Permalänk

Cola över mekaniskt tangentbord

Så nu har det hänt. Jag har spillt Coca Cola på mitt mekaniska tangentbord (Ducky G2Pro TKL PBT). Jag har suttit och rengjort det de senaste 2 timmarna och torkat det. Nu då jag trycker på switchen så känner jag hur seg den är. Jag kan, men orkar verkligen inte, löda loss switcharna för att rengöra dem var för sig. Min fråga är då kan jag dränka det i vatten? Tänker på fjädrarna i switcharna, ifall de skulle börja rosta? De borde väl ändå inte börja rosta ifall man torkar det inom en rimlig tid?

Tack på förhand.
HElephant.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Det kanske skulle kunna gå att göra något liknande som när mobilen är
fukt skadad?.. Lägga den i en stängd påse med ris i.

Inte säker dock.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Eller om det är colan som börjat kladda så krävs nog sprit av något slag, typ ta tops eller dyligt.

Permalänk
Skrivet av Paw media:

Det kanske skulle kunna gå att göra något liknande som när mobilen är
fukt skadad?.. Lägga den i en stängd påse med ris i.

Inte säker dock.

Smart tänk! Jag har i förebyggande syfte en hel påse med silica gel bags! Jag inväntar lite fler svar från andra SweC:are så att man inte gör någonting dumt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Tollen:

Eller om det är colan som börjat kladda så krävs nog sprit av något slag, typ ta tops eller dyligt.

Jo, jag har rengjort med både vatten och T-röd. Kanske man ska dränka det i T-röd istället? Vad händer då med färgen?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paw media:

Det kanske skulle kunna gå att göra något liknande som när mobilen är
fukt skadad?.. Lägga den i en stängd påse med ris i.

Inte säker dock.

Det tar bort fukten men inte klibbet. Jag skulle kört med vattenbad, det är det enda som kan lösa upp klibbet. Ju fortare efter incidenten desto kortare bad skulle behövas.
Blås torrt med hårtork efteråt, om du har en med bra drag i, alternativt en kompressor och låt sedan lufttorka 24 timmar efter det så är du på det torra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

lägg det i ett vattenbad och gå med jämna mellanrum och klicka på knapparna så att att du märker att dom blir bättre, sen är det såklart viktigt att det får torka ordentligt, låt det ligga i några dagar.

Permalänk
Medlem

Ja, etanol eller destillerat vatten, etanol löser inte socker bättre än vatten gör så det ska nog gå bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det tar bort fukten men inte klibbet. Jag skulle kört med vattenbad, det är det enda som kan lösa upp klibbet. Ju fortare efter incidenten desto kortare bad skulle behövas.
Blås torrt med hårtork efteråt, om du har en med bra drag i, alternativt en kompressor och låt sedan lufttorka 24 timmar efter det så är du på det torra.

Det var det jag tänkte att han menade, ett vattenbad och silica bags efteråt alltså!

Skrivet av irfaceless:

lägg det i ett vattenbad och gå med jämna mellanrum och klicka på knapparna så att att du märker att dom blir bättre, sen är det såklart viktigt att det får torka ordentligt, låt det ligga i några dagar.

Okej, men då kör jag på ett vattenbad! Önska mig lycka till

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av muppens:

Ja, etanol eller destillerat vatten, etanol löser inte socker bättre än vatten gör så det ska nog gå bra.

Måste det verkligen vara destillerat?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Måste det verkligen vara destillerat?

Nej, det är bara ett tangentbord, se bara till att torka det ordentligt efteråt. 76 timmar om du enbart låter det lufttorka, 24 timmar om du först kör kompressor eller en stark hårtork och blåser bort det mesta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Nej, det är bara ett tangentbord, se bara till att torka det ordentligt efteråt. 76 timmar om du enbart låter det lufttorka, 24 timmar om du först kör kompressor eller en stark hårtork och blåser bort det mesta med.

Tänkte det. Bra, då drar jag igång! Får bli hårtork, för någon kompressor sitter jag inte på hemma

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Måste det verkligen vara destillerat?

Det är väl för att förhindra förkalkning, en flaska batterivatten kostar ju bara en tjuga på biltema så varför inte.

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Smart tänk! Jag har i förebyggande syfte en hel påse med silica gel bags! Jag inväntar lite fler svar från andra SweC:are så att man inte gör någonting dumt.

varför plockar du inte isär den, är väl vanliga skruvar på baksidan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Det är väl för att förhindra förkalkning, en flaska batterivatten kostar ju bara en tjuga på biltema så varför inte.

Hmm, problemet är att Biltema är stängt och jag inte har något sätt att smidigt ta mig dit på. Hinner jag så kollar jag någon butik nära mig i morgon.

Skrivet av jonatan80:

varför plockar du inte isär den, är väl vanliga skruvar på baksidan ?

Det är det jag gjort. Bara PCB:n med switchar och plastplattan som switcharna sitter på som ligger i just nu.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Stoppa tbordet i en stor plastpåse fyll på riktligt med vätska och låt stå ett par timmar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Hmm, problemet är att Biltema är stängt och jag inte har något sätt att smidigt ta mig dit på. Hinner jag så kollar jag någon butik nära mig i morgon.

Det är det jag gjort. Bara PCB:n med switchar och plastplattan som switcharna sitter på som ligger i just nu.

bra
ta en tandboste & destillerat vatten börja gnugga. torkad kola löser sig inte så bra med vatten så har du t-sprit så kör med det först sen tar du vatten efteråt. sen ska allt torka hårtork funkar men den ska vara torr under chipps / komponenter tar rätt lång tid. några timmar skulle ja gissa på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Körde mitt i diskmaskinen och fungerar forf prima, dock råka jag spilla lite mer så blir en till omgång i maskinen. I alla fall, om man dränker i vatten rek att torka snabbt meden hårtork (dock smälte jsg även en key så ta ej full power (gick o fila till dock)) ; p

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

När jag spillde 5-56 på en PS3-kontroll så räckte det med lite 5-56/WD-40 i kanten vid knapparna som segade för att segheten skulle släppa. Kanske något att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menigar:

När jag spillde 5-56 på en PS3-kontroll så räckte det med lite 5-56/WD-40 i kanten vid knapparna som segade för att segheten skulle släppa. Kanske något att prova?

Du spillde 5-56 och löste det med mer 5-56? Menar du att TS ska försöka tvätta sitt tangentbord i cola?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av menigar:

När jag spillde 5-56 på en PS3-kontroll så räckte det med lite 5-56/WD-40 i kanten vid knapparna som segade för att segheten skulle släppa. Kanske något att prova?

hur spiller man något ur en sprejflaska ?
har du nu spillt 5-56 & det blir segt så fixar du det med WD-40.?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Stoppa tbordet i en stor plastpåse fyll på riktligt med vätska och låt stå ett par timmar?

Lite sent nu. Badar det redan i varmt och gott vatten.

Skrivet av jonatan80:

bra
ta en tandboste & destillerat vatten börja gnugga. torkad kola löser sig inte så bra med vatten så har du t-sprit så kör med det först sen tar du vatten efteråt. sen ska allt torka hårtork funkar men den ska vara torr under chipps / komponenter tar rätt lång tid. några timmar skulle ja gissa på.

Problemet är väl bara att det är just inuti switcharna som det hamnat cola. Lite svårt att grunna där.

Skrivet av znyggisen:

Körde mitt i diskmaskinen och fungerar forf prima, dock råka jag spilla lite mer så blir en till omgång i maskinen. I alla fall, om man dränker i vatten rek att torka snabbt meden hårtork (dock smälte jsg även en key så ta ej full power (gick o fila till dock)) ; p

Hmm, intressant idé...

Skrivet av LemonIllusion:

Du spillde 5-56 och löste det med mer 5-56? Menar du att TS ska försöka tvätta sitt tangentbord i cola?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Det med vatten borde fixa det, se bara till att det får torka länge och väl.
Råkade göra samma sak med mitt tangentbord och fixade det på detta viset.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du spillde 5-56 och löste det med mer 5-56? Menar du att TS ska försöka tvätta sitt tangentbord i cola?

mera cola gör det bara kladdigare Pepsi är mycket bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du spillde 5-56 och löste det med mer 5-56? Menar du att TS ska försöka tvätta sitt tangentbord i cola?

Fight fire with fire?

OnT: Bada tangentbordet några timmar, klicka på tangenterna då och då så bör det lösa sig bättre. När du känner att det går lätt att klicka igen är det bara att ta upp det och låta det torka, helst med kompressor eller hårtork först som andra redan nämt och därefter under en längre tid (gärna en vecka om du kan hålla dig, ju längre desto bättre). Du kan ju även köra den lite i torkskåp/ugn på LÅG värme (typ max 70 grader, ingen grill ) ett tag efter du har blåst med kompressor/hårtork så bör det torka ännu bättre.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Sist det hände sonens mekaniska skruva jag isär det, sen in i diskmaskinen (utan diskmedel) och körde, fungera fint efter 2 dagars torkning.

Innan har jag gjort samma med div tangentbord men då i badkaret och duschen, alla fungerar bra fortfarande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

En till röst på diskmaskin. Jag har kört flera tangentbord i diskmaskin, de blir rena och fina och går inte sönder så länge man kommer ihåg att köra på låg värme & inte köra torkprogram, och låta dem torka helt innan man använder dem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Kör mina i diskmaskinen. Har dock inte mekaniskt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persienner:

Det är väl för att förhindra förkalkning, en flaska batterivatten kostar ju bara en tjuga på biltema så varför inte.

Det blir ju inte förkalkning av att bada det en gång, kalk är något som långsamt byggs upp, om du inte blandat kalk i badet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill bara flika in med ett påstående/fråga. När en mekanisk brytare är uppe så är fjädern innesluten, kommer vattnet ut då? Tänker så att fjädrar inte börjar oxidera

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits