Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Om vi tittar på vad som PC-spelen nyttjar idag så är 8GB (RAM + VRAM) ganska mycket. Det är först det senaste året som 64-bitarsspel kommit, innan dess var 4GB överflödigt för spel och grafikkorten har precis börjat smyga upp i 2GB som hyfsat standard i mellansegmenten. Det vill säga 6GB i relativt dyra datorer. Klagar Crytec på detta? Nja, bara indirekt då deras motorer inte brukar vara superoptimerade..
Att ha i åtanke är också hur mycket minne som Windows tar och alla andra processer som är igång i bakgrunden. Sen är denna generation designad med 1080p på EN skärm i åtanke (även om den inte riktigt är där än) så VRAM behövs inte i större mängder till upplösningen utan mest till texturer etc.

Jag kan dock hålla med om att en komponent i konsolen kan dra ner övrigt (GPU i PS3) men jag tror att lite optimering från mjukvarutillverkarna nog kan överbrygga de problemen något.

4-5gb minne är inte så himla mycket att röra sig med om man verkligen vill göra ett polerat openworld lir med högdetaljerade texturer, tex som Crysis. Att det gått så bra hittills med 4-6gb minne är ju just för att förgående konsolerna hållit nere ribban så pass länge. Nu däremot blir det ju ett mycket större problem då många utvecklare ställt sig in på att just göra stora detaljerade openworld spel, med stort antal objekt på skärmen samtidigt. Tex Dead Rising 3 och kommande Watchdogs. Sen kan man väl fråga sig om det är minnet, eller dem halvkassa gpu:erna som sitter i nextgen konsolerna som är dem värsta flaskhalsarna. Hursom, ska man göra ett nextgen openworld spel har man ju uppenbarligen redan nu relativt begränsade resurser att jobba med, speciellt om man vill att det även ska se någerlunda snyggt ut och flyta på vettigt.

Sen det här med "optimering", tja som allt för ofta kan man ju säga att det främst handlar om nedskalning av detaljnivån. För Cryengine skulle jag säga är, eller åtminstone var en jäkligt imponerande och väloptimerad motor. 2:an tex var långt före sin tid och tidigt tilllät en sjuk hög detaljnivå med extrema antal objekt. Men den var också allmänt väldigt stabil (i alle fall dem senare versionerna) och kunde skala väldigt bra mellan stora och små miljöer, låga och höga detaljer. Problemet ligger väl snarare oftast på hur utvecklarna använder motorn och att dem kanske inte sätter lämpliga spärrar på detaljnivån som är anpassad efter dåtidens hårdvara. Dock tycker jag det kan vara schyst med spel som även har inställningar för framtidens hårdvara, blir ju ännu ett sätt att förbättra livslängden. Dock finns ju då alltid den där risken med alla dryga idioter som blir sura för att dem inte kan maxa alla inställningar, att man sen rendera ut 2-5gånger mer fluff på skärmen än man brukar i andra spel verkar vara väldigt svårt att ha förståelse för...

Kollar man sen också på andra detaljerade openworld spel som fanns samtidigt som Cryengine 2, tex GTA4 ser man ju att den motorn dem använde där hade mycket större problem, bland annat för att den var designat att enbart ha 512mb att jobba med. Ett annat exempel är ju även skillnaden mellan Cryengine 2 och 3, där vissa saker faktiskt blev sämre, just för att dem ville anpassa sig efter den gammal konsol hårdvaran. Och det var också saker som gjorde det drygare att utveckla och jobba med motorn. Så ja, jag kan förstå att openworld utvecklare som Crytek blir irriterade på sådan här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josv:

Har du ens läst klart artikeln? Det artikeln tog upp var just varför minnet är otillräckligt... Anledningen till att man "klagar" på den låga minnesmängden är att den inom en snar framtid förmodligen kommer att vara den mest begränsande komponenten i system. Redan idag får utvecklarna arbeta relativt hårt för att hålla ned minnesmängden, detta kostar både tid och pengar.

8 GB anser jag inte vara mycket för ett system som är tänkt att användas till gaming, standard för laptops kan väl idag sägas vara 8 GB.

Läste du vad han skrev? Spelutvecklare har fått jobbat med lite minne i generationer tillbaka. Detta är väl ingen speciell nyhet. Annat än att pc spel börjar vara ett minne blott.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av josv:

Har du ens läst klart artikeln? Det artikeln tog upp var just varför minnet är otillräckligt... Anledningen till att man "klagar" på den låga minnesmängden är att den inom en snar framtid förmodligen kommer att vara den mest begränsande komponenten i system. Redan idag får utvecklarna arbeta relativt hårt för att hålla ned minnesmängden, detta kostar både tid och pengar.

8 GB anser jag inte vara mycket för ett system som är tänkt att användas till gaming, standard för laptops kan väl idag sägas vara 8 GB.

Historiskt så har konsoler inte haft mycket minne...
Som PlayStation 2, första Xboxen och GameCube med mellan 32 till 64MB minne (också delat mellan CPU och GPU).
Där Xboxen och GameCube lanserades 2001/2002 beroende på vilket land man bor i. Då satt jag med 512MB minne, det är 8-16 gånger så mycket som dåvarande konsoller (beroende på vilken man jämför med).

Vill jag idag ha 8-16 gånger så mycket minne som dagens konsoler (Playstation 4 och Xbox One, båda har 8GB) så skulle jag sitta med 64 eller 128GB minne.
Mitt moderkort har inte ens stöd för mer än 32GB minne. Så jag kan inte ens uppgradera till 64 eller 128GB ens om jag skulle vilja. Åtminstone inte på nuvarande moderkort och då har jag ändå moderkort med Socket 1150 med 4 minnes slottar och Hashwell processor köpt Q4 2013.

Som sagt så har konsoler historiskt sett inte haft mycket minne och jag skulle säga att mellan 8 - 32GB minne är ganska vanligt i en PC idag. De flesta verkar nöja sig med 16GB. Inte så många som sitter med 64GB och ännu färre med 128GB eller mer. Medan det har varit vanligt att konsoler historiskt bara haft i storleksordning 1/8 så mycket minne som på den tiden moderna PC.
AFAIK så har ingen tidigare konsol generation haft så mycket minne som dagens Playstation 4 och Xbox One, varken absolut eller relativt.

Men som jag också skrev så kan man alltid vilja ha mer.

Permalänk
Medlem

Hm det där var rätt snyggt faktiskt, jag gissar på att jag blivit lite gammalmodig och därmed har hållit kvar i myten om att det behövs plats för prestanda.

Skrivet av masse70:

Det är så mycket fel och opåläst nonsens i ditt inlägg så jag inte ens vet vart jag ska börja....

En bild säger mer än tusen ord:

http://www.reactiongifs.us/wp-content/uploads/2013/03/nevermi...

Hahah, klockren, jag hänvisar lite till ovanstående svar.
Men just konsolerna känns mest för att ta med och spela med vänner.
Givetvis går ju detta på dator också, men jag har inte sett så många t.ex krigsspel osv som går att köra flera på vad gäller PC.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Men visst, lite smidigare är de, men prestandan å andra sidan gör dem helt ointressanta för seriöst spelande...
De lirar i casual-divisionen i min mening, inte bland PC-maskinerna. Men likväl, har hellre en PC med Steam vid TVn än en låst konsoll.

Jo, jag har personligen aldrig i hela mitt liv spelat seriöst på en konsol.
Det jag menade på är precis det du säger, man skaffar en konsol för att sitta och lira en stund men mer än så är det inte.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

"Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One""

Detta är definitivt inga nyheter, hela den sk nästagenerations pissetäving var avgjord nästan innan den ens hade börjat.

PC vinner överlägset

PS4 kommer tvåa, och Xboner som dålig förlorare nr 3, och oberrörd glidare ser vi Nintendo WIIU, som snart kommer få en upphottad brosa.

Nej har man redan PS3 eller X360, så är både PS4 och Xboner bortkastade pengar, framförallt med det energislöseri som dessa spektakel levererar, horribelt dåligt.

"Nästa generations absolut sämsta maskiner"

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

"Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One""

Detta är definitivt inga nyheter, hela den sk nästagenerations pissetäving var avgjord nästan innan den ens hade börjat.

PC vinner överlägset

PS4 kommer tvåa, och Xboner som dålig förlorare nr 3, och oberrörd glidare ser vi Nintendo WIIU, som snart kommer få en upphottad brosa.

Nej har man redan PS3 eller X360, så är både PS4 och Xboner bortkastade pengar, framförallt med det energislöseri som dessa spektakel levererar, horribelt dåligt.

"Nästa generations absolut sämsta maskiner"

"PC vinner överlägset" <<--- Ja det är ju konstigt, när det är möjligt att bygga en pc för 100 000kr? Sen när du skriver "Det är definitivt inga nyheter", är du kapabel att avgöra det eller hoppar du bara på tåget som alla andra. I övrigt har alltid funnits utvecklare som klagar på nåt i den nu/dåvarande konsollgenerationen. Visst om Crytek vill göra det fetaste möjligt så räcker inte konsollerna till, men det är knappast bara minnesmängden som är flaskhals i ett sådant scenario. Lite kul ändå att Crytek pratar om för lite minne som hävdade att det absolut inte spelade någon roll att de renderade RISE i 900p istället för 1080p. Nu skalas ju bilden iofs upp (1080p) men ändå. Beslutet om 900p berodde definitivt inte på mängden RAM.

http://www.vg247.com/2013/09/30/ryse-son-of-romes-900p-resolu...

Sen finns det ju andra utvecklare som hyllat hur konsollerna blev. Epic tex var riktigt nöjda, och tyckte sista skiftet var ett mycket större kliv än det tidigare varit (dvs. PS2 --> PS3 osv).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av 7an:

"Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One""

Detta är definitivt inga nyheter, hela den sk nästagenerations pissetäving var avgjord nästan innan den ens hade börjat.

PC vinner överlägset

PS4 kommer tvåa, och Xboner som dålig förlorare nr 3, och oberrörd glidare ser vi Nintendo WIIU, som snart kommer få en upphottad brosa.

Nej har man redan PS3 eller X360, så är både PS4 och Xboner bortkastade pengar, framförallt med det energislöseri som dessa spektakel levererar, horribelt dåligt.

"Nästa generations absolut sämsta maskiner"

Vinner?

Vinner i vadå, en tävling om vad som ska kosta mest?
Folk spelar ju på det som dom gillar mest, allt här i livet är inte en tävling, och för mig, jag skulle vända å vrida mig i graven om jag bara satt vid en PC, och missade alla extremt bra konsol exclusiva som det finns.

Den nya generationen är hur bra som helst, men i dagens läge med detta "PC MASTER RACE 2K ULTIMATE" som inte förstår att man kan faktiskt spela på upplösningar lägre än 1080p, i framerates lägre än 60.

Antingen är du med många fler väldigt bakom när det kommer till konsol utvecklingen, eller så hakar du bara på det ignoranta tåget som försigår, det där att inget duger, allt är bara skräp.
men kan ge dig en liten stege, Klivet mellan 8bit och 16bit var inte extrem, den största utvecklingen var mer minne på kasseterna, 16bit till 32 bit var större, men då vart det ny media..32bit till 64 var enligt många, ett kliv bakåt..64bit till 128bit var steget stort, och från 128bit till PS3 var steget ännu större, och nu PS4 som är steget lika stort som förr.

Men låt oss säga att det ÄR en tävling, jag köper en PS4 för 4000kr (Median kostnad) och du köper en dator för 4000kr, så ska vi se vem som har mest roligt med the new gen games.

Klara färdiga..

Permalänk
Medlem

Tur att jag satte in lite mer minne när priset var lågt. Tvivlar dock på att 32GB behövs även om den möjligheten finns om det skulle visa sig längre fram.
Fastlött minne på PS4 och Xbox One? Vore för lätt om de hade SO-DIMM som bara hade varit att byta ut likt N64 Expansion Pak som man bara lyfte på en lucka på ovansidan av konsolen för att sätta in.

Permalänk
Inaktiv

PSX hade en CPU på 33 MHz, GPU på 33 MHz, RAM på 2 MB och VRAM på 1 MB och ändå lyckades Konami göra ett spel (Metal Gear Solid) som är mycket bättre än Crysis 3.

Permalänk

Kan man inte sänka ner grafikinställningarna i konsoller? Det var ju längesedan jag spelade Xbox så har totalt glömt om det går eller ej..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan kan man tycka att de borde ha vetat om vilken hårdvara som sitter i konsolen när de utvecklade spelet för den? Det är väl det som är en av fördelarna med spelkonsoler - speltillverkaren vet exakt vilken hårdvara som används och kan anpassa sig därefter så att alla spel som lanseras till den aktuella konsolen också bör uppfylla vissa minimikrav på prestanda.

De måste vara ganska korkade om de anpassar spelet för mer RAM-minne än som faktiskt finns.

Problemet som du ser väldigt tydligt här på forumet till exempel är att folk har väldigt höga krav på prestanda och grafisk kvalité. Så de vet vad de har att leka med men det räcker inte för att nå folks förväntningar. Sen kan man diskutera om det är fel på folks förväntningar eller om det är fel på konsolernas hårdvara men det är där vi står och jag tror det är det som är utgångspunkten för artikeln. Att Crytek anser att konsolerna inte är tillräckligt starka för att ge den spelupplevelse som folk förväntar sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frostborn:

Klivet mellan 8bit och 16bit var inte extrem, den största utvecklingen var mer minne på kasseterna, 16bit till 32 bit var större, men då vart det ny media..32bit till 64 var enligt många, ett kliv bakåt..64bit till 128bit var steget stort, och från 128bit till PS3 var steget ännu större, och nu PS4 som är steget lika stort som förr.

Man kan fråga hur relevant antal bitar är också.
Jag vet att det var en del snack om det på 90-talet.
NES har bara 8 bitar medan Super Nintendo och Mega Drive har 16 bitar och så...

Men sen då..?

Som Nintendo 64 är 64 bitars.
Men sen efterföljaren GameCube har 32bitars processor igen.
PlayStation 4 och Xbox One är 64 bitars.

På PC med x86 så var det väl ett stort steg från 16 bitars 286 till 32bitars 386, men sen har x86 PC varit 32 bitars från 386 upp till Athlon XP och Pentium 4.
I början när Athlon 64 kom och sen även med Core 2 var det många som körde 32bitars operativsystem trotts att de hade 64bitars dator.

Antal bitar har ju någon form av relevans. Skulle man exempelvis försöka designa en modern dator som bara skulle ha 16 bitars CPU, mot dagens 64bitars CPUer så hade det varit en begränsande faktor.
Men till stor del på konsoler har det varit marknadsförings mumbojumbo och att man använt kreativa sätt att räkna för att komma upp i fler bitar oavsett om det varit relevant eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

8GB till både ram och gpu-minne används ju lätt. Tänk bf4 i ultra på vettig upplösning. Idag är ju 8Gb standard, och typ 3-4GB på kort som kan driva på i vettig upplösning/framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter på min gamla trotjänare, 680, som jag köpte vid release. 2GB VRAM och den klarar BF4 på max settings med 90+ fps konstant på min 120hz 1920x1080 skärm.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Asch Crytek, lär er jobba med det som finns. Varken NES, SNES, PSOne, PS2, Wii tillhörde de teknisk sett mest avancerade konsolerna men sålde som smör i alla fall. Gemene konsument bryr sig inte om tekniken utan om spelen. Hade MS och SONY fläskat på allt de kunde hade ni fått två plattformar utan tillräckligt många spelare att utveckla spel åt.
De båda maskinerna kunde göras kraftfullare, med risken att priserna för enheterna hade avskräckt konsumenterna istället. Med tanke på det tycker jag de är en bra kompromiss mellan pris/prestanda. Men i XBOX Ones fall så kanske det inte hade kostat så jätte mycket extra att trycka i åtminstone 12GB minne då den kör DDR3, hur mycket extra 12GB GDDR5 skulle göra för PS4:ans pris vore dock intressant att få en uppskattning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Om vi tittar på vad som PC-spelen nyttjar idag så är 8GB (RAM + VRAM) ganska mycket. Det är först det senaste året som 64-bitarsspel kommit, innan dess var 4GB överflödigt för spel och grafikkorten har precis börjat smyga upp i 2GB som hyfsat standard i mellansegmenten. Det vill säga 6GB i relativt dyra datorer. Klagar Crytec på detta? Nja, bara indirekt då deras motorer inte brukar vara superoptimerade..
Att ha i åtanke är också hur mycket minne som Windows tar och alla andra processer som är igång i bakgrunden. Sen är denna generation designad med 1080p på EN skärm i åtanke (även om den inte riktigt är där än) så VRAM behövs inte i större mängder till upplösningen utan mest till texturer etc.

