyder att den som inte spelar överhuvudtaget"

... eftersom integrerad grafik fortfarande är totalt värdelöst.

För övrigt borde integrerad grafik enbart tas med i statistiken i de fall den faktiskt används. Då borde Intels siffror sjunka ordentligt (och även AMD:s, givetvis), och statistiken skulle bli intressant, till skillnad från nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Är det inte helt ointressant hur många % Intel har, eftersom man inte kan välja bort GPU delen, utan får den på köpet så att säga, det finns väl ingen som spelar spel och inte har nvidia eller ati? De som använder Intel har med största sannolikhet köpt en dator för att surfa på hemma och inte spela.

Det beror väl på vad man jämför ifall det är intressant eller inte?

Det är ju inte spelmarknaden enbart som jämförs, utan total försäljning. Uppenbarligen räcker det inbyggda för att fler och fler ska vara nöjda med sitt spelande utan att behöva ha separat.

Hade man bara jämfört AMD och NVIDIAs separata grafikkort så hade man väl sett den vanliga ca 50/50-fördelningen, något mer för NVIDIA gissar jag på eftersom AMDs inbyggda är inräknade i deras tårtbit här.

Vill man däremot se just att grafikmarknaden för separata kort totalt sett minskar så är det väl högst intressant att se hur stor del som numera består av inbyggda kretsar? Det hade dock varit mer intressant att se AMDs tårtbit uppdelad i separata och inbyggda istället för ihopbakat som nu.

Skrivet av backfeed:

"Det betyder att den som inte behöver spela de tyngsta spelen"

borde nog vara:

"Det betyder att den som inte spelar överhuvudtaget"

... eftersom integrerad grafik fortfarande är totalt värdelöst.

För övrigt borde integrerad grafik enbart tas med i statistiken i de fall den faktiskt används. Då borde Intels siffror sjunka ordentligt (och även AMD:s, givetvis), och statistiken skulle bli intressant, till skillnad från nu.

Uppenbarligen är inte inbyggd grafik "totalt värdelöst" för alla. Jag kör själv WoW, SC2, D3, Hearthstone m.m. på min AMD APU i sovrummet ibland. Det flyter ju inte alls lika bra som på min vanliga spel-PC, men inte är det slött och hackigt heller.

I WoW kanske man får slå på medium, men medium är ju normalläge för spelet, så om det flyter på där, så är det ju långt från värdelös prestanda.

Att ha med inbyggd i statistiken oavsett om den används eller inte är ju fortfarande relevant, eftersom många företagsdatorer förr också såldes med ett extra grafikkort. Det påverkar antal sålda separata grafikkort, alltså ska det vara med i ett diagram som vill visa just hur stor/liten del av marknaden (inte BARA spelmarknaden, utan totalt antal sålda enheter) som separata kort har.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så om jag förstår rätt, så räknas inte kretsarna till konsolerna med i detta.
Vilket borde innebära att AMD säljer fler kretsar än vad som syns här.
Korrekt?

AMDs grafikkort är populära för bitcoinminers. Det har lett till en prisökning på vissa av deras highendkort i vissa fall.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Det betyder att den som inte behöver spela de tyngsta spelen"

borde nog vara:

"Det betyder att den som inte spelar överhuvudtaget"

... eftersom integrerad grafik fortfarande är totalt värdelöst.

För övrigt borde integrerad grafik enbart tas med i statistiken i de fall den faktiskt används. Då borde Intels siffror sjunka ordentligt (och även AMD:s, givetvis), och statistiken skulle bli intressant, till skillnad från nu.

Så jävla illa är det ju inte, men beror väl på hur kräsen man är.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Uppenbarligen är inte inbyggd grafik "totalt värdelöst" för alla. Jag kör själv WoW, SC2, D3, Hearthstone m.m. på min AMD APU i sovrummet ibland. Det flyter ju inte alls lika bra som på min vanliga spel-PC, men inte är det slött och hackigt heller.

I WoW kanske man får slå på medium, men medium är ju normalläge för spelet, så om det flyter på där, så är det ju långt från värdelös prestanda.

Att ha med inbyggd i statistiken oavsett om den används eller inte är ju fortfarande relevant, eftersom många företagsdatorer förr också såldes med ett extra grafikkort. Det påverkar antal sålda separata grafikkort, alltså ska det vara med i ett diagram som vill visa just hur stor/liten del av marknaden (inte BARA spelmarknaden, utan totalt antal sålda enheter) som separata kort har.

Jo, AMD:s APU:er är undantaget, även om "medium" = "skit" enligt mig.

Överlappningen förstör statistiken enligt mig; det vore väldigt intressant att veta hur stor del av Intels integrerade grafik som inte används, och inte borde räknas med. Men det är givetvis svårt/omöjligt att veta för den som sätter ihop denna statistik. De borde dock nämna det, för annars luktar det betald Intelpropaganda, anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomaseron:

Så om jag förstår rätt, så räknas inte kretsarna till konsolerna med i detta.
Vilket borde innebära att AMD säljer fler kretsar än vad som syns här.
Korrekt?

Ja men samtidigt syns inte Nvidias försäljning av Tegra. Jag tror inte att Tesla är med heller. Fast det är ju inte en bild av hur många enheter varje företag har sålt utan en bild av antalet grafikkort för datorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, AMD:s APU:er är undantaget, även om "medium" = "skit" enligt mig.

Överlappningen förstör statistiken enligt mig; det vore väldigt intressant att veta hur stor del av Intels integrerade grafik som inte används, och inte borde räknas med. Men det är givetvis svårt/omöjligt att veta för den som sätter ihop denna statistik. De borde dock nämna det, för annars luktar det betald Intelpropaganda, anser jag.

Diagrammet visar totalt antal sålda enheter per företag bara. Det är ju ett ekonomiskt diagram, inte statistik över användning.

Om det är både inbyggd grafik och separat grafikkort i samma dator, så är det ju fortfarande två sålda enheter.
Om folk sedan vill använda dem till något eller ha dem i en låda i garderoben spelar ju ingen roll för just försäljningsstatistiken.

Sen kanske det hade varit mer intressant att läsa om inbyggt vs. separat för spelande, men då får man väl kolla andra ställen som Steams statistik eller något

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men samtidigt syns inte Nvidias försäljning av Tegra. Jag tror inte att Tesla är med heller. Fast det är ju inte en bild av hur många enheter varje företag har sålt utan en bild av antalet grafikkort för datorer.

Det har du ju rätt i, såklart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

"Det betyder att den som inte behöver spela de tyngsta spelen"

borde nog vara:

"Det betyder att den som inte spelar överhuvudtaget"

... eftersom integrerad grafik fortfarande är totalt värdelöst.

För övrigt borde integrerad grafik enbart tas med i statistiken i de fall den faktiskt används. Då borde Intels siffror sjunka ordentligt (och även AMD:s, givetvis), och statistiken skulle bli intressant, till skillnad från nu.

Är det därför HD4000 är det enskilt vanligaste "grafikkortet" i Steams HW-survey?

Visst är andelen som har diskreta GPUer långt mycket högre hos gamers, men man måste komma ihåg att laptops/pekplattor står för allt större andel av de datorer som säljs och i dessa har man inget annat val än att köra med den GPU som sitter i, så frågan om andel iGPUer som inte används är speciellt stort totalt sett. "Iris Pro" klarar ju av att driva en hel del spel, även om det inte kan mäta sig med de bättre diskreta mobila GPUerna från Nvidia och AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det här har och göra med spel eller workstations @ familjedator sammanhang.

Tror aldrig i min värld att alla med intel spelar med integrerad, snarare att de med surfplattor sitter ju på en intel och använder den integrerade för att surfa, därför växer Intel nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Nu vet jag inte om det här har och göra med spel eller workstations @ familjedator sammanhang.

