Smartaste backuplagringen av operativsystem

Permalänk

Smartaste backuplagringen av operativsystem

Hur backuplagrar man sina operativsystem + program smartast? Kan man ha flera operativsystem + program på samma externa hårddisk?

Har fått för mig att Windows kostar och att man har kastat bort det om man formaterar hårddisken det ligger på, stämmer det? I så fall, om jag har ett antal Windowsar utspridda på olika hårddiskar i datorer, och vill frigöra en del hårddiskar men ändå spara operativsystemen, kan jag då stoppa in allihopa på en och samma externa hårddisk?

T ex, kan jag ha två Windows 7, en Windows 8, en Windows XP, en Windows 95 och en Ubuntu 13.10 på samma hårddisk?

När/om de nu ligger på en extern hårddisk vill man ju inte att de ska störa ens dator om man pluggar in hårddisken i den. Skulle man kunna sprida ut vissa filer i operativsystemen eller döpa om någon mapp eller så för att de ska bli okörbara?

Eller finns det något mycket smartare sätt, om det ens går, att backuplagra sina operativsystem?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det som är viktigast att lagra är licensen men har den följt med datorn är den oftast låst till hårdvaran, när det gäller att backupplagra så kan du ha så mycket som lagringsenheten rymmer, 1 eller 100 operativsystem på samma enhet spelar ingen roll om det handlar om backup och du kan tex göra en imagefil av hela disken på den dator du vill spara, men har du oem win så brukar det gå att skapa återställningsmedia och då skulle du kunna spara en avbild av det, eller bara återställningspartitionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Licensen är nog just det som jag inte vet vad den är Var kan man hitta den? Min ena Windows 7 är från 2011, den andra är köpt begagnat, min Windows XP-stationära är från typ 2003 och min Windows 95 är från en låda på vinden. Kort sagt: jag har ingen licens :/

Så om jag inte hittar den där licensen, kan jag inte bara kopiera hela Windows-mappen och lägga den på en annan hårddisk? Ubuntu är ju gratis så där borde det väl gå iaf? Eller hur gör man egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Licensen är nog just det som jag inte vet vad den är Var kan man hitta den? Min ena Windows 7 är från 2011, den andra är köpt begagnat, min Windows XP-stationära är från typ 2003 och min Windows 95 är från en låda på vinden. Kort sagt: jag har ingen licens :/

Så om jag inte hittar den där licensen, kan jag inte bara kopiera hela Windows-mappen och lägga den på en annan hårddisk? Ubuntu är ju gratis så där borde det väl gå iaf? Eller hur gör man egentligen?

Licensnyckeln borde sitta på en dekal på datorn

Win 8 lagrar den på moderkortet om du köpt en installerad dator, har du köpt win löst så har du även fått med nycklar i förpackningen.
Det kan ev gå att läsa ut nyckeln ur datorn http://www.magicaljellybean.com/keyfinder
win 95 har ingen aktivering men du behöver ju en cdnyckel vid installationen och har du inte den så är det retromarknaden som gäller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har för mig 19995-OEM-0123456-01234 fungerade till Windows 95 den var lätt att komma ihåg och användes av utvecklarna

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Tack!

Så om den här datorn med Windows 7 kraschar, hur kan jag då få tillbaka operativsystemet mha licensnyckeln? Kan man på något sätt göra en backup på det i förväg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack!

Så om den här datorn med Windows 7 kraschar, hur kan jag då få tillbaka operativsystemet mha licensnyckeln? Kan man på något sätt göra en backup på det i förväg?

Om du vill göra en backup på licensnyckeln (Product Key) och även en backup på aktiveringen så kan du använda Advanced Token Manager http://www.howtogeek.com/75496/how-to-reinstall-windows-witho...

Och du kan även använda Windows 7 inbyggda program för att skapa en systemavbildning http://windowshjalp.se/?page_id=255

Edit: Även Windows 8 har ett inbyggt systemavbildnings program.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Och du kan även använda Windows 7 inbyggda program för att skapa en systemavbildning http://windowshjalp.se/?page_id=255

Betyder det att det räcker med en hdd med systemavbildning + tillhörande skiva för att få tillbaka allt som låg på ens hårddisk innan den kraschade? I så fall, kan man ha flera systemavbildningar på samma hårddisk? Och kan man gå in på hårddisken med systemavbildningen och titta på filmer/bilder/dokument/annat som ligger där (om man nu skulle vilja det av någon anledning)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Betyder det att det räcker med en hdd med systemavbildning + tillhörande skiva för att få tillbaka allt som låg på ens hårddisk innan den kraschade? I så fall, kan man ha flera systemavbildningar på samma hårddisk? Och kan man gå in på hårddisken med systemavbildningen och titta på filmer/bilder/dokument/annat som ligger där (om man nu skulle vilja det av någon anledning)?

Jag är inte säker på att du kan ha flera systemavbildningar av samma version av operativsystem, det finns kanske en risk att den andra avbildningen skriver över den första om du lägger till exempel 2 st systemavbildningar av Windows 7 till samma partition på den andra hårddisken.

Edit: Ja du kan återställa systemavbildningen med hjälp av en Windows installationsskiva eller med hjälp av en systemreparationsskiva för att återfå ett fungerande operativsystem tillsammans med alla program och data som finns i systemavbildningen.

Du kan inte använda operativsystemet när den ligger som en systemavbild på den andra hårddisken, det är först när du har lagt över den tillbaka till den ursprungliga platsen eller till en annan hårddisk då kan du använda den som ett operativsystem, och jag tror inte att det går att titta på bilder eller filmer direkt från systemavbildningen men jag har inte testat själv.

Om du vill använda operativsystemet direkt så måste du klona, Acronis True Image och EaseUS Todo Backup Free (gratis) klarar av att klona partitionen eller hårddisken och den kan du använda direkt.

Edit 2: Jag har redigerat mitt inlägg så du bör läsa det igen.

Edit 3: När du återställer en systemavbildning eller klonar så måste du troligen göra en ny aktivering av licensnyckeln.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för svaren, här är några frågor:

Skrivet av janee:

Jag är inte säker på att du kan ha flera systemavbildningar av samma version av operativsystem, det finns kanske en risk att den andra avbildningen skriver över den första om du lägger till exempel 2 st systemavbildningar av Windows 7 till samma partition på den andra hårddisken.

Så om jag partionerar hårddisken...? Går det då, att ha flera operativsystem på samma hårddisk? Kan jag sedan (av någon anledning) plugga in extern hårddisk med systemavbildning i min dator tillsammans med en annan extern hårddisk och bara kopiera filerna som systemavbildningen består av till den andra externa hårddisken?

Skrivet av janee:

Om du vill använda operativsystemet direkt så måste du klona, Acronis True Image och EaseUS Todo Backup Free (gratis) klarar av att klona partitionen eller hårddisken och den kan du använda direkt.

Men innebär inte detta att man bara behöver köpa ett Windows, och sedan kan man bara kopiera det till sina andra datorer?

Skrivet av janee:

När du återställer en systemavbildning eller klonar så måste du troligen göra en ny aktivering av licensnyckeln.

Är det något krångligt/riskabelt att göra, eller är det bara att sätta i hårddisk och skiva och skriva in licensnyckeln?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack för svaren, här är några frågor:

Så om jag partionerar hårddisken...? Går det då, att ha flera operativsystem på samma hårddisk? Kan jag sedan (av någon anledning) plugga in extern hårddisk med systemavbildning i min dator tillsammans med en annan extern hårddisk och bara kopiera filerna som systemavbildningen består av till den andra externa hårddisken?

Men innebär inte detta att man bara behöver köpa ett Windows, och sedan kan man bara kopiera det till sina andra datorer?

Är det något krångligt/riskabelt att göra, eller är det bara att sätta i hårddisk och skiva och skriva in licensnyckeln?

Ja om du skapar flera partitioner så bör det fungera utan problem, jag har aldrig kopierat en systemavbildning så jag kan inte ge dig ett säkert svar på denna fråga.

Grundregeln är att man återställer systemavbildningen eller kloningen på samma dator som den skapades på men om det är en likadan dator så bör det fungera utan problem och om du har tur så fungerar det att återställa även på andra datorer.

Du kan använda samma Windows skiva eller en Windows ISO till flera datorer med du får bara använda licensnyckeln till en dator.

För W8 så måste du skriva in nyckeln vid själva installationen om det inte är en Laptop med förinstallerad W8 då finns nyckeln i BIOS och då behöver du inte skriva in någon nyckel.

Här kan du se hur man aktiverar licensnyckeln för Windows 7 efter installationen http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Men innebär inte detta att man bara behöver köpa ett Windows, och sedan kan man bara kopiera det till sina andra datorer?

Bara om datorerna är likadana.

Om du och din mormor är 2 st datorer så har du just frågat vad som skulle hända om ni tog av er och byte kläder/skor (Windows hårddisk) med varandra. Ni har knappast samma storlek (dator delar) och ni skulle knappast trivas ens om ni fick på er dom.

Datorer reagerar på samma sätt. Försöker du ändå får du ofta diverse buggar om du nu ens kommer in i Windows. Även om du tar dig förbi eller struntar i dom så kommer dator vara seg / långsammare än vad den borde vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Bara om datorerna är likadana.

Om du och din mormor är 2 st datorer så har du just frågat vad som skulle hända om ni tog av er och byte kläder/skor (Windows hårddisk) med varandra. Ni har knappast samma storlek (dator delar) och ni skulle knappast trivas ens om ni fick på er dom.

Datorer reagerar på samma sätt. Försöker du ändå får du ofta diverse buggar om du nu ens kommer in i Windows. Även om du tar dig förbi eller struntar i dom så kommer dator vara seg / långsammare än vad den borde vara.

Nej det handlar inte om buggar. Det handlar om att Microsoft vill att folk ska köpa nya licensnycklar för Windows till deras nya datorer och därför implementerat en spärr i operativsystemen som gör det väldigt svårt att försöka använda en SSD/HDD med Windows installerat på ett system med annat moderkort (CPU går att byta, snarare problem med ouppdaterad BIOS som kan strula då ibland).

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz