Samsung s4+ , trasig skärm efter att skärmskyddet tagits bort vid inlämning till verkstad

Permalänk
Medlem

Samsung s4+ , trasig skärm efter att skärmskyddet tagits bort vid inlämning till verkstad

Hej!

För drygt två månader sedan köpte jag en samsung s4+ på abonnemang hos comviq, telefonens mittenknapp började att glappa efter drygt 2 veckor så jag fick lämna in telefonen på service, efter 5 dagar hade jag telefonen tillbaka där som hade tagit bort skärmskyddet som ingick vid köp samt att det var två sprickor på baksidan av telefonen.
Jag kontaktade comviq igen och skickade in telefonen för att service verkstaden skulle sätta på ett nytt skärmskydd samt att dom skulle byta baksidan av telefonen. När jag fick tillbaka telefonen kunde jag fanns inget nytt skärmskydd med baksidan hade bytts ut till ett nytt. Verkstaden konstaterade att skärmskydd inte fanns hos dom.
Jag kontaktade comviq återigen där jag fick en en fri månad på abonnemanget men något skärmskydd kunde dom inte fixa. Mitten knappen började att strula igen, men nu hände det som inte fick hända, telefonen ramlade ut från fickan och skärmen krossades.

Min fråga är nu kan jag kontakta samsung och visa på att om ett skärmskydd hade funnits så hade inte skärmen krossats alternativt att skadan hade blivit lindrigare?

tacksam för alla svar!

Permalänk

troligen inte skärmskyddet är bara för att skydda mot repor inte stötar som kan uppstå vid fall.

du får nog stå ditt kast och antingen köpa en ny eller om du har drulleförsäkring laga den mot självrisken.
ingen garanti täcker spruckna skärmar utan det får man täckna speciell försäkring för ev kan det ingå i hemförsäkringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tappade för några dagar sedan min s2 i asfalten. den hade skärmskydd på, men skärmen sprack ändå.

ett skärmskydd är till för att förhindra repor, inte stå emot stötar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

men någon sorts dämpning vid fallet måste ju plastet ge eftersom att materialet är så flexibelt ?

Permalänk
Skrivet av Monny92:

men någon sorts dämpning vid fallet måste ju plastet ge eftersom att materialet är så flexibelt ?

Som de andra skriver så hjälper inte skärmskyddet mot mer än repor.. Du får ha ett skal om du vill skydda mot att glaset inte ska spricka.
så det hade itne hjälp med skärmskyddet tyvärr.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Kvittar hur elastiskt en skydsplast är glaset är fortfarande stenhårt och spricker om det blir spänningar i det.

Är därför t.ex. akvarier och bilrutor är monterade i en "flytande" konstruktion dvs de sitter löst i gummilister/siliconlim. Så att rutorna ska kunna röra sig för skulle de sitta dikt an mot varandra skulle de spricka vid temperaturskillnader/vridningar i bilchassi.

Och att tappa en telefon mot hårt underlag kan få rutan att spricka oftast på grund av att det blir en spänning i glaset.

T.ex. med lite tur kan man släppa en glasruta platt mot marken utan att den spricker men att släppa den med en kant mot marken är typ garanti att den spricker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Plast vidaredistribuerar en stöt och absorberar inget. Hade det dock varit ett skärmskydd av härdat glas som finns på eBay för ~70kr så skulle nog det påsatta glaset ha tagit stöten och den riktiga skärmen skulle ha klarat sig.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Jag har tappat min galaxy s2 utan skal otaliga gånger. Plaster har repor men tlefonen fungerar perfekt annars. Har skärmskydd från copter på den nu. och den får leva så länge den lever. Om den inte är trasig behövs den inte bytas ut. Repor och små sprickor i plasten är inget som stör mig

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.