Skolan har plats, men kommunen vägrar låta mig studera.

Permalänk
Entusiast

Skolan har plats, men kommunen vägrar låta mig studera.

Det är ett underligt land man lever i.
Som rubriken redan har gett en ledtråd om, så handlar det om studier, och att kommunen inte tillåter mig att studera.
Nu tänker de flesta här om att det finns goda skäl. T.ex att jag inte har vad som krävs för kurserna ifråga.
Låt mig beskriva vad det handlar om:

Jag har ett par ämnen jag behöver läsa upp, för att kunna få behörighet till tekniskt basår.
Jag och en studievägledare har satt upp en rätt bra plan på hur det skall gå tillväga, och hur smidigt allt skulle löpa på.
Ämnena jag behöver läsa på är Engelska 6 och Matematik 2c. Nu har jag visserligen ett gott mattesinne, och läste högre matematik på egen hand under gymnasietiden, men jag har det tyvärr inte svart på vitt. Detsamma gäller även engelska.

Skolorna jag sökte till för att få läsa upp ämnena ifråga har platser, och de behöver till och med fler sökande, för de ligger nästan på gränsen att lägga ner kurserna på grund av lågt antal "godkända" antagande.
Det som sätter käppar i hjulen är kommunen. De vägrar att godkänna mina studier. När jag pratar med kommunens studieavdelning, säger de att det beror på att kommunen inte har pengarna för detta. De måste satsa sin studieekonomi på andra mer akut behövande studier, däribland SFI.
Jag frågade då hur en student som är arbetslös (Som exempel i det här fallet) skall kunna ta sig vidare?
Svaret var att de istället får söka ekonomiskt bistånd.
Jag svara tillbaks: -"Blir inte det mycket dyrare för kommunen? Är inte det bättre att man får studera istället för att på på bidrag?"
Svaret tillbaks: -"Jo. Det blir det. Men jag kan inte göra mycket åt detta. Det är så här det är bestämt. Det är trots allt olika avdelningar."

Vad kan jag göra egentligen? Finns det alternativa vägar att gå? Hur gör jag för att kunna studera upp de ämnen jag behöver för att få läsa tekniskt basår?
Och kommer jag ens att få läsa tekniskt basår överhuvudtaget? Enligt kommunens beslut verkar det omöjligt att studera och "läsa upp sig"?
Sverige: Landet där man inte får läsa upp till högskola eftersom kommunerna inte har råd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Har aldrig varit med om att någon haft svårt att komma in på Komvux.
Vad för kommun gäller det?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ytbehandlad:

Har aldrig varit med om att någon haft svårt att komma in på Komvux.
Vad för kommun gäller det?

Botkyrka. Så det är inte en Stockholm-kommun det handlar om, fastän det tillhör Stockholm län.
Kanske skulle gå bättre om jag flyttade några hundra meter in till en av Stockholmskommunerna... fast jag tvivlar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig från att söka studielån som alla andra måste göra?

Permalänk
Medlem

ozo64 jag tror inte det är hans bidrag, utan kostnaden för kursen som är problemet.
Ontopic: flytta från botkyrka. Det borde ju säga sig självt. Nästan lika allvarlig katastrofkommun som södertälje. Jag har aldrig hört talas om nåt liknande. /Stockholms kommun-boende.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Vad hindrar dig från att söka studielån som alla andra måste göra?

Det är inga problem. Studielån har jag redan sökt. Men för att få studielån måste kommunen godkänna studierna först.
Studielånen är till för den egna försörjningen. Inte för att betala själva kursen. Kurskostnaderna betalas normalt av kommunen.
Om jag skulle ha betalat rubbet själv, skulle det gå på flera hundra tusen kronor för några veckors läsning.

Det är där skon klämmer: Kommunen vill inte tillåta mig att studera överhuvudtaget, vare sig jag har studielån eller ej.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

SysGhost, du har alltså ett fullständigt gymnasiebetyg men vill läsa tilläggskurser?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

SysGhost, du har alltså ett fullständigt gymnasiebetyg men vill läsa tilläggskurser?

Ja det stämmer. Ett fullständigt gymnasiebetyg, men saknar just nu Matematik 2(a,b,c,) för att få läsa Tekniskt basår.
Jag har bara Matematik A (Gamla systemet).
Fastän jag läste både Matematik B och C på egen hand under gymnasietiden, så fick jag inga betyg i dem eftersom de inte ingick i programmets officiella kursplan (3 år, Ellära, inriktning datorservice).
Kollade även upp huruvida jag kan få utföra någon slags prov, och få betyg därefter. Men det fanns det inga som helst möjligheter till. (Såvida jag och SYV inte har missat något.)

Engelska 6 var mer ett bra komplement, och passade väl eftersom kurserna endast går i halvtid 10 veckors perioder, alternativt 5 veckor heltid.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp att få göra en prövning, d.v.s du studerar helt på egen hand och gör enbart ett slutprov på någon skola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är inga problem. Studielån har jag redan sökt. Men för att få studielån måste kommunen godkänna studierna först.
Studielånen är till för den egna försörjningen. Inte för att betala själva kursen. Kurskostnaderna betalas normalt av kommunen.
Om jag skulle ha betalat rubbet själv, skulle det gå på flera hundra tusen kronor för några veckors läsning.

Det är där skon klämmer: Kommunen vill inte tillåta mig att studera överhuvudtaget, vare sig jag har studielån eller ej.

Aha då förstår jag problemet. Det var ju rätt drygt.

Permalänk
Medlem

Tråkig situation du hamnat i.

En tanke är ju om du kan betala en distanskurs själv, t.ex Jensen vuxenutbildning: http://www.jenseneducation.se/JENSEN-vuxenutbildning/Att-stud...
Problemet där är att du inte får något betyg men ett studieintyg. Högskolan du söker till kanske godkänner det som reell kompetens.
Ett ytterliggare problem är ju att du inte kan få studiemedel.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Lämna kommunen nu, desto tidigare desto bättre. Om prioriteringarna ser ut som du säger så vill du inte bidra till galenskaperna när du väl fått jobb i framtiden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Folkhögskola.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Huzzbutt:

Folkhögskola.

Jo. Fick tipset av en vän, så det blir att kolla upp.
Dock så har de helt andra tidsramar, så det lär dröja innan jag kommer in... om jag har möjligheten förståss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo. Fick tipset av en vän, så det blir att kolla upp.
Dock så har de helt andra tidsramar, så det lär dröja innan jag kommer in... om jag har möjligheten förståss.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer koma in, är man lömsk och slug så kan man fula in sig på mycket på universitetet men då ska inte sökningen ske genom VHS utan fackulteten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är alltså inte din HEMkommun du ska studera i?

När jag skulle plugga några kurser på komvux så ändrade jag min folkbokföring till den kommun jag skulle studera i för att kunna komma in. Sedan ändrade jag tillbaka innan jag var klar.

Fulknep... jag flyttade aldrig fysiskt.

Jo. Det är i hemkommunen skolan ligger. Så det handlar inte en om en så kallad interkommunal budgetöverföring, vilket skulle ha försvårat saken ytterligare. (undantaget när skolorna har direkta avtal med andra kommuner)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

https://www.antagning.se/sv/det-har-galler-for-dig-som-gatt/e...

Givetvis ingen garanti för att det beviljas, men det är alltid något. Nyttjade själv möjligheten sju år efter att jag sumpat mina gymnasiebetyg.

Annars har du alltid rätt att göra en prövning på aktuella kurser, även om kommunen kan neka dig undervisning. Det brukar gå på en femhundring eller så per kurs, men det kan det vara värt (om man har pengarna vill säga) om man nu inte vill chansa på alternativet ovan.
http://www.komvuxutbildningar.se/Komvux_och_Vuxenutbildning_V...

