Permalänk
Medlem

Kontrakts brott?

Hejsan, Jag fick just hem ett bred från min internetleverantör om att dom skall ta bort min fasta IP som jag betalar extra för och byta så jag får en dynamisk IP istället. Skälet till detta är "en ommöblering i telestationen" och att om jag fortfarande vill ha en fast ip så får jag betala ännu mera efter ändringen har skett. Kan dom verkligen göra såhär!?. Har haft samma IP i över 15 år f.öv.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hejsan, Jag fick just hem ett bred från min internetleverantör om att dom skall ta bort min fasta IP som jag betalar extra för och byta så jag får en dynamisk IP istället. Skälet till detta är "en ommöblering i telestationen" och att om jag fortfarande vill ha en fast ip så får jag betala ännu mera efter ändringen har skett. Kan dom verkligen göra såhär!?. Har haft samma IP i över 15 år f.öv.

Ring internetleverantören? Vilket bolag är det? Har du bindningstid kvar? Fiber?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Med största säkerhet har de i sina avtal att de får göra ändringar m.m. men ring och prata med dem, i värsta fall byt ISP.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hejsan, Jag fick just hem ett bred från min internetleverantör om att dom skall ta bort min fasta IP som jag betalar extra för och byta så jag får en dynamisk IP istället. Skälet till detta är "en ommöblering i telestationen" och att om jag fortfarande vill ha en fast ip så får jag betala ännu mera efter ändringen har skett. Kan dom verkligen göra såhär!?. Har haft samma IP i över 15 år f.öv.

Som du själv skriver så hänger det på det avtal/kontrakt som ni har skrivit. Alla avtal har ngn form av uppsägningsklausul.

Vad säger ditt avtal?

Permalänk
Medlem

Om du har haft samma avtal med dem i 15 år så skulle jag ringa upp dem och påtala detta och försöka få till en lösning.

Permalänk
Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Om du har ett löpande avtal med din leverantör så kan de göra lite som de vill. Har du dock bindningstid på tjänsten låter det skumt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hejsan, Jag fick just hem ett bred från min internetleverantör om att dom skall ta bort min fasta IP som jag betalar extra för och byta så jag får en dynamisk IP istället. Skälet till detta är "en ommöblering i telestationen" och att om jag fortfarande vill ha en fast ip så får jag betala ännu mera efter ändringen har skett. Kan dom verkligen göra såhär!?. Har haft samma IP i över 15 år f.öv.

läs ditt avtal först, ingen här kan svara på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Ring internetleverantören? Vilket bolag är det? Har du bindningstid kvar? Fiber?

Ska ringa inom kort, Bredbandsbolaget, Tror det är på löpande faktura (är inte helt 100 då jag får kolla upp det), Sitter tyvärr med oturen att ha ADSL.

Skrivet av Ferrat:

Med största säkerhet har de i sina avtal att de får göra ändringar m.m. men ring och prata med dem, i värsta fall byt ISP.

Som trogen kund så är det den sista utvägen tyvärr, Ringa skall göras.

Skrivet av Tanis:

Som du själv skriver så hänger det på det avtal/kontrakt som ni har skrivit. Alla avtal har ngn form av uppsägningsklausul.

Vad säger ditt avtal?

Skall läsa igenom inom kort.

Skrivet av kallabaz:

Om du har haft samma avtal med dem i 15 år så skulle jag ringa upp dem och påtala detta och försöka få till en lösning.

Skall göras.

Skrivet av demon_speed:

Om denna tråd är felplacerad så tackar jag för påpekandet, hade upskattats om en mod kan flytta på trågen isåfall.

Skrivet av johanruda:

Om du har ett löpande avtal med din leverantör så kan de göra lite som de vill. Har du dock bindningstid på tjänsten låter det skumt.

Skall läsa igenom avtalet.

Skrivet av JSvanberg:

läs ditt avtal först, ingen här kan svara på din fråga.

will do

Tackar för alla snabba svar. Ska läsa igenom avtalen inom kort så jag har lite kött på benen innan jag ringer och ifrågasätter lite saker.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm