Permalänk
Medlem

Intel 4770k corsair H90 koppling

Jag har suttit och läst i bra många trådar och forum nu om hur man ska koppla in pumpen oj fläkten till ett corsair vattenkylningen system. Alla säger olika. Vilket sätt är att föredra. Har läst att pumpen ska ha konstant 12v. Just nu sitter pumpen på cpu fan på moderkortet och fläkten på cpu opt. Har fått inaktivera övervakningen av cpu fan då det kommer upp fail vid dator start. Problemet för mig är att jag inte vet om pumpen får konstant 12v. Moderkortet är ett asus z87 plus.

Behöver hjälp med hur jag ska koppla samt eventuella inställningar i bios för detta system. Min signatur är för övrigt gammal.

tack

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt h90:

Fläkten går på CPU Fan på moderkortet., pwm styrt
Pumpen går via fan 1 och har alltid full fart

Vet inte vad CPU Opt står för på rak arm, men jag skulle byta och köra CPU fan till fläkten direkt. Då slipper du problemet med att den varnar vid uppstart. Om du känner dig riktigt osäker på om du får 12v eller ej till pumpen så överväg att köra den från molex med adapter.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jag kör mitt h90:

Fläkten går på CPU Fan på moderkortet., pwm styrt
Pumpen går via fan 1 och har alltid full fart

Vet inte vad CPU Opt står för på rak arm, men jag skulle byta och köra CPU fan till fläkten direkt. Då slipper du problemet med att den varnar vid uppstart. Om du känner dig riktigt osäker på om du får 12v eller ej till pumpen så överväg att köra den från molex med adapter.

Fan 1 är chassi fan 1 antar jag? Ska jag ställa in något i bios på fan 1 så att den alltid har full kräm? Undrar även lite hur jag ska sätta fläktarna i chassit på det effektivast sättet. Har 2 i fronten, 1 i "taket" samt Corsair H90 som blåser ut bak. Ska frontarna suga in och fläkten i taket suga ut?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Fan 1 är chassi fan 1 antar jag? Ska jag ställa in något i bios på fan 1 så att den alltid har full kräm? Undrar även lite hur jag ska sätta fläktarna i chassit på det effektivast sättet. Har 2 i fronten, 1 i "taket" samt Corsair H90 som blåser ut bak. Ska frontarna suga in och fläkten i taket suga ut?

Jepp, fan 1 brukar vara chassi fan 1.

Gå in i biosen och kolla vad det står. Termer som Normal, Silent, Manual och auto brukar finnas där. Antingen kör du på normal så ska fläkten(pumpen) gå i full fart och ha 12v.. eller så får du ställa in den manuellt på 100%.

Jag tror att den fläktuppsättningen är bra. Om h90'n når/får plats att sitta i fronten som insug så skulle jag köra så istället. Kan inte Define R4 utantill.
Alltid bra att låta kall luft sugas in genom radiatorn om det är möjligt.

Kan varmt rekommendera t.ex Noctua NF-A14 pwm som fläkt till radiatorn, min gick ned 5-10 grader och blev mycket tystare om man jämför med standardfläkten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jepp, fan 1 brukar vara chassi fan 1.

Gå in i biosen och kolla vad det står. Termer som Normal, Silent, Manual och auto brukar finnas där. Antingen kör du på normal så ska fläkten(pumpen) gå i full fart och ha 12v.. eller så får du ställa in den manuellt på 100%.

Jag tror att den fläktuppsättningen är bra. Om h90'n når/får plats att sitta i fronten som insug så skulle jag köra så istället. Kan inte Define R4 utantill.
Alltid bra att låta kall luft sugas in genom radiatorn om det är möjligt.

Kan varmt rekommendera t.ex Noctua NF-A14 pwm som fläkt till radiatorn, min gick ned 5-10 grader och blev mycket tystare om man jämför med standardfläkten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

Men blir det inte tokigt som radiatorn suger in varmluft ifrån fronten? Blir inte tempen i datorn högre?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Om h90'n når/får plats att sitta i fronten som insug så skulle jag köra så istället.

Det där låter heltokigt i mina öron. Då blåser ju du in kall luft, som blir varm efter att den passerat radiatorn. Eller missuppfattade jag?

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Det där låter heltokigt i mina öron. Då blåser ju du in kall luft, som blir varm efter att den passerat radiatorn. Eller missuppfattade jag?

Det beror väl på. CPU blir ju kallaren om dess kylare får luft utifrån. Sen blir ju chassit varmare och övriga komponenter. Beror på övrig ventilation.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Men blir det inte tokigt som radiatorn suger in varmluft ifrån fronten? Blir inte tempen i datorn högre?

Skrivet av Blofeld:

Det där låter heltokigt i mina öron. Då blåser ju du in kall luft, som blir varm efter att den passerat radiatorn. Eller missuppfattade jag?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Det beror väl på. CPU blir ju kallaren om dess kylare får luft utifrån. Sen blir ju chassit varmare och övriga komponenter. Beror på övrig ventilation.

Om chassit är bra ventilerat, som det verkar vara, så kan ju CPUn hålla sig sval enklare och då blir den glad. Sitter den i bakkant som vanligt så får den varm/jummen luft innifrån chassit och kyla med vilket är lite taskigt.

Somsagt, har man bra luftflöde så är det inget problem. Har man det inte är det direkt dåligt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Signade bara för att svara på detta och hoppas det hjälper

Bästa set-up för dig:

Fläkten bak till radiatorn blåser IN i datorn (igenom radiatorn), denna luft kommer troligtvis att vara svalast och bäst för radiatorn. (Om du inte kan ha den i fronten så att den inte plockar upp någon extravärme från grafikkorten men det är ofta lite bökigt att få ihop)
Fläkten top blåser UT, luften som åker igenom radiatorn kommer att plockas upp av denna och effektivt blåsas ut.

Min radiator sitter i fan 1 och i bios (någonstans i power-options eller dylikt) har jag avaktiverat smart-fan eller vad det nu heter (olika beroende på tillverkare tror jag) så den alltid har full power.
Fläkten till radiatorn sitter i cpu_fan.

Bara för att klargöra, cpu_opt (optional) används om man har push and pull-config till cpukylaren så att bägge fläktarna snurrar lika snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det beror väl på. CPU blir ju kallaren om dess kylare får luft utifrån. Sen blir ju chassit varmare och övriga komponenter. Beror på övrig ventilation.

Sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Signade bara för att svara på detta och hoppas det hjälper

Bästa set-up för dig:

Fläkten bak till radiatorn blåser IN i datorn (igenom radiatorn), denna luft kommer troligtvis att vara svalast och bäst för radiatorn. (Om du inte kan ha den i fronten så att den inte plockar upp någon extravärme från grafikkorten men det är ofta lite bökigt att få ihop)
Fläkten top blåser UT, luften som åker igenom radiatorn kommer att plockas upp av denna och effektivt blåsas ut.

Min radiator sitter i fan 1 och i bios (någonstans i power-options eller dylikt) har jag avaktiverat smart-fan eller vad det nu heter (olika beroende på tillverkare tror jag) så den alltid har full power.
Fläkten till radiatorn sitter i cpu_fan.

Bara för att klargöra, cpu_opt (optional) används om man har push and pull-config till cpukylaren så att bägge fläktarna snurrar lika snabbt.

Jag testade detta. Nu får jag cpu fan fail vid uppstart. Konstigt. Har ju satt noctua fläkten 4pin på cpu fan och radiatorn på chassie fan 1. Den verkar varna för att fläkten snurrar för lågt varv... Ska jag justera detta på något sätt? Nu är den på fan control auto, fan speed low limited 600rpm (snurrar just nu rött i ca 590rpm), cpu fan profile standard.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Jag testade detta. Nu får jag cpu fan fail vid uppstart. Konstigt. Har ju satt noctua fläkten 4pin på cpu fan och radiatorn på chassie fan 1. Den verkar varna för att fläkten snurrar för lågt varv... Ska jag justera detta på något sätt? Nu är den på fan control auto, fan speed low limited 600rpm (snurrar just nu rött i ca 590rpm), cpu fan profile standard.

CPU Opt brukar på vissa moderkort vara till för Pumpar som kräver lite extra kraft

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Jag testade detta. Nu får jag cpu fan fail vid uppstart. Konstigt. Har ju satt noctua fläkten 4pin på cpu fan och radiatorn på chassie fan 1. Den verkar varna för att fläkten snurrar för lågt varv... Ska jag justera detta på något sätt? Nu är den på fan control auto, fan speed low limited 600rpm (snurrar just nu rött i ca 590rpm), cpu fan profile standard.

Gå in i ditt bios, där kommer du hitta dina fläktar.
Tryck ignore på alla som står som N/A

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gå in i ditt bios, där kommer du hitta dina fläktar.
Tryck ignore på alla som står som N/A

Löst. Tänkte på en sak. Hade det inte varit bra om man kunde bygga någon form av "vindtunnel" som för den varma luften ifrån H90 aggregat och vidare till en utav chassi fläktarna som sitter i taket? Just nu har jag bara en där eftersom aggregatet tar rätt mycket plats upptill.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Löst. Tänkte på en sak. Hade det inte varit bra om man kunde bygga någon form av "vindtunnel" som för den varma luften ifrån H90 aggregat och vidare till en utav chassi fläktarna som sitter i taket? Just nu har jag bara en där eftersom aggregatet tar rätt mycket plats upptill.

Lyckas du bygga en vindtunnel så hade det nog knappast varit dåligt.
Kolla lite i ditt chassi och se om du kan skissa eller planera hur du skulle utföra det.
Blir du osäker kan du ta hjälp här på Sweclockers.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!