Min första SSD - något jag missat?

Permalänk
Medlem

Min första SSD - något jag missat?

Nyss byggt nytt, Intel-burk med Windows 8, och SSD som systemdisk.

Jag har installerat som vanligt typ, bara att jag inte kört nån fullständig format och ingen defrag.
I övrigt har jag inte tänkt på att jag har en SSD.

Är det något jag måste fixa med?
Installera nån programvara för den?
Göra något underhåll?
Aktivera/inaktivera något i Windows?

Eller funkar allt out of the box i Windows 8?

Tack

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Det ska nog bara vara att köra! Visserligen finns det ofta programvara som man kan använda för att få det att bli lite bättre, men det är nog okej med standard om man inte orkar. Om du använder något Linux-baserat system kan du stänga av Trim (tror jag det heter) för att på så sätt förlänga hållbarheten, vet inte om man bör göra detta i windows också...

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Avstängd

Se till att AHCI är aktiverat i ditt bios.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TRIM är en SSD's version av defrag.

Man ska alltså inte köra defrag på en SSD och man ska inte stänga av TRIM på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nyss byggt nytt, Intel-burk med Windows 8, och SSD som systemdisk.

Jag har installerat som vanligt typ, bara att jag inte kört nån fullständig format och ingen defrag.
I övrigt har jag inte tänkt på att jag har en SSD.

Är det något jag måste fixa med?
Installera nån programvara för den?
Göra något underhåll?
Aktivera/inaktivera något i Windows?

Eller funkar allt out of the box i Windows 8?

Tack

Skrivet av m86s:

Se till att AHCI är aktiverat i ditt bios.

Mvh

Om han skulle glömma, eller om någon annan är intresserad: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

AHCI är nog det som har mest betydelse för SSD hastigheten, så ja, glöm inte slå på det i BIOS.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickhouse:

TRIM är en SSD's version av defrag.

Man ska alltså inte köra defrag på en SSD och man ska inte stänga av TRIM på en SSD.

TRIM har inget med defrag att göra eller i närheten av samma funktion så att säga att det är en "ssd version av defrag" är bara missledande och fel.

Skrivet av Insufficient:

Det ska nog bara vara att köra! Visserligen finns det ofta programvara som man kan använda för att få det att bli lite bättre, men det är nog okej med standard om man inte orkar. Om du använder något Linux-baserat system kan du stänga av Trim (tror jag det heter) för att på så sätt förlänga hållbarheten, vet inte om man bör göra detta i windows också...

Va? Varför skall man stänga av TRIM då allt den gör är tar bort data som skall vara borta och på så vis öka prestandan innan nästa skrivning sker på samma plats.

Gäller samma sak på Windows och Linux för den delen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du Intel SSD vill jag minnas att man var tvungen att installera någon programvara från dom om man ville åt en rejält mycket snabbare start. Kanske hette Intel Rapid Storage Technology, jag har den på min burk i alla fall.

Permalänk
Medlem

Oj många svar, och många bud

Trim vet jag ej var jag skulle hitta i vilket fall, har liksom ingen programvara eller nån panel för såna settings vad jag sett.
Men kanske bara är att tuta och köra med disken då, i Windows 8.1?
Köpte en billig 120GB Kingston.

AHCI får jag kolla i bios nästa gång jag kan boota om om några timmar - vad ska alternativet vara där om det är fel valt? IDE typ?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Om han skulle glömma, eller om någon annan är intresserad: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Verkar ställa till problem för många med vanliga diskar?
Jag har ju en 3TB lagringsdisk i burken med ... hmm ... nästan så jag hoppas jag inte har AHCI då, spelar roll om SSD:n blir aningen långsammare liksom, bara man inte får trubbel med lagringsdisken.

Eller så är allt det där inaktuellt nu med Windows 8?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Sötast

Hel del konstigheter i denna tråden, men så blir det när folk utan kunskap ska "hjälpa till"

SSDer använder TRIM för att uppehålla MAX prestanda, något som krävs då HDD och SSD är fysiskt olika.

När tar bort en fil på din dator så försvinner den inte direkt på en HDD, den ligger kvar fysiskt på disken tills dess att den blir överskriven någon gång i framtiden.

Samma sak händer på en SSD om man INTE använder TRIM, och nästa gång du ska skriva en fil till disken så måste den först radera den gamla innan den kan skapa den nya, detta tar betydligt längre tid på en SSD än bara skriva.

Därför använder man TRIM för att operativsystemet faktiskt ska direkt RADERA filen på SSDn när du tar bort den, och nästa gång man ska skriva till SSDn så är det bara för den att köra på.

I övrigt så får man ingen prestandavinst av att defragga en SSD då den inte använder sig av mekaniska delar, det tar lika lång tid att söka upp sina filer vare sig de ligger i början, mitten eller på slutet av SSDn, att defragga den skulle bara öka mängden skrivningar något oftanligt och anses vara 'skadligt'.

TLDR:
ALDRIG DEFRAG SSD
ALLTID TRIM SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hel del konstigheter i denna tråden, men så blir det när folk utan kunskap ska "hjälpa till"

TRIM är en funktion som en SSD använder då de arbetar på ett annat sätt än HDDer.

När tar bort en fil på din dator så försvinner den inte direkt på en HDD, den ligger kvar fysiskt på disken tills dess att den blir överskriven någon gång i framtiden.

Samma sak händer på en SSD om man INTE använder TRIM, och nästa gång du ska skriva en fil till disken så måste den först radera den gamla innan den kan skapa den nya, detta tar betydligt längre tid på en SSD än bara skriva.

Därför använder man TRIM för att operativsystemet faktiskt ska direkt RADERA filen på SSDn när du tar bort den, och nästa gång man ska skriva till SSDn så är det bara för den att köra på.

I övrigt så får man ingen prestandavinst av att defragga en SSD då den inte använder sig av mekaniska delar, det tar lika lång tid att söka upp sina filer vare sig de ligger i början, mitten eller på slutet av SSDn, att defragga den skulle bara öka mängden skrivningar något oftanligt och anses vara 'skadligt'.

TLDR:
ALDRIG DEFRAG SSD
ALLTID TRIM SSD

Ja men är TRIM på som default i Windows 8.1 då?
Har som sagt ingen programvara för disken och ser inga såna settings.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Sötast
Skrivet av ASBR:

Ja men är TRIM på som default i Windows 8.1 då?
Har som sagt ingen programvara för disken och ser inga såna settings.

Då du använder senare generationers Microsoft operativsystem så sköts allt detta helt själv sålänge som du INTE stänger av funktioner själv. (kommandon i cmd och sånt)

Om jag inte har fel så är det on by default sedan Windows Vista

Se till att du använder dig av AHCI i bios, då är allt som det borde vara

Permalänk

Tror att TRIM är aktiverad standard i Win7 och 8, ja.
Men du kan kolla om det är aktivt i Commando Prompten, starta CMD som admin.
Skriv in kommandot "fsutil behavior query DisableDeleteNotify"
Får du DisableDeleteNotify = 0 så skall de vara aktiverat.

Vad de gäller att ändra till AHCI så vet jag att på vissa moderkort så kan man väl ändra specifika SATA platser till AHCI.
Sedan har man de vanliga mekaniska enheterna på andra SATA portarna.

Men sedan skall man väl ändra till AHCI redan innan man installerar Windows, ananr måste man väl fixa massa i Windows för att de skall funka optimalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

Tror att TRIM är aktiverad standard i Win7 och 8, ja.
Men du kan kolla om det är aktivt i Commando Prompten, starta CMD som admin.
Skriv in kommandot "fsutil behavior query DisableDeleteNotify"
Får du DisableDeleteNotify = 0 så skall de vara aktiverat.

Vad de gäller att ändra till AHCI så vet jag att på vissa moderkort så kan man väl ändra specifika SATA platser till AHCI.
Sedan har man de vanliga mekaniska enheterna på andra SATA portarna.

Men sedan skall man väl ändra till AHCI redan innan man installerar Windows, ananr måste man väl fixa massa i Windows för att de skall funka optimalt?

Härligt, jag får "0" så då ska TRIM va igång då, tack

Gällande AHCI får jag se om nån timme när Truecrypt gjort sitt på lagringsdisken.
Är det inte på så skiter jag nog i att böka med det.
Läst på några andra ställen att det inte ska skada vanliga mekaniska diskar heller, utan kanske mer är otur om man får bekymmer där.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

TRIM har inget med defrag att göra eller i närheten av samma funktion så att säga att det är en "ssd version av defrag" är bara missledande och fel.

Så du menar att bådas funktion inte är att snabba upp läs- och skriv-hastigheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Verkar ställa till problem för många med vanliga diskar?
Jag har ju en 3TB lagringsdisk i burken med ... hmm ... nästan så jag hoppas jag inte har AHCI då, spelar roll om SSD:n blir aningen långsammare liksom, bara man inte får trubbel med lagringsdisken.

Eller så är allt det där inaktuellt nu med Windows 8?

Har inte märkt några problem med mina två andra 500GB HDD's som jag har i min dator.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har inte märkt några problem med mina två andra 500GB HDD's som jag har i min dator.

Nej såg många andra som skrivit att det inte ska ha någon större inverkan på mekaniska diskar.
Kanske var annat förr, eller så är det några som haft otur/tillfälligheter bara.

Tack alla för hjälpen, om ett par timmar blir det in i bios och kika hur det ser ut med AHCI ... får hoppas det är på!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Tack alla för hjälpen, om ett par timmar blir det in i bios och kika hur det ser ut med AHCI ... får hoppas det är på!

Då ska jag kolla mina minnen med, då HWMonitor tycker de går i 2.24V istället för de specade 1.5V
Troligen fel läsning från programmet dock ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så du menar att bådas funktion inte är att snabba upp läs- och skriv-hastigheterna?

Om det är det du kom fram till från mitt inlägg så borde du läsa om det. Bara för att båda metoder hjälper till med prestandan i sina områden är det fel att kalla Trim en version av defrag hur än du försöker vrida ditt argument.

Fragmentering och defragmentering har inget att göra med TRIM/GC
Defragmentering löser du enkelt genom att copy/pasta en fil, TRIM/GC är något som skickas via kommandon från OS till kontrollern på disken eller som i GC där firmware själv hanterar det.

Skrivet av ASBR:

Då ska jag kolla mina minnen med, då HWMonitor tycker de går i 2.24V istället för de specade 1.5V
Troligen fel läsning från programmet dock ...

Är snarare något annat du tittade på alternativt tar den in värdet för något annat på moderkortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

...
Va? Varför skall man stänga av TRIM då allt den gör är tar bort data som skall vara borta och på så vis öka prestandan innan nästa skrivning sker på samma plats.

Gäller samma sak på Windows och Linux för den delen.

Förlåt. Jag såg posten, var riktigt stressad och hann inte googla. Kom ihåg något med trim och att det var viktigt att ha det på eller av (trodde dock av var rätt). Hursomhelst tänkte jag att det var bättre om jag skrev något, för då skulle folk googla "trim" och de skulle få rätt svar. Lite fräckt, men jag tänkte att det var bättre än ingenting!

För övrigt låter det ju rimligt att man ska göra det på Windows likväl som Linux. Själv har jag dock inte använt Windows på några år och hade därför inte koll på om de också hade den funktionen (vilket de sjävlklart borde ha om den är bra).

För Linux: SSD#TRIM, Arch Linux.

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om det är det du kom fram till från mitt inlägg så borde du läsa om det. Bara för att båda metoder hjälper till med prestandan i sina områden är det fel att kalla Trim en version av defrag hur än du försöker vrida ditt argument.

Fragmentering och defragmentering har inget att göra med TRIM/GC
Defragmentering löser du enkelt genom att copy/pasta en fil, TRIM/GC är något som skickas via kommandon från OS till kontrollern på disken eller som i GC där firmware själv hanterar det

Du väljer att tolka mitt argument helt skevt.
Defrag och Trim är självklart två helt olika saker men båda har samma mål och funktion.
Trim är SSD's version av att motverka prestandaförsämring med tiden medans defrag är en HDDs version av samma sak.

Att dom gör detta på olika sätt har ingen betydelse när det är vad deras funktion är som jag skriver om.

Lägg ner medvetna feltolkningar för att få bevisa dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nej såg många andra som skrivit att det inte ska ha någon större inverkan på mekaniska diskar.
Kanske var annat förr, eller så är det några som haft otur/tillfälligheter bara.

Tack alla för hjälpen, om ett par timmar blir det in i bios och kika hur det ser ut med AHCI ... får hoppas det är på!

AHCI är bara bra även för mekaniska diskar som är nyare än typ 6 år, på första generationens SATA diskar så kunde den sekventiella hastigheten försämras något medans IOPS gick upp, på nyare diskar är det bara positiva siffror rakt igenom med AHCI påslaget.
Anledningen till detta är NCQ som är en funktion som inte är aktiv om man kör disken i IDE läge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du väljer att tolka mitt argument helt skevt.
Defrag och Trim är självklart två helt olika saker men båda har samma mål och funktion.
Trim är SSD's version av att motverka prestandaförsämring med tiden medans defrag är en HDDs version av samma sak.

Att dom gör detta på olika sätt har ingen betydelse när det är vad deras funktion är som jag skriver om.

Lägg ner medvetna feltolkningar för att få bevisa dig själv.

Nej eftersom det är helt ilika saker. Defragmenterar du är målet att hålla nere fragmentering på mediet. TRIM's mål är att ta bort filer efter att operativsystemet slutat hålla reda på dom

Du kan fortfarande defragmentera en SSD om fragmenteringen är hög och i vissa fall är det något man vill göra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jo förresten - vanliga diskar kollar man ju SMART, och kör diskkontroller.
Hur gör jag med min SSD, för att se hur den mår?
Måste jag installera nåt specifikt SSD-program då förstås?

Något generellt gratisprogram som alla kör med? Eller ska man leta hos sin specifika tillverkare (Kingston i mitt fall)?

Eller bara köra på och utgå från att en SSD klarar sig 5 år framåt utan problem?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej eftersom det är helt ilika saker. Defragmenterar du är målet att hålla nere fragmentering på mediet. TRIM's mål är att ta bort filer efter att operativsystemet slutat hålla reda på dom

Du kan fortfarande defragmentera en SSD om fragmenteringen är hög och i vissa fall är det något man vill göra.

Helt fel, man ska aldrig köra defrag på en SSD, det försämrar dess livslängd medans den inte förbättrar prestandan nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Helt fel, man ska aldrig köra defrag på en SSD, det försämrar dess livslängd medans den inte förbättrar prestandan nämnvärt.

Ett exempel är när du skall förminska/förstora partitioner då är det viktigt att du har låg fragmentation på SSDn, annars löper man stor risk att man förlorar filer.

Då kan man defragmentera enkelt, med copy eller om man vill något annat program.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.