Permalänk

hjälp med val av tangentbord (present)

Nu tar min kusin studenten och jag behöver en present. Skulle vilka köpa ett tangentbord tror jag....
Krav:
*kvalitet (inte som Andersson och sådana skit saker)
*max 400 är min budget

Han programmerar mycket och spelar lite om det är relevant.
Tack för hjälpen i för hand
//oliwer

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ganska nyss ett MS Natural Ergonomic Keyboard 4000 och är mycket nöjd. Till skillnad från alla andra riktiga ergonomiska tangentbord så har detta den normala layouten på home/end/pilar osv. och fungerar därför bra när man programmerar. Det krävs förstås en viss tillvänjning men det tog inte ens en dag för mig att vara uppe i samma hastighet som förut, och sen har det bara blivit bättre. F5 ligger också bra placerad och det är en tangent man använder en hel del när man programmerar, i Windows i alla fall.

Eftersom han tar studenten lär han inte ha problem med ergonomin än, men jobbar man med datorer och dessutom har det som intresse så är det bara en tidsfråga.

Dustin har en kampanj nu och säljer det för 349: http://www.dustinhome.se/product/5010545918/microsoft-natural...

Permalänk
Medlem

ett mekaniskt tangentbord kanske? Super skönt att skriva på och knapparna svarar på nolltid. Älskar det!
jag använder idag ett razer black widow. som är ganska dyrt men finns billigare varianter.

Permalänk

Mekaniskt tangentbord är svårt att hitta något vettigt för under 400:-
Med din budget skulle jag nog köra på ett Corsair Raptor K30.

Länk till NoN:
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/tangentbordstandard/c...

Ett billigare alternativ kanske kan vara:
http://www.inet.se/produkt/6606143/microsoft-sidewinder-x4-ga...

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198687-asus_rog_mechanical_keyboard_and_optical_gamingmouse&pass=aretsbutik&atcl=ad:big

Lägg till 190 kr ifall du kan. Misstänker att detta är ett QPAD-85 då mitt ser EXAKT likadant ut förutom loggan och lite text.

Tangentbord + Mus för 590 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Corsair Raptor K30.

Permalänk

Vad är skillnaden på mekaniskt och vanligt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliwer_98:

Vad är skillnaden på mekaniskt och vanligt tangentbord?

Mekaniskt = Andra brytare = Låter mer (inte alla dock) men generellt mer än "vanligt" tangentbord

Vanligt tangentbord > Oftast gummi-bussningar, låter mindre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Mekaniska tangentbord är trevliga men ska du ha ett hyfsat så kostar de typ 800-1000:-. Det är heller inte alla som trivs med dem av olika anledningar, de känns inte som de billiga tangentbord de flesta är vana vid och de låter mycket mer exempelvis. De har en ergonomisk fördel och det är att man inte behöver trycka knapparna i botten för att de ska registrera ett tryck, men det hjälper bara i samband med att man har en teknik som är lite lättare i tryckningarna. Bankar man ner knapparna i botten så hjälper det föga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mekaniska tangentbord är trevliga men ska du ha ett hyfsat så kostar de typ 800-1000:-. Det är heller inte alla som trivs med dem av olika anledningar, de känns inte som de billiga tangentbord de flesta är vana vid och de låter mycket mer exempelvis. De har en ergonomisk fördel och det är att man inte behöver trycka knapparna i botten för att de ska registrera ett tryck, men det hjälper bara i samband med att man har en teknik som är lite lättare i tryckningarna. Bankar man ner knapparna i botten så hjälper det föga.

Qpad MK-85 kostar 1200 kr.
Sätter nästan min högra arm på att det Webhallen säljer är ett MK-85. Jämför bilderna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1038447

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198687-asus_rog_mechanical_keyboard_and_optical_gamingmouse&pass=aretsbutik&atcl=ad:big

Edit: Nu är priset satt till 990 kr, vilket gör det hela ointressant.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Testpilot

Din fråga har vad jag kan se inget med spelkonsoler att göra så du har postat i fel avdelning, flyttar tråden till kringutrustning där den hör hemma.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte ganska nyss ett MS Natural Ergonomic Keyboard 4000 och är mycket nöjd.

Jag tycker att knapparna i den har usel känsla. Jag skulle hellre välja MS Sculpt Ergonomic, som visserligen har lågprofilbrytare. Det är dessutom trådlöst och har en separat numerisk del som man kan sätta på vänster sida (eller strunta i helt) så att man kan ha musen närmare mitten och minska risken för musarm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker att knapparna i den har usel känsla. Jag skulle hellre välja MS Sculpt Ergonomic, som visserligen har lågprofilbrytare. Det är dessutom trådlöst och har en separat numerisk del som man kan sätta på vänster sida (eller strunta i helt) så att man kan ha musen närmare mitten och minska risken för musarm.

Smaken är som baken. Jag tyckte ganska precis tvärtom, att Sculpt Ergonomic har kass känsla i knapparna och väldigt kort slaglängd och att mitt har mycket bra känsla för ett gummi-membran-tangentbord. Sen går förstås Sculpt bort totalt om man ska programmera eftersom det inte har Home/End-blocket. En separat numpad är heller ingen ersättning för en fast IMO.

Andra saker som gjorde att jag valde bort Sculpt var att det inte var alls lika ergonomiskt då det inte har samma lutning och det inte medföljer något som kan höja upp det i framkant. Att det är trådlöst ser jag också som negativt för det innebär bara att man måste byta batterier med jämna mellanrum. Sen kostar det också mycket mer.

Edit: Man fick visst med en list för att höja det i framkant även på Sculpt. Det var bara att den aldrig var monterad där jag testade det. Ett steg närmare Ergonomic Natural, men inte så mycket att det hade gjort någon skillnad i mitt val.