Permalänk
Medlem

Börja spela Cello?

Har under 6 månader funderat på detta nu.
och ÄLSKAR cello, och vill verkligen börja spela det.
ska kolla med våran musikskola i stan om kurser, men vad jag hört och märkt är det ett väldigt svårt instrument att bemästra.
Vad vet ni om det, någon som kankse spelar och kan ge lite tips på bra nybörjare cello för jag har gett mig fan på att lära mig om något, för innan jag dör ska jag kunna spela cello

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Bra fråga, har funderat på det länge själv, spelar gitarr redan men jag kan inte direkt påstå att jag är särskilt musikaliskt begåvad... Vill åtminstone försöka lära mig att spela något klassiskt instrument, men ibland undrar man ju om det överhuvudtaget är värt tiden och pengarna

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Har ni hört teorin att allt män gör är indirekt kopplat till att få tjejer? Speciellt musikinstrument tror jag kan stämma.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Har ni hört teorin att allt män gör är indirekt kopplat till att få tjejer? Speciellt musikinstrument tror jag kan stämma.

Har redan tjej, så detta är mest av intresse du

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Tror inte det är cello man ska spela om man vill ha brudar

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Har redan tjej, så detta är mest av intresse du

Du kanske vill ha en till?:rolleyes:

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Har spelat det i 6 år men la av..
Det är ju inte jättesvårt, skönt med stråke och 4 strängar bara.
Är du ovan/nybörjare kan du få lite ont i axlarna när du spelat länge..
Riktigt fint instrument, ångrar mig att jag lade av.

Permalänk
Medlem

Jag spelade det på mellanstadiet när alla var indirekt tvingade till att spela något. Precis som många andra så ville jag spela fiol eller gitarr men jag behövde ett 3e val så det fick bli cello, nästan samma sak ju...

Koftorna på musikskolan blev överlyckliga när de såg mitt papper. Att någon ville spela cello hörde tydligen till de mer ovanliga valen så självklart så skulle jag ju få göra det, det var ju trotts allt mitt 3e val så då måste det ju vara något jag verkligen brinner för.

En termin senare (efter många missade läxor och en ståke och ett stall som så mystiskt gick sönder och lagades på musikskolans bekostnad) gav jag upp. Har knappt rört ett instrument sedan dess.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Har spelat det i 6 år men la av..
Det är ju inte jättesvårt, skönt med stråke och 4 strängar bara.
Är du ovan/nybörjare kan du få lite ont i axlarna när du spelat länge..
Riktigt fint instrument, ångrar mig att jag lade av.

Så det finns en chans att man kan lära sig spela cello?
Har iaf skickat iväg ett mail till läraren på våran kulturskola som har hand om cellospelning och hoppas på ett positivt svar.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Glömsk

Vissa instrument, exempelvis dragspel, kan gärna dö ut för min del. Cello låter helt okej dock så kör hårt! Utan att ha någon som helst belägg för det upplever jag att vanligare instrument som gitarr och piano blir ännu populärare, på blås- och stråkinstrumentens bekostnad.

Själv försökte jag lära mig spela just piano för ett-två år sedan, men det var inte min grej riktigt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vissa instrument, exempelvis dragspel, kan gärna dö ut för min del. Cello låter helt okej dock så kör hårt! Utan att ha någon som helst belägg för det upplever jag att vanligare instrument som gitarr och piano blir ännu populärare, på blås- och stråkinstrumentens bekostnad.

Själv försökte jag lära mig spela just piano för ett-två år sedan, men det var inte min grej riktigt.

Tror det är som du säger om gitarr och piano
Vet inte varför, lyssnat på hiphop, reggae och hardcore hela mitt liv men cellon's musik rör vid mitt hjärta och själ på ett speciellt sätt. Sen kan man ju ha cellon's musik till massa olika gengres också så.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Har spelat det i 6 år men la av..
Det är ju inte jättesvårt, skönt med stråke och 4 strängar bara.
Är du ovan/nybörjare kan du få lite ont i axlarna när du spelat länge..
Riktigt fint instrument, ångrar mig att jag lade av.

Jag började när jag var 8 och la av när jag var 14.

Du kan ha väldigt svårt för att lära dig om du är förbi tonåren..

Måste få en chans att sätta mig framför detta instrument innan allt jag lärt mig faller i glömska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vissa instrument, exempelvis dragspel, kan gärna dö ut för min del. Cello låter helt okej dock så kör hårt! Utan att ha någon som helst belägg för det upplever jag att vanligare instrument som gitarr och piano blir ännu populärare, på blås- och stråkinstrumentens bekostnad.

Själv försökte jag lära mig spela just piano för ett-två år sedan, men det var inte min grej riktigt.

Men utan dragspel, hur skall vi då kunna lyssna på polkor?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Jag började när jag var 8 och la av när jag var 14.

Du kan ha väldigt svårt för att lära dig om du är förbi tonåren..

Måste få en chans att sätta mig framför detta instrument innan allt jag lärt mig faller i glömska

Är dock "bara" 20, så inte direkt så långt ifrån "tonåren"
Men ska iaf ge det en chans så får vi se hur det går, iofs gäller det att jag får börja kursen.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Är dock "bara" 20, så inte direkt så långt ifrån "tonåren"
Men ska iaf ge det en chans så får vi se hur det går, iofs gäller det att jag får börja kursen.

med rädsla för o åkalla zombier o liknande med denna necromancyn, hur gick det? är lite inne på samma spår nu nämligen :D.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

med rädsla för o åkalla zombier o liknande med denna necromancyn, hur gick det? är lite inne på samma spår nu nämligen :D.

Tyckte tråden var lite gammal när jag såg RedFlips senaste inlägg om att han var 20 bast då jag sett till han en hel del på forumet under åren och då har han varit äldre än 20 vad jag minns.. Ibland hänger ju inte hjärnan med

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.