Jag skulle dock tro att det inte är några nämnvärda problem att passera en reell-kompetens-ansökan i ditt fall, åtminstone på matematikdelen då matten på basåret inkluderar hela gymnasiematten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

https://www.antagning.se/sv/det-har-galler-for-dig-som-gatt/e...

Givetvis ingen garanti för att det beviljas, men det är alltid något. Nyttjade själv möjligheten sju år efter att jag sumpat mina gymnasiebetyg.

Annars har du alltid rätt att göra en prövning på aktuella kurser, även om kommunen kan neka dig undervisning. Det brukar gå på en femhundring eller så per kurs, men det kan det vara värt (om man har pengarna vill säga) om man nu inte vill chansa på alternativet ovan.
http://www.komvuxutbildningar.se/Komvux_och_Vuxenutbildning_V...

Jag skulle dock tro att det inte är några nämnvärda problem att passera en reell-kompetens-ansökan i ditt fall, åtminstone på matematikdelen då matten på basåret inkluderar hela gymnasiematten.

Intressant.
Får kolla upp det där.

Tips: Man kan hämta ut kopia på betygen från skolan man fått sitt betyg ifrån. Ring och hör efter.

Hade själv förlorat en hel del viktiga papper för ett tag sedan, däribland betygen.
Ringde skolan och de skrev ut nya kopior omedelbums. Var bara för mig att hämta.
Men som med det mesta idag kan de flesta organisationer och liknande som behöver betygsdokument hämta dessa direkt vid behov från en databas. Dock så har inte vem som helst tillgång att hämta dessa, så då är det bra att ha en papperskopia tillgänglig.
Jag har även skannat in mina betygsdokument, och kan skicka dessa som PDF/Bildfiler om någon frågar. Fungerar bra i de flesta fallen. Även till diverse ansökningar online (Såsom komvux)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem förut när jag ville börja läsa upp betyg för några år sedan.
Då bodde jag i Sollentuna kommun. Där fick jag inte börja studera för de inte hade några pengar till de som vill läsa upp betyg (Från IG till G).

Tog upp studierna igen nu när jag bor i Stockholms kommun och då var det absolut inga problem. Så nu har jag godkänt i MA3C.

Summa summarum, svårt att få beviljat studier i en mindre kommun i närheten av Sthlm.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Entusiast

Snacka med universitetet där du vill läsa basåret. Inträdeskraven brukar inte vara huggna i sten utan det är i praktiken flexibelt. De kan göra vissa undantag. Om du kan fixa ett intyg från läraren att du läst mer matte så är det också användbart. Behöver inte vara ett officiellt betyg utan det kan räcka med att någon ansvarig person styrker att du faktiskt läst kurserna. Jag har snackat mig in på kurser ett antal gånger. Så vänd dig till studievägledarna och/eller programansvarig på universitet och förklara ditt problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Intressant.
Får kolla upp det där.

Tips: Man kan hämta ut kopia på betygen från skolan man fått sitt betyg ifrån. Ring och hör efter.

Hade själv förlorat en hel del viktiga papper för ett tag sedan, däribland betygen.
Ringde skolan och de skrev ut nya kopior omedelbums. Var bara för mig att hämta.
Men som med det mesta idag kan de flesta organisationer och liknande som behöver betygsdokument hämta dessa direkt vid behov från en databas. Dock så har inte vem som helst tillgång att hämta dessa, så då är det bra att ha en papperskopia tillgänglig.
Jag har även skannat in mina betygsdokument, och kan skicka dessa som PDF/Bildfiler om någon frågar. Fungerar bra i de flesta fallen. Även till diverse ansökningar online (Såsom komvux)

Bra tips för de som inte kände till detta. "Sumpat" i mitt fall handlade dock om att jag sket i skolan och sabbade mina betyg, inte om att de kommit bort.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Låter ju helt galet. Kan man läsa det på distans måhända?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya