Microsoft lanserar Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du läser nyheten så ser du att den kan det

Anslutningar: 1 x Mini Displayport

Alla Surface Pro modeller har haft en Mini displayport än så länge och den funkar riktigt bra.

Skrivet av Deepy:

Kan man på nåt sätt ansluta denna till en extra skärm och få en utökad arbetsyta?

Om det går, så känns det nästan som att denna kan ersätta både laptop och stationär dator för mina syften.

Skrivet av Zotamedu:

Mini Displayport står med på listan över anslutningar så då krävs bara en skärm med Displayport eller en adapter till valfri skärmingång som den önskade skärmen har.

I och med att den har displayport 1.2 går det faktiskt att koppla in 2 skärmar (seriekoppling), förutsatt att första skärmen i kedjan även stöder displayport 1.2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arie:

Förmodligen för att man inte kan göra det. Mig veterligen finns det inga x86 chip från intel med 4g/lte.

Intel har egendesignade modem för 4G och de behöver inte på något sätt vara integrerade i processorn. Det är ju ändå inte fråga om en SoC här utan en vanlig dator i kompakt format. Så det finns inga direkt tekniska problem mer än att de ska få plats med ett simkort och en till antenn plus att det hade blivit lite dyrare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I och med att den har displayport 1.2 går det faktiskt att koppla in 2 skärmar (seriekoppling), förutsatt att första skärmen i kedjan även stöder displayport 1.2.

Daisy chain Vad jag vet så måste väl båda skärmarna vara DP 1.2? Även om jag kan tänka mig att det räcker med första har 1.2 och att den har en utgång utöver ingånge eller två DP-portar.

Är osäker på hur långt man kan gå om man leker med tanken att datorn klarar av 6 skärmar säger vi. Kan man vidarekoppla signalen upp till 6 gånger då och driva alla? Hittade inte så bra information angående detta.

I såfall vore det ju riktigt coolt om Surface Pro 4 har kraften till detta så man i alla fall kan koppla 3 skärmare via en port Då menar jag i upplösningen 2560x1440 gånger 3.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snälla visa en källa på detta. För majoriteten av produkter, allt från TV till "vanlig" datorskärm, laptop skärm och även mobiler är just 1080p, ofta då 1920x1080.

De flesta laptops är inte 1080p. Den vanligaste upplösningen för dem är just runt 1280x, 1360x 1440x, och vid något större system 1680x. 1920x har existerat länge, men det är inte en vanlig upplösning. En del nyare datorer använder 'dubbla' versioner av dessa.

I kontors miljöer hittar du fortfarande 1280x1024 skärmar.

Du bygger inte program för att vara anpassad för den senaste tekniken. Du bygger efter vad som används på marknaden; och här blir det väldigt ofta en bredd på runt 1280x-1440x. Om du bygger för en bredd högre, så kommer det orsaka problem för de som inte har en sådan stor skärm. Om du bygger för mindre, är påverkan inte negativ för de med högre upplösning. Det är bara inte effektivt att skala högre (e.g. du tjänar inte mycket, om något, på det).

De flesta mobiler har inte en upplösning på 1920x. Du har glömt den stora mängd icke-current-gen telefoner, du ignorerar helt mellan segementet och budget segmenet som är majoritet av Android marknaden. iPhone har inte upplösning hög nog för ens 'HD'. Även om de inte har så stor marknads andel, så finns det inga Blackberry och extremt få Windows Phone modeller med upplösning över 1280x768.
Nyare Android 'prestanda' mobiler har det, ja, men de är de enda. Men du bygger inte appar så specifikt runt en upplösning - utan i regel bygger du dom för att ta upp en viss mängd yta. Det betyder att du gör mycket skalning.

Websidor anpassas inte alls efter mobiler. Om man förväntar sig mobila användare, använder man en separat layout (eller responsiv design) för mobiler, där element är betydligt större. Att läsa på en mobil i 1:1 är inget vidare.

Sweclockers till exempel är byggd för en bredd på 1280x. ArsTechnica är byggd för en bredd på 1024x. Anandtech är byggd för en bredd på 1024x. Aftonbladet är byggd för 1360x. Jag föreslår att du faktiskt ser dig runt lite, och undersöker hur program (och websidor) beter sig vid olika upplösningar/fönster storlek - du tycks inte riktigt ha gjort det steget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eXale:

De flesta laptops är inte 1080p. Den vanligaste upplösningen för dem är just runt 1280x, 1360x 1440x, och vid något större system 1680x. 1920x har existerat länge, men det är inte en vanlig upplösning. En del nyare datorer använder 'dubbla' versioner av dessa.

I kontors miljöer hittar du fortfarande 1280x1024 skärmar.

Du bygger inte program för att vara anpassad för den senaste tekniken. Du bygger efter vad som används på marknaden; och här blir det väldigt ofta en bredd på runt 1280x-1440x. Om du bygger för en bredd högre, så kommer det orsaka problem för de som inte har en sådan stor skärm. Om du bygger för mindre, är påverkan inte negativ för de med högre upplösning. Det är bara inte effektivt att skala högre (e.g. du tjänar inte mycket, om något, på det).

De flesta mobiler har inte en upplösning på 1920x. Du har glömt den stora mängd icke-current-gen telefoner, du ignorerar helt mellan segementet och budget segmenet som är majoritet av Android marknaden. iPhone har inte upplösning hög nog för ens 'HD'.
Nyare 'prestanda' mobiler har det, ja, men du bygger inte appar så specifikt runt en upplösning - utan i regel bygger du dom för att ta upp en viss mängd yta. Det betyder att du gör en hel del skalning.

Websidor anpassas inte alls efter mobiler. Om man förväntar sig mobila användare, använder man en separat layout (eller responsiv design) för mobiler, där element är betydligt större. Att läsa på en mobil i 1:1 är inget vidare.

Sweclockers till exempel är byggd för en bredd på 1280x. ArsTechnica är byggd för en bredd på 1024x. Anandtech är byggd för en bredd på 1024x. Aftonbladet är byggd för 1360x. Jag föreslår att du faktiskt ser dig runt lite, och undersöker hur program (och websidor) beter sig vid olika upplösningar/fönster storlek - du tycks inte riktigt ha gjort det steget.

Jag roade mig med att gräva runt bland lite statistik och de källor jag har hittat säger att den enskilt vanligaste upplösningen är 1366x768 med runt 20-30 % av marknaden beroende på källa. 1920x1080 hamnar några platser längre ner med 8-13 %. 1280x800 verkar vara ungefär lika vanlig som 1920x1080. Detta är statistik baserat på besökta hemsidor.

Personligen önskar jag att fler designade hemsidor baserat på 900 i bredd för då hade det passat bra att köra två fönster bredvid varandra på en skärm som är 1920 bred. Några pixlar äts ju upp av ramar och scroll bars så dumt att designa för fulla 960. Synd att inte världen kretsar kring mig så att internet kunde anpassas efter mina personliga preferenser

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vart kan jag hitta gårdagens keynote? (finns ej på youtube för tillfället...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Personligen önskar jag att fler designade hemsidor baserat på 900 i bredd för då hade det passat bra att köra två fönster bredvid varandra på en skärm som är 1920 bred.

Det får bli att inskaffa en 2560x bred skärm för din del.

Permalänk
Medlem

Kan verklighetsförankra lite här:

Upplösningar i en webbaserad business application som jag jobbar med:
(Alltså en applikation man bara använder på jobbet, när man jobbar, "på rikt")

1. 320x568 (13%)
2. 1366x768 (9%)
3. 1920x1080 (8%)
4. 320x480 (8%)
5. 1280x800 (6%)
6. 1680x1050 (6%)
7. 1280x1024 (4%)
8. 1024x768 (4%)
9. 768x1024 (4%)
10. 1440x900 (4%)

Tar man bort plattor och telefoner:

2. 1366x768 (9%)
3. 1920x1080 (8%)
5. 1280x800 (6%)
6. 1680x1050 (6%)
7. 1280x1024 (4%)
8. 1024x768 (4%)
10. 1440x900 (4%)

Rätt jämn fördelning mellan en hel hoper upplösningar, men vi kan ju se att 1920x1080 och uppåt inte är speciellt vanligt. Urvalet är inte jättelikt, men 34,444 olika maskiner iallafall så det torde vara hyfsad datamängd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eXale:

Det får bli att inskaffa en 2560x bred skärm för din del.

Nej nej, jag ska inte anpassa mig efter verkligheten utan verkligheten ska anpassa sig efter mig.

Har varit sugen på ny skärm ett tag då min ena börjar ge upp men tänkte hålla ut tills 4K UHD blir realistiskt. Räknar med att det tar ett år till så borde det gå att köpa ett nytt grafikkort med HDMI 2.0 och DP 1.3 samt en ny 30" med 3840x2160 så kan min Dell 2408 få gå i pension sen och min 24010 får bli andraskärm i mån av plats.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade velat ha möjligheten med i5/8gb/128gb istället för i5/4/128 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Allt under 15" är ingenting. Visst, 12 och uppåt kanske kan bli lite stort som surfplatta. Men skulle i stort sett bara använda den som en laptop och surfplattefunktionen skulle vara en fet bonus. Eftersom jag inte skulle springa runt med den så skulle den nog inte kännas onödigt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt missuppfattat användningsområdena för en surfplatta. Men ja, vissa ska ju klaga på allt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte idén att ha en fläkt i en surfplatta som man tar med sig överallt. I alla fall inte om det är svårt att göra rent/smörja fläkten. Om man har lagat en del laptops så vet man ju att fläkten är ofta något som pajar genom att samla på sig en massa damm/hår, plus att den "torkar ut".

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

När jag skulle ansluta min macbook pro till min Dell U3014 som har upplösningen 2560 x 1600 så gick inte det med HDMI utan jag var tvungen att köra thunderbolt <-> displayport. Det gör att jag ser en liten risk med att även surfacen kan ha problem. Vad tror ni?

I övrigt är det ju bara att handla, coolaste produkten på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Daisy chain Vad jag vet så måste väl båda skärmarna vara DP 1.2? Även om jag kan tänka mig att det räcker med första har 1.2 och att den har en utgång utöver ingånge eller två DP-portar.

Är osäker på hur långt man kan gå om man leker med tanken att datorn klarar av 6 skärmar säger vi. Kan man vidarekoppla signalen upp till 6 gånger då och driva alla? Hittade inte så bra information angående detta.

I såfall vore det ju riktigt coolt om Surface Pro 4 har kraften till detta så man i alla fall kan koppla 3 skärmare via en port Då menar jag i upplösningen 2560x1440 gånger 3.

Skärmarna jag provade med hade en märkt DP-out kontakt, och en inställning i OSDn som slog igång "DP 1.2" läget.

Jag vill minnas att det räckte med att slå igång DP1.2-läget på första skärmen för att den andra skulle få bild, jag har även för mig att jag läst att det ska räcka med första skärmen. Så jag drog slutsatsen att det räcker med att den första klarar av det, den andra bara ser en vanlig bildström.

Att koppla ihop med än 2 skärmar har jag ej provat, men beroende på upplösning är väl risken att man slår i bandbreddstaket för kabeln (om det ens är möjligt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skärmarna jag provade med hade en märkt DP-out kontakt, och en inställning i OSDn som slog igång "DP 1.2" läget.

Jag vill minnas att det räckte med att slå igång DP1.2-läget på första skärmen för att den andra skulle få bild, jag har även för mig att jag läst att det ska räcka med första skärmen. Så jag drog slutsatsen att det räcker med att den första klarar av det, den andra bara ser en vanlig bildström.

Att koppla ihop med än 2 skärmar har jag ej provat, men beroende på upplösning är väl risken att man slår i bandbreddstaket för kabeln (om det ens är möjligt)?

Juste, bandbredden i kabeln tänkte jag inte på. Klart att det är den som kan hämma i så fall.

Får man väl vänta på DP 1.3 då

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Laddaren fungerar i Sverige, behöver bara köpa en sån där Eu-sladd Adapter behövs inte. Jag köpte min dockstation från USA med amerikansk strömbula och sladd. Tog bort sladden och köpte en eu-sladd från Kjell o Co och tryckte in i strömbulan. Funkar kalasbra!

Najs, trodde att "bulan" satt ihop med själva pluggen och sen en olöstagbar sladd från den, till skillnad från vanliga laptop-laddare där bulan är mer på mitten med löstagbar sladd. Säker på att samma sak gäller den nya laddaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Najs, trodde att "bulan" satt ihop med själva pluggen och sen en olöstagbar sladd från den, till skillnad från vanliga laptop-laddare där bulan är mer på mitten med löstagbar sladd. Säker på att samma sak gäller den nya laddaren?

Säker är jag såklart inte eftersom den ej är släppt. Men jag har svårt och tro att dom skulle göra annorlunda. För Microsoft är ju denna lösning den bästa dom alla strömbulor kan tillverkar på ett ställe, sen är det bara sladden ner till strömuttaget som behövs göras olika beroende på marknad.

Så jag räknar helt enkelt med att det är samma utförande med Surface Pro 3

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag hade föredragit 1440x960 utöver att inbyggda program och en stor mängd tredjeparts behöver DWM-skalas (som inte ser bra ut i 200% heller) ser ut så här -

http://images.anandtech.com/doci/8037/SSD_575px.png
http://images.anandtech.com/doci/8037/cpuz_575px.png
Som är ett par bilder från Anands preview. Sen att webbläsarna har stöd (bättre än länkarnas) är jag medveten om, men mycket har fortfarande samma problem och kräver att man optar ut från DPI-virtualization. För DWM/bitmapsskalning är oftast inte en bra lösning.

Då slipper man också problemet med att den externa skärmen kommer bli suddig för att den DWM/bitmapsskalas från den primära skärmens inställningar. Nu måste man ändra och logga ur och in för att inställningarna ska bytas så man får sin externa i rätt nivå utan någon bitmapsskalning.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Nu tycker även en kritiker som jag att de faktiskt lyckas. För här hade de fokus på produktivitet istället för att vara en halvmesyr mellan rekreation och det. "All in, gör grejen större och effektivare där det räknas". Priserna dock... ja det är ju utan tvekan inom yrke och nischade entusiaster som det där ens är gångbart.

Nja, om du jämför med andra ultrabooks är det ju inte särskilt ovanliga priser. Om du jämför med leksaker som iPad så har du nog missförstått produktens användningsområden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912, Asus Sabertooth X58, Intel I7 950, 12GB Corsair ram, Corsair H50, EVGA GTX 460 SLI, Corsair HX 750, Corsair Nova V128 SSD, 1 TB WD Black Caviar

Permalänk
Skrivet av Icte:

Ingen Surface Mini?

Håller med, var taggad för något mindre, inte större!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912, Asus Sabertooth X58, Intel I7 950, 12GB Corsair ram, Corsair H50, EVGA GTX 460 SLI, Corsair HX 750, Corsair Nova V128 SSD, 1 TB WD Black Caviar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.wennberg.:

Nja, om du jämför med andra ultrabooks är det ju inte särskilt ovanliga priser. Om du jämför med leksaker som iPad så har du nog missförstått produktens användningsområden...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag missförstår ingenting, det där är något som jag och många hävdat länge. Att Microsofts "platta" aldrig kunde konkurrera med iPads och Android plattor. För de fyller inte samma syften. Microsoft trodde att baka ihop en laptop och en platta till en halvmesyr skulle innebära att de hade en produkt alla skulle vilja ha direkt. Spola framåt nästan två år så vet vi att så inte var fallet med de förluster de haft. Det är inget sagt om alla som köpt SP och SP2 och älskar den, inte alls. Detta var bara inte en produkt för stora massan med facit i hand.

Nu har de slängt ut idén om att konkurrera med konsumentplattorna (i alla fall i nuläget från egna företaget) och väljer att satsa med en laptopersättare till företag och entusiaster med djupare fickor. I och med det är nu produkten mogen, har en köpsugen målgrupp och en tydlig plan till framgång. Det ska Microsoft ha en eloge för att de äntligen tänkt till SP3 kommer nog räknas som en större surfplatta i de flesta marknadsmätningar och Microsoft kommer inte vara mer än en nischspelare där i nuläget. Men de kommer garanterat inte göra samma brakförluster med SP3 som dess föregångare, RT- och x86-modeller.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag missförstår ingenting, det där är något som jag och många hävdat länge. Att Microsofts "platta" aldrig kunde konkurrera med iPads och Android plattor. För de fyller inte samma syften. Microsoft trodde att baka ihop en laptop och en platta till en halvmesyr skulle innebära att de hade en produkt alla skulle vilja ha direkt. Spola framåt nästan två år så vet vi att så inte var fallet med de förluster de haft. Det är inget sagt om alla som köpt SP och SP2 och älskar den, inte alls. Detta var bara inte en produkt för stora massan med facit i hand.

Nu har de slängt ut idén om att konkurrera med konsumentplattorna (i alla fall i nuläget från egna företaget) och väljer att satsa med en laptopersättare till företag och entusiaster med djupare fickor. I och med det är nu produkten mogen, har en köpsugen målgrupp och en tydlig plan till framgång. Det ska Microsoft ha en eloge för att de äntligen tänkt till SP3 kommer nog räknas som en större surfplatta i de flesta marknadsmätningar och Microsoft kommer inte vara mer än en nischspelare där i nuläget. Men de kommer garanterat inte göra samma brakförluster med SP3 som dess föregångare, RT- och x86-modeller.

Prata för dig själv. Jag hade tjatat om en sådan produkt länge när Surface Pro dök upp. Du får ju tro vad du vill, men jag tror marknaden var mättad då den släpptes och ingen ville lägga pengar på "en till platta". Men... Jag vill sjukt gärna ha en.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag hade föredragit 1440x960 utöver att inbyggda program och en stor mängd tredjeparts behöver DWM-skalas (som inte ser bra ut i 200% heller) ser ut så här -

http://images.anandtech.com/doci/8037/SSD_575px.png
http://images.anandtech.com/doci/8037/cpuz_575px.png
Som är ett par bilder från Anands preview. Sen att webbläsarna har stöd (bättre än länkarnas) är jag medveten om, men mycket har fortfarande samma problem och kräver att man optar ut från DPI-virtualization. För DWM/bitmapsskalning är oftast inte en bra lösning.

Då slipper man också problemet med att den externa skärmen kommer bli suddig för att den DWM/bitmapsskalas från den primära skärmens inställningar. Nu måste man ändra och logga ur och in för att inställningarna ska bytas så man får sin externa i rätt nivå utan någon bitmapsskalning.

På de Surface 2 Pro jag kört så har skalningen varit påslagen på interna skärmen, men avslagen på extern skärm som standard.
Men det blir ju tyvärr inte jättesnyggt med skalning påslaget.

Jag tänker dock att ju fler högupplösta skärmar som kommer desto större incitament till programmerare att lösa skalningsproblematiken på ett snyggare vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

På de Surface 2 Pro jag kört så har skalningen varit påslagen på interna skärmen, men avslagen på extern skärm som standard.
Men det blir ju tyvärr inte jättesnyggt med skalning påslaget.

Jag tänker dock att ju fler högupplösta skärmar som kommer desto större incitament till programmerare att lösa skalningsproblematiken på ett snyggare vis.

Tror du missuppfatta där, kör du den interna skärmen som primär så kommer en extern i 100% att köra med DPI-virtualization – bitmapskalning från nivån du kör på den primära interna skärmen. Även ett vanligt klagomål på de maskiner som kör 200% på den primära skärmen som 3200x1800 maskinerna – allt blir suddigt på den externa. Och Microsofts inbyggda program fixar inte ens detta i första steget på den primära skärmen. Kör man bara 125% kan man däremot slippa DPI-virtualization. De flesta DPI-aware-programmen kan bara stödja en nivå DPI, sen bitmapskalas den bara till de andra skärmarna. Många inbyggd program ser suddiga ut oavsett vilket skärm du kör på när du kör den primära skalad. Inte alla inbyggda verktyg men väldigt många stödjer inte DPI-skalning i Windows, sånt som Device manager med flera som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du missuppfatta där, kör du den interna skärmen som primär så kommer en extern i 100% att köra med DPI-virtualization – bitmapskalning från nivån du kör på den primära interna skärmen. Även ett vanligt klagomål på de maskiner som kör 200% på den primära skärmen som 3200x1800 maskinerna – allt blir suddigt på den externa. Och Microsofts inbyggda program fixar inte ens detta i första steget på den primära skärmen. Kör man bara 125% kan man däremot slippa DPI-virtualization. De flesta DPI-aware-programmen kan bara stödja en nivå DPI, sen bitmapskalas den bara till de andra skärmarna. Många inbyggd program ser suddiga ut oavsett vilket skärm du kör på när du kör den primära skalad. Inte alla inbyggda verktyg men väldigt många stödjer inte DPI-skalning i Windows, sånt som Device manager med flera som sagt.

På min Surface Pro 2 som kör med standard uppskalningen. När jag kopplar in min 27" Dell med bra mycket större upplösning än 1080p så blir det inte samma uppskalning på den skärmen, utan allt på den visas 100%. Precis som Henkiii skrev.
Då är Surface primär skärm såklart och 27" sekundär skärm.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

På min Surface Pro 2 som kör med standard uppskalningen. När jag kopplar in min 27" Dell med bra mycket större upplösning än 1080p så blir det inte samma uppskalning på den skärmen, utan allt på den visas 100%. Precis som Henkiii skrev.
Då är Surface primär skärm såklart och 27" sekundär skärm.

Ja, men grejen är att det blir 66.7% på den sekundära skärmen av 150% (om det är vad du kör på den primära skärmen), det är ren DPI-virtualization på 99% av programmen. Det finns ingen oberoende per-skärm skalning i Windows för vanliga DPI-aware program.

Det blir t.ex. så här

100% med DPI-virtualization till 150%
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC697163.png
150% med DPI-virtualization till 100% på sekundär.
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC688504.png

Referens 100%
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC688506.png

Från Microsofts egna dokumentation.

Ska du köra 100% utan någon skalning på den sekundära måste du ändra den till primär och logga ur och logga in igen. Webbläsaren är nog bland det enda som fixar att flyttas mellan flera skärmar i olika DPI utan att bli suddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men grejen är att det blir 66.7% på den sekundära skärmen av 150% (om det är vad du kör på den primära skärmen), det är ren DPI-virtualization på 99% av programmen. Det finns ingen oberoende per-skärm skalning i Windows för vanliga DPI-aware program.

Det blir t.ex. så här

100% med DPI-virtualization till 150%
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC697163.png
150% med DPI-virtualization till 100% på sekundär.
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC688504.png

Referens 100%
http://i.msdn.microsoft.com/dynimg/IC688506.png

Från Microsofts egna dokumentation.

Ska du köra 100% utan någon skalning på den sekundära måste du ändra den till primär och logga ur och logga in igen. Webbläsaren är nog bland det enda som fixar att flyttas mellan flera skärmar i olika DPI utan att bli suddigt.

Då hänger jag med! Tack för ett bra inlägg! Jag har dock ändrat så båda kör med samma uppskalning. Tycker inte jag stör mig så mycket på "suddigheten" om jag ska vara ärlig. Var mest irriterande att fönster man drog över ändrade sin storlek beroende på vilken skärm dom var i

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

En lösning är givetvis att köra samma på bägge. 125% och under kan man fortfarande köra i "XP-style" också.

Vill man köra 150% primärt och 150% sekundärt (externt) hade det varit trevligt med lite fler upplösningar också, t.ex. 2880x1800 på 24-tum, 3840x2400 på 28-tum (utan TN) osv. 2400x1500 på 24-tum kanske hade varit något också. Fast man får nog räkna med att man kommer i situation där man får logga ur och in igen för att ändra här, med projektorer och liknande kanske man inte har så mycket val. 1280x800 med 150% är ju effektivt ~854x533 t.ex, visst hjälper det att man kan ställa in 100% och få det omskalat utan att behöva göra något extra, men det ju som sagt inte säkert det blir snyggt.

Permalänk
Konsolgrävare

Så vad tycker ni på swec?
Ska man skaffa denna?
och i vilken modell? är det värt med i7an? har dom fixat alla problemen med i7 varianten?
Kommer surface pro3 få w9?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |