msi gaming laptop (GE70) laggar, får max 29fps i csgo

Permalänk

msi gaming laptop (GE70) laggar, får max 29fps i csgo

Hej köpte den här laptopen i måndags https://www.komplett.se/msi-ge70-173-full-hd/808852.
Det laggar rätt så mycket får tex bara 29 fps som högst på csgo.
Någon som kan hjälpa mig?
Har googlat men inte hittat något.
Och hittar inte turbo i bios.
Tack i förhand!

Förtydligad rubrik
Permalänk

Testat att installera om drivrutiner? Kolla även så att den inte använder intel grafiken när du spelar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Kolla så att det inte finns några drivrutiner som bråkar, se också till att uppdatera allt som går och lite till, låter som att det är mjukvara som bråkar eller så har du fått ett måndags-ex

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att berätta vad du har kollat och gjort själv.

Genom en snabb googling så ser ja direkt att du inte är ensam om problemet. Många som har problem med GE modellerna och får dåliga fps i alla möjliga spel.

Har du kollat så du byter korrekt mellan Intel grafiken till Nvidias gpu när du spelar?
Updatera drivers kanske hjälper ? , blir det för varm kanske ?

Permalänk

datorn blir ganska varm och när jag går in på nvididas kontrollpanel så har jag valt gtx 860m men så här ser det ut utan skärmen då jag hittade den bilden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik133710:

datorn blir ganska varm och när jag går in på nvididas kontrollpanel så har jag valt gtx 860m men så här ser det ut utan skärmen då jag hittade den bilden

Har du aktiverat "max prestanda" i energialternativ? Kör du med eller utan laddare?

*Ändrad rubrik*
En beskrivande rubrik ger bättre svar

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Permalänk

kan tillägga att om jag tex spelar csgo så kommer jag upp i 68 grader men har nu 100 fps ungefär kan det vara farligt?

Permalänk
Skrivet av erik133710:

kan tillägga att om jag tex spelar csgo så kommer jag upp i 68 grader men har nu 100 fps ungefär kan det vara farligt?

68 grader är helt normalt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

blir jävligt varm vid sidan men hur många grader ungefär kommer jag ha när jag köpt en kylare?

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men det ser ut som om datorn kör på Processorns integrerade grafik?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Är ingen expert men det ser ut som om datorn kör på Processorns integrerade grafik?

Nej, så där ser det ut när man har Nvidia Optimus. Skärmen är kopplad till den interna grafiken och Nvidia GPU'n slås bara på vid belastning.

På min GE70 så lyser powerknappen orange när Nvidiagrafike kör och blå när Intelgrafiken kör.

Skrivet av erik133710:

blir jävligt varm vid sidan men hur många grader ungefär kommer jag ha när jag köpt en kylare?

Supprise supprise, man märker av värmen som produceras mycket mer med en bärbar dator just för att den är så kompakt och för att du sitter med händerna direkt på värmekällan.

Du måste ha laddaren i för att få full fart på grafiken. Sedan kan du även kolla om det är någon skillnad i fps när batteriet är fulladdat resp. när det laddar. Är det skillnad kan du köpa ett kraftigare nätagg. Det fick jag göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En fråga till, Kör du i Hög Prestanda eller i Lågenergiläge/Balanserat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Testpilot

Precis som Cenorida skrev, det verkar som att den låga FPS'en har o göra med att datorn inte skiftar som den ska till grafikkortet istället för den inbyggda IGP grafiken.

Här är en video som visar hur du forcerar Optimus att använda den dedikerade GPU'n vid vissa applikationer;
https://www.youtube.com/watch?v=DzGugS05wo0

Sedan vill du aktivera "high performance" i batteri inställningar när du har sladden ikopplad med
Samt dubbel kolla så du har senaste drivrutinerna och senaste BIOS installerat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

innan körde jag i balanserat men ändrade till hög prestanda innan

Permalänk
Skrivet av erik133710:

blir jävligt varm vid sidan men hur många grader ungefär kommer jag ha när jag köpt en kylare?

Jo, det är en spellaptop, de blir väldigt varma

Vad för kylare menar du att du ska köpa? En kylplatta?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

aa en kylplatta jag fick up till 92 grader som högst efter 5 min på metro last light

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik133710:

aa en kylplatta jag fick up till 92 grader som högst efter 5 min på metro last light

Om jag inte minns fel så lägger sig min GE70 runt 90ºC när jag spelar. Fläkten ska varva upp för att kompencera för det. Vill du ha ner tempen så har väl datorn även en turbo-fan knapp som drar upp fläkten på max.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av erik133710:

aa en kylplatta jag fick up till 92 grader som högst efter 5 min på metro last light

Min GS70 med GTX 870M lägger sig på 91-92 grader och stannar där, körde Metro:LL benchmark i 15 min

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fråga, Enligt din bild så står det att du har en NVIDIA GeForce GTX 765M medan du istället borde ha ett NVIDIA GeForce GTX 860M. Kan det ligga ett ytterligare fel i det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Det var för att det inte jag som tog bilden, hittade den och använde den som exempel.