Permalänk
Medlem

Hjälp! Hög CPU-användning MSI GE70

Tjena!

Jag har som sagt en GE70 som på senaste tiden börjat strula en del. Det senaste är att CPUn ligger stabilt på fina 50% men den går gärna upp mot 70% då och då också. Kikar man i aktivitetshanteraren så ser jag att det är Windows Modules Installer Worker och System Integrity Check and Repair som är problemet.

Någon som har några tips på hur man blir av med det här?

Kan ju tillägga att jag fick en BSOD för några dagar sedan DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (e22w8x64.sys). Jag har även fått felmeddelanden titt som tätt som jag inte kan utantill men det är minnesrelaterat iaf..

Formatering skulle så klart vara på sin plats vid det här laget, men jag kommer inte kunna göra det för jag har massa filer jag vill lägga över på min externa hdd som jag inte har här just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat i Åtgärdscenter (flaggan i system tray eller sök i kontrollpanelen) om den håller på med något underhåll?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag kan se

Permalänk
Medlem

Hög CPU-användning av Windowsprocesser

Tja

Jag märker ofta när jag precis startat datorn (kan dock hända när som helst) att fläkten snurrar på rätt bra. Det är några processer i Windows som får CPU-användingen att stiga upp mot 70% vid vissa tillfällen. Det handlar bl.a. om dessa processer:

Windows SQM-konsoliderare
Windows-värdeprocess (Rundll32)
Windows Modules Installer Worker
System Integrity Check and Repair

Det känns inte speciellt bra att detta ska hända varje gång man sätter sig vid datorn..
Är det bara formatering som gäller eller är det någon som har en smidigare lösning?

Datorn är en MSI GE70

http://i.imgur.com/rnfUgAv.png

http://i.imgur.com/joMY5n6.png

Permalänk
Medlem

För att se vad exakt din run32dll håller på med när det händer
i en cmd-tolk: tasklist /m
scrolla uppåt och kolla, antagligen får du fram lite info om exempelvis en drivrutin som jobbar/krånglar

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

just nu är det inte rundll32 som ökar cpun utan Windows Problem Reporting, men jag kopierar det så du får se hur det ser ut.

rundll32.exe 11488 ntdll.dll, KERNEL32.DLL, KERNELBASE.dll,
USER32.dll, msvcrt.dll, imagehlp.dll,
SHLWAPI.dll, GDI32.dll, IMM32.DLL,
MSCTF.dll, MBCfg64.dll, ADVAPI32.dll,
ole32.dll, SHELL32.dll, sechost.dll,
RPCRT4.dll, combase.dll, uxtheme.dll,
dwmapi.dll, CRYPTBASE.dll,
bcryptPrimitives.dll, SHCORE.dll,
clbcatq.dll, OLEAUT32.dll, MMDevApi.dll,
DEVOBJ.dll, cfgmgr32.dll, APOMgr64.DLL,
HID.DLL, SETUPAPI.dll, IPHLPAPI.DLL,
NSI.dll, WINNSI.DLL, audioses.dll,
powrprof.dll, MBAPO264.dll, profapi.dll

Permalänk
Medlem

Oj, det var mest för att se vad just specifikt rundll32 höll på med när det krånglade, fast det där ser ok ut.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat 2 trådar då vi inte tillåter s.k. korspostning (flera trådar om samma eller snarlik frågeställning). Plockade även bort några bumpinlägg. Korspostning/bumpning ger ett orättvist forum då dina trådar trycker undan andras trådar, alla ska ha samma möjlighet att få svar på sina frågor. Denna gången har jag sammanfogat/tagit bort men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...