Telia i Framtidens bredband iTUX Göteborg - en prisjämförelse

Permalänk
Medlem

Telia i Framtidens bredband iTUX Göteborg - en prisjämförelse

Jag roade mig med att göra en prisjämförelse inom Framtidens bredband mellan Telia, som numer finns att köpa där, och andra operatörer. Det är bara att konstatera att Telia håller stilen, som ofta marknadens dyraste operatör. Men det kanske är som de själva säger, att de har det bästa nätet... eller ?

Jämförd tjänst: 100/10 Mbit/s
Tidpunkt: 24 maj 2014 (prisuppgifter från http://framtidensbredband.ituxportalen.se/)

Telias pris: 299 SEK/mån, 0 mån bindningstid

Så här mycket dyrare är Telia:
20 % dyrare än Bredbandsbolaget (249 SEK/mån, 12 mån bindningstid, startavgift 495 SEK*)
31 % dyrare än Comhem (229 SEK/mån, 0 månader bindningstid)
50 % dyrare än Bahnhof (199 SEK/mån, 12 mån bindningstid)
63 % dyrare än Bitcom (184 SEK/mån, 12 mån bindningstid)
102 % dyrare än IP Sweden (148 SEK/mån, 0 mån bindningstid)

Alla de jämförda, inklusive Telia, har 1 månads uppsägningstid (ny lagregel sedan 1 maj 2014).

* Prisskillnaden per månad mellan Telia och Bredbandsbolaget är 50 SEK. Om man tar med Bredbandsbolagets startavgift (495 SEK) i jämförelsen blir det ändå en fördel att välja just Bredbandsbolaget då deras startavgift äts upp av Telias högre pris på mindre än 10 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Jag roade mig med att göra en prisjämförelse inom Framtidens bredband mellan Telia, som numer finns att köpa där, och andra operatörer. Det är bara att konstatera att Telia håller stilen, som ofta marknadens dyraste operatör. Men det kanske är som de själva säger, att de har det bästa nätet... eller ?

Jämförd tjänst: 100/10 Mbit/s
Tidpunkt: 24 maj 2014 (prisuppgifter från http://framtidensbredband.ituxportalen.se/)

Telias pris: 299 SEK/mån, 0 mån bindningstid

Så här mycket dyrare är Telia:
20 % dyrare än Bredbandsbolaget (249 SEK/mån, 12 mån bindningstid)
31 % dyrare än Comhem (229 SEK/mån, 0 månader bindningstid)
50 % dyrare än Bahnhof (199 SEK/mån, 12 mån bindningstid)
63 % dyrare än Bitcom (184 SEK/mån, 12 mån bindningstid)
102 % dyrare än IP Sweden (148 SEK/mån, 0 mån bindningstid)

Alla de jämförda, inklusive Telia, har 1 månads uppsägningstid.

Sitter med Telias eget fibernät och har kört 100/10 fram till nu. Detta har de tagit 369:- månaden för. Fick brev om att de kommer ändra hastigheten till 100/100 istället och höja priset till 419:- månaden.

Telia levererar en bra och stabil tjänst med hög kvalitet, men deras paradgren är nog fan att ta betalt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Nu låter framtidens bredband väldigt universellt, så, som upplysning till tråden är det allmännyttan i Göteborg som är ansluten.

Finns visst en lång tråd på ämnet http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/7...

Ja, de brukar ofta vara lite dyrare, var det någon särskild anledning till tråden? Nu har jag inte Telia, och betalar mindre, men för runt 6-7 år sedan fick man 8/1 ADSL för den pengen, och kanske fortfarande får på sina håll; ytterligare några år tidigare var det runt 0,5/0,1 ADSL. Bland de större etablerade som du nämner är spridningen inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Nu låter framtidens bredband väldigt universellt, så, som upplysning till tråden är det allmännyttan i Göteborg som är ansluten.

Finns visst en lång tråd på ämnet http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/7...

Ja, de brukar ofta vara lite dyrare, var det någon särskild anledning till tråden? Nu har jag inte Telia, och betalar mindre, men för runt 6-7 år sedan fick man 8/1 ADSL för den pengen, och kanske fortfarande får på sina håll; ytterligare några år tidigare var det runt 0,5/0,1 ADSL. Bland de större etablerade som du nämner är spridningen inte så stor.

Har förtydligat rubriken så att inga missförstånd uppstår på grund av det. Anledningen till tråden är att Telia är en ny valbar operatör i Framtidens bredband, iTUX Göteborg, och att nätet är ett stort nät i Sverige som ansluter fler än 70 000 abonnenter. Dessutom bör det vara av intresse för många att få ett mer faktabaserat perspektiv på Telias priser än vad de ofta framhåller själva. I sin marknadsföring säger de t ex "Du som är ansluten till Framtidens Bredband i Göteborg, skaffa bredband och tv från Telia och få ett stabilt och säkert bredband och flera tv-paket att välja mellan till oslagbara priser och utan bindningstid" Så länge inte Telias överdrivna budskap om oslagbart pris ställs i en jämförelse finns en risk att många av oss användare låter sig luras, vilket jag tycker vore trist.

Permalänk
Inaktiv

Telias priser är ju oslagbara, jag har aldrig sett en isp som har lyckats komma över dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Telias priser är ju oslagbara, jag har aldrig sett en isp som har lyckats komma över dem.

Instämmer fullt i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Har förtydligat rubriken så att inga missförstånd uppstår på grund av det. Anledningen till tråden är att Telia är en ny valbar operatör i Framtidens bredband, iTUX Göteborg, och att nätet är ett stort nät i Sverige som ansluter fler än 70 000 abonnenter. [...]

Mycket bra kommentar. Ja är de en ny operatör i nätet, vilket du faktiskt nämnde i första inlägget, så får "framtiden" utvisa om de når framgång med väsentligt högre priser. Det är inte det man vanligen ser när nya aktörer försöker ta marknadsandelar.

Permalänk

Kör Telia ADSL 8/1. Funkar jävligt stabilt, men de har skickat med en skit Thomson router som crashar jävligt ofta.

Permalänk
Medlem

Notera att tex BBB har en startavgift på 500kr också.

Permalänk

Att telia är dyra visste jag, men inte att det kunde skilja så jättemycket. Trevligt med en jämförelse.

Jag kör med telia just pga att det är det enda jag har tillgång till här ute på "landsbygden".
Har ADSL 30Mbit som funkar bra.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Notera att tex BBB har en startavgift på 500kr också.

Det är rätt. Lägger till det i texten för BBB. Prisskillnaden per månad mellan Telia och Bredbandsbolaget är 50 SEK. Om man tar med Bredbandsbolagets startavgift (495 SEK) i jämförelsen blir det ändå en fördel att välja just Bredbandsbolaget då deras startavgift äts upp av Telias högre pris på mindre än 10 månader.

Permalänk

Kan sticka in med att det finns en såkallad konkurrenslagen
D.v.s att Telia inte får konkurrera ut andra. Då de äger de flesta ledningar m.m

Därför kan telia inte hålla sina priser i den mån de andra kan!
Telia har även blivit stämda ett X antal gånger av olika operatörer för detta....

Ett exempel: http://www.kkv.se/t/NewsPage____8957.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan1983:

Kan sticka in med att det finns en såkallad konkurrenslagen
D.v.s att Telia inte får konkurrera ut andra. Då de äger de flesta ledningar m.m

Därför kan telia inte hålla sina priser i den mån de andra kan!
Telia har även blivit stämda ett X antal gånger av olika operatörer för detta....

Ett exempel: http://www.kkv.se/t/NewsPage____8957.aspx

Det exempel du har gäller ADSL anslutning !! Det är ett segment där Telia anses ha dominerande ställning. Tråden handlar inte om den typen av internetaccess.

Permalänk
Skrivet av pgbg:

Gäller ADSL anslutning !! Det är ett segment där Telia anses ha dominerande ställning.

I detta fallet ja!!!
Men googla du runt och läs om lagen. Telia FÅR INTE ta lägre priser än mindre aktörer på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan1983:

I detta fallet ja!!!
Men googla du runt och läs om lagen. Telia FÅR INTE ta lägre priser än mindre aktörer på marknaden!

Om du ska kommentera och ge exempel är det lämpligt att välja exempel som verkligen visar det du påstår.

Permalänk
Skrivet av pgbg:

Om du ska kommentera och ge exempel är det lämpligt att välja exempel som visar det du påstår.

om man är en dominerande aktör på sin marknad, vilket Telia är, så finns där lagar!

så kolla upp lite info innan du börjar ta fram piser m,m på olika aktörer. Där är mycket som spelar in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan1983:

om man är en dominerande aktör på sin marknad, vilket Telia är, så finns där lagar!

så kolla upp lite info innan du börjar ta fram piser m,m på olika aktörer. Där är mycket som spelar in!!

Du är på fel spår både i dina påståenden och dina exempel. Det är lagen om Elektronisk kommunikation (LEK) som reglerar saken. Följande är reglerade produkter där Telia inte får ha underprissättning eller neka konkurrenterna tillträde till delar av Telias nät:
-Anatel
-Bitstream
-Digitel
-Flexibel n*64
-Grossistprodukt för Telefoniabonnemang
-Nummerportabilitet
-Samtrafik
-Reglerad Backhaul Kanal
-SDH Sweden

Permalänk
Skrivet av pgbg:

Analoga fasta abonnemang och ADSL är s k reglerade produkter där Telia inte får ha underprissättning. Det är korrekt men det är inte det den här tråden över huvud taget handlar om.

I mina ögon så ser de ut som om den handlar om att du ska berätta om hur mycket dyrare Telia är. Och det finns en anledning till det och de var den jag tog upp

Nog om de, skit bra uträkning m,m!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan1983:

I mina ögon så ser de ut som om den handlar om att du ska berätta om hur mycket dyrare Telia är. Och det finns en anledning till det och de var den jag tog upp

Nog om de, skit bra uträkning m,m!

Bra att du kommenterar. Det uppskattar jag även om tråden inte alls handlar om internetaccess genom ADSL :). Framtidens bredband, iTUX Göteborg, är ett öppet lokalt fibernät för de allmännyttiga bostadsföretagen och Göteborgslokaler i Göteborg. Att nätet är öppet betyder i det här fallet att alla operatörer är välkomna att ingå avtal om att leverera tjänster i nätet.

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst anledning att pröjsa telia massa extra, det ända fördelen telia har över de andra leverantörerna kan vara en liten förbättring i routing till usa vilket leder till mindre risk till flaskhalsar på vägen dit, annars ser jag ingen anledning att köra telia

Jag kör telia för jag har inget val, wtb öppen fiber