Windows 7 installation strular

Permalänk
Medlem

Windows 7 installation strular

Hej alla,

Här har jag suttit med ett grymt irriterade problem nu i en vecka utan att lyckas lösa det, så hoppas på att få en lösning av er

Det är så att jag har kör Ubuntu nu ett tag på min bärbara dator, funkar men inte till det jag vill så vill hoppa på Windows igen.
Modell: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-lifebook-uh572-vfy-uh572mx7a2se-intel-core-i7-3517u-4gb-128gb-ssd-w7hp-13-3-inches-intel-hd-graphics-4000-p20896591?gclid=CjgKEAjwnfGbBRDlxoHrl6uikyESJAD-nzCFcFjjwYF6_Hf9fCQaUYAvv-1VsSK584kDmcKNQz8DUvD_BwE(Fujitsu Lifebook UH572)

Hade Windows när jag fick den, installerade ubuntu och försöker nu igen installera Windows på den igen.
Har gjort en bootbar USB sticka, körde till och med Sweclockers egna guide för att installera Windows.

Kör in stickan i datorn(USB 2.0 hålet) och lyckas boota upp en windows installer. Kör på som vanligt och den installerar, men sedan när jag ska starta om datorn så kör den om installationen, dvs bootar stickan igen. Kör jag utan stickan vägrar den boota upp från disken. Väljer hårddisken men den går bara tillbaka till bootmenyn.
Har testat att sätta Windows partitionen 'active', då lyckas den komma lite längre men kommer fram till "Boot MGR is missing, press CTRL ALT DELETE..." och loopar om där istället.

BIOS-Inställningar:

Bootmenyn:

Funkar fint att installera Linux, men med Windows går det mindre bra.
Tänkte också om jag kör en DBAN och tömmer allt men detta program går heller inte att boota ifrån stickan, samma problem där. Väljer att boota ifrån USB men den går tillbaka till bootmenu igen.

What did I do wrong :(?
Känns som om det är knas med partitionerna/bootsektorn eller något liknande, men mina kunskaper inom området är ganska låga och blir galen på detta problem.

Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem

När den kört klart första varvet från Win DVD och startar om så går du in i bios och ändrar så att den startar från hårddisken så fortsätter installationen som det ska.

Sen så bör du alltid ta bort ALLA partitioner på Windows disken när du ändå håller på för att slippa boot problem många fel där det INTE räcker att bara formatera och installera om.

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...
Det görs på stället där man väljer vart Windows ligga om du ser på bilderna i länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

När den kört klart första varvet från Win DVD och startar om så går du in i bios och ändrar så att den startar från hårddisken så fortsätter installationen som det ska.

Sen så bör du alltid ta bort ALLA partitioner på Windows disken när du ändå håller på för att slippa boot problem många fel där det INTE räcker att bara formatera och installera om.

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...
Det görs på stället där man väljer vart Windows ligga om du ser på bilderna i länken.

Tjena, tagit bort alla partitioner. Lyckades inte köra en DBAN men BIOS hade en egen eraser som jag körde 7 varv med.

Testade att installera igen, följde guiden noga men samma problem kvarstår. Ubuntu funkar hur bra som helst att installera.

Permalänk
Medlem

Update

Har kommit en bit längre i felsökandet.
Lyckades till slut boota upp från verktyget Hirens boot CD. Därvia funkar det att välja alternativet "Boot from Widows" och så funkar det att boota in sig till Windows.

Har varit extremt irriterad på detta problem så orkar inte hålla på med det atm. Har installerat Windows 8 ist, samma problem men nu via det nya "repair-toolet" kan man boota in till Windows 8 via usb stickan, också grymt irriterande men är väl något fel med boot inst eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har ofta dessa problemen då jag installerar windows i en dator med många hårddiskar och sen flyttar eller byter ut hårddiskarna mellan datorer..
Windows är konstigt när det kommer till var den lägger bootmgr. Om du kan ladda hela vägen in till windows desktop med stickan i; gör det.

När du är i windows, ladda hem programmet EasyBCD från neosmart.net/EasyBCD/ och installera det. (Gratis för privat användning)
När du startar programmet så ser du något liknande detta

Klicka på BCD Backup/Repair så kommer du hit

Ändra "BCD Management Options" till "Change boot drive"

Klicka på "Perform Action" så kommer du se detta fönster

Välj nu bara hårddisken/partitionen med Windows i och klicka på "OK"

Starta om datorn och testa att boota utan stickan.

Permalänk
Medlem

Morugano.

Lyckades googla fram något sådant innan men orkade inte kolla upp det. Gick in på SC ist och såg detta.
Du satte pricken över I:et.

Det funkade prima, tack så hemskt mycket. Mycket jobb och jox med detta.

Permalänk
Medlem

Glad att höra att det fungera.