Vad är bra temps vid 100% load? (Intel i7 4770K)

Permalänk
Medlem

Vad är bra temps vid 100% load? (Intel i7 4770K)

Hej!
Jag har då en i7 4770K med h100i som jag har tänkt överklocka.
Just nu efter 10 minuter i Prime95 UTAN överklockning så ligger temperaturen på cirka 60 grader, är inte det ganska högt? Kärna ett ligger på 60 och kärna 4 på 50. Har sett likadant ut nu senaste minutrarna. 60, 57, 55, 50 ligger de olika kärnorna på.

Vilken temperatur kan jag ligga på utan att det är ett problem?
Vad ska jag börja med vid OC, bara dra upp multipeln så långt det går och inte justera något annat?
Har för mig att senast jag överklocka så fick jag dra ändra MHz på ramminnet och NB?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Hej!
Jag har då en i7 4770K med h100i som jag har tänkt överklocka.
Just nu efter 10 minuter i Prime95 UTAN överklockning så ligger temperaturen på cirka 60 grader, är inte det ganska högt? Kärna ett ligger på 60 och kärna 4 på 50. Har sett likadant ut nu senaste minutrarna. 60, 57, 55, 50 ligger de olika kärnorna på.

Vilken temperatur kan jag ligga på utan att det är ett problem?
Vad ska jag börja med vid OC, bara dra upp multipeln så långt det går och inte justera något annat?
Har för mig att senast jag överklocka så fick jag dra ändra MHz på ramminnet och NB?

Kika i överklockningsguiden här i forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Under 85 i stresstest skulle jag hålla mig.

60 grader utan klock låter rimligt. Det är när effekten börjar öka som bra kylare börjar visa framfötterna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sitter på en i7 3770K hemma, som är lätt överklockad till 4,2 GHz, och använder en Corsair Hydro H60. Ligger på runt 60 grader i prime95, så kan nog tycka att du ligger lite över vad jag skulle kalla riktigt bra med en Corsair Hydro H100i. Dock som föregående talare säger här i tråden så är dina temperaturer inte i närheten av farliga och om du ska överklocka så har du spelrum upp till 75 grader för att vara på den säkra sidan.

Hur har du installerat kylaren i fråga? Kör du den som inblås eller utblås?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sitter på en i7 3770K hemma, som är lätt överklockad till 4,2 GHz, och använder en Corsair Hydro H60. Ligger på runt 60 grader i prime95, så kan nog tycka att du ligger lite över vad jag skulle kalla riktigt bra med en Corsair Hydro H100i. Dock som föregående talare säger här i tråden så är dina temperaturer inte i närheten av farliga och om du ska överklocka så har du spelrum upp till 75 grader för att vara på den säkra sidan.

Hur har du installerat kylaren i fråga? Kör du den som inblås eller utblås?

Det är ofta väldigt stor skillnad i temp på 3770k och 4770k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kwame:

Hej!
Jag har då en i7 4770K med h100i som jag har tänkt överklocka.
Just nu efter 10 minuter i Prime95 UTAN överklockning så ligger temperaturen på cirka 60 grader, är inte det ganska högt? Kärna ett ligger på 60 och kärna 4 på 50. Har sett likadant ut nu senaste minutrarna. 60, 57, 55, 50 ligger de olika kärnorna på.

Vilken temperatur kan jag ligga på utan att det är ett problem?
Vad ska jag börja med vid OC, bara dra upp multipeln så långt det går och inte justera något annat?
Har för mig att senast jag överklocka så fick jag dra ändra MHz på ramminnet och NB?

I post nummer två i den stora överklockningsguiden så har jag skrivit ner maxtemperaturer. Samtliga processorer klarar ju mycket mer än gemene man tror.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sätt vcore på manuell 1.25 och smacka på 45 på multiplier. Boot och klarar stresstest? Då kan du antingen gå upp på multipliern, eller gå ner på vcore ifall du är nöjd med det. Om den inte bootar, så får du antingen sänka multipliern eller höja vcore.

Det är vad Asus gubbarna rekommenderar för att ge dig en fingervisning om hur bra din cpu kommer klocka.
Där efter får du ta och finjustera så att det blir bra.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Sätt vcore på manuell 1.25 och smacka på 45 på multiplier. Boot och klarar stresstest? Då kan du antingen gå upp på multipliern, eller gå ner på vcore ifall du är nöjd med det. Om den inte bootar, så får du antingen sänka multipliern eller höja vcore.

Det är vad Asus gubbarna rekommenderar för att ge dig en fingervisning om hur bra din cpu kommer klocka.
Där efter får du ta och finjustera så att det blir bra.

Behöver jag inte göra mer än så? Alltså, behöver jag enbart sätta vcore 1.25 och 45 på multipler?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Behöver jag inte göra mer än så? Alltså, behöver jag enbart sätta vcore 1.25 och 45 på multipler?

Nja, det är mest för att se hur bra din CPU klockar.

Dvs klarar den att boota på 4,5 och 1,25 så har du ett bra exemplar. Sedan ska du helst köra prime95 i ett par timmar och ett par rundor i IBT.

Är den inte stabil eller höga temperaturer så får du antingen höja vcore eller sänka multipliern. Sedan när du har hittat en stabil klock så få får du se till att du har offset eller adaptive vcore så den går

Det bästa är att du hittar någon överklocks guide för dit moderkort. Som sagt, det sättet är igentligen bara ett sett att ge dig en fingervisning om hur bra den kan klocka.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |