Datorn vill inte starta, väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte starta, väldigt konstigt.

Ja datorn vill inte starta nu på morgonen.

Igår kväll när jag skulle sova, satte jag datorn på strömsparläge så att alla mina internet fikar inte försvinner, och sedan när datorn var stängd av så drog jag ut strömkablen ( för att jag bor på landet och det inte finns så bra skydd mot åska här) och sov.

Nu på morgonen satte jag in strömkablen igen och tryckte på start knappen, inget händer, ingen lampa lyser, ingen lukt eller ljud kommer från nätaggregatet, ingenting. Jag testade start om knappen istället och inget händer.
Jag testade att göra en CMOS-clear men datorn startar inte heller efter det.
Nu har jag strömkablen i kopplad och tror att jag ska bara vänta för att kanske cmos batteriet behöver laddas (det har gått 30min nu).

Det luktar inte bränt i datorn, enda lampan som lyser är en liten röd diod på mitt grafikkort, inga glapp i sladdarna heller.

Allting funkade igår kväll, jag stängde av på samma sätt som jag brukar göra, klickar på windows7 strömsparläge, det enda som jag gjorde annorlunda var att jag dror ut all kontakt med vägguttaget för att det har nyligen åskat och jag vill inte datorn blir skadad av åskan medans jag sover.

Vad fan är det för fel?

Specs:
Gpu - CF hd6950 2gb
Cpu - Oc 3,6ghz phenom II x4
Moderkort - Gigabyte GA-990FX-UD3
Ram - Whatever 16gb 1600mhz
Cpu kylning - Cooler master v8
Cpu temps - runt 28-34C i idle, 38-46C i hög prestanda
Nätaggregat - Corsair TX850

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet så gå åskan går oftast in via telefonledningen och har man ADSL-modem och trådad anslutning till datorn så brukar moderkortet brinna upp den vägen om smällen inte stannar i modemet. Funkar modemet normalt?

Man måste alltid dra ut både ström och nätverk om man kör kabel till datorn och inte fiberanslutning externt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Noobkaka:

Ja datorn vill inte starta nu på morgonen.

Igår kväll när jag skulle sova, satte jag datorn på strömsparläge så att alla mina internet fikar inte försvinner, och sedan när datorn var stängd av så drog jag ut strömkablen
( för att jag bor på landet och det inte finns så bra skydd mot åska här) och sov.

Nu på morgonen satte jag in strömkablen igen och tryckte på start knappen, inget händer, ingen lampa lyser, ingen lukt eller ljud kommer från nätaggregatet, ingenting. Jag testade start om knappen istället och inget händer.
Jag testade att göra en CMOS-clear men datorn startar inte heller efter det.
Nu har jag strömkablen i kopplad och tror att jag ska bara vänta för att kanske cmos batteriet behöver laddas (det har gått 30min nu).

Det luktar inte bränt i datorn, enda lampan som lyser är en liten röd diod på mitt grafikkort, inga glapp i sladdarna heller.

Allting funkade igår kväll, jag stängde av på samma sätt som jag brukar göra, klickar på windows7 strömsparläge, det enda som jag gjorde annorlunda var att jag dror ut all kontakt med vägguttaget för att det har nyligen åskat och jag vill inte datorn blir skadad av åskan medans jag sover.

Vad fan är det för fel?

Specs:
Gpu - CF hd6950 2gb
Cpu - Oc 3,6ghz phenom II x4
Moderkort - Gigabyte GA-990FX-UD3
Ram - Whatever 16gb 1600mhz
Cpu kylning - Cooler master v8
Cpu temps - runt 28-34C i idle, 38-46C i hög prestanda
Nätaggregat - Corsair TX850

Skickades från m.sweclockers.com

drar du ut strömmen så stängs datorn av. = drar du ut kontakten till en lampa så släcks lampan.

har du flikar uppe så kan du spara flikarna genom att stänga av på krysset sen när du startar webbläsaren så frågar den vill du starta alla flikarna igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu är set så att modemet blev träffat av åska i söndags. Min dator var stängd av när det hände. Modemet gick isönder, och jag hörde ett lite zap i mitt rum. Min dator är inne på mitt rum och jag låg i sängen och läste när åskan slog till. När jag hörde ljudet och åskan, drog jag snabbt ut strömkablen till datorn och sen sprang jag och kopplade ut modemet.
Men som jag misstänkte hade modemet gått helt isönder.

Senare på kvällen kopplade jag in datorn igen och startade den. Inga problem, sen när ja skulle sova så stängde jag av den och drog ut strömkablen.
Igår måndag så startade datorn efter jag hade kopplad in den, och jag spelade lite på den tills jag gick och la mig. Resten har jag redan skrivit i tråden.

Så antingen har nätaggregatet blivit skadad efter en viss tid urkopplad inatt eller så är det något annat fel. Rätt så konstigt iallafall med tanke på att allting funkade igår kväll när jag spelade osv.

Permalänk
Medlem

Spänningar från åsknedslag kan ligga kvar i marken och i ledningar även efter ovädret är över så att du får strömspikar sen när du stoppar i kontakten igen. Har du otur så kan det vara det som hänt.

Jag skulle vilja tipsa om att du skaffar ett grenuttag som skyddar mot strömspikar och liknande. Finns de där du kan koppla in både ström och telefonledningar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Har du tur så är det bara nätaggregatet som gått. Om inte det funkar måste man nog befara även fler komponenter..moderkort, processor och minnet kan gå åt skogen. Inte roligt direkt..
Skaffa en grenkontakt med överspänningsskydd så slipper du sånt här i fortsättningen.
Men, hoppas att det bara är nät-agget.

Permalänk
Medlem

Hepp, kanske är nätagget som är kass, har i allafall börjat leta efter kvittot för det för att se om jag fortfarande har garanti på det.

Kommer att undersöka problemet igen med min storebror som är mer data känd än jag, återkommer till denna tråd när det är fixat eller om någon mer har en ide hur jag ska fixa datorn.

Permalänk
Medlem

Bör förtydliga att även om du har grenuttag med skydd så ska du ändå dra ur kablarna när åskan går. De stoppar inte en direkt träff. Trots det ska du ändå ha såna ifall åskan slår ned så långt bort att du inte hunnit märka det (tex i TV/ström/Telefon ledningar) och för andra strömproblem.

I datorsammanhang är det rätt vanligt att det tar tid innan skadade delar går sönder helt.

Du hoppas lite väl mycket på nätagget. Nästa gång är det viktigt att du även dra ur ALLA andra kablar som går till väggen. Med tanke på att modemet stektes så kan vad som helst ha gått. Inget hindrar åskan från att nå datorn både via ström och modemet om kablarna satt kvar. Det finns fall där tex modemet klarat sig men moderkortets nätverk krets stekts av åskan så du kan inte utesluta något bara för det satt nått annat emellan.

Nästan allt, speciellt det du tror inte spelar roll som mus, tangentbord, USB kablar, SATA kablar osv är ökända för orsaka död dator och andra allvarliga fel när de eller porten de kopplats till skadats eller gått sönder.

Gällande att nollställa bios (CMOS) som ska göras när strömkabeln är utdragen så måste ibland även andra saker tas bort. Vad varierar rejält mellan olika fel och vad som orsakat dom. Så testa därför att nollställa igen lite då och då medan du och din bror testar olika saker.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har hittar felet. Start knappen var mosat in i datorn så när jag tryckte start knappen (som sedan trycker på start knappen inne i datorn) rörde den inte start knappen.

Det här är nog för att jag var lite full igår och kanske har varit lite hårdhänt när jag stängde av datorn.

Oh well, nu har jag lärt mig en läxa.

Permalänk
Skrivet av Noobkaka:

Uppdatering:

Jag har hittar felet. Start knappen var mosat in i datorn så när jag tryckte start knappen (som sedan trycker på start knappen inne i datorn) rörde den inte start knappen.

Det här är nog för att jag var lite full igår och kanske har varit lite hårdhänt när jag stängde av datorn.

Oh well, nu har jag lärt mig en läxa.

du är inte första. hade en kund för flera år sedan som inte fick in sitt usb-minne så X pressade in den rakt in i sin bärbara. var väl 4cm inne i datorn. min chef fick ta den kunden för ja hade svårt koncentrera mig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644