Tror aldrig i min värld att alla med intel spelar med integrerad, snarare att de med surfplattor sitter ju på en intel och använder den integrerade för att surfa, därför växer Intel nu.

Statistiken är på antalet sålda kretsar. Inget annat. Det har ingenting med spel att göra. Det är statistik över hur försäljningen av grafikkretsar ser ut.
Intel har dominerat en längre tid.

Permalänk
Medlem

Faillista, varken Qualcom eller Imagination Technologies är listade. Telefoner och plattor säljer mer än PC och konsoll tilsammans. Deras andel borde logiskt sett synas på diagrammet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Faillista, varken Qualcom eller Imagination Technologies är listade. Telefoner och plattor säljer mer än PC och konsoll tilsammans. Deras andel borde logiskt sett synas på diagrammet.

Statistiken gäller tydligen bara PC

Permalänk
Medlem

orka inte läsa alla komment.. men betvivlar att intel har marknads så som det sägs.. jajaa statestiken juger ju aldrig hahah
kan nog bero på hur man ser det.. eller hur... mig vetligen har inte intel grafikkort utan mer med cpu grafik och kanske är det såå man räknade nu med........ som sagt.. skall läsa mer ikväll om detta...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Faillista, varken Qualcom eller Imagination Technologies är listade. Telefoner och plattor säljer mer än PC och konsoll tilsammans. Deras andel borde logiskt sett synas på diagrammet.

http://jonpeddie.com/press-releases/details/intel-gains-nvidi...

Fast det är ju en lista över GPU-försäljning för PC. Varför skulle de ta med surfplattor och mobiltelefoner i en lista över försäljning för PC?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

orka inte läsa alla komment.. men betvivlar att intel har marknads så som det sägs.. jajaa statestiken juger ju aldrig hahah
kan nog bero på hur man ser det.. eller hur... mig vetligen har inte intel grafikkort utan mer med cpu grafik och kanske är det såå man räknade nu med........ som sagt.. skall läsa mer ikväll om detta...

Ja det räknas också. Det är också en grafikprocessor.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som om många som kommenterar är väldigt unga och saknar det perspektiv som "vi gamlingar" har när de gnäller på Intels inbyggda lösningar. De skulle behövt vara med på den gamla tiden när Intels grafikkort verkligen var under all kritik. De har gått från någonting som knappt dög till att visa en 2D-bild till någonting som kunde spela upp film på ett ganska ok sätt till att spela upp film väldigt väl till att kunna använda till enkla 3D-spel till att kunna användas till nästan alla 3D-spel men med enklare inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det därför HD4000 är det enskilt vanligaste "grafikkortet" i Steams HW-survey?

Steam statistiken räknar bara med 1 GPU(den som används)?

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av jeebus:

Steam statistiken räknar bara med 1 GPU(den som används)?

Verkar rimligt om man har Intel + AMD-GPU med tanke på att AMD mobility modeller knappt existerar i statistiken. Men om det var sant för Optimus borde det inte finnas med Nvidia modeller för laptop, men finns en del. Är rätt säker på att min nuvarande maskin identifierades som att ha en 750M och använder definitivt HD4400 i allt utom spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Verkar rimligt om man har Intel + AMD-GPU med tanke på att AMD mobility modeller knappt existerar i statistiken. Men om det var sant för Optimus borde det inte finnas med Nvidia modeller för laptop, men finns en del. Är rätt säker på att min nuvarande maskin identifierades som att ha en 750M och använder definitivt HD4400 i allt utom spel.

Hade jag designat ett sådant system hade jag räknat dGPU om det fanns två. Men hur det ser ut rent tekniskt vet jag inte. Synd att Steams information är väldigt dåligt dokumenterad. Det vore ju tämligen relevant att veta lite mer exakt hur och vad de räknar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24