Omformatering av märkeslaptop, något speciellt eller som en stationär?

Permalänk

Omformatering av märkeslaptop, något speciellt eller som en stationär?

Tjena!

Tänkte att jag skulle formatera om mina pärons packard bell laptop då den är brutalt seg och det är ofantligt mycket skräp på den. Det jag är lite orolig över dock är drivrutiner och liknande, eller är det som en stationär att windows update fixar det där med alla drivrutiner som behövs?

Bara att ta en vanligt Windows 7 skiva som vanligt och installera, sedan låta windows update ta hand om resten?

Permalänk
Medlem

Windows 7 har inte fixat drivrutiner gångerna jag formaterat hårddisken, fast gör windows 8 det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd

Det är nog bara att installera som vanligt. Dock brukar INTE windows hitta alla drivers till laptops, så dom lönar det sig att ta ner o lägga på en usb sticka förrän du börjar.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Windows 7 har inte fixat drivrutiner gångerna jag formaterat hårddisken, fast gör windows 8 det.

Ajdå, Windows 7 är det enda alternativet då lära dem 8 är helt uteslutet.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Det är nog bara att installera som vanligt. Dock brukar INTE windows hitta alla drivers till laptops, så dom lönar det sig att ta ner o lägga på en usb sticka förrän du börjar.

Jag kör på det då, jag antar att drivrutinerna finns på tillverkarens hemsida. Dock slipper jag gärna allt extra skräp man får till vissa laptops, finns dessa i drivrutinerna? De kanske bara finns i den speciella imagen som de installerar operativsystemet på fabriken?

Permalänk
Medlem

Bloatware-grejerna brukar gå bort efter en omformatering och borde inte följa med drivisar från tillverkares hemsida.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Skrivet av ZedFerN:

Bloatware-grejerna brukar gå bort efter en omformatering och borde inte följa med drivisar från tillverkares hemsida.

Såg på packardbells hemsida att de fanns där separerat som "tilläggsprogram". Så jag antar att jag slipper dem sålänge jag inte laddar ner dem specifikt.

Permalänk
Medlem

Man ryser bara man hör namnet "tilläggsprogram". Never go there.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Skrivet av ZedFerN:

Man ryser bara man hör namnet "tilläggsprogram". Never go there.

Nej det låter verkligen inte som något varken jag eller mina föräldrar skulle uppskatta.

Permalänk
Medlem

Lite som Packard Bell då :).

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Lite som Packard Bell då :).

Inte mycket att göra åt det när man är hemkommen och en laptop är inköpt utan förvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av blettersnas:

Inte mycket att göra åt det när man är hemkommen och en laptop är inköpt utan förvarning

Egentligen finns det två saker att göra då. Lämna tillbaka den eller använda den som bokstöd :).

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Egentligen finns det två saker att göra då. Lämna tillbaka den eller använda den som bokstöd :).

Den är 3 år gammal så lämna tillbaka den är nog inget alternativ Får rekommendera ett bokstöd.