Permalänk

Vilket gymnasium ska man ta?

Tjena har ingen aning vilken del av forumet den här tråden skulle in på , men men.
Undrar iallafall vilket gymnasium och vilken linje jag borde ta om jag skulle vilja jobba med datorer.
Mer beskrivet:Ungefär som på Kjell & company,inet ,webbhallen etc etc.
Just att reparera,sälja och bygga (inte bokstavligen löda ihop chip och skapa nya sorters grafikkort och sånt) datorer.
Kodning är en sak jag inte skulle vilja ge mig in på för jag helt enkelt hatar det.
Har kollat lite på luleås tekniska men vet fortfarnade inte vilken linje man ska ta för att få ett sådant jobb för de skrivar bara om fucking Steve Jobs å skit.

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Förmodligen är det lite mer meriterande med någon form utav IT-inriktat gymnasieprogram. Men kan du ge bevis på ett brinnande intresse och kunskaper inom området samt social förmåga så är förmodligen det enda som betyder något därutöver att du faktiskt har ett komplett gymnasiebetyg. Om du tänkt studera vidare någon gång i framtiden så se till att få med alla naturämnen bara för att ha maximalt med dörrar öppna.

Permalänk
Medlem

Det närmaste man kan komma är antingen handel(kundkontakt och liknande) eller el och energiprogrammet med inriktining nätverk(heter det dator och nätverksteknik?) om du hellre vill fokusera mer på kunnandet än kundbemötandet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som är tråkigt här är nog att handel faktiskt kan väga mer än en teknisk utbildning. Då kan du klättra och bli butikschef osv. Däremot om du är nöjd med att stå i kassan och sälja så kan det räcka med en teknisk utbildning. Det behöver inte helt utesluta dina möjligheter att klättra heller men det är nog svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad som är tråkigt här är nog att handel faktiskt kan väga mer än en teknisk utbildning. Då kan du klättra och bli butikschef osv. Däremot om du är nöjd med att stå i kassan och sälja så kan det räcka med en teknisk utbildning. Det behöver inte helt utesluta dina möjligheter att klättra heller men det är nog svårare.

I det här fallet, så är det väl tyvärr sant att man kan klättra längre med handel. Men teknisk utbildning, hur definierar du detta? Om killen skulle gå teknik, så skulle han komma GARANTERAT längre än butikschef. Men det är väl heller inte en utbildning jag rekommenderar att gå om du vill jobba i butik, ta handel eller el. Har några vänner som går/gick el, som trivs väldigt bra med det. Och trots att det känns som hela livet är bestämt när man väljer gymnasieprogram, så finns det så otroligt stora möjligheter för dig ts. Har man orken och tiden, kan man göra nästan vad som helst.

Edit: ursäkta snörrigt inlägg, är väl lite trött tror jag ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ost486:

I det här fallet, så är det väl tyvärr sant att man kan klättra längre med handel. Men teknisk utbildning, hur definierar du detta? Om killen skulle gå teknik, så skulle han komma GARANTERAT längre än butikschef. Men det är väl heller inte en utbildning jag rekommenderar att gå om du vill jobba i butik, ta handel eller el. Har några vänner som går/gick el, som trivs väldigt bra med det. Och trots att det känns som hela livet är bestämt när man väljer gymnasieprogram, så finns det så otroligt stora möjligheter för dig ts. Har man orken och tiden, kan man göra nästan vad som helst.

Edit: ursäkta snörrigt inlägg, är väl lite trött tror jag ¯\_(ツ)_/¯

Jag menar endast på gymnasial nivå. Skulle man ta en teknisk utbildning, jag tänker mig ett IT-program eller så, sen börjar på typ Webbhallen kommer man nog inte förbi butikschef. Det kommer nog heller inte gå lika fort som om man läst handel. Skulle man däremot ta sin teknikutbildning till ett lämpligt företag där man har möjlighet att utvecklas tekniskt, där man får underhålla servrar eller en IT-miljö, ja då kommer man väldigt långt.