Alienware: "Steam Machines har låg lönsamhet"

Permalänk
Melding Plague

Alienware: "Steam Machines har låg lönsamhet"

Under året anländer de första systemen enligt konceptet Steam Machines och målet för många tillverkare är att konkurrera mot spelkonsolerna, vilket förväntas leda till låg lönsamhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja Alienware, det är nog bara ni som är vana med lite väl hög lönsamhet.

Permalänk
Medlem

Hehehehe... så väldigt underligt att Alienware skulle säga detta? Eller inte.

Det är väl bara att ta fram en "premium"-maskin och försöka kränga den till överpris, precis som de alltid brukar göra?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

fan va alienware ska gnälla för att dom inte kommer kunna ta helt sjuka priser längre. Låter patetiskt när dom förösker stoppa det fast de själva är de enda som har att förlora på det.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte skillnaden? Billiga datorer har väl alltid konkurrerat med konsoler. Nyheten för Alienware är väl snarare att de aldrig försökt konkurrera med pris förut, och jag ser egentligen inte varför de vill göra det nu heller...

Låt nåt "billigare" märke prispressa och sälj deluxe-maskiner som ni brukar göra.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nja Alienware, det är nog bara ni som är vana med lite väl hög lönsamhet.

Vilket företag vill inte ha hög lönsamhet.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Tuan Nguyen, produktansvarig för datorsäljaren Ibuypower, är dock skeptisk. Han anser att konceptet påminner om Android-telefoner med vilt spridda specifikationer och pris. Han tror att Steam Machines skulle bli mindre förvirrande och få ett bredare genomslag om Valve tog fram och saluförde en egen maskin, inte helt olikt Googles tillvägagångssätt med hårdvaran i serien Nexus.

Håller nog med om att Valve borde styra upp kraven för Steam machines, antingen att det enbart är en version eller hellre tre olika, typ guld, silver och brons versioner. Då skulle det vara tydligt för en oinsatt vad man kan förvänta sig att den klarar av och själva tanken med Steam machines var väl att förenkla för oinsatta personer? Förutom att marknadsföra Steam os lite extra.

Angående lönsamhet är det helt avgörande för att företagen ska satsa på det eller inte, är den för låg är det bättre att inte satsa på det alls. Anledningen nu var ju att de hoppas på ökad lönsamhet senare, blir inte det av kan nog många hoppa av satsningen och då finns risken att Steam machines konceptet dör helt eller blir kraftigt marginaliserat. Valve kanske borde kolla på att kompensera företag på något sätt?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Steam machines har låg lönsamhet säger Alienware som är synonym med överpris, ironi på högsta nivå, älskar det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Vilket företag vill inte ha hög lönsamhet.

han sa "lite väl hög", inte "hög".

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag tycker det mesta verka sitta i spelutbudet till Steam OS. Tror nog att det behövs betydligt mycket mer titlar för att "folk" ens ska bry sig om att köpa en maskin. Och inte som i dagsläget då det mest bara finns indiespel att välja bland.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt.
Steam Machines är en väldigt märklig produkt och jag har svårt att se att det egentligen skulle finnas någon direkt marknad för dem.

Maskinerna är av nödvändighet dyrare än PS4/XBO, även vid samma prestandanivåer, så en Steam Machine för 4000 kommer vara en svagare maskin än exempelvis PS4. Det är en rätt dålig utgångspunkt.

De vanligaste Steam maskinerna kommer nog ha en prismässig smärtgräns på 6-8000 kr, men bara där har de ju en enorm konkurrensnackdel i jämförelse med konsolerna.

Valves partnertillverkare kommer inte ha mycket att vinna på detta, de måste sälja varje maskin med vinst, vilket innebär att det för hemkonsumenten alltid kommer vare billigare med både konsol och att bygga PCn själv. Utöver det så krävs det dessutom att man redan har en kraftfull Windows PC för att få tillgång till hela spelutbudet genom streaming, och då är det i ärlighetens namn enklare att bara koppla en HDMI-sladd från datorn till TVn.

Jag använder steam big picture hela tiden på min TV, det är en helt fantastisk funktion, men det enda jag behövde betala för det var en sladd för typ 150 kr.

Nej, detta är ett intressant experiment, men Steam Machine är dött vid ankomst. Ingen kommer tjäna pengar på detta, ingen kommer köpa dem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ninjaflipp:

Nja Alienware, det är nog bara ni som är vana med lite väl hög lönsamhet.

Undrar om det är så stor lönsamhet i det som Alienware håller på med, är snarare att priset blir högt då de tillverkar extremt nischade produkter med mikroskopisk andel potentiella köpare. Små serier -> inga skalfördelar -> måste ha relativt högt pris för att ens gå runt.

Att Steam Machines skulle ha låg lönsamhet verkar däremot rätt troligt. Konsoler har ju inte heller speciellt bra lönsamhet i sig, det är utvecklarlicenser och framförallt spelförsäljning som är lönsamt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har fortfarande att se poängen med Steam Machines. Det är en dator, färdigbyggd, varför kan jag inte bara lika gärna bygga ihop och jöra allting själv? Eller missar jag nånting vitalt viktigt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Har fortfarande att se poängen med Steam Machines. Det är en dator, färdigbyggd, varför kan jag inte bara lika gärna bygga ihop och jöra allting själv? Eller missar jag nånting vitalt viktigt?

Självklart är det så, det som Valve är ute efter är att ge ett alternativ till "casual gamers" som inte någonsin har brytt sig om grafikkort, cpu och liknande. Sådana människor tenderar att köpa en Xbox/PS4 just av den anledningen att det bara är plug-and-play. Genom Steam Machines blir PC ett alternativ att räkna med även för vardagsspelaren.
Det är dock mycket möjligt att folk inte blir övertygade och fortsätter med de gamla hederliga konsolerna/köper en "riktig" pc, så det är en stor gamble för Gabe & co.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Nja Alienware, det är nog bara ni som är vana med lite väl hög lönsamhet.

Oh so true...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att en Steambox är en marknad där plattformen inte ät jättelätt att bygga någon standardiserad plattform för billigt. De som ska försöka bygga sina egna steamboxar är idag tvungna att bygga med standardkomponenter och ni kan ju själva se vad ni kan bygga ihop för system för 4000:-. Visst kan de få ner priset något genom att optimera och köpa i stora mängder, men inte i närheten av samma nivå som konkurrerande konsoler som säljs med förlust eftersom att själva hårdvaran bara är en del i ekosystemet.

I slutändan så sitter de med en maskin som är dyrare samtidigt som den har mindre features än de konkurrerande konsolerna. Jag ser verkligen inte någon målgrupp alls för en Steambox. Vill man ha en casual gaming maskin så köper de flesta en PS4/XBONE och kan veta att spelen man köper alltid kommer att fungera (eftersom att det inte finns någon hårdvarustandard för Steamboxes alls) och de flesta hardcore gamers bygger sin egen dator. Skulle inte bli förvånad om steambox och valve kommer att få ett dåligt rykte för att folk kommer att köpa de billigare varianterna, som ligger i samma prisklass

Jag tycker att det är lite synd för det som såg ut att vara ett ljus i tunneln för gaming på Linux kan mycket väl komma att bli en parantes i utvecklingen som inga större firmor orkar stöda för att målgruppen blev för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

men inte i närheten av samma nivå som konkurrerande konsoler som säljs med förlust eftersom att själva hårdvaran bara är en del i ekosystemet.

Ganska säker på att Xbone och PS4 inte säljs med förlust alls, vilket är en av anledningarna till att de är så "meh" jämfört med 360 och PS3 när de lanserades. Det är säkert inga stora vinstmarginaler, men de förlorar inte på det. Sen har du väl mer eller mindre rätt i övrigt...

Får väl hoppas att steam-os i sig slår ändå. Jag personligen tycker också att "Steambox" konceptet är lite onödigt, men om steam-os kan erbjuda ett praktiskt alternativ till Windows för gamers blir jag glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om det är så stor lönsamhet i det som Alienware håller på med, är snarare att priset blir högt då de tillverkar extremt nischade produkter med mikroskopisk andel potentiella köpare. Små serier -> inga skalfördelar -> måste ha relativt högt pris för att ens gå runt.

Är inte alienware i princip en chassiutvecklare (eller designer) som stoppar saker i lådorna och säljer det till överpris? Kan inte tänka mig att dom behöver ha så högt pris för att gå runt. Det är väl samma princip som märkesprodukter i övrigt, man betalar mest för namnet (dock är alienware inget namn jag kan förstå att folk vill köpa).

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är det ju väldigt låg lönsamhet för tillverkarna av Steam boxarna, dom enda som tjänar på dessa är ju Steam, dom får ju kanske sälja mer mjukvara medans andra får stå för notan av boxen och dessutom betala Steam för fjärrkontrollen som nog är den del som har högst påslag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sarg:

Är inte alienware i princip en chassiutvecklare (eller designer) som stoppar saker i lådorna och säljer det till överpris? Kan inte tänka mig att dom behöver ha så högt pris för att gå runt. Det är väl samma princip som märkesprodukter i övrigt, man betalar mest för namnet (dock är alienware inget namn jag kan förstå att folk vill köpa).

Kan vara sant, jag är definitivt inte målgruppen för Alienwares produkter så har ingen större koll på vad exakt deras expertis består i.

Är fortfarande inte alls trivialt att bygga en laptop med väldigt strömslukande komponenter och chassit som är definitiv en kritisk del av en sådan design. Och det handlar fortfarande om små serier, gäller även för de komponenter som Alienware stoppar i även om de tillverkas av 3:e part.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Ganska säker på att Xbone och PS4 inte säljs med förlust alls, vilket är en av anledningarna till att de är så "meh" jämfört med 360 och PS3 när de lanserades.

Nu har ju dock Sony redan sagt att de säljer den med förlust samt har de sagt att de förväntas börja göra vinst vid fösta spelet samt PS+ de köper. Så förlusten de säljer den med kan inte vara stor åt andra sidan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Tyvärr är det ju väldigt låg lönsamhet för tillverkarna av Steam boxarna, dom enda som tjänar på dessa är ju Steam, dom får ju kanske sälja mer mjukvara medans andra får stå för notan av boxen och dessutom betala Steam för fjärrkontrollen som nog är den del som har högst påslag.

Valve borde ju gå in och subventionera Steam maskinerna. Känns som enda sättet att kunna få det hela konkurrens kraftigt. Eftersom det blir ju Valve som tjänar på hela kalaset i slutändan. Valve/Steam ekosystemet och försäljning av mjukvara.

Edit: Har väldigt svårt att se varför tillverkarna skulle vara med på att påkosta Steam Machines av ren godvilja till Valve.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Ganska säker på att Xbone och PS4 inte säljs med förlust alls, vilket är en av anledningarna till att de är så "meh" jämfört med 360 och PS3 när de lanserades. Det är säkert inga stora vinstmarginaler, men de förlorar inte på det. Sen har du väl mer eller mindre rätt i övrigt...

Får väl hoppas att steam-os i sig slår ändå. Jag personligen tycker också att "Steambox" konceptet är lite onödigt, men om steam-os kan erbjuda ett praktiskt alternativ till Windows för gamers blir jag glad.

Jag skulle bli mycket förvånad om steamos i sig slår. Det är trots allt bara en helt vanlig Debian installation som inte gör någonting annat än att starta Steam i big picture mode. För att det ska göra någon skillnad öht så krävs det att det blir populärt nog för att spelutvecklare ska orka bry sig om att porta deras spel men med tanke på att Stemboxen verkar vara ett döende koncept redan nu, och att de ändå kommer stöda streaming av spel från en Windows dator inom nätverket, så tror jag inte att det är tillräckligt.

Skrivet av Skirner:

Valve borde ju gå in och subventionera Steam maskinerna. Känns som enda sättet att kunna få det hela konkurrens kraftigt. Eftersom det blir ju Valve som tjänar på hela kalaset i slutändan. Valve/Steam ekosystemet och försäljning av mjukvara.

Edit: Har väldigt svårt att se varför tillverkarna skulle vara med på att påkosta Steam Machines av ren godvilja till Valve.

Det skulle ju vara häftigt om de gjorde det men jag tror inte att det kommer att sluta bra heller (åtminstonde inte för Valve) med tanke på att grundkonceptet är en helt vanlig dator med ett Valve OS som bara kör Steam men som är moddbart. Helt plötsligt så hamnar man i situationen där alla vill ha en Steambox för att det blir väldigt mycket hårdvara för lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det skulle ju vara häftigt om de gjorde det men jag tror inte att det kommer att sluta bra heller (åtminstonde inte för Valve) med tanke på att grundkonceptet är en helt vanlig dator med ett Valve OS som bara kör Steam men som är moddbart. Helt plötsligt så hamnar man i situationen där alla vill ha en Steambox för att det blir väldigt mycket hårdvara för lite pengar.

I och för sig. Dom kanske satt sig i en rävsax. Skulle i så fall krävas att dom låser hårdvaran på nått vis, men det låter väl knappast troligt. Synd, för jag hoppas och vill tro på Steambox.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Det gick ju så bra för Alienware så att Dell köpte upp dem. Host host... Lätt att snacka om lönsamhet när man har ett så stort företag i ryggen som betalar ens räkningar

Men jag är också lite tveksam till deras val att ha såpass många olika konfigurationer. Hade nog varit enklast att bara ha 2-3 olika att välja mellan. Nu är jag dock inte på långa vägar någon expert inom det området, så det är bara spekulationer baserade på ev. okunskap.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nja Alienware, det är nog bara ni som är vana med lite väl hög lönsamhet.

Du menar väl överpris? Lönsamhet är = säljer bra.
Skulle inte påstå att det är speciellt många jag känner eller har känt under mina år som ägt något med Alienware på sidan.
En polare köpte en 2004 (laptop) för 30.000:- sjuka priser..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT att fråga här, men vad kommer man kunna göra på steam-maskinen? Spela spel, vilka? Specialgjorda bara för produkten eller vilka steamspel som helst? Förvirrad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Du menar väl överpris? Lönsamhet är = säljer bra.

Lönsamhet har lite att göra med försäljningsvolymen. En vara kan vara lönsam som man säljer ett exemplar av, och en annan vara som säljer 14 miljarder exemplar kan vara en riktig förlust.

Lönsamhet är om intäkterna är större än kostnaderna. För att se om lönsamheten är tillräcklig bör den sättas i relation till investeringen och potentiella andra projekt, exempelvis sätta in pengarna på banken och ränta, därför brukar man enkelt använda resultatet/resultatinsatsen för att se ungefär avkastning på sin ursprungliga investering.

Alienware är troligtvis lönsamt (jag orkar inte leta upp deras resultat), ett par designers som sätter fräsiga chassin med komponenter som dell ändå besitter i lager är ingen gigantisk kostnad, marknaden för människor med stora plånböcker är rätt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan vara sant, jag är definitivt inte målgruppen för Alienwares produkter så har ingen större koll på vad exakt deras expertis består i.

Är fortfarande inte alls trivialt att bygga en laptop med väldigt strömslukande komponenter och chassit som är definitiv en kritisk del av en sådan design. Och det handlar fortfarande om små serier, gäller även för de komponenter som Alienware stoppar i även om de tillverkas av 3:e part.

Men nu pratar vi väl ändå inte om laptops.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0lex:

Kanske lite OT att fråga här, men vad kommer man kunna göra på steam-maskinen? Spela spel, vilka? Specialgjorda bara för produkten eller vilka steamspel som helst? Förvirrad.

Detta är anledningen till att det bara är inbitna geeks som köper en Steambox, vi andra förstår oss inte på den. Det är en oklar produkt som ska lösa ett problem som inte finns, på pappret såg den kanske bra ut. Kontrollern ser inte heller ut att vara skön cid längre sessioner, ser ut att ge skavsår på fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com