Kan pinga addresen men kommer inte åt den via webbläsaren

Permalänk

Kan pinga addresen men kommer inte åt den via webbläsaren

Tja!

Efter åskväder i Skövdeområdet ikväll har jag och andra kompisar haft problem med att komma åt hemsidor som reddit.com stackoverflow.com League of legends servern. Däremot går sweclockers, facebook samt google.com bra. Jag har provat att pinga reddit.com/google.com/league of legends forum och förlorar inga paket vid överföring.

Något som kan ha en lösning att jag kan pinga en hemsida och få kontakt men inte kan hämta hemsidan i webbläsaren?

// Johan H

Permalänk
Medlem

Jag kommer heller inte åt Reddit/altpug/twitter med flera.. Har provat ändra DNS till googles men det hjälpte föga.. Typiskt när man är ledig att skit skall krångla.

Jag antar att du också har Telia?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Hela sverige verkar vara drabbat, iaf Telia/Comhem, troligtvis fler. Startade ikväll vid 21 tiden. Mycket skumt må jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia ADSL och har samma problem. Om ni inte kör Telia allihop, vilket verkar osannolikt, så är det väl den transatlantiska linan det är problem med.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Samma problem här.

Permalänk
Medlem

Precis, felet ligger vid Telia som det verkar, kanske flera. Trots att man inte kan ha undgått alla inlägg på Facebook och felanmälningar per telefon, har man ännu inte gått ut med något officiellt om vad som händer.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk

Yep det är telia här med. Försökte komma åt någon information från telias hemsida men hittade inga nyheter, inte på lokalnyheterna heller. Bara sätta sig och vänta att få det fixat!

Permalänk
Medlem

jahapp då är det inte fel på ens dator då.. verkar vara nåt dns strul eller? jävla bajs.. kommer varken in på min gmail talk, messenger, skype eller nåt nu

Permalänk
Medlem

Vet ej, har kompisar nere i spanien som har samma problem.

http://www.downforeveryoneorjustme.com/reddit.com rapporterar också att den är nere.

Permalänk
Medlem

Det verkar komma trafik från vissa sidor, riktigt, riktigt långsamt. Det kanske har gjort slut på sin datamängd för månaden och blivit strypta till modemhastighet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nej, verkar inte vara DNS-relaterat heller, uppslagen verkar ske korrekt- det är mellan någon Telianod och slutdestinationen en timeout verkar ske.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

jahapp då är det inte fel på ens dator då.. verkar vara nåt dns strul eller? jävla bajs.. kommer varken in på min gmail talk, messenger, skype eller nåt nu

Skype funkar för mig sitter och pratar just nu. Lite konstigt att man inte kan hitta någon information om problemet bara, någon på telias hemsida eller på någon svensk tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vet ej, har kompisar nere i spanien som har samma problem.

http://www.downforeveryoneorjustme.com/reddit.com rapporterar också att den är nere.

Om folk i Spanien upplever samma problem och DNS-uppslagen är korrekta så som jag just skrev- kan det ju bara vara vår fina lina över Atlanten som strular?

Edit - fast ställer men ytterst tveksam till det, då nätet för andra med andra operatörer än Telia fungerar som det ska.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Satt på teamspeak och spelade på US Diablo 3 samtidigt som ett par andra var på EU och US och vi alla fick DC samtidigt och nu går det inte att komma in någonstans :/

Webbsidor och spel ligger nere

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/10, problem jag med.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Samma problem här, lustigt nog laddar sweclockers i sig som vanligt men annonserna tar sin tid att dyka upp

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Bahnhof 100/10, problem jag med.

Okej så dessa har rapporterade problem just nu:

Telia
ComHem - Har uppdaterat om att man arbetar med att lösa problemen, bör vara klar innan 03:00.
Bahnhof
BBB
Evry

Dessa rapporteras släppa igenom trafik:

Alla operatörer i Telenors nät

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

BBB problem här med.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Upplever jag med problem, har Telia ADSL i södra delarna av Sverige. Verkar komma åt alla sidor som är hostade/har servrar i Sverige eller i närliggande länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Om folk i Spanien upplever samma problem och DNS-uppslagen är korrekta så som jag just skrev- kan det ju bara vara vår fina lina över Atlanten som strular?

Edit - fast ställer men ytterst tveksam till det, då nätet för andra med andra operatörer än Telia fungerar som det ska.

Underligt ja, satt i Skype med dem och skulle ansluta till ett LoL match, men den sa tvärnej när vi skulle ansluta. Efter det bad jag dem kolla reddit och twitter vilket inte fungerade, samma resultat som jag.

Men det verkar fungera nu efter cirka en halvtimmas avbrott, för dem alltså, jag sitter fortfarande i klistret.

Permalänk

Har problem också... satt o spela blev kickad o nu kommer jag inte in på steam, skype osv. Kan surfa facebook, youtube och sweclockers men inte mer. Har Telia.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

har någon ringt o felanmält?

Permalänk
Medlem

Tracing route to reddit.com [184.85.223.184]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 189 ms 30 ms 508 ms 172.17.0.1
3 1777 ms 1068 ms 138 ms LN-IGW-8-1-G03.lnctv.com [77.244.8.1]
4 952 ms 429 ms 184 ms TeliaSonera-IGW-9-10.lnctv.com [77.244.9.10]
5 92 ms 1402 ms 1670 ms 81-228-123-254.link.se.telia.net [81.228.123.254]
6 25 ms 365 ms 112 ms s-b6-link.telia.net [62.115.137.112]
7 775 ms 1322 ms 308 ms akamai-ic-138664-s-b2.c.telia.net [213.248.101.194]
8 320 ms 832 ms 344 ms a184-85-223-184.deploy.static.akamaitechnologies.com [184.85.223.184]

Trace complete.

Det verkar ju vara lite långsamt faktiskt, tur att de enda sidorna jag använder inte strular.

Permalänk
Medlem

Har också problem. Evry som operatör.

Lite spännande, undrar vad det kan bero på

Permalänk
Entusiast

Enligt rykten har Telia "förlorat" några trans-atlantic-kablar. Flertal operatörer jobbar på att routa om trafiken via andra vägar. Men det tar troligen en stund innan alla routrar har snappat upp uppdateringarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in på twitter eller reddit. Telia.

Uhm, jag kommer inte heller åt http://www.downforeveryoneorjustme.com
Frågan är då hur jag kollar om det bara är för mig den inte fungerar? xD

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Enligt rykten har Telia "förlorat" några trans-atlantic-kablar. Flertal operatörer jobbar på att routa om trafiken via andra vägar. Men det tar troligen en stund innan alla routrar har snappat upp uppdateringarna.

Förlorat? Hur är det möjligt? Har någon hi-jackat kablarna?

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Jag kommer inte in på twitter eller reddit. Telia.

Uhm, jag kommer inte heller åt http://www.downforeveryoneorjustme.com
Frågan är då hur jag kollar om det bara är för mig den inte fungerar? xD

Den sidan funkar inte för mig heller.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag kommer inte in på twitter eller reddit. Telia.

Uhm, jag kommer inte heller åt http://www.downforeveryoneorjustme.com
Frågan är då hur jag kollar om det bara är för mig den inte fungerar? xD

Ta en titt på några av de andra inläggen i denna tråd, kanske de kan ge dig en hint???

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk

Vi är inte de enda, telias facebook sida är spammad med klagomål. Verkar som kontakten via telia över atlanten är helt nere säger vissa.

https://www.facebook.com/telia?fref=ts