Permalänk
Medlem

Dålig greenscreen, lösning?

Jag har filmat ett skolprojekt där vi behöver en greenscreen. Tyvär gjorde jag amatörmisstaget att ha för dåligt ljus. Nu när jag ska ta bort det i bakgrunden försvinner delar av hår, kläder mm.

Finns det någon lösning på detta?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Är ingen mästare på just sådant men saker som kan vara bra att veta.
Vilket program använder du?
ev. settings? kan du styra över hur noga den ska vara med färgnyanser när den klipper bort m.m?
Kan du specificera områden den ska klippa ur?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kniper det fullständigt och du/ni har After Effects så kan ni rotoscopa. Det tar tid men fungerar, ju mer nogrann man är desto bättre blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är ingen mästare på just sådant men saker som kan vara bra att veta.
Vilket program använder du?
ev. settings? kan du styra över hur noga den ska vara med färgnyanser när den klipper bort m.m?
Kan du specificera områden den ska klippa ur?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Kniper det fullständigt och du/ni har After Effects så kan ni rotoscopa. Det tar tid men fungerar, ju mer nogrann man är desto bättre blir det.

Jag använder Camtasia men har tillgång till både vegas och aftereffects. Länka gärna nån guide till rotoscope

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Jag använder Camtasia men har tillgång till både vegas och aftereffects. Länka gärna nån guide till rotoscope

https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+rotoscope...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Vart bor du? jag har några fresneller och andra sånna kannor du kan låna

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i exakt samma situation som dig, gjorde ett videoprojekt i skolan och använde en vit vägg som "greenscreen" och hoppades att det skulle gå att skilja på väggen och mina gråa kläder. Haha, vilken idiot jag var. Men som ovan nämnt så blev Rotobrush i After Effects min räddning. Som tur var så hade jag bara ca 10 sekunder av material bakom "whitescreenen" så det tog bara nån timme att få det fixat med Rotobrushen. Om du ändå har använt en grön screen istället för en vit så skulle jag tro att det kommer gå mycket bättre iom att du inte behöver göra lika många manuella korrigeringar.

Permalänk
Medlem

Om du har lusten att testa AF (After effecs) så finns de ett bra verktyg för greenscreen där, Keylight heter de och de är rätt lätt. Men kolla på den här vidon kanske kan hjälpa dig i after effects http://www.videocopilot.net/tutorials/basic_color_keying/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur hår försvinner? är det för att "skuggan" blir samma färg som håret?

Går det inte att filtrera bort 2 olika färger...låt säga greenscreenens ljusa och låga toner?

Jag är inte alls kunnig men låter konstigt att hår försvinner (om inte håret är grönt) ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Får man fråga hur hår försvinner? är det för att "skuggan" blir samma färg som håret?

Går det inte att filtrera bort 2 olika färger...låt säga greenscreenens ljusa och låga toner?

Jag är inte alls kunnig men låter konstigt att hår försvinner (om inte håret är grönt) ?

Tror nog han menar toppar och längst ut på håret. Inte hela kalufsen.
Det sker eftersom kameran inte filmar tillräckligt detaljerat eller för att ljussättningen inte separerar hårstråna från bakgrunden. Det är därför tex en Blackmagic eller en 4K kamera är bättre för Green Screen än en "vanlig" HD, mer detaljer helt enkelt.
Zoomar man in till pixelnivå på en greenscreen som inte är 100% perfekt så är inte alla pixlar lika gröna utan beroende på textur osv så kan en del vara regelrätt svarta.
En film som de som gillar green screen kan kolla in är denna (för övrigt bör man som film/foto intresserad se alla avsnitt av WOMP, det finns 5-6 stycken).

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar precis som asonJR Keylight i AE. Har använt det under min studetid med bra resultat snabbt, och finns inställningar om man vill ha perfekt bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Jag rekommenderar precis som asonJR Keylight i AE. Har använt det under min studetid med bra resultat snabbt, och finns inställningar om man vill ha perfekt bild.

Som sagt, inställnngarna är sjukt lätta, bara testa sig fram med. Sen missar du inte lika mycket, för programmet tar bort allt åt dig så du behöver inte sitta lika mycket att ta bort och lägga till i fall du inte rör dig rätt mycket! Använde de med under min studietid och vi jobbare med de med. Men sen finns de som sagt flera sätt, men de är bland nog de lättaste för de resultatet du får!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Vart bor du? jag har några fresneller och andra sånna kannor du kan låna

I örebro! Filmningen är dock redan gjord och det ska var inne till nästa vecka, så vi har nog ingen lust att göra om allt.

