Hur håller man sig sval i datorrummet under sommaren?

Permalänk
Medlem

Hur håller man sig sval i datorrummet under sommaren?

Hej!

Har ett problem som säkert många av er lider av, det blir väldigt varmt väldigt snabbt i mitt datorrum under sommaren. Har 2 datorer som alltid står på här inne och min skärm genererar EXTREMT mycket värme när det är varmt i rummet. Här om kvällen var det säkert 50-60 grader varmt precis framför skärmen, och där sitter tyvärr jag och svettas.

Efter lite betänketid i hettan, så kom jag på att jag har flera datorfläktar som bara ligger och skräpar, så byggde ihop den här lösningen lite snabbt:

Är inte så duktig på elektronik men tog en 140mm fläkt och kopplade genom en fläkt adapter till en sockerbit till en USB kabel, en snabb bra lösning för att få lite luft att flytta sig, men tyvärr är det ju vara 5V och hade väldigt gärna haft den gående på kanske 12v? Men det går inte via USB va?

Har ni några andra knep till någon som har massa fläktar som bara ligger? Känns så onödigt att dem bara ska ligga där när jag sitter här och svettas ihjäl. Antar att jag kan ta en 12V apapter till vägguttag och köra in en eller 2 fläktar på va?

edit: felstavning

OBS. har öppna fönster, vinddrag, ingen AC, och har inte tillgång till att köpa en fläkt från en affär/online just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

Har ett problem som säkert många av er lider av, det blir väldigt varmt väldigt snabbt i mitt datorrum under sommaren. Har 2 datorer som alltid står på här inne och min skärm genererar EXTREMT mycket värme när det är varmt i rummet. Här om kvällen var det säkert 50-60 grader varmt precis framför skärmen, och där sitter tyvärr jag och svettas.

Efter lite betänketid i hettan, så kom jag på att jag har flera datorfläktar som bara ligger och skräpar, så byggde ihop den här lösningen lite snabbt:

http://imgur.com/uUU0CD4.jpg

Är inte så duktig på elektronik men tog en 140mm fläkt och kopplade genom en fläkt adapter till en sockerbit till en USB kabel, en snabb bra lösning för att få lite luft att flytta sig, men tyvärr är det ju vara 5V och hade väldigt gärna haft den gående på kanske 12v? Men det går inte via USB va?

Har ni några andra knep till någon som har massa fläktar som bara ligger? Känns så onödigt att dem bara ska ligga där när jag sitter här och svettas ihjäl. Antar att jag kan ta en 12V apapter till vägguttag och köra in en eller 2 fläktar på va?

edit: felstavning

USB är 5 volt, Men en gammal Sony Ericsson laddare klarar att driva en eller två fläktar.

Sen kan du ta valfri trafo på 12V, mer ampere = mer fläktar.
Tänk på att du inte ska slänga på för många fläktar på en för liten trafo, då kan det bli för varmt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Öppna ett fönster.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Man sätter igång luftkonditioneringen?

Permalänk

dessa är ju super men
om de är för dyra, och de drar ju en del ström också, så kan jag rekomendera en sån här billig sak som funkar super för mig
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=936007

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Man sätter igång luftkonditioneringen?

LOL
Säger du ja... Har skälv bott många år på kusten i Spanien, o där har jag också sådana fiina goa apparat på väggarna,, men här hemma hur många har AirCon hemma?
Och hur många dagar om året behövs den,,, typ 15,,,men goa gubbar var det,,,

sorry att det vart dubbel citerade poster här missade citera flera...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, en dator som genererar ofantligt med värme och 3st IPS-skärmar på ca. 100W styck som agerar infravärmare med ute temperaturer kring 30C. Har en mobil AC/avfuktare som hjälper till men inte riktigt orkar med så det gäller att dricka mycket och ställa upp fläktarna i dator så den inte överhettar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag har en gigantisk, gissar på 500mm fläkt som jag ställer på golvet och som ger mig, datorn färsk luft

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem

Jag köpte en AC, det måste vara bland det bästa jag har investerat i. Så skönt att kunna lira utan att få värmeslag och bli seg. Samt att sänka tempen i rummet när man ska sova<3

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

LOL
Säger du ja... Har skälv bott många år på kusten i Spanien, o där har jag också sådana fiina goa apparat på väggarna,, men här hemma hur många har AirCon hemma?
Och hur många dagar om året behövs den,,, typ 15,,,men goa gubbar var det,,,

sorry att det vart dubbel citerade poster här missade citera flera...

Nej det är nog inte så jättevanligt. Dem flesta jag kände hade i alla fall inverter-enheter hemma :). Jag har aldrig sett poängen med det, men sen gillar ju både jag och hela min familj när det är 28-29 grader inomhus, så vi värmde ju i princip bostaden året runt.

Känner man att det inte är värt kostnaden bara för att få kyla så kan man ju skaffa en inverter, så kör man varmluft resten av året.

Permalänk
Medlem

Sitter ni inne och spelar när det äntligen är fint väder i vårt land?!
Man kan väl vänta tills kvällen iaf?! ;P
Ok om man bor nånstans där det är fint året runt, men här får man ju passa på att njuta av dom fina dagar det bjuds på, cykelturer, picknick, uteserveringar, stranden, dricka pilsner på balkongen/altanen, grilla etc etc... så kan man spela alla dom andra 300 dagarna när det är dåligt väder!

Edit: Vi har en portabel AC till sovrummet, det är nog bland den bästa investering vi gjort... just sovrummet vill man ha svalt... sover med duntäcke på sommaren med, den låter en del, men det är ett sövande ljud, sover som en stock!

Permalänk
Avstängd

Sitter i kalsonger med en kall öl och gibbar! Så fixar man sommaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

ACs är verkligen guld värda. Har en själv som jag trodde var trasig fram tills igår, efter det blev det guld och gröna skogar. Tyvärr hjälper den inte så jättemycket i mitt rum i och med att den är i rummet utanför.

Om du varken har tillgång till fläkt eller AC är det nog dessvärre inte så mycket att göra, tyvärr. Något jag gjorde igår innan jag upptäckte att ACn fungerade var att frysa bunkar med vatten i frysen och sedan ställa de bunkarna med isen i framför min bordsfläkt som i sin tur stod och blåste på mig. Fungerade till en viss nivå åtminstone.

Skrivet av hoski:

Sitter i kalsonger med en kall öl och gibbar! Så fixar man sommaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Och detta, självfallet.

Permalänk

Kanske gå ut några timmar dom dagar det är som varmast?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Bear Grylls pissade på sin t-shirt och svepte den runt skallen för att kyla ner sig, testa vetja!

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag har mina datorer i källaren, under marknivå och med en halv meter betongvägg mellan mig och solen, plus ett luftintag från krypgrunden. Ca 20 grader varmt, året om 😁.

Glöm inte trycka +1 om detta var hjälpsamt 😇😆😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

LOL
Säger du ja... Har skälv bott många år på kusten i Spanien, o där har jag också sådana fiina goa apparat på väggarna,, men här hemma hur många har AirCon hemma?
Och hur många dagar om året behövs den,,, typ 15,,,men goa gubbar var det,,,

sorry att det vart dubbel citerade poster här missade citera flera...

Mjo sant att AC inte krävs helatiden. Men skaffar man en luftvärmepump så får man ju billig värme på vintern och kyla på de dagarna det behövs.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Mjo sant att AC inte krävs helatiden. Men skaffar man en luftvärmepump så får man ju billig värme på vintern och kyla på de dagarna det behövs.

Värmepumpar är guld, säger inget annat. Men är det verkligen billig värme. I spanien där visserligen elen kostar mer än 3 ggr så mycket som i sverige lärde man sig leva med att snåla på el, och vi hade vi gasburen värme på vintern (jo det blir rått fuktigt kallt även där) där var det istället 15 ruggigt kalla dagar om året, svårt att leva med, jag vet

Och även fast de apparater vi hade där var värmepumpar i allihop, slog man ej på dem alltför ofta pga priset per KW

men här i sverige, lönar det sig verkligen med en sån,, inte för att gå offtopic eller så...:)

mitt bidrag till den unge mannen (jag tog mig frihetean att analysera att det säkerligen KANSKE rörde sig om, då man bygger ihop en data fläkt till USB, så kanske man tänker på kostnaden och/eller det inte är han som står för nerkylningen på sommaren,, men jag kan ha fel) så jag föreslog en lite mer ekonomisk lösning.. men Hey haru pengar att spendera så finns ju denna sköna apparat http://window-air-conditioners-review.toptenreviews.com/danby-dac6011e-review.html

däremot gillade jag nere i i källaren allternativet, om det finns en källare vill säga:)

och det goa förslaget med ispåse och kall öl, är heller inte att förakta..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Är också inne på att försöka kyla ner här hemma, skulle någon lösning i det här stuket fungera?

Tänker ifall man använder kylklampar som tenderar att hålla kylan bättre, jämfört med ett stort isblock.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Persienner:

Öppna ett fönster.

Det hjälper ju minimalt när det ofta i dessa lägen är varmare ute än inne, och är vindstilla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Kanske gå ut några timmar dom dagar det är som varmast?

24 timmar på ett dygn.

Permalänk
Medlem

Skaffa en stor golvfläkt?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är också inne på att försöka kyla ner här hemma, skulle någon lösning i det här stuket fungera?

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Tänker ifall man använder kylklampar som tenderar att hålla kylan bättre, jämfört med ett stort isblock.

Borde fungera fint att använda lite datorfläktar man har liggande hemma, istället för fläkten i videon.

Ju mindre bitar desto snabbare kyler den fast effekten tar slut rätt fort, stora isblock kyler längre men inte lika kallt. Dok tror jag att kylklampar är en vettig ide, för gör man en snygg ställning i lådan så att man har de stående, så borde de kyla ner luften mer effektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Borde fungera fint att använda lite datorfläktar man har liggande hemma

Fläktar kyler ju inte, fläktar vispar ju bara runt värmen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fläktar kyler ju inte, fläktar vispar ju bara runt värmen.

Sant, men luft i rörelse upplevs kallare än stillastående vid samma temperatur.
Dock så menade jag angående videon med egenbyggd "AC".

Permalänk
Medlem

bordsfläkt kör jag med 2 st 1 som sprutar på datorn o en på mig.. skulle inte klara mig utan faktist och inte när värmen kommer såhär snabbt och inte lite i taget

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sant, men luft i rörelse upplevs kallare än stillastående vid samma temperatur.
Dock så menade jag angående videon med egenbyggd "AC".

Missförstod dig, trodde du menade att man skulle köra datorfläktar utan själva kylbox-ac'n.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Om du inte har tillgång till att köpa en bordsfläkt online, så kan du väl sticka till närmaste Biltema?
Själv har jag inga problem med värme på sommaren, sitter precis bredvid ett fönster som jag håller öppet. Datorn genererar inte så mycket värme heller.

Permalänk
Medlem

Det kan inte bli kondens ifall man kör "Kylklamps-DIY"-versionen då?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |