Permalänk
Medlem

Digital tv genom HTPC:n

Hejsan, har letat ganska länge nu men hittar inte något svar på mitt problem.

Jag vill kunna se digital tv genom min HTPC utan att behöva gå genom en "extern" mottagare.
Jag vill alltså ha kabeln från min tv leverantör direkt till HTPC:n och endast köpa/hyra ett programkort av min leverantör.

Hittade först infini tv:s PCIe kort men förstod att det inte skulle funka här i sverige. Men nu har jag hittat detta kort: http://www.tbsdtv.co...-pcie-card.html

Tanken är att kunna använda det tillsammans med windows media center. Tror ni att detta kommer att funka? Jag är inte alls insatt i hur allt detta med digital tv funkar, med avkodning o.s.v.
Min leverantör är för övrigt BDTV. Länk till deras hemsida: http://www.bdtv.se/

Hoppas jag kan få lite hjälp med att reda ut detta för mig, och hoppas jag inte var allt för otydlig.

Mvh

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem

Nej, det finns (antagligen) ingenting som kommer fungera.

Din leverantör verkar förmedla TV med IP-TV, alltså TV via bredband och då måste man ha deras egna box för ändamålet.

Boxen du får är då knyten till dig som person för att de ska kunna "kontrollera" vad du kan se (vad du betalar för) och förhindra privatkopiering av TV-program samt säkerligen hålla koll på vad du tittar på (för statistik mm)

Permalänk
Medlem

Tittar lite närmare och ser att det verkar erbjudas digital-TV via kabel också - alltså DVB-C, då kan det fungera.

Du behöver då ett DVB-C TV-kort med kortläsare - det fanns flera modeller förr (jag har själv 3st olika varianter) men det kanske är tunnare utbud nu ?

Det finns dock en nackdel - ofta är HD-kanalerna pairade och då finns det ingen möjlighet att se dessa kanaler i en HTPC eftersom det inte finns något stöd för HD-moduler (CI+) i en HTPC - det är en medveten begränsing för att förhindra kopiering och cardsharing.

Hur det ligger till med detta hos din leverantör har jag dock ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eron:

Hejsan, har letat ganska länge nu men hittar inte något svar på mitt problem.

Jag vill kunna se digital tv genom min HTPC utan att behöva gå genom en "extern" mottagare.
Jag vill alltså ha kabeln från min tv leverantör direkt till HTPC:n och endast köpa/hyra ett programkort av min leverantör.

Hittade först infini tv:s PCIe kort men förstod att det inte skulle funka här i sverige. Men nu har jag hittat detta kort: http://www.tbsdtv.co...-pcie-card.html

Tanken är att kunna använda det tillsammans med windows media center. Tror ni att detta kommer att funka? Jag är inte alls insatt i hur allt detta med digital tv funkar, med avkodning o.s.v.
Min leverantör är för övrigt BDTV. Länk till deras hemsida: http://www.bdtv.se/

Hoppas jag kan få lite hjälp med att reda ut detta för mig, och hoppas jag inte var allt för otydlig.

Mvh

BDTV kör cryptocam på CI+ moduler så nej det finns inga till datorn.

Permalänk
Inaktiv

Anysee E7 T2C borde fungera för dig men den är extern och kopplas via usb. Svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Anysee E7 T2C borde fungera för dig men den är extern och kopplas via usb. Svåra att få tag på.

Om det xp1ratex skriver stämmer så spelar det ingen roll - det finns inget TV-kort som hanterar CI+

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då var det som jag misstänkte. Hoppas det kommer någon lösning på detta i framtiden, hade varit väldigt fint med en "allt i ett" lösning.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Om det xp1ratex skriver stämmer så spelar det ingen roll - det finns inget TV-kort som hanterar CI+

Vad jag kan se så säljer ju leverantören common interface moduler så det bör ju inte vara något problem. Anysee har ju plats för dessa.

Permalänk
Medlem

Ja, men så enkelt är det (tyvärr) inte.

För några år sedan infördes CI+ som alltså är en ny typ av Common Interface - det fungerar endast i TV-apparater med stöd för CI+ och det finns inga TV-kort för datorer som har stöd för CI+

Det här en avsiktlig begränsning från för att förhindra inspelning/kopiering av TV-program samt cardsharing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Ja, men så enkelt är det (tyvärr) inte.

För några år sedan infördes CI+ som alltså är en ny typ av Common Interface - det fungerar endast i TV-apparater med stöd för CI+ och det finns inga TV-kort för datorer som har stöd för CI+

Det här en avsiktlig begränsning från för att förhindra inspelning/kopiering av TV-program samt cardsharing.

Du har fel. Jag kör själv Anysee E7 T2C med Boxer CI+ modul och det fungerar för mig. Fungerade med Comhem via kabel med deras CI+ modul oxo.

Permalänk
Medlem

Ah, intressant - har faktiskt inte följt TV-korts marknaden på några år sedan floppydtv var populära och visste inte om att det numera fanns modeller som hanterade CI+ - trodde de var "förbjudna"

När jag kollar upp Anysee E7 T2C verkar de dock vara svåra att få tag på ?

En butik skriver "Det för tillfället omöjligt att få tag i Anysee T2C, Fabriken meddelar att de inte tillverkar några för tillfället."

Imponerande att du fick igång HD-kanaler med ComHem och deras HD-modul.

Har läst att Boxer kör en "lättare" kryptering, men att ComHem kör hård pairing på sina HD-kanaler.

Permalänk
Inaktiv

Finland eller Nederländerna brukar vara lättare. Ett förslag är http://shop.njoydigital.eu/ Har inte handlat med dem själv men har vänner som har. http://www.anysee.fi/ hade jag mycket kontakt med förr och fick många betas på drivrutiner osv den vägen för test. Hittar du någon så slå till. De duger till mycket som man inte får diskutera på denna siten. Holländska forum kan beskriva det bättre

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Du har fel. Jag kör själv Anysee E7 T2C med Boxer CI+ modul och det fungerar för mig. Fungerade med Comhem via kabel med deras CI+ modul oxo.

Fast det är ju inte riktigt så enkelt, Boxer kör med CI+ CAM men har inte CI+ funktioner såsom pairing aktiverat därför funkar HD-kanalerna där fortfarande.
Med Comhem får man in alla kanaler förutom HD-kanalerna, för just de kanalerna kräver pairing.

Så det kan ju funka även om leverantören kör med CI+, beror ju helt och hållet på vilka funktioner inom CI+ standarden de har aktiverat....

Sitter själv med kabel-TV från Comhem och en inomhusantenn för Boxer (har kort som klarar både DVB-C och DVB-T)

Kan ju även använda Minhembio.com's forum som referens, finns många där som kör med HTPC och TV-kort.

Tror detta med TV-kort är en utdöende marknad i.o.m. alla nya krypteringstekniker och andra funktioner som skall förhindra cardsharing och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade själv Comhem HD paketet i ett år och körde via anysee med den cam jag fick från Comhem.
Fungerade efter lite strul i början. Min Asrock 330 ION orkade inte riktigt med men via min laptop var det helt ok. Funkade att köra ut till flera PC via DVB-link.
Slutade med Comhem när de införde kort-avgift så fort bindningstiden gick ut. Jag är >180 och det tycker inte jag är att vara kort.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Jag hade själv Comhem HD paketet i ett år och körde via anysee med den cam jag fick från Comhem.
Fungerade efter lite strul i början. Min Asrock 330 ION orkade inte riktigt med men via min laptop var det helt ok. Funkade att köra ut till flera PC via DVB-link.
Slutade med Comhem när de införde kort-avgift så fort bindningstiden gick ut. Jag är >180 och det tycker inte jag är att vara kort.

Ganska länge sen du sa upp Comhem alltså, kanske samtidigt som de införde pairingen.....

Minhembio.com är en alldeles utmärkt referens i detta fallet, de sista inläggen i trådarna som rör detta med Comhem och pairing är ca. 3 år gamla, och konsensus är att Comhem+HDTV+HTPC = inte fungerande.

EDIT:

Även Comhit.net är en bra referens till att det ligger till på detta viset.

Permalänk
Medlem

Pairing har varit aktiv på ComHem:s HD-kanaler sedan de startade med HD i Dec 2006

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan bekräfta att den här funkar för comhem med HD?