"Allt över 60Mbit anser vi vara godkänd"

Permalänk

"Allt över 60Mbit anser vi vara godkänd"

Hej.

Jag betalar för 100/10Mbit för internetuppkoppling i ett stadsnät. Har under en längre period fått ungefär 60Mbit när jag har testat med bredbandskollen och accepterade den siffran eftersom jag hade en trådlös uppkoppling (läs trådlös router). Har köpt en ny variant med 2,4/5 GHz trådlös router med 600Mbit trådlöst hastighet och ändå får jag 60Mbit/s när jag testar med bredbandskollen.

Kopplar därför till datorn direkt och jag får kanske 61Mbit/s. Testade med en annan dator. Samma resultat.

Mailar företaget och frågar dem om det dåliga resultatet och varför jag betalar 40% mer än vad jag egentligen får, trots att jag testar till ER server på bredbandskollen.

Får följande meddelande:

Citat:

Hej,
tack för ditt mejl.

Om man får 60mbit och uppåt brukar vi säga att det är en godkänd hastighet. Vi kan absolut kolla med tekniker om allt är inställt korrekt så du får den maximala hastigheten.

Det jag isåfall skulle vilja är att du återkommer med ett tp-test som man kan hämta via bredbandskollen och/eller en mac-adress på den dator du har direktkopplad så att tekniker kan söka mot din anslutning och se vad de mäter upp.

Har de verkligen rätt där? Ska jag bara acceptera att jag ska få 60Mbit när jag betalar för 100Mbit? Hur långt kan jag driva ett sådant ärende och "få rätt"?

Tack.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja du betalar för "Upp till 100Mbit" i nedladdning, comhem har 60-100 (tror jag det är)
Fult men lagligt.

Det är iofs mycket omkring, belastning i nätet pga andra eller störningar osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abraham90:

Hej.

Jag betalar för 100/10Mbit för internetuppkoppling i ett stadsnät. Har under en längre period fått ungefär 60Mbit när jag har testat med bredbandskollen och accepterade den siffran eftersom jag hade en trådlös uppkoppling (läs trådlös router). Har köpt en ny variant med 2,4/5 GHz trådlös router med 600Mbit trådlöst hastighet och ändå får jag 60Mbit/s när jag testar med bredbandskollen.

Kopplar därför till datorn direkt och jag får kanske 61Mbit/s. Testade med en annan dator. Samma resultat.

Mailar företaget och frågar dem om det dåliga resultatet och varför jag betalar 40% mer än vad jag egentligen får, trots att jag testar till ER server på bredbandskollen.

Får följande meddelande:

Har de verkligen rätt där? Ska jag bara acceptera att jag ska få 60Mbit när jag betalar för 100Mbit? Hur långt kan jag driva ett sådant ärende och "få rätt"?

Tack.

behöver du 100 mbit? annars kan du väll ta en lägre hastighet om det finns, och då betala mindre.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att jag håller med dig, men att de kan ha rätt. Det kan ju vara en flaskhals på vägen mellan (utanför) din leverantör och Bredbandskollens servrar som gör att det inte blir "rätt" fart, och det är ju inte deras fel. Om du skulle kunna testa med/mot någon som sitter hos samma leverantör, och där du kan påvisa att trafiken går enkom inom deras nät, då ska det definitivt vara den höga hastigheten. Givet det faktum då att det står i kontraktet att det inte är "upp till 100 Mbit/s" (som det är med vårt 4G-abonnemang, där de faktiskt har skrivit att där är en maxhastighet samt lägger till vad som är förväntat i det reella fallet).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abraham90:

Hej.

Jag betalar för 100/10Mbit för internetuppkoppling i ett stadsnät. Har under en längre period fått ungefär 60Mbit när jag har testat med bredbandskollen och accepterade den siffran eftersom jag hade en trådlös uppkoppling (läs trådlös router). Har köpt en ny variant med 2,4/5 GHz trådlös router med 600Mbit trådlöst hastighet och ändå får jag 60Mbit/s när jag testar med bredbandskollen.

Kopplar därför till datorn direkt och jag får kanske 61Mbit/s. Testade med en annan dator. Samma resultat.

Mailar företaget och frågar dem om det dåliga resultatet och varför jag betalar 40% mer än vad jag egentligen får, trots att jag testar till ER server på bredbandskollen.

Får följande meddelande:

Har de verkligen rätt där? Ska jag bara acceptera att jag ska få 60Mbit när jag betalar för 100Mbit? Hur långt kan jag driva ett sådant ärende och "få rätt"?

Tack.

Men de erbjuder ju att låta en tekniker titta på din uppkoppling, bara du förser dom med MAC-adress och whatever. Låt dom undersöka saken först. Märker dom dock att det är något fel men i alla fall tycker att 60Mbit/s är rimligt, ja då skulle jag börja klaga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Jag har Comhem 250/50 och fick i början 100-150Mbit. När jag ringde deras support säger dom att allt över 100Mbit är enligt avtal och dom inte garanterar något mer. Trots min påpekan att det är mindre än 50% av min utlovade hastighet.

Slutade med att jag fick göra en massa bredbandstester vid olika tider, manipulera loggfilen så min medelhastighet var under 100Mbit för att dom ens skulle starta ett ärende på det hela.

Visade sig att vår utrustning här i flerfamiljshuset var åt helvete felinställd och efter att en tekniker skruvat lite så hade jag mina utlovade 250/50

Man måste enligt min erfarenhet vara extremt hård mot dem för att de ens skall starta ett ärende. :/

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du testat något annat än bredbandskollen? Hur ser dina hastigheter ut i "verkligheten", t.ex. vid nedladdning av filer via BitTorrent, FTP eller liknande.
Testa ladda ner Ubuntu via HTTP eller BitTorrent och se vad du får för hastigheter där.
När du mäter med Bredbandskollen så se även till att välja "Avancerad mätning" och Välj mätmetod "Sockets".

Men hur som helst så betalar du för "upp till" 100Mbit, oftast så brukar det vara acceptabel hastighet är 60-100Mbit. Om du får över 60Mbit (eller vad som nu står i ditt avtal) så har du egentligen ingen rätt att klaga.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

iperf3 är ett smidigt verktyg (av många) som man själv kan mäta med.

https://github.com/esnet/iperf

Så om du har en kompis som sitter med samma leverantör (t.ex. grannen) så kör du igång "iperf3 -s" på den ena datorn (server-mode) och sedan kan du göra TCP/UDP/etc.-tester från den andra enl. exempel på iperf3-gängets infosidor.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Tyvärr så har de rätt, hittar de inget fel så finns det inte mycket man kan göra...

Jag har turen att sitta på Tele2 100/10, gjorde precis en koll och fick 93,34 / 10,43

Då sitter jag uppopplad via en router där även en NAS, en HTPC, en TV och en laptop är anslutna samtidigt och igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abraham90:

Har de verkligen rätt där? Ska jag bara acceptera att jag ska få 60Mbit när jag betalar för 100Mbit? Hur långt kan jag driva ett sådant ärende och "få rätt"?

Tack.

Jag tror du får bäst och riktigast svar om du läser avtalet som du ingått.

Permalänk
Medlem

Även om dom har rätt så hade jag inte accepterat en så stor varians, själv sitter jag på 100/100 och får ut 96/96 vilket jag kan acceptera.
Låt dom först felsöka, blir det ingen förändring så byt leverantör om du har möjligheten eller ta en lägre hastighet.
Tar du t.ex. 10/10 och du får under detta så är det ju en inställning dom gör eftersom deras uppkoppling bevisligen klarar iaf 60/60.

Permalänk
Medlem

Dom är riktigt fula när de gör så men det är ett avtal med deras villkor då går med på inte ett avtal med deras reklam. Det är Villkoren man ska läsa och godkänna inte reklamen. Skit i om det står 100mbit i reklamen när det står att de bara behöver lova ett vist antal procent av max hastighet i villkoren.

Man har alltså gått med i ett avtal där man säger att "Jag (Kunden) köper tjänsten bredband av Dig (Företaget) och vi har avtalat att detta kontrakt är giltigt och upprätthålls under X månader och följer villkoren i bilaga A."

Det är så tjänste-avtal funkar och man ska vara noga med att läsa allt som går att läsa i bland villkoren, man köper inte hus utan att läsa hela kontraktet? Så vara köpa bredband eller bil eller telefonabonnemang utan att läsa hela villkorsbladet?

Är du missnöjd kan du alltid begära att de ska komma och göra riktiga mätningar och se om det går att optimeras i deras nät.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla även utan router/trådlöst och sånt skit.
Trots att man köper en fancy 600Mbits trådlös router så kan den begränsa.

Koppla en sladd direkt från väggen in i datorn. Kör lite tester.
Sen låter du det stå så och uppger mac-adress och det andra som de ber dig om.

Men som många andra skrivit betalar man 95% av fallen för en hastighet "Upp till X Mbit".

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Ang hastighets begränsningar och avtal om "minsta tillåtna hastighet"

Anledningen till att de gör sådant är såklart en kostnadsfråga som allt annat här i pengarkossans land. Det kostar pengar å lägga ner tid och support på saker som operatörerna känner att "det är ju ändå skaplig hastighet".

Telia tex har ju 50 - 100 som godkänd hastighet på 100/100 hastigheten, detta gör att allt där emellan är godkänt och det kommer inte hjälpa att ringa in och felanmäla. Som vissa har skrivit här så kan man be en tekniker kolla på det om man anger MAC adress men så länge du får rätt hastighet så kommer ingenting göras, DET GÅR att överklaga detta i vissa fall men då brukar även operatörerna kräva ett godkännande att om ingenting hittas så debiteras kunden med felsöknings kostnaderna (brukar landa på 900kr eller mer.

Mest troligen så är det antingen fel på personens lan utag eller porten på personens lan port i fiber switchen. Dessa 2 som sagt innan görs ingen med så länge det inte går under minsta godkända hastighet.

Läs igenom villkoren innan du signar på en operatör är bästa tipset.

Permalänk
Medlem

Mitt BBB säger 60-100/10 uppkoppling. I alla tester har jag fått mellan 60 och 100 så det är inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

jag har 100/10 med comhem och jag hade 60mbit ner första tre dagarna. Sen dess har jag bara haft runt 100mbit och ibland 115mbit ner, och detta får jag med sladd :P. Jag verkar dock vara en av de få som får högre en lovat :(. Jag bor ca en 1 mil utanför Stockholm stad ifall någon undrar

Visa signatur

<3

Permalänk

När jag skaffade 250mbit märkte jag att min Linksys/Cisco-router flaskade, efter en firmwareuppdatering så fick jag 240/340mbit

Permalänk
Medlem

Förstår i vissa fal inte hur ni tänker. Ni betalar för en tjänst som ska ge er mellan xx och xx mbit/s. Och sedan klagar ni för att ni inte får ut maxhastigheten?

Vill ni ha en lina med garanterad hastighet så får ni nog vara beredda att betala en hel del mer än ni gör just nu. Samt att man får kolla på företagstjänster. Våra ISP's lämnar oftast inte ens ut prisinfo om dessa tjänster.

Så tänk efter nästa gång ni gnäller över något som står i ert avtal.

Sen om man ändå vill försöka få upp sin hastighet så bör man vara beredd på att betala felsökning osv.

Sry om någon tar illa upp eller att jag lät bitter.
Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt, ditt nätverkskort är förmodligen för dåligt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Prova med kabel. Trådlöst varierar väldigt mycket

Permalänk
Medlem

En liten grej är att många hakar upp sig på siffror när det inte är jätteviktigt. Asså skillnaden mellan 60 och 100 mbps är väldigt liten när man surfar eller spelar, det är många andra faktorer där som avgör. Det har störst betydelse när man laddar ner stora filer. Låt oss säga att du tankar ner en film(som ej är upphovsrättighetsskyddad i det här fallet) och ligger på 700 MB, om du har 60 mbps så laddar du ner i ung 7,5 MB/s vilket gör att det tar ung 1.5 min att få hem filmen. Om du har 100 mbps så laddar du ner ung med 12,5 MB/s och det tar dig ung 56 sek... du klagar över drygt 30 sek i detta fallet vilket är tiden det tar för dig att gå till köket, hämta chipspåsen och gå tillbaka till datorn. Vad är problemet? Du har inte läst avtalet för du har helt missat orden "upp till" vilket jag lovar dig står i alla internetleverantörsavtal som inte har med fiber att göra. Det diffar lite men det kommer inte påverka dig mkt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

En liten grej är att många hakar upp sig på siffror när det inte är jätteviktigt. Asså skillnaden mellan 60 och 100 mbps är väldigt liten när man surfar eller spelar, det är många andra faktorer där som avgör. Det har störst betydelse när man laddar ner stora filer. Låt oss säga att du tankar ner en film(som ej är upphovsrättighetsskyddad i det här fallet) och ligger på 700 MB, om du har 60 mbps så laddar du ner i ung 7,5 MB/s vilket gör att det tar ung 1.5 min att få hem filmen. Om du har 100 mbps så laddar du ner ung med 12,5 MB/s och det tar dig ung 56 sek... du klagar över drygt 30 sek i detta fallet vilket är tiden det tar för dig att gå till köket, hämta chipspåsen och gå tillbaka till datorn. Vad är problemet? Du har inte läst avtalet för du har helt missat orden "upp till" vilket jag lovar dig står i alla internetleverantörsavtal som inte har med fiber att göra. Det diffar lite men det kommer inte påverka dig mkt.

Jag tankar ofta hem spel och patcher till dessa vissa exempelvis steam. Spel idag har börjat bli uppemot en 30 GB stora, och inte blir de mindre med åren.

Skillnaden på 100 och 60 Mbit i det läget är en halvtimmes extra nedladdningstid (41 vs 68 min).

Tack och lov har jag en bra ISP och bra nätverk, och får alltid ut maximal hastighet åt båda hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

OP: Är det BBB du har strul med ??

Hade BBB innan och vet hur rent ut sagt kåta dom är på att tvinga folk att göra egna mätningar med TP Test innan dom vill ge någon form av support.

Betalade (BBB) för 24/3Mbit eller vad det är uppåt, det var någon enstaka gång upp på 14/1,5 men oftast låg det runt 10/1. Dvs långt ifrån den hastighet jag skulle ha och inte ens dom 12-24 som dom säger att man ska få.

Bytte till Telia 60/12Mbit (30-60Mbit ner och upp till 12Mbit upp) och från första gången jag tryckte i sladden har jag fått 55-60Mbit ner och 7-11Mbit upp. Och BBB kunde inte ens leverera sina 24Mbit här...

Nu är det kanske inte BBB du har men det där med TP Test påminde mig om gnället på deras support när man säger att man inte får ut rätt hastighet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/