Jag kan dock hålla med om att en komponent i konsolen kan dra ner övrigt (GPU i PS3) men jag tror att lite optimering från mjukvarutillverkarna nog kan överbrygga de problemen något.

Då tänker du inte på att i windows taskmanager ser du bara vad spelet tar, inte vad os allokerar för ram för att kunna swap in/out till vram då detta sköts av os(DirectX).

Skrivet av MOdeo:

Jag tycker att nu när det äntligen har kommit en ny generation konsoler (som kommer leda till att spelgrafiken kommer
utvecklas en hel del för oss glada datoranvändare) borde de väl satsat lite mer på att öka ramminnet lite egentligen enbart med motivet livslängd. Även om man som spel utvecklare klarar sig långt med 8gb så kommer det inte alltid vara så. och ram är förhållandevis billigt som det ser ut nu.

Om det dessutom behövs mer argument för mer minne så bör man ta i akt att optimering för mindre minne är en process som är dyr i arbetstimmar och mindre kostnad för spelutvecklingen kan leda till billigare spel och där med göra konsolen mer attraktiv för konsumenten.

Dock är faktorn som Konsoltillverkare framför allt tar hänsyn till kostnad per enhet och lägga in mer minne hade kostat lite mer per enhet. Där tycker jag att de som producenter tar ett felkliv. Kostnaden att utveckla en konsol är en mycket stor R&D utgift som man som företag vill ha så sällan som möjligt. Dvs då måste produkterna man utvecklar hålla i tiden så länge som möjligt (särskiljer det från att hålla länge som inte alls nödvändigtvis är något önskvärt). Genom att veta detta så kan man anta att företagen har gjort en annorlunda plan än föregående generation. Förra generationen konsoler var nämligen mycket dyrare än denna generationen framför allt när man tar hänsyn till KPI och Inflation dock var de även kraftigare i förhållande till en dator. Men företagen gick med förlust på försäljningen av konsolerna mycket länge (för dyra per enhet). Denna generation verkar de vilja tjäna mer på själva konsolförsäljningen där med är det i deras eget intresse att spara i marginalerna på saker som t.ex. RAM

hoppas ni har överseende med en dyslektikers försök att formulera sina tankegångar kring problemet.

Ja att veta att minnespriserna skulle falla undertiden man ritar och testar en PCB är lite svårt. Så de skulle säkert ha behövt designa om hela kretskortet.
Men att Xbox 360 och framförallt den försenade ps3 slog en high end pc är en myt. När ps3 lanserades satt jag med en amd opteron175 som snurrade på 3150mhz. 4gb ddr1 550mhz minnen som körde på cas 2.5 eller om det var 2 på strax något runt 500hmz. Samt två gt92 gts(512) oc från fabrik samt sedan klockades och firmware moddades så att de skulle hålla kloken då de program som skulle klocka från windows hade problem med att bara styra ett av korten. Och då var de korten en uppgradering från de g80 gts (640) som jag hade på dh 2008(eller om det var 2007) då kunde jag spela crysus i strax under 30fps som den lägsta nivån. på 720p bara visserligen min dåvarande ips var inte så högupplöst. SLI för dom värdena.

Skrivet av SW00N:

Sitter på min gamla trotjänare, 680, som jag köpte vid release. 2GB VRAM och den klarar BF4 på max settings med 90+ fps konstant på min 120hz 1920x1080 skärm.

Sluta trolla tack.
Det för att inte ens min 680 4gb oc windforce klarar det inte ens i närheten av hälften. (du kanske kör single player iofs). Har desutom sänkt mitt kort till 1215 och mem 6800 just nu. Boost samt är mer eller mindre avstängt då det verkar vara problemet som gör att mitt kort blir ostabilt.

Vart en hel del off topic där.

Kan ju också vara så att de rakt upp och ner kollade dagens pc datorer och såg att de flesta spel vi portar borde fungerar på 4-6gb på datorer.
Vilket skulle gynna försäljningen på pc samtidigt.

Men det känns som det kommer bli som den gamla console generationen. Nästan. x86 är ett plus för PC. Men prestanda/teknik kommer hålla det tillbaks. Kommer bli intressant att se vad de kan leverera inför nästa E3.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.