Permalänk
Medlem

Internetproblem (Tappar uppkoppling)

Hej alla.

Har problem med min internetuppkoppling.
I vissa stunder funkar det perfekt, men ganska ofta tappar mitt bredband nät och jag får felmeddelande om *Sidan kan inte visas* när jag försöker gå ut på internet.

Det gäller samma sak när jag spelar online spel, att jag då och då kopplas ifrån.

Jag har pratat med telia och de säger att allt ser bra ut hos dom och med min hastighet (och jag får inte heller ett felmeddelande som man brukat få om det är helt bortkopplat. Brukar ofta vara en liten sympol längst ner till höger)

Min router verkar funka perfekt då den delar ut Telia kanaler till 2 tv och internet till en bärbar dator. Så jag förstår inte redigt vad problemet kan vara.

Det har hållt på i 3-4 dagar nu och är väldigt störigt. Jag har försökt och göra en systemåterställning bara för att jag kanske skulle råkat installera något men det hjälper inte.

Så jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.
Tack på förhand <3

Permalänk

kolla windowsloggarna om det händer något när du tappar nätet

Visa signatur

31337

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kontinuerligt pinga din router och din isps gateway och dns server och lite annat för att få reda på var problemet uppstår, tv använder ett annat vlan än datatrafiken så det är till viss del oberoende av hur datatrafiken fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Hur gör jag detta?

: Kolla windowsloggarna
: Kontinuerligt pinga din router och din isps gateway och dns server

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html för att pinga
Pinga din routers båda sidor, dvs dess interna ip och ditt publika ip, leta reda på ispn dns adresser och pina dem och så kan du pinga sunet.se och Google.
Då ser du förhoppningsvis vart det uppstår fel, ett fåtal missade svar gör inget men blir det många så vet man vad som mest troligt strular.
Så här kan det bli, där ser man att det mesta funkade normalt men att en dator inte svarat (pga att den var avstängd)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du med kabel eller trådlöst?

Permalänk
Medlem

Bor du i trakterna stockholm?jag har nämligen haft samma senaste dagarna och jag har telia jag med!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

I helgen började mitt Tele2 att förlora kraft till och från. Köpte och kör med 100/10 och har haft 100/10 tills nu.

Något är ju fel.

Har inge router kör kabel som går direkt från uttag till datorn.

Visa signatur

Den som talar väl kan ljuga väl.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia, igår kväll märkte jag hur jag dödade mitt internet genom att efterrfåga fontfiler från Google Webfonts. Tänkte jag först iaf. Men gissar att det är nåt skumt på gång *cue räddningspatrullenmusik*.

Internet dog tre ggr på raken när jag försökte läsa från en viss server. Det riktiga konstiga var att om jag via min mobil gick in och felsökte min uppkoppling (angav personnr och kundnr) så gick allt igång ett tag igen. Typ som att Telia petade på min router utifrån för att kolla läget och så vips funkade det ett tag.

Idag har det inte dött helt men nu ikväll märker jag hur Facebook bara funkar ibland, cnn.com är heldött, bredbandskolllen funkar men är marginellt sämre än tidigare (nere på 60 mbit brukade alltid vara 98 mbit, har 100).
Vetefaaan vad som händer. Frustrerande när man är övertygad om att det är Telias fel för där lär man inte få hjälp om det inte redan står i driftstörningsinfon.

Bor i Stockholm också, söderort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tackle:

Jag har Telia, igår kväll märkte jag hur jag dödade mitt internet genom att efterrfåga fontfiler från Google Webfonts. Tänkte jag först iaf. Men gissar att det är nåt skumt på gång *cue räddningspatrullenmusik*.

Internet dog tre ggr på raken när jag försökte läsa från en viss server. Det riktiga konstiga var att om jag via min mobil gick in och felsökte min uppkoppling (angav personnr och kundnr) så gick allt igång ett tag igen. Typ som att Telia petade på min router utifrån för att kolla läget och så vips funkade det ett tag.

Idag har det inte dött helt men nu ikväll märker jag hur Facebook bara funkar ibland, cnn.com är heldött, bredbandskolllen funkar men är marginellt sämre än tidigare (nere på 60 mbit brukade alltid vara 98 mbit, har 100).
Vetefaaan vad som händer. Frustrerande när man är övertygad om att det är Telias fel för där lär man inte få hjälp om det inte redan står i driftstörningsinfon.

Bor i Stockholm också, söderort.

Fan, jag också! Vissa sidor fungerar, andra inte. Bredbandskollen/Speedtest är den samma för mig som förut, men vissa grejer fungerar fan mig inte. Steam blandt annat. Redan kollat min utrustning och start om router. Bor i Värmland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Fan, jag också! Vissa sidor fungerar, andra inte. Bredbandskollen/Speedtest är den samma för mig som förut, men vissa grejer fungerar fan mig inte. Steam blandt annat. Redan kollat min utrustning och start om router. Bor i Värmland.

Har samma problem, började väl uppskattningsvis vid 21:00. Telia 100/10 i Kalmar.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vibe118:

Har samma problem, började väl uppskattningsvis vid 21:00. Telia 100/10 i Kalmar.

Började lite senare för mig. Kan också tilläga att jag sitter med Telia VDSL.

Edit: Ser ut som svenska sidor fortfarande fungerar. Utländsa däremot... Fan har Telia gjort?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Började lite senare för mig. Kan också tilläga att jag sitter med Telia VDSL.

Edit: Ser ut som svenska sidor fortfarande fungerar. Utländsa däremot... Fan har Telia gjort?!

Ja svenska sidor funkar bra fortfarande, Steam kommer jag in på.
Facebook är segt som fan, imgur funkar inte och samma för twitch.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Jag och mina kompisar har samma problem med DNS uppslagningar mot utlandet.
Vi kör både Telia och Comhem dock, så det verkar inte enbart vara Telia som är drabbat. :/

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Kan bara komma åt vissa sidor.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Började lite senare för mig. Kan också tilläga att jag sitter med Telia VDSL.

Edit: Ser ut som svenska sidor fortfarande fungerar. Utländsa däremot... Fan har Telia gjort?!

Skrivet av vibe118:

Har samma problem, började väl uppskattningsvis vid 21:00. Telia 100/10 i Kalmar.

Skrivet av Mars SSX:

Fan, jag också! Vissa sidor fungerar, andra inte. Bredbandskollen/Speedtest är den samma för mig som förut, men vissa grejer fungerar fan mig inte. Steam blandt annat. Redan kollat min utrustning och start om router. Bor i Värmland.

Skrivet av tackle:

Jag har Telia, igår kväll märkte jag hur jag dödade mitt internet genom att efterrfåga fontfiler från Google Webfonts. Tänkte jag först iaf. Men gissar att det är nåt skumt på gång *cue räddningspatrullenmusik*.

Internet dog tre ggr på raken när jag försökte läsa från en viss server. Det riktiga konstiga var att om jag via min mobil gick in och felsökte min uppkoppling (angav personnr och kundnr) så gick allt igång ett tag igen. Typ som att Telia petade på min router utifrån för att kolla läget och så vips funkade det ett tag.

Idag har det inte dött helt men nu ikväll märker jag hur Facebook bara funkar ibland, cnn.com är heldött, bredbandskolllen funkar men är marginellt sämre än tidigare (nere på 60 mbit brukade alltid vara 98 mbit, har 100).
Vetefaaan vad som händer. Frustrerande när man är övertygad om att det är Telias fel för där lär man inte få hjälp om det inte redan står i driftstörningsinfon.

Bor i Stockholm också, söderort.

Samma sak för mig, vissa sidor laddar inte medans andra funkar precis som de ska. Har Telia 30/12 adsl och bor i Stockholm

Permalänk

Samma problem här. Känns som att många Microsoft-tjänster och tjänster som är kopplade till dom, bl.a. chatten på FB, är ur funktion.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk

Även problem hos mig. Telia ADSL. Avgrävd fiberhärva kanske? Är ju inte första gången som det händer direkt. :/

Kommer inte åt mycket som ligger utanför Sverige.

Permalänk
Relik 📜

Samma för mig, också Telia. Vissa webbplatser fungerar inte alls, andra supersegt. Origin vägrar logga in.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Någon som provat ändra DNS servrar än? Fungerar det?

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Någon som provat ändra DNS servrar än? Fungerar det?

Har provat utan positivt resultat.

Permalänk
Medlem

Samma här!

Telia 100/100, Stockholmsområdet. Flera svenska sidor fungerar, men mycket annat fungerar inte.

EDIT: Jag upptäckte detta först nu, så det har inte pågått längre än max ett par timmar hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Någon som provat ändra DNS servrar än? Fungerar det?

Provat Googles och OpenDNS ändrat i både routern och på korten utan resultat..

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk

Fick problem för typ 20min sedan, facebook chatten, xbox-live, battle.net osv fungerar inte. Facebook isig o sweclockers fungerar fint men lite segare än vanligt.
Har 100/100 fiber, kompisen som oxå har 100fiber har samma problem.

Surt och tråkigt med internet problem =/

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Det är vid dessa tillfällen man inser hur beroende man är. ^-^

Permalänk
Avstängd

Verkar som problemen drabbar alla i Sverige, i ungefär samma grad. Dom stora globala företagen som förmodligen har servrar nära Sverige/Skandinavien fungerar från fint till någorlunda fint, medans alla andra i världen inte går att koppla till. Det är iallafall så jag upplever det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Verkar som problemen drabbar alla i Sverige, i ungefär samma grad. Dom stora globala företagen som förmodligen har servrar nära Sverige/Skandinavien fungerar från fint till någorlunda fint, medans alla andra i världen inte går att koppla till. Det är iallafall så jag upplever det.

Känns ju som någon kritisk del har gått åt helvete. Hela idén med internet är ju att det ska funka även om delar "stängs av".

Edit: Får 100% loss när jag pingar olika utländska sidor.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vibe118:

Känns ju som någon kritisk del har gått åt helvete. Hela idén med internet är ju att det ska funka även om delar "stängs av".

Ingen aning då jag inte vet så mycket om nätverk, internet och allt det där, men det är så jag också tror.

Permalänk
Medlem

Några sidor som inte fungerar just nu: Twitch, Twitter, The Verge, Engadget.
Har inga problem med svenska sajter.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia fiber 100/100 om det inte framgick, så det känns inte som det har o göra med adsl specifikt.

Försökte under en bra stund att komma in på denna sidan:
http://redirector.c.youtube.com/report_mapping
Det var heldött men gick precis igång nu.

Fortfarande dött på cnn.com
Och www.downforeveryoneorjustme.com vilket blir lite tragikomiskt..

Har skickat in ett supportärende hos Telia så det lär väl kanske inte hända så mkt