Att handla på Blocket

Permalänk
Medlem

Att handla på Blocket

Hej!

Jo det är så att jag ska handla ett grafikkort på blocket, men eftersom jag redan blivit blåst nyligen så får jag ångest när jag tänker på detta. Blocket har ju sin säkra "direktbetalning", hur säker är den egentligen, vilka andra alternativ finns??

Eller kan man helt enkelt inte handla säkert på blocket?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett tips är att ställa frågan till Blockets kundtjänst/support istället.
Det finns betaltjänster som är utformade på så vis att betalningen inte släpps till säljaren förrän mottagaren hämtat ut varan och godkänt den. Jag har dock aldrig använt sådana betaltjänster själv så jag vet tyvärr inte mer än så.

Permalänk
Inaktiv

Blocketpaket är väl egentligen bara säkra för den som köper något. Säljaren är lite mer utsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jo det är så att jag ska handla ett grafikkort på blocket, men eftersom jag redan blivit blåst nyligen så får jag ångest när jag tänker på detta. Blocket har ju sin säkra "direktbetalning", hur säker är den egentligen, vilka andra alternativ finns??

Eller kan man helt enkelt inte handla säkert på blocket?

Personligen köper jag endast saker på blocket om jag kan möta upp säljaren och inspektera varan. Det är ju så mycket lättare att blåsa någon på blocket till skillnad från Tradera och ebay där man kan betygsätta säljaren. Nu gäller det ju också en ganska dyr vara (gissar på att grafikkortet inte är något G210) och mer pengar som kan åka i sjön, jag skulle undvika det om jag vore du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jo det är så att jag ska handla ett grafikkort på blocket, men eftersom jag redan blivit blåst nyligen så får jag ångest när jag tänker på detta. Blocket har ju sin säkra "direktbetalning", hur säker är den egentligen, vilka andra alternativ finns??

Eller kan man helt enkelt inte handla säkert på blocket?

Hitta någon som bor i samma stad och möts upp, eller lägg upp Köpes annons här på SweC?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Precis som jag skickade länk tidigare så kan man handla hur säkert som helst med deras blocketpaket! rekommenderas stort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

vilka andra alternativ finns??

Köp nytt kort från ett välkänt företag istället för begagnat.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Blocketpaket är väl egentligen bara säkra för den som köper något. Säljaren är lite mer utsatt

hur tänker du nu?

med blocket paketet kan köparen inspektera varan först, sen betala för att få hämta ut det.

Taget från blockets hemsida, Blocketpaketet är en helt ny tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du tryggt utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera varan innan pengarna överförs.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker Privpak. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad är det för grafikkort du skall köpa ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hur tänker du nu?

med blocket paketet kan köparen inspektera varan först, sen betala för att få hämta ut det.

Taget från blockets hemsida, Blocketpaketet är en helt ny tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du tryggt utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera varan innan pengarna överförs.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker Privpak. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

köparen betalar, men säger sedan att jag fick ingen grafikkort utan en tegelsten och godkänner inte varan. Hur kan säljaren bevisa vad som faktiskt skickats? tycker också att blocketpaketet verkar vara säkert för köparen, men inte speciellt säkert för säljaren men jag kanske har fel ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitkanin:

man handla hur säkert som helst med deras blocketpaket!

Skrivet av JSvanberg:

hur tänker du nu?.

Som påpekats är blocketpaketet en tjänst som ger en ökad trygghet för köparen men bara nackdelar för säljaren. En köpare som av valfri anledning vill jävlas kan utan några som helst problem behålla den korrekta varan och genom att påstå att det var en banan i lådan istället för en guldklimp se till att säljaren aldrig ser röken av några pengar.
Den här tjänsten är ett sätt för blocket att tjäna lättvindiga slantar utan att behöva göra något arbete.

Vill man vara säker på att en affär går i hamn möts köpare och säljare upp, alternativt om man har en vän som bor i samma stad etc.
Annars använder man en oberoende tredje part som håller både pengar och vara tills det verifierats att allt stämmer med vad som avtalats.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

hur tänker du nu?

med blocket paketet kan köparen inspektera varan först, sen betala för att få hämta ut det.

Taget från blockets hemsida, Blocketpaketet är en helt ny tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du tryggt utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera varan innan pengarna överförs.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker Privpak. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

Skrivet av htbtoma:

köparen betalar, men säger sedan att jag fick ingen grafikkort utan en tegelsten och godkänner inte varan. Hur kan säljaren bevisa vad som faktiskt skickats? tycker också att blocketpaketet verkar vara säkert för köparen, men inte speciellt säkert för säljaren men jag kanske har fel ?

Precis så jag menade. Bara googla lite så ser man att detta faktiskt har hänt. Köparen hävdar att denne bara fått en tegelsten eller liknande, transaktionen går inte igenom och sen sitter säljaren där utan varken pengar eller vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jo det är så att jag ska handla ett grafikkort på blocket, men eftersom jag redan blivit blåst nyligen så får jag ångest när jag tänker på detta. Blocket har ju sin säkra "direktbetalning", hur säker är den egentligen, vilka andra alternativ finns??

Eller kan man helt enkelt inte handla säkert på blocket?

Blockets direktbetalning är väldigt säkert och bra. Om det visar sig att grafikkortet inte fungerar som det ska så meddelar du Trustly att du vill häva köpet. Detta måste dock göras inom en viss tid. Detsamma gäller blocketpaketet.

Visa signatur
Permalänk

Är det 290X'et som ligger ute för 1500:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Är det 290X'et som ligger ute för 1500:- ?

det stämmer faktiskt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Blockets direktbetalning är väldigt säkert och bra. Om det visar sig att grafikkortet inte fungerar som det ska så meddelar du Trustly att du vill häva köpet. Detta måste dock göras inom en viss tid. Detsamma gäller blocketpaketet.

som tidigare sagt, så är det endast säkert för köparen. för säljaren är det väldigt riskabelt, och därför godkänner väldigt många inte det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

det stämmer faktiskt!

Var också intresserad av den och han sa först till kvarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Var också intresserad av den och han sa först till kvarn.

jahaa okej, varför backade du ur? Verkar han som en bedragare??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

det stämmer faktiskt!

Röd flagga vajar. ***bort/moderator***

Skrivet av YamahaDGX630:

jahaa okej, varför backade du ur? Verkar han som en bedragare??

Med det priset.. Ja. Verkar det för bra för att vara sant så är det även så i 99% av fallen. Visst är det "begagnat" men för 50% av priset? Luktar unket. Kan du inte inspektera varan på plats så ska du inte köpa det heller (sunt förnuft).

Tagit bort offt
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nåt på blocket så ska du kunna hämta varan! risken att bli blåst via blocket ligger väl på 90/99% idag.
Ska jag köpa nåt på blocket så hämtar jag annars kan man lika gärna lägga lite extra pengar och köpa nytt då får du i alla fall varan.

Istället för att bli blåst och du står där helt utan vara och pengar...

Permalänk
Medlem

Har haft turen att aldrig bli blåst Handlat på ebay, tradera, blocket, swec, facebook, aliexpress, alltid fått min vara

Köp över nätet anser jag aldrig kan bli helt säkert, om jag säljer något vill ju jag ha pengar först så att jag inte blir blåst och jag är ärlig så jag skickar ju alltid det vi kommit överens om, men hur ska köparen kunna veta det? Han vill ju så klart ha varan först och betala sen så att han inte blir blåst, och om han är ärlig som mig så kommer han ju betala men det vill ju inte jag riskera. De flesta av köpen jag har gjort och varit betalning + frakt och sedan suttit och väntat på att man ska få en avi/sms och gå och hämta ut varan.

Om man tänker köpa ngt från blocket tex ett grafikkort så skulle jag använt två olika epost adresser och kollat hur köparen beter sig, om han säger "ja" till båda mina epostadresser att jag kan köpa det då scammar han ju, men om han säger att han har en potentiell köparen som bjuder si och så mkt och kan gå med på att mötas upp mm så känns det ju rätt säkert.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Blivit blåst en gång via tradera. vann ett spel för 1 kr och säljaren vägrade skicka det så va en 20:- med frakt som jag gick bet

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Blivit blåst en gång via tradera. vann ett spel för 1 kr och säljaren vägrade skicka det så va en 20:- med frakt som jag gick bet

Ja, liknar mig för någon vecka sedan. Det var lite därför jag gjorde denna tråd idag som för övrigt verkar populär Jag handlade ett PS2 spel av en på blocket (fick nostalgi). En jättetrevlig tjej. Problemet var bara att jag fick hem ett tomt kuvert.... Jag gick bet på 52:- Den summan räcker för att jag ska få ångest nu när det verkade vara dags för blocket igen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Fantomen säger; Verkar det för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Nu har jag köpt kortet. Nu ska vi bara se om jag får det eller icke. Jag fick till och med en bild på hans legg. Han sa att han var en hederlig och ostraffad man som var väldigt ärlig. ***bort/moderator*** Men vi får se hur det går. Jag hör av mig här hur det har gått.

Tagit bort personuppgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nu har jag köpt kortet. Nu ska vi bara se om jag får det eller icke. Jag fick till och med en bild på hans legg. Han sa att han var en hederlig och ostraffad man som var väldigt ärlig. ***bort/moderator*** Men vi får se hur det går. Jag hör av mig här hur det har gått.

jag har varit några knapptryck ifrån att köpa kortet, eftersom jag pratade med honom i telefonen. Han var väldigt kunnig inom datorkomponent-branchen och vi satt ganska länge och snackade. Riktigt trevlig kille! I ett mail som jag skickade tillbaka till honom skickade jag även med denna tråd så att han själv kan få sig en förklaring på varför jag backar ur. Med andra ord är det stor chans att han läser det jag precis sitter och skriver. Han är medlem här på Swec och jag vet vad han heter, DOCK tänker jag inte hänga ut honom om ingen ger mig en bra anledning. Jag vet inte vad som händer just nu, men jag är tom i huvudet av allt funderande just nu...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Nu har jag köpt kortet. Nu ska vi bara se om jag får det eller icke. Jag fick till och med en bild på hans legg. Han sa att han var en hederlig och ostraffad man som var väldigt ärlig. ***bort/moderator*** Men vi får se hur det går. Jag hör av mig här hur det har gått.

Hur vet du att det ens är han på bilden? Han har satt dig i en falsk trygghet ganska lätt. Hoppas jag har fel men det kan ju sluta med att han får pengarna, du får ingenting och nån stackare som jobbar på schenker, vars legg är ute på vift, i värsta fall blir av med jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Hur vet du att det ens är han på bilden? Han har satt dig i en falsk trygghet ganska lätt. Hoppas jag har fel men det kan ju sluta med att han får pengarna, du får ingenting och nån stackare som jobbar på schenker, vars legg är ute på vift, i värsta fall blir av med jobbet.

Han har blivit blåst tyvärr..... Läs mitt näst sista inlägg :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk