Komplett vattenkylning. Första uppsättning.

Permalänk
Medlem

Komplett vattenkylning. Första uppsättning.

Hej!

Jag har planer på att vattenkyla hela min PC. Jag har aldrig gjort detta tidigare så jag behöver lite kommentarer på de delar jag har slängt ihop.
Min dator består av:

Moderkort: MSI Z77A-S01 (MS-7752)
CPU: Intel Core i7 3770K
RAM: Corsair Vegence LP 1600MHz (16GB)
GPU: Evga Nvidia GTX 680 i SLI-konfiguration
Nätagg: Corsair RM 1000W
Chassi: Corsair 750D

De delar jag hade tänk att köpa:
Radiator: EK- CoolStream PE 360 (Tripple) pris: 499:-

Pump: Alpacool VPP655 Single Edition (Laing D5) pris: 639:-

CPU vattenblock: EK-Supremacy - Acetal pris: 449:-

GPU vattenblock: 2x EK-FC680 GTX + - Acetal +Nickel CSQ pris: 899:-

Brygga till GPU: EK - FC Bridge Dual Serial 3-Slot CSQ pris: 155:-

Anslutningar: 12x EK - CSQ Push on Fitting - G1/4 - 13/10mm pris: 564:-

Anslutning: 90 Grader Push on G1/4 pris: 47:-

Reservoar: EK - D5 X-RES 140 CSQ Reservoir Top pris: 647:-

Slang: Feser Tube 13/10 UV-blå (3m) pris: 159:-

Summa totalt: 5016:- (frakt 59:-) Från www.coolerkit.se

Nu vet jag inte riktigt om jag har allt som jag behöver?
Jag är lite osäker hur jag kopplar ihop mina två GTX 680 kort SLI. Om jag har rätt brygga och vilka anslutningar som behövs för att det skall fungera. Samt vilket avstånd som bör passa?

Bör de delar som jag plockat ihop fungera med med varandra och allt är kompatibelt?
Tacksam för synpunkter och svar!

Mvh!

Permalänk

Block till grafikkorten o bryggan är det man måste kolla ordentligt att det passar ihop.
Resten du har plockat ihop passar tillsammans.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Block till grafikkorten o bryggan är det man måste kolla ordentligt att det passar ihop.
Resten du har plockat ihop passar tillsammans.

Tack för ditt svar!
Jag har sett att man kan köra med slang också mellan de två grafikkorten och skippa bryggan, vilket är bäst?
Och hur vet man vilken brygga och anslutningar man skall ha ?

Sen en fråga till. Behöver jag köpa till några extra anslutningar att till exempel skruva in i radiatorn ?

Permalänk

Det här har jag i mellan grafikorten finns i 2 och 3 slotts mellanrum mellan korten.

http://www.coolingstuff.se/p/189/anslutning-sli-cf-2slot-g1-4...

Alla saker i en vattenkylning måste ha 2 anslutningar en för inlopp o en för utlopp.

Tex om du har en pump+res+radiator+cpu+grafikkort+grafikkort+radiator så måste du köpa 12 anslutningar. Eftersom grafikkorten sitter ihop så blir det bara två anslutningar för de.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det här har jag i mellan grafikorten finns i 2 och 3 slotts mellanrum mellan korten.

http://www.coolingstuff.se/p/189/anslutning-sli-cf-2slot-g1-4...

Alla saker i en vattenkylning måste ha 2 anslutningar en för inlopp o en för utlopp.

Tex om du har en pump+res+radiator+cpu+grafikkort+grafikkort+radiator så måste du köpa 12 anslutningar. Eftersom grafikkorten sitter ihop så blir det bara två anslutningar för de.

Okej . Men behöver jag har några andra anslutningar än de som jag har skrivit ovan? .. De jag har skrivit ovan kan man skruva in de i till exempel radiatorn, GPU, CPU:n?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter lite lite med 360mm radiatoryta för nästan 500w tdp (2x195+77), såvida fläktarna inte ska köras på rallyfart då dvs.

Eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Jag tycker det låter lite lite med 360mm radiatoryta för nästan 500w tdp (2x195+77), såvida fläktarna inte ska köras på rallyfart då dvs.

Eller?

Jag hade hellre kört på en 360 och en 240, även det hade jag funnit i minsta laget.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag hade hellre kört på en 360 och en 240, även det hade jag funnit i minsta laget.

Tanken är att jag ska börja köra på 360 och se hur det går.. sen eventuellt sätta en 240 i fronten

Permalänk

360 rad är absolut på gränsen, större rad vore att föredra.

Mellan grafikkorten kan du köra en simpel rör anslutning som Gunner357 länkade. En annan lösning är att köra med en EK terminal, vilken du skall ha beror på vilket moderkort du har.

http://www.coolingstuff.se/p/938/ek-fc-terminal-dual-parallel...

http://www.coolingstuff.se/p/937/ek-fc-terminal-dual-parallel

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

360 rad är absolut på gränsen, större rad vore att föredra.

Mellan grafikkorten kan du köra en simpel rör anslutning som Gunner357 länkade. En annan lösning är att köra med en EK terminal, vilken du skall ha beror på vilket moderkort du har.

http://www.coolingstuff.se/photos/2/1834.jpg

http://www.coolingstuff.se/photos/2/1836.jpg

http://www.coolingstuff.se/p/938/ek-fc-terminal-dual-parallel...

http://www.coolingstuff.se/p/937/ek-fc-terminal-dual-parallel

Tack för ditt svar! Vad tycker du är max man bör kyla med bara en trippel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar! Vad tycker du är max man bör kyla med bara en trippel då?

En väldigt grov riktlinje brukar vara 120mm radiatoryta per 100w tdp.
Dina komponenter har som sagt 195 per grafikkort och 77 för processorn, utan överklockning. Vill du ha tystare gång (lägre fläktsnurr) så behöver du ha ännu mer
Nu är jag ingen veteran på det här, men jag tror ändå 360mm är alldeles för lite för så många komponenter.

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar! Vad tycker du är max man bör kyla med bara en trippel då?

Det kommer ju såklart funka med en 360rad, det bästa vore om du fick in en större rad eller en till rad.

Personligen tycker jag cpu och en gpu är max på 360 rad, men som sagt det kommer funka på bara en 360 och du lär få bättre temps än på luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kommer ju såklart funka med en 360rad, det bästa vore om du fick in en större rad eller en till rad.

Personligen tycker jag cpu och en gpu är max på 360 rad, men som sagt det kommer funka på bara en 360 och du lär få bättre temps än på luft

Okej Har dock redan en sluten vattenkylare till min processor, men jag tycker den fungerar sådär den låter rätt mycket också. Om jag minns rätt så är det en Corsair h70 (inte helt säker!! ) men om jag vill köra en vattenslinga i hela pc:n är det väl bättre att göra det genom alla komponenter än bara göra GPU med vatten och CPU med sluten kylare?

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar! Vad tycker du är max man bör kyla med bara en trippel då?

Må vara att jag är ljudnazzi men skulle inte kyla ens CPU + grafikkort på bara en 360 rad om man vill ha det ens lite tyst, att köra sli + cpu på en 360 rad kommer låta MYCKET.

Körde själv en i7 2600k och ett 6970 på 360 + 240 rad innan jag uppgraderade för att få det tystare.

Permalänk

Ber om ursäkt för lite off topic, men måste fråga.
Har aldrig skaffat vattenkylning då jag aldrig behövt det och har därför ingen koll. Men på fullaste allvar, kostar en "vanlig" komplett vattenkylning 4-5k kr??

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Okej Har dock redan en sluten vattenkylare till min processor, men jag tycker den fungerar sådär den låter rätt mycket också. Om jag minns rätt så är det en Corsair h70 (inte helt säker!! ) men om jag vill köra en vattenslinga i hela pc:n är det väl bättre att göra det genom alla komponenter än bara göra GPU med vatten och CPU med sluten kylare?

Se det såhär, din h70 är en 120mm rad, du försöker stoppa in 5gånger så mycket effekt som ska kylas bort på 3 ggr så stor yta, det kommer alltså låta mer och mest troligt ge högre temp också.

Skrivet av marmeladov:

Ber om ursäkt för lite off topic, men måste fråga.
Har aldrig skaffat vattenkylning då jag aldrig behövt det och har därför ingen koll. Men på fullaste allvar, kostar en "vanlig" komplett vattenkylning 4-5k kr??

En bra kvalitets vattenkylning är dyr ja, dock kan man ha med det mesta till nästa dator också med undantag från GPU block och eventuellt CPU block om de man har är gamla så det är lite av en "engångsinvestering" även om verkligheten snarare är att man bara fortsätter köpa på sig mer

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Må vara att jag är ljudnazzi men skulle inte kyla ens CPU + grafikkort på bara en 360 rad om man vill ha det ens lite tyst, att köra sli + cpu på en 360 rad kommer låta MYCKET.

Körde själv en i7 2600k och ett 6970 på 360 + 240 rad innan jag uppgraderade för att få det tystare.

Jag kör 360+480(60mm tjocka) på 2700k och ett 7970 för närvarande. Tycker inte det är overkill, rad's är inte jätte dyra och vid surf osv kan jag köra utan fläktar i princip. Och temp går inte över 40C i BF4 med ganska saftig OC på gpu.

Tystnad är underbart

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Se det såhär, din h70 är en 120mm rad, du försöker stoppa in 5gånger så mycket effekt som ska kylas bort på 3 ggr så stor yta, det kommer alltså låta mer och mest troligt ge högre temp också.

Riktig vattenkylning är dock oändligt mycket effektivare än vad en H70 är, blocken är enormt mkt bättre, likaså radiatorerna(tex en 60mm tjock) och pumparna har ju ett helt annat flöde. Så det är inte riktigt rättvisande, but I see where you're going

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Jag kör 360+480(60mm tjocka) på 2700k och ett 7970 för närvarande. Tycker inte det är overkill, rad's är inte jätte dyra och vid surf osv kan jag köra utan fläktar i princip. Och temp går inte över 40C i BF4 med ganska saftig OC på gpu.

Tystnad är underbart

Kör dubbla Zalman kyltorn och en 1080 rad fläktlöst till min 2600k + gtx 580 för tillfället med ett semi passivt nätagg. Tystnad är verkligen underbart!

Skrivet av thereal_twisted:

Riktig vattenkylning är dock oändligt mycket effektivare än vad en H70 är, blocken är enormt mkt bättre, likaså radiatorerna(tex en 60mm tjock) och pumparna har ju ett helt annat flöde. Så det är inte riktigt rättvisande, but I see where you're going

Visst är där lite skillnad, men tror inte man hade fått någon wow effekt av en custom loop för CPU med bara en 120mm rad heller tbh..

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Ber om ursäkt för lite off topic, men måste fråga.
Har aldrig skaffat vattenkylning då jag aldrig behövt det och har därför ingen koll. Men på fullaste allvar, kostar en "vanlig" komplett vattenkylning 4-5k kr??

Japp, men det är en helt annan nivå på kylning, du kan ha en dator som är tystare än en luftkyld är i idle fast under full last. Du kan överklocka mycket högre osv.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Japp, men det är en helt annan nivå på kylning, du kan ha en dator som är tystare än en luftkyld är i idle fast under full last. Du kan överklocka mycket högre osv.

Ah, okej. Ska man överklocka väldigt mycket så kan jag tänka mig att det behövs, ska man inte det så känns det ju som att för de pengarna kan man få bra mycket roligare saker Men jag ämnar inte diskutera, utan blev bara överraskad då jag såg prislappen. Tack för infon

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ber om ursäkt för lite off topic, men måste fråga.
Har aldrig skaffat vattenkylning då jag aldrig behövt det och har därför ingen koll. Men på fullaste allvar, kostar en "vanlig" komplett vattenkylning 4-5k kr??

det är dyrt som fan, men rätt kul att hålla på med

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kör dubbla Zalman kyltorn och en 1080 rad fläktlöst till min 2600k + gtx 580 för tillfället med ett semi passivt nätagg. Tystnad är verkligen underbart!

Visst är där lite skillnad, men tror inte man hade fått någon wow effekt av en custom loop för CPU med bara en 120mm rad heller tbh..

Har en extern watercool 1080 rad till mitt benchmark system, kör dock 9st Schyte ultra kaze 3000rpm på den så den är inte jätte tyst

Brukar köra en loop med en 120mm rad och ett universal VGA block för att jag lätt ska kunna sätta på det på olika grafikort jag benchar utan att krångla med att öppna en loop osv. Det funkar utmärkt och håller även tex 7970 @1350Mhz relativt svalt, kör dock endast benching, kan tänka mig att det skulle bli varmare om man tex. spelar spel i flera timmar.