Intel Pentium Anniversary Edition specificeras

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

BayTrail-T har inga som helst problem att dra runt Netflix i högsta kvalités-läget, med tanke på hur lite CPU-kraft som används lär Netflix vara nästan helt avlastat av GPUn eller någon annan del av systemkretsen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Netflix fungerar på min Atom Z2760 i windows 8. Så det behövs inte ens en nyare atom

Skrivet av Paddanx:

Du har nog underskattat vad de nya Atom processorerna kan.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Z3770-vs-Intel-Pentium-G3430

De hade inte alla Pentium att jämföra med, så visst vinner pentium processorn i ren prestanda, men marginalen är långt från vad man kan to. Notera dessutom att det är 4W TDP atom vs 53W Pentium, så får man verkligen förståelse för hur det ligger till.

När man jämför med en gammal C2D E8400 som räcker mer än väl till enklare saker, så blir man faktiskt imponerad...
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Z3770-vs-Intel-Core2-Duo-E8400

Det handlade inte om att underskatta nya Atom utan snarare att jag inte alls litar på att företag kan skriva vettiga program. Nog för att Netflix går att köra på extremt klena maskiner med ARM och annat men det betyder tyvärr inte att det fungerar generellt. Ett exempel är ju SVT Play som har varit helt otroligt tungt att köra utan någon vettig anledning. Andra exempel är XBMC som ofta är omotiverat tungt ibland och så har vi den legendariska Voddler som flöt skit på det mesta. Min laptop med en Core 2 Duo orkar inte med att driva gränsnittet i XBMC. Men om de kör avkodning på GPU och dedikerade kretsar som Virtual Void gissar så kommer det ju gå att köra på en brödrost mer eller mindre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambroo:

Grymt OT, men måste bara reagera på vissas syn på barns vanor vid skärmar. Så för de som är intresserade så brukar det sättas upp 3 argument för att begränsa denna tid. (Dessa argument är fakta!)

1. Förvrider barns uppfattning till verkligheten. (känna/se/höra på en boll i verkligheten, är ej samma sak som att se den på en skärm. Ju mindre barnet är, ju knasigare blir det.)
2. Tar tid från den verkliga leken och tid tillsammans med riktiga människor. (När man väl har spelat ett spel/sett en film ger det inte så mycket input som första gången. Pratar man däremot med en person så får du olika svar/input varje gång beroende på tid/miljö/humör m.m. m.m.)
3. Försämrad koncentrationsförmåga och uppmärksamhet till omgivningen. (Här kanske den stora risken är.) Även efter skärmtiden har man sett en sänkt inlärningsförmåga.

Allt är inte negativt dock... om man spelar t.ex. spelar memory _tillsammans_ med ett barn har det samma effekt som ett vanligt spel. Där nyckelordet är tillsammans och skärmen ej får bli ett substitut för en annan person. Kanske värt att tänka på nästa gång era söner/döttrar hellre vill vara vid datorn/plattan än med er... (ooo... hemska tanke)

Dold text

Så…
jo, det ena utesluter det andra.
Det blir absolut vanligare och vanligare att småbarn sitter själva framför skärmar. Men det betyder inte att det är bra utan snarare på okunskap och lathet.
https://www.youtube.com/watch?v=qw2_HhSktgc&list=UU1PCis7B0Rj...
Om någon vill bygga en dator till sitt barn. Fine, men bygg den tillsammans med han/henne då. (Det finns inte för lite eller någon ”dålig” kunskap för de små liven.)
Sen är det lätt att det blir moraliserande och lite pekpinne varning hur barn ska uppfostras… men dessa 3 argument är ej tagna ur luften, så kanske de är värda en tanke, nästa gång ni sitter där med varsin platta i näven…

Spoiler för OT

Det är väl ingen här som har påstått att det skulle vara bra för ett barn att sitta ensam med en platta/dator flera timmar om dagen, eller att det skulle gå till som på youtube-klippet du länkade till (vilket jag mådde lite illa av att se för övrigt, är det verkligen en riktig reklam?)

Det vore roligt om du kunde hänvisa till någon forskningsrapport som har påvisat det som du listade. Jag är personligen väldigt intresserad av ämnet, både i egenskap som småbarnsförälder, men också på grund av att hustrun utbildar sig till förskollärare och i kursplanen ingår det en del "IT för barn" typ.

Jag håller med dig om att tiden framför en skärm bör begränsas, så ta inte detta som någon personlig kritik till ditt inlägg. Men jag har också insett att det finns mycket bra aktiviteter man som barn kan utföra på en dator/platta. Så det är inte bara själva skärmtiden som är av vikt, minst lika mycket beror det på var som faktiskt görs på datorn.
Som exempel har min nu treåriga dotter börjat lära sig många (för åldern) engelska ord och fraser med hjälp av pedagogiska appar och barnprogram. Och samtidigt som varningsrapporter publiceras, publiceras också forskning som i stället påvisar fördelar. Att bilda sig en välgrundad uppfattning är svårt anser jag. Speciellt när inte alla undersökningar grundar sig på statistiskt säkerställda data.

Dock är det en diskussion jag tycker är viktig och något som man aktivt bör ha i åtanke som förälder. För det är lätt att förpassa barnen till TV-soffan på kvällen, istället för att leka och umgås tills barnen blir trötta och det är läggdags.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det handlade inte om att underskatta nya Atom utan snarare att jag inte alls litar på att företag kan skriva vettiga program. Nog för att Netflix går att köra på extremt klena maskiner med ARM och annat men det betyder tyvärr inte att det fungerar generellt. Ett exempel är ju SVT Play som har varit helt otroligt tungt att köra utan någon vettig anledning. Andra exempel är XBMC som ofta är omotiverat tungt ibland och så har vi den legendariska Voddler som flöt skit på det mesta. Min laptop med en Core 2 Duo orkar inte med att driva gränsnittet i XBMC. Men om de kör avkodning på GPU och dedikerade kretsar som Virtual Void gissar så kommer det ju gå att köra på en brödrost mer eller mindre.

Inte för att jag tvivlar på hur dåligt skrivna program kan vara, vet själv hur pass illa det kan vara. Men det jag jämförde det med är inte laptop C2D, utan Desktop, och det finns bra och dåliga laptop C2D. Men de nya Atom är verkligen jämförbara med enkla desktop processorer i prestanda, för att inte nämna att de kan köras nästa passiva i mindre laptops.

Självklart är GPU acc en mycket stor del i dagens datorer, men med tanke på att vi ofta idag knappt använder kraften av våra CPUer, förutom till kodning och spel, så är de ofta väldigt överdimensionerade för så enkla saker som kontorsjobb eller betala räkningen och surfa.

Det var mer för att visa att de har kommit rejält långt från de single-core Atom som knappt kunde dra runt klockan på Windows 7 Starter med 1GB RAM. Men folk inser inte detta, utan tror fortfarande att de är miniräknare.

Permalänk
Medlem

Trodde att det va underförstått. Bygger man en dator till en kommer han/hon använda den själv. Redan där är det första steget taget för att det ska missbrukas. (typ...)
Reklamen är från Telias hemsida.
Ja kan absolut ref. till källa. Om en vecka... lite mycket i skolan nu så ja kan ej kolla upp det.
Det finns bra sidor/appar m.m. men de ska vara tillsammans med en vuxen. (tips supersimpelesongs)
Tv är absolut en bra avkoppling (även för dom) men va gärna där så du kan förklara och disskutera tillsammans med dom.

Skrivet av Zero Cool:

Spoiler för OT

Det är väl ingen här som har påstått att det skulle vara bra för ett barn att sitta ensam med en platta/dator flera timmar om dagen, eller att det skulle gå till som på youtube-klippet du länkade till (vilket jag mådde lite illa av att se för övrigt, är det verkligen en riktig reklam?)

Det vore roligt om du kunde hänvisa till någon forskningsrapport som har påvisat det som du listade. Jag är personligen väldigt intresserad av ämnet, både i egenskap som småbarnsförälder, men också på grund av att hustrun utbildar sig till förskollärare och i kursplanen ingår det en del "IT för barn" typ.

Jag håller med dig om att tiden framför en skärm bör begränsas, så ta inte detta som någon personlig kritik till ditt inlägg. Men jag har också insett att det finns mycket bra aktiviteter man som barn kan utföra på en dator/platta. Så det är inte bara själva skärmtiden som är av vikt, minst lika mycket beror det på var som faktiskt görs på datorn.
Som exempel har min nu treåriga dotter börjat lära sig många (för åldern) engelska ord och fraser med hjälp av pedagogiska appar och barnprogram. Och samtidigt som varningsrapporter publiceras, publiceras också forskning som i stället påvisar fördelar. Att bilda sig en välgrundad uppfattning är svårt anser jag. Speciellt när inte alla undersökningar grundar sig på statistiskt säkerställda data.

Dock är det en diskussion jag tycker är viktig och något som man aktivt bör ha i åtanke som förälder. För det är lätt att förpassa barnen till TV-soffan på kvällen, istället för att leka och umgås tills barnen blir trötta och det är läggdags.

Dold text
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lambroo:

1. Förvrider barns uppfattning till verkligheten. (känna/se/höra på en boll i verkligheten, är ej samma sak som att se den på en skärm. Ju mindre barnet är, ju knasigare blir det.)
2. Tar tid från den verkliga leken och tid tillsammans med riktiga människor. (När man väl har spelat ett spel/sett en film ger det inte så mycket input som första gången. Pratar man däremot med en person så får du olika svar/input varje gång beroende på tid/miljö/humör m.m. m.m.)
3. Försämrad koncentrationsförmåga och uppmärksamhet till omgivningen. (Här kanske den stora risken är.) Även efter skärmtiden har man sett en sänkt inlärningsförmåga.

Allt är inte negativt dock... om man spelar t.ex. spelar memory _tillsammans_ med ett barn har det samma effekt som ett vanligt spel. Där nyckelordet är tillsammans och skärmen ej får bli ett substitut för en annan person. Kanske värt att tänka på nästa gång era söner/döttrar hellre vill vara vid datorn/plattan än med er... (ooo... hemska tanke)

Dold text

Asså folk som säger sånt här tror jag inte riktigt förstår.
Jag satt typ hela min uppväxt med IT sedan Pong fanns att spela på TV.

Helt självlärd är jag med IT, satt spela hela uppväxten, jag tog vara på mycket som att kasta ut mig ur komfort zonen och testa vad jag kunde, och sedan hålla i stora evenemang och va ledare för många stora grupper och klaner på internet från typ 11 års ålder +.
Lärde mig extremt mycket engelska och prata flytande.

Sen blev jag väldigt mindre blyg när jag börja prata med folk över nätet man inte kände och faktiskt utsatte sig för det jobbiga att bjuda på sig själv.

Självklart fick man ta skit ibland.
Men är grymt glad att jag inte BARA spelade och lärde mig hur datorer funkar och teknik och annat.

Det förklarar jag för många som gillar datorer och data, att spela inte bara lär dig något också.

Jag börja bygga datorer tidigt.
Älskar fel-sökning och jag testa mig fram enormt mycket.
Och när jag inte kunde längre kolla jag upp eller fråga någon, men jag gav mig inte.

Och mycket tror jag är att många använder kunskap på fel sätt, jag tycker det är roligt med folk som man mer än mig för det kan jag ta del av.

Säger inte att detta funkar för alla.

Tills Lambroo vet att inte du som sagt detta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om inte processorn blir ganska begränsad för spel. Om inte redan idag kanske redan om ett år. Både PS4 och XO är flerkärniga och när spel väl börjar utvecklas för dessa så kan dessa tvåkärniga processorer som nyheten gäller kanske få stora problem. För andra (enklare) behov duger de nog säkert bra samtidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Inte för att jag tvivlar på hur dåligt skrivna program kan vara, vet själv hur pass illa det kan vara. Men det jag jämförde det med är inte laptop C2D, utan Desktop, och det finns bra och dåliga laptop C2D. Men de nya Atom är verkligen jämförbara med enkla desktop processorer i prestanda, för att inte nämna att de kan köras nästa passiva i mindre laptops.

Självklart är GPU acc en mycket stor del i dagens datorer, men med tanke på att vi ofta idag knappt använder kraften av våra CPUer, förutom till kodning och spel, så är de ofta väldigt överdimensionerade för så enkla saker som kontorsjobb eller betala räkningen och surfa.

Det var mer för att visa att de har kommit rejält långt från de single-core Atom som knappt kunde dra runt klockan på Windows 7 Starter med 1GB RAM. Men folk inser inte detta, utan tror fortfarande att de är miniräknare.

Jo jag är fullt medveten om att Silvermont har ungefär samma teoretiska prestanda som Core 2. Jag har själv gjort samma jämförelse ett flertal gånger. Jag vågade dock inte garantera något eftersom jag själv inte testat och jag vet hur dåligt kodade vissa saker är. Framförallt video och streaming är lite lurigt för det går att misslyckas rejält med det om det sitter apor och skriver programmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att du kör med lite alkis/pundar argument.
"ja sitter här i skuggan och super varje morgon. Mår skitbra. Kan inte ha det bättre!"
Va fan vet han/du om det?
Det ja vet är, om du hade fortsatt med pong, så hade du varit överjävlig på det nu.

Skrivet av tvelander:

Asså folk som säger sånt här tror jag inte riktigt förstår.
Jag satt typ hela min uppväxt med IT sedan Pong fanns att spela på TV.

Helt självlärd är jag med IT, satt spela hela uppväxten, jag tog vara på mycket som att kasta ut mig ur komfort zonen och testa vad jag kunde, och sedan hålla i stora evenemang och va ledare för många stora grupper och klaner på internet från typ 11 års ålder +.
Lärde mig extremt mycket engelska och prata flytande.

Sen blev jag väldigt mindre blyg när jag börja prata med folk över nätet man inte kände och faktiskt utsatte sig för det jobbiga att bjuda på sig själv.

Självklart fick man ta skit ibland.
Men är grymt glad att jag inte BARA spelade och lärde mig hur datorer funkar och teknik och annat.

Det förklarar jag för många som gillar datorer och data, att spela inte bara lär dig något också.

Jag börja bygga datorer tidigt.
Älskar fel-sökning och jag testa mig fram enormt mycket.
Och när jag inte kunde längre kolla jag upp eller fråga någon, men jag gav mig inte.

Och mycket tror jag är att många använder kunskap på fel sätt, jag tycker det är roligt med folk som man mer än mig för det kan jag ta del av.

Säger inte att detta funkar för alla.

Tills Lambroo vet att inte du som sagt detta

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lambroo:

Tycker att du kör med lite alkis/pundar argument.
"ja sitter här i skuggan och super varje morgon. Mår skitbra. Kan inte ha det bättre!"
Va fan vet han/du om det?
Det ja vet är, om du hade fortsatt med pong, så hade du varit överjävlig på det nu.

Fattar inte riktigt vad du vill säga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska det bara vara mediadator som ska spela netflix duger vilket Pentium eller Celeron som helst. Har inte testat Netflix själv men skulle inte förvåna mig om det går att dra runt det med en av de nyare Atom också. Men då får du inte bygga något då de är BGA

nja, visst får du bygga om du väljer ett Celeron J1800/J1900, det enda du slipper är att montera processor och kylare. Ska själv köpa en GA-J1900 SoC och köra det i ett kommande Cooler Master Elite 110 chassi som NAS tänkte jag.
Förövrigt så kör jag också Netflix i en gammal EEE Box med Atom cpu, fungerar finfint!

Permalänk
Medlem

För att fortsätta på OT-delen av tråden (som nu har blivit en hönsfarm av en fjäder).

Skrivet av tvelander:

Asså folk som säger sånt här tror jag inte riktigt förstår.

Jag tror tvärtemot att de förstår en hel del.
Jag tror vidare att man inte behöver vara särskilt orolig för att barn skall komma efter kunskapsmässigt om datorer i sig; de flesta nu yrkesverksamma, inom alla tänkbara yrken och nivåer inom dessa, saknade datorer under i princip hela grundskolan, om inte längre. Naturligtvis var det universellt, det gällde alla; i dag ser det däremot annorlunda ut, men att inte ha använt Internet före 7 års ålder, för att ta ett exempel, innebär inte att det framtida livet är lagt i spillror.

"Datoranvändningen" bland mycket unga barn avspeglas i den statistik som .SE tar fram. Under flera år har "debutåldern" på nätet sjunkit, till närmast löjliga nivåer. Enl. 2013 års rapport (iis.se [PDF]):

Citat:

Nära hälften (45 %) av tvååringarna använder idag internet och bland förskolebarn är det idag 25 till 30 procent som är dagliga användare. För fyra år sedan var det bara några procent. Så gott som alla, upp till sju år, som dagligen använder internet använder också en surfplatta.

Citat:

Sociala nätverk besöks av allt yngre barn.
Redan när de är åtta år besöker 18 procent sociala nätverk. Vid nio år har det stigit till 30 procent och sedan går det fort och vid tolv års ålder är 81 procent användare och två av tre (65 %) av flickorna gör dagliga besök.

Det har i alla tider förkommit skillnader i engagemang från föräldrar, om de tog sig tid att förklara eller ej etc. De som inte tog sig tid, i största allmänhet, då, motsvaras kanske av de som räcker över sin sprillans nya mobil i affären för att fyraåringen ska ha något att trycka på så att det blir tyst.

Det sagt, barn kan lära sig vissa andra saker med hjälp av datorer tillsammans med vuxna, då är datorn närmast en ersättning för något annat, t.ex. böcker, men med de fördelar som datorprogram kan ge.

Sedan hörde jag härom månaden en kommentar om ungdomars datorkunskaper i allmänhet, där det gängse antagandet ofta är att kunskaperna måste vara goda, då de använder datorer så mycket, men att så inte alltid var fallet; det är mest spelande för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte riktigt vad du vill säga.

Va tror du? (hint: utgångspunkter)

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Pentium Anniversary Edition G3258 väntas anlända tillsammans med Devil's Canyon, det vill säga någon gång framåt sensommaren.

Har det inte varit tal om att de ska släppas i början av juni?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

En annan aspekt på detta är att, de snåla föräldrar som ej köper appar/spel till barnen får reklam på köpet. Det finns en anledning till att riktad tv-reklam till barn är förbjuden i sverige. Men samma reglar gäller tyvärr ej på internet. (Deras små påverkbara hjärnor fattar ju inte att all reklam är förband lögn.)

På tal om statistik... 56 % av föräldrarna (till spelande barn) anser att spel är beroendeframkallande.
Fler än hälften! Hur f*n tänker ni som låter era barn spela sådana spel? Och hur länge spelar de för att ni ska tycka det?

Permalänk
Medlem

Alltså klokt drag av intel. Jag som absolut inte kan motså namn som anniverday edition eller limited edition o dyl. Nu har jag köpt en den står på min hylla inplastad lol men en dag kanske....