Permalänk
Medlem

Några frågor om fiber

Tja nu är det bestämt att det ska byggas fiber där jag bor. Jag bor 2 mil utanför Stockholm i orten Haninge och då undrar jag lite hur ms kommer vara jämfört med Adsl just nu har jag runt 30ms. Jag har för mig ms påverkar hur långt ifrån telestationen eller vad det heter.

Så min fråga är hur är det med fiber byggs det nån ny telestation eller? Och tänkte spelar det nån roll vilken leverantör jag tar tänkte mest på eftersom jag bor några mil utanför Stockholm.

Tack på förhand:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din ping varierar ju beroende på vad du testar mot. Testar du mot en server i USA eller mot grannen?
Jag testade just att pinga google.se från en polares server som står med Telia-fiber i Tullinge, 2.27 ms i snitt, om det är något att jämföra med?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen bestäms främst av det avstånd signalen ska gå men med fiber blir det oftast mindre spridning och något lägre tid, typ 20ms bättre än samma sträcka med adsl eftersom man förhoppningsvis inte behöver ha samma felkorrektion.
Om det blir en ny telestation eller inte får du fråga den som bygger nätet, det beror helt på hur och vart man ansluter sig.
När vi byggde vårt nät så byggdes ingen ny telestation iallafall men är det Telia som bygger nätet så kanske de gör så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag får 5 ms i ping på bredbandskollen med mätserver i stockholm.
EDIT: Bor i Linköping

Permalänk
Entusiast

Som sagt, beror på var signalen ska men eftersom du verkar mena Stockholm genom Bredbandskollen/Speedtest så: Mellan 1-10 ms.
Själv bor jag i Östergötland och får 5ms till Stockholm., 5 ms verkar för övrigt vara en väldigt återkommande latens.

För övrigt så tycker jag väl inte att latens-skillnader känns av under 50ms när man spelar om det inte är riktigt snabba spel så som vissa MOBA's men det jag gillar mest med fiber är att man har ett mycket bredare server-utbud då latensen är lägre till allting över lag överallt i världen
Sen så tycker jag ärligt talat att det går snabbare att bara surfa helt enkelt och det är inte alls placebo för det har jag själv jämfört med mitt gamla ADSL.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabba svaren det är svensk infrastruktur som ska bygga fiber till oss och sedan får vi välja levrantör själva tex bahnhof, T3, bredbandsbolaget m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det lägsta jag sett med ADSL är väll precis runt 30 ms, med fiber 2-3 ms. Men du får självfallet mycket bättre svarstider till servrar längre bort med.

Grattis till fibern! Jag är avis!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Tja nu är det bestämt att det ska byggas fiber där jag bor. Jag bor 2 mil utanför Stockholm i orten Haninge och då undrar jag lite hur ms kommer vara jämfört med Adsl just nu har jag runt 30ms. Jag har för mig ms påverkar hur långt ifrån telestationen eller vad det heter.

Så min fråga är hur är det med fiber byggs det nån ny telestation eller? Och tänkte spelar det nån roll vilken leverantör jag tar tänkte mest på eftersom jag bor några mil utanför Stockholm.

Tack på förhand:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har vid några tillfällen uppgraderat kunder från SHDSL, vilken är "buissness"-varianten av ADSL, och fungerar på likande sätt. Exempel: kunden sitter mindre än 1 km från telestationen, och fibern går till samma telestation som kopparen gjorde. Det är altså bra signal i till modemet, och det syknar i full fart. När jag pingade deras koppar-CPE så fick jag svartstider på ca 25-35ms, pingar jag deras CPE nu på fiber så har jag under 2ms. Detta är från mitt kontor som ligger 3 routers bort inom stockholm, så det är väldigt korta avstånd. Jag tror att signalomvandlingen i modemen är den största tjuven här (men det är bara min högst ovetenskapliga teori), så jag tror att du kommer att få längre latency i allmänhet med fiber jämfört med ADSL.
Avståndet till telestationen påverkar inte latency nämnvärt när det gäller fiber, då trafiken bokstavligen talat färdas i ljusets hastighet (laserljus). Det som påverkar mest är oftast upplänkarna från stationen och operatörens övriga dist- och corenät, samt hur deras peering och transit ser ut.

Ang valet av operatör så ja, det påverkar trafiken. Olika operatörer har olika bra kopplingar mot omvärlden vad gäller peering och transit, och det kan påverka din hastighet och latens mot olika mål, om än marginellt i de flesta fall. Andra faktorer man bör tänka på är ju hur pass bra support och felavhjälpning operatören har när något väl strular och hur stabila deras tjänser är.
Däremot har du ju svårt att veta hur de olika operatörernas distnät ser ut i ditt område...

Antagligen så kommer fibern att dras till en redan befintlig telestation, men det beror ju på om det är telia/skanova eller någon annan nätägare som drar ut den?

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör fiber egentligen? Har Comhem 100/10 just nu och ligger runt 60 ms i Dota2 mot EUW.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Hur stor skillnad gör fiber egentligen? Har Comhem 100/10 just nu och ligger runt 60 ms i Dota2 mot EUW.

Fiber behöver inte betyda att du får en bättre MS. I min lägenhet har jag 250/10 fiber där jag pingar runt 20-30 när jag kör en bredbandskoll. Medans mina föräldrars 6/1 ADLS mitt i skogen pingar 10-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av blettersnas:

Fiber behöver inte betyda att du får en bättre MS. I min lägenhet har jag 250/10 fiber där jag pingar runt 20-30 när jag kör en bredbandskoll. Medans mina föräldrars 6/1 ADLS mitt i skogen pingar 10-15

Vad kan man göra då? Har denna router: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/netgear-cg...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Vilken router du har betyder heller inte att du får en bättre MS. Prata med din ISP och se om det kan lösas, annars kolla med andra ISPer och se vad de kan erbjuda.