Tackar!

Skrivet av asonJR:

Om du har lusten att testa AF (After effecs) så finns de ett bra verktyg för greenscreen där, Keylight heter de och de är rätt lätt. Men kolla på den här vidon kanske kan hjälpa dig i after effects http://www.videocopilot.net/tutorials/basic_color_keying/

Ska kolla nogrannare på det! Är det något man måste ladda ner eller finns det redan i AE?

Skrivet av dulingen:

Får man fråga hur hår försvinner? är det för att "skuggan" blir samma färg som håret?

Går det inte att filtrera bort 2 olika färger...låt säga greenscreenens ljusa och låga toner?

Jag är inte alls kunnig men låter konstigt att hår försvinner (om inte håret är grönt) ?

Var så klantig att jag använde gulaktigt ljus istället för vitt. Därför blir en del på greenscreenen ungefär samma färg som håret.

Tack för alla svar! Ska se ikväll om jag kan lösa det

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

TS. de ska finnas redan, skicka ett meddelande om du behöver hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med en sak, aftereffects vägrar ta emot AVI. MP4 funkar att få in men det blir bara svart. MP4 funkade dock när jag hade renderat det innan.
Är förvirrad?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Någon som kan hjälpa mig med en sak, aftereffects vägrar ta emot AVI. MP4 funkar att få in men det blir bara svart. MP4 funkade dock när jag hade renderat det innan.
Är förvirrad?

Men vad säger han när du lägger in de men AVI format? Blir de svart före elelr efter med MP4 formatet? Sitter tyvärr på jobbet och inte har tillgång till AE, men om du inte löser de så kanske jag kan kolla på de när jag kommer hem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Men vad säger han när du lägger in de men AVI format? Blir de svart före elelr efter med MP4 formatet? Sitter tyvärr på jobbet och inte har tillgång till AE, men om du inte löser de så kanske jag kan kolla på de när jag kommer hem.

Inga error eller liknande. Det är precis som om du skulle lägga in en helsvart film bara. Samma för både MP4 och AVI. Dom mp4 filerna som var renderade tidigare i ett annat program funkar utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Men vad säger han när du lägger in de men AVI format? Blir de svart före elelr efter med MP4 formatet? Sitter tyvärr på jobbet och inte har tillgång till AE, men om du inte löser de så kanske jag kan kolla på de när jag kommer hem.

Säger han (?) (Sorry, kunde inte låta bli)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Inga error eller liknande. Det är precis som om du skulle lägga in en helsvart film bara. Samma för både MP4 och AVI. Dom mp4 filerna som var renderade tidigare i ett annat program funkar utmärkt.

Men har du högerklickat och skapat en tom film?

Högerklicka i rutan Project -> New composition -> Döp den -> Sätt 1920* 1080 som storlek (så kan du ändra de senare under Compositions settings) -> Start timecode 0, Duration 0;00;450;00 (Dagar; Timmar; Minuter; sekunder) Längd på din film, du kan även ändra längden efter eller förminska den i Compositions settings där med. Sen är de bara tycka OK. Sen borde borde du inte ha några problem

Skrivet av skog1s:

Säger han (?) (Sorry, kunde inte låta bli)

HA HA HAAA, där var du rolig

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa! Blev en fruktansvärd, hemsk och extremt pinsam upplevelse att visa för klassen. Greenscreenen blev helt okej, så jag behövde inte skämmas för redigeringen iaf.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Tack för hjälpen allihopa! Blev en fruktansvärd, hemsk och extremt pinsam upplevelse att visa för klassen. Greenscreenen blev helt okej, så jag behövde inte skämmas för redigeringen iaf.

Vet hur de är när man ska visa något som man sjävl har gjort som man tycker är pinsamt. Men brukar bara bli lite roligare för klassen att kolla på den och då känns de lättare för dig med Gjorde du de i AE?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Vet hur de är när man ska visa något som man sjävl har gjort som man tycker är pinsamt. Men brukar bara bli lite roligare för klassen att kolla på den och då känns de lättare för dig med Gjorde du de i AE?

Gjorde bara greenscreen grejerna i AE. Resten klippte jag i Vegas.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Gjorde bara greenscreen grejerna i AE. Resten klippte jag i Vegas.

Okej, vad tyckte du? Funkade mina instruktioner för lägga till filmen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart