Microsoft Windows 9 och Office 2015 avslöjas i läckta dokument

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 9 och Office 2015 avslöjas i läckta dokument

Vad som sägs vara läckta dokument avslöjar flera detaljer kring Windows 9 med tillhörande server- och mobilversion, men även Windows 365 och nästa version av Office.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 365? Spontant: nej tack.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Windows 9 server. Kanske man slipper Modern UI

Permalänk
Medlem

Windows 365? En prenumerationstjänst likt Office 365?
Nej tack från mig. Intresset för Windows 9 dog också lite grann efter skärmdumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Windows 365? En prenumerationstjänst likt Office 365?
Nej tack från mig. Intresset för Windows 9 dog också lite grann efter skärmdumpen.

Skärmdumpen är från en framtida uppdatering av Windows 8.1, det är inte Windows 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Skärmdumpen är från en framtida uppdatering av Windows 8.1, det är inte Windows 9.

Tycker det där är lite fränt jag. Tror att man kan skippa Tiles på startmenyn också genom att inte pinna dit dom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Skärmdumpen är från en framtida uppdatering av Windows 8.1, det är inte Windows 9.

Skärmdumpen har inget med nyheten att göra, mer än att det är Windows. Jag tolkar det som att Windows 9 och Windows 365 är två separata affärsmodeller, så min gissning är att Windows 365 är riktad mot företag där Office 365 är inbakat i priset medan Windows 9 är för vanligt hemmabruk, men det är min gissning

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skärmdumpen har inget med nyheten att göra, mer än att det är Windows. Jag tolkar det som att Windows 9 och Windows 365 är två separata affärsmodeller, så min gissning är att Windows 365 är riktad mot företag där Office 365 är inbakat i priset medan Windows 9 är för vanligt hemmabruk, men det är min gissning

Låter rimligt. Kanske är något så att när de har Windows 365 så ingår uppgradering till nästa version av Windows utan extra kostnad?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag är fatiskt positiv till en 365-version av Windows. Då kan alla som vill ha det senaste få ha sin lekstuga där, och det kanske även stillar Microsofts experimentlusta på den rediga versionen, så att vi som inte gillar "pek och lek"-gränssnitt kan få ha vårt skrivbord ifred.

Surt att man får vänta så länge på Windows 9. Som det ser ut nu blir det ett köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu är det modernt och snyggt med raka kanter och hörn. Gillade mer win7-stilen faktiskt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Windows 365, MS svar på Chromebooks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skärmdumpen har inget med nyheten att göra, mer än att det är Windows. Jag tolkar det som att Windows 9 och Windows 365 är två separata affärsmodeller, så min gissning är att Windows 365 är riktad mot företag där Office 365 är inbakat i priset medan Windows 9 är för vanligt hemmabruk, men det är min gissning

Villa bara poängtera att det inte var 9:an, utan en bekräftad uppdatering av 8:an, som är fett fränt!
Och ja, det skulle inte förvåna mig, för företag med sjukt många enheter skulle det vara nice att kunna betala månadsvis (antagligen för sjuka pengar..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nu är det modernt och snyggt med raka kanter och hörn. Gillade mer win7-stilen faktiskt

Tur att vi alla är olika, skulle vara tråkigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nu är det modernt och snyggt med raka kanter och hörn. Gillade mer win7-stilen faktiskt

Hatade Win8 stilen också men man vänjer sig.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nu är det modernt och snyggt med raka kanter och hörn. Gillade mer win7-stilen faktiskt

Jag saknar Aero och att bara trycka på WIN för att se klockan (något som inte syns automatiskt i Modern UI av någon anledning) i helskärmsapplikationer.
Det är det enda jag kan säga att jag saknat hittills i Win8-familjen. Men jag kan definitivt förstå var du kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Hatade Win8 stilen också men man vänjer sig.

Det går att vänja sig vid det mesta men frågan är ju om det är bättre, rent objektivt.

Personligen tycker jag 3d-looken är oslagbart intuitiv. Man ser liksom direkt vad som är klickbart och inte. Det sitter för djupt i ryggmärgen på mig att "platta saker är inte klickbara", så jag kommer aldrig att kunna vänja mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hoppas man kan byta helt till Linux vid det laget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Med tanke på Windows 8 känslorna som folk har. Problemet med varje uppdatering som Windows 8 har, så gissar jag att företag helst undviker det ett tag till. (Finns ju så klart undantag).

Men frågan är, tror man att Windows 7 kommer att bli ett nytt "XP" man håller i alldeles för länge?
Med tanke på att Företag ofta vill ha OS "efter SP1", och om nu Windows 9 ska dröja till sent 2015, så lär dennas första patch dröja minst till 2016, kanske tom tidigt 2017. Då är vi nästan inne på sluttiden för Windows 7, (jan 2020).

Det gäller mao att företagen plötsligt börjar "älska" Windows 8, eller att Windows 9 blir lyckat då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på Windows 8 känslorna som folk har. Problemet med varje uppdatering som Windows 8 har, så gissar jag att företag helst undviker det ett tag till. (Finns ju så klart undantag).

Men frågan är, tror man att Windows 7 kommer att bli ett nytt "XP" man håller i alldeles för länge?
Med tanke på att Företag ofta vill ha OS "efter SP1", och om nu Windows 9 ska dröja till sent 2015, så lär dennas första patch dröja minst till 2016, kanske tom tidigt 2017. Då är vi nästan inne på sluttiden för Windows 7, (jan 2020).

Det gäller mao att företagen plötsligt börjar "älska" Windows 8, eller att Windows 9 blir lyckat då...

Då gör man som Windows Server 2008 och släpper den med SP1 inkluderat. Skrattade högt när jag såg det vid release. Snacka om att mota fel saker

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på Windows 8 känslorna som folk har. Problemet med varje uppdatering som Windows 8 har, så gissar jag att företag helst undviker det ett tag till. (Finns ju så klart undantag).

Men frågan är, tror man att Windows 7 kommer att bli ett nytt "XP" man håller i alldeles för länge?
Med tanke på att Företag ofta vill ha OS "efter SP1", och om nu Windows 9 ska dröja till sent 2015, så lär dennas första patch dröja minst till 2016, kanske tom tidigt 2017. Då är vi nästan inne på sluttiden för Windows 7, (jan 2020).

Det gäller mao att företagen plötsligt börjar "älska" Windows 8, eller att Windows 9 blir lyckat då...

Det var väl därför som Windows 7 hetter just Windows 7 och inte "Windows Vista R2" som det borde helat om man ser till graden av förändring, men folk vill inte ta i saker som heter "Vista", och det är samma för de flesta vad gäller "Windows 8", så därför tror jag absolut att Microsoft vinner på att döda "8" vid kommande uppdateringar. Det ligger mer psykologi i namnsättningen än vad folk tror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu känns det bara rätt att behålla Windows 7.
2016 finns det nog behov av ett modernare OS med bättre stöd för ny hårdvara.

Den gamla regeln att hoppa över varannan utgåva av Windows verkar hålla än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

De täta uppdateringarna till trots så har inte Win8.1 lyft. Om den beryktade höstupdateringen kommer med en uppdaterad startmeny så kan man nog börja fundera på att uppgradera företag också. Givet att de inte sabbar allt för mycket med applikations kompatibiliteten.

Windows 365 och Office 365 med månadsbetalningar är inget annat än att Microsoft vill ha en kontinuerlig inkomstström som de kan leverera till aktieägarna. Det appellerar också till företag som får en jämn kostnad för sina licenser. Att företagen kommer betala mer än vad de gör idag spelar inte så mycket roll efter som kostnaden är rätt så konstant. Konstigt nog...

Givet nu att höstuppdateringen fixar till Windows 8.1 så kommer det ha tagit MS 2 år att fixa till OS:et. För MS att fixa till Vista tog det 1½ år. Skall bli spännande och se vilken kernel version Windows 9 har.

Permalänk
Medlem

Blir att ha kvar windows 7 som main OS till windows 9.
Gör som kineserna, bojkottar windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Blir att ha kvar windows 7 som main OS till windows 9.
Gör som kineserna, bojkottar windows 8

"En miljard Kineser kan inte ha fel!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Skulle vilja ha tillbaka startmenyn, men undrar bara hur bra/dåligt det kommer fungera nu när jag vant mig med att ha taskbaren på kanten. 16:9 skärmar har för mycket plats på bredden och för lite på höjden, så vill använda all plats på höjden för mitt program.

Å andra sidan använde jag startmenyn mest som feedback för att se vad Win+<första tecknen på programmet jag vill starta> resulterar i, kanske kvittar vart den boxen hamnar. Modern UI är irriterande då det tar över HELA skärmen.

Min desktop

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle vilja ha tillbaka startmenyn, men undrar bara hur bra/dåligt det kommer fungera nu när jag vant mig med att ha taskbaren på kanten. 16:9 skärmar har för mycket plats på bredden och för lite på höjden, så vill använda all plats på höjden för mitt program.

Å andra sidan använde jag startmenyn mest som feedback för att se vad Win+<första tecknen på programmet jag vill starta> resulterar i, kanske kvittar vart den boxen hamnar. Modern UI är irriterande då det tar över HELA skärmen.

Min desktop

Tack för tipset! Detta ska testas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Min desktop

Skrivbordsyta: spegelvänt Ubuntu...

Permalänk
Medlem

Ända anledningen att byta från Windows 7 på en "vanlig" dator är möjligen directX för spelande, i övrigt ser jag ingen vits med att byta ut ett bra fungerande Windows 7 till ett sämre alternativ, Windows 8 må vara bättre rent tekniskt under ytan, men det är med OS UI man gör allt, och om det haltar så mycket som Windows 8 både i funktion och utseende, så håller jag hårt i sjuan än så länge.

På en surfplatta eller hybrid är dock åttan lite bättre, dock inte bra där heller, då jag nästan aldrig använder Modern UI, inte ens på dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cybertsen:

Skrivbordsyta: spegelvänt Ubuntu...

Exakt, men har mina skäl.

1. Knapparna på fönster är till vänster i Ubuntu och därför är det sannolikare att muspekaren redan befinner sig på vänstra delen, i Windows är det tvärt om.
2. Vill ha klockan i nedre högra hörnet alt. övre högre hörnet, vet inte varför men antagligen gammal vana.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hoppas man kan byta helt till Linux vid det laget.

Ja Linux lär inte försvinna i första taget. Själv ser jag ingen anledning att byta till Windows.