Uppgradera till SSD, Macbook pro 2010, vad behöver jag?

Permalänk

Uppgradera till SSD, Macbook pro 2010, vad behöver jag?

Hej!

Sitter just nu och kollar på SSD-diskar till en Macbook pro, aluminium från 2010.
Jag funderar lite på vad det är för disk man behöver, är det några speciella mått, eller räcker det att köpa en 2,5" från Intel?
Tittade på dessa bland annat: http://www.dustinhome.se/product/5010610014/intel-520-180gb-s...
http://www.dustinhome.se/product/5010776916/intel-520-180gb-s...

Vad skiljer dem åt? Är datormodellen kompatibel med SATA-III?
Behöver man något mer till installationen, kablar med mera?

Som ni märker är jag ganska lost här, ursäktar på förhand om jag ställer dumma frågor.

Vänligen,
Wannabeee

Permalänk
Medlem

Köpte en 9mm disk (mest vanliga) till min MBP 2010 15", funkar perfekt. Vad gäller SATA3, så har jag för mig att MBP 2010 bara har SATA2, men de är bakåtkompatibla med varandra. Kablar och allt sånt sitter redan i datorn, är bara plocka ur gamla enheten och in med nya.

Med andra ord, köp en disk, tuta och kör.

Edit: angående disken du tittar på så tror jag bara att dustin har råkat göra två sidor för samma produkt. Den är iafl 9.5mm som du ska ha.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Köpte en 9mm disk (mest vanliga) till min MBP 2010 15", funkar perfekt. Vad gäller SATA3, så har jag för mig att MBP 2010 bara har SATA2, men de är bakåtkompatibla med varandra. Kablar och allt sånt sitter redan i datorn, är bara plocka ur gamla enheten och in med nya.

Med andra ord, köp en disk, tuta och kör.

Fina fisken, tack så mycket för svaret!
Det spelar ingen roll om jag väljer en 7mm eller? Storleken är 13" om det spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabeee:

Fina fisken, tack så mycket för svaret!
Det spelar ingen roll om jag väljer en 7mm eller? Storleken är 13" om det spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

7mm har jag hört ska fungera perfekt oxo, med tanke på att man skruvar fast disken från sidan om jag inte missminner (va 2 år sedan jag uppgraderade min och pillar inte runt i min laptop allt för ofta).

Edit: är små "ben" som man skruvar fast i disken som sedan hålls kvar i chassit, därför borde inte diskens höjd spela någon roll (så länge den inte är mer än 12.5mm vilket är max).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Har bytt till Intel SSD i både Macbook 2009 och 2011, lite skillnad, men inga problem. Tänk på att TRIM-funktionen i OS X endast funkar med Apples egna diskar, så man måste köra tredje part-program. T.ex. programmet "Trim Enabler".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.