Permalänk

VPN-tunnel

Jag försöker skapa en VPN-tunnel till en server jag har hemma och slippa att ha och göra med hamachi och liknande.

Men jag lyckas inte, jag har släppt förbi port 1723 med udp/tcp inställningar. (Enligt denna guiden http://www.howtogeek.com/135996/how-to-create-a-vpn-server-on... )
Men när jag ska ansluta till vpn-servern så får jag ingen kontakt. Jag får felkod 800: unreachable. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått fel här men skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Inaktiv

Skulle nog våga rekommendera att du använder OpenVPN :). Kör det själv och det var absolut inga problem att konfa och använda!

Unreachable låter som något helt annat fel. Typ att du fastnar i din NAT eller något i den stilen.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Skulle nog våga rekommendera att du använder OpenVPN :). Kör det själv och det var absolut inga problem att konfa och använda!

Unreachable låter som något helt annat fel. Typ att du fastnar i din NAT eller något i den stilen.

Hmm, ska nog försöka stänga av NAT-en då tillfälligt

EDIT: Koppla direkt till vägguttaget blir det nog istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdevil:

Hmm, ska nog försöka stänga av NAT-en då tillfälligt

EDIT: Koppla direkt till vägguttaget blir det nog istället!

Alternativt så portforwardar du som alla andra

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Alternativt så portforwardar du som alla andra

Men detta har jag ju gjort på port 1723 tror jag det va. Står i mitt första inlägg. Detta funkade tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag en gång försökt sätta upp PPTP-VPN på Windows XP. Då räckte det inte med att man öppnade en vanlig TCP/UDP-port utan det var nåt mer obskyrt protokoll som skulle igenom. Som du ser i denna guide så aktiverar han "PPTP passthrough" i routern också. Då jag försökte så stödde min router inte detta, så idag använder jag OpenVPN istället som endast kräver att man öppnar en vanlig TCP/UDP-port.

Även av andra anledningar så är OpenVPN överlägset Windows inbyggda PPTP (t.ex säkerhet), fast OpenVPN tar betydligt längre att konfigurera. Därför rekommenderar många här att du använder OpenVPN.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Jag minns att jag en gång försökt sätta upp PPTP-VPN på Windows XP. Då räckte det inte med att man öppnade en vanlig TCP/UDP-port utan det var nåt mer obskyrt protokoll som skulle igenom. Som du ser i denna guide så aktiverar han "PPTP passthrough" i routern också. Då jag försökte så stödde min router inte detta, så idag använder jag OpenVPN istället som endast kräver att man öppnar en vanlig TCP/UDP-port.

Även av andra anledningar så är OpenVPN överlägset Windows inbyggda PPTP (t.ex säkerhet), fast OpenVPN tar betydligt längre att konfigurera. Därför rekommenderar många här att du använder OpenVPN.

Kan man ansluta med windows egna vpn-tjänst sen till en openVPN server? Har nämligen det behovet då jag ska ansluta min telefon också så att jag kan komma åt mina filer/ladda upp video/bilder på servern.

Det är en WP så det har det inbyggt där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdevil:

Men detta har jag ju gjort på port 1723 tror jag det va. Står i mitt första inlägg. Detta funkade tyvärr inte

Det står "släppt förbi" vilket kan vara brandvägg eller vad som helst. Har du öppnat brandväggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Kan man ansluta med windows egna vpn-tjänst sen till en openVPN server? Har nämligen det behovet då jag ska ansluta min telefon också så att jag kan komma åt mina filer/ladda upp video/bilder på servern.

Det är en WP så det har det inbyggt där.

OpenVPN kräver i de flesta fall en separat klient.

PPTP kräver passthrough. Det använder ett protokoll som kallas GRE. IP protokoll 47. Detta blockas nästan alltid som standard.

Funktionen finns i de flesta moderna routers.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Kolla först och främst att det är rätt port som du har öppnat jämfört med typ av VPN.

Sedan, kolla att porten verkligen är öppen:
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Kan man ansluta med windows egna vpn-tjänst sen till en openVPN server? Har nämligen det behovet då jag ska ansluta min telefon också så att jag kan komma åt mina filer/ladda upp video/bilder på servern.

Det är en WP så det har det inbyggt där.

Du ska alltså ansluta en Windows Phone 8.1 enhet till VPN-servern? Nu har jag inte ännu fått 8.1 till min telefon, men vad jag har sett så kommer 8.1 bara att stödja IKEv2 och SSL-VPN. Dvs inget stöd för PPTP som är det som är inbyggt i Windows. Eller går det att använda nån app för att få PPTP-stöd?

Sedan, om du får igång en VPN-anslutning till hemmanätet, på vilket sätt ska du använda den? Jag har somsagt också en Windows Phone, men på grund av operativsystemets stängda natur så tycker åtminstone jag att det inte riktigt fungerar/fungerar dåligt att använda egna lagringstjänster som SMB, Webdav eller FTP tillsammans med telefonen. Det enda som fungerar någorlunda vettigt är Skydrive eller överföring via Bluetooth/USB. Så det här frågar jag alltså av egen nyfikenhet för att jag själv vill åstadkomma en lösning, vilka protokoll hade du tänkt använda för filöverföring mellan din WP och servern?

Permalänk
Skrivet av Mayth:

OpenVPN kräver i de flesta fall en separat klient.

PPTP kräver passthrough. Det använder ett protokoll som kallas GRE. IP protokoll 47. Detta blockas nästan alltid som standard.

Funktionen finns i de flesta moderna routers.

Mvh
Mattias

Försöker hitta detta men verkar vara ganska bortblåst Men ska se om jag hittar det med hjälp av någon guide.

Skrivet av jetten:

Du ska alltså ansluta en Windows Phone 8.1 enhet till VPN-servern? Nu har jag inte ännu fått 8.1 till min telefon, men vad jag har sett så kommer 8.1 bara att stödja IKEv2 och SSL-VPN. Dvs inget stöd för PPTP som är det som är inbyggt i Windows. Eller går det att använda nån app för att få PPTP-stöd?

Sedan, om du får igång en VPN-anslutning till hemmanätet, på vilket sätt ska du använda den? Jag har somsagt också en Windows Phone, men på grund av operativsystemets stängda natur så tycker åtminstone jag att det inte riktigt fungerar/fungerar dåligt att använda egna lagringstjänster som SMB, Webdav eller FTP tillsammans med telefonen. Det enda som fungerar någorlunda vettigt är Skydrive eller överföring via Bluetooth/USB. Så det här frågar jag alltså av egen nyfikenhet för att jag själv vill åstadkomma en lösning, vilka protokoll hade du tänkt använda för filöverföring mellan din WP och servern?

Hade tänkt använda den som en aktiv enhet att spela upp video och bilder ifrån. Det var nog främst pptp jag hade tänkt men ser nu i efterhand att det inte verkar stödjas ännu.

Permalänk
Medlem

Kör portforwarding på port 47 till servern så ska GRE fungera.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Kör portforwarding på port 47 till servern så ska GRE fungera.

Protokoll 47, inte port 47.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Protokoll 47, inte port 47.

Det använder port 47
Edit: kanske ska vara lite mer utförlig. På de flesta hemma routrar så går det inte att köra forwarding för Gre protokollet. Då brukar det oftast hjälpa att öppna upp för port 47 så kommer det igång har själv gjort detta på flera hem routrar.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Går det inte att köra L2TP över IPSec? Det finns också en klient för det på windows-burkar och det är väsentligt säkrare än PPtP. L2TP över IPSec kör UDP port 500 för IKE-förhandling och sedan antingen IP protocol 50 (ESP) eller om man använder NAT-traversal (fungerar normalt automagiskt) är ESP tunnlat inuti UDP port 4500.

Själv kör jag både SSL VPN och L2TP över IPSec mot min brandvägg hemma, men den är lite kompetentare än en vanlig bredbandsrouter...