Vad gäller vid användning av rabattkuponger?

Permalänk
Medlem

Vad gäller vid användning av rabattkuponger?

Hej!

Gjorde en beställning på prylar för 2300:- innan jag slutförde beställningen googlade jag om det fanns någon rabattkupong/kod för webshoppen jag handlade ifrån.
Kupongen gav till min förvåning -700kr vilket gav 1600:- att betala.
Glad över denna rabatt betalade jag och beställning blev godkänt, fick dock några timmar senare mail om att rabattkoden jag använt inte var giltig!?
Hur fungerar detta egentligen? rabattkoden fanns och fungerade, men dom vill inte kännas vid den nu tydligen.
Har dom rätten att bara annullera min order? vilket dom ville göra eller kan jag kräva att få rabatten?
Mailade och frågade hur det kan komma sig att den helt plötsligt kan vara ogiltig men gått igenom vid köptillfället. (väntar på svar)

Permalänk
Inaktiv

Skulle du kunna tala om, om det handlar om en större kedja eller mindre butik?

Permalänk
Medlem

Hyffsat stor butik ej kedja

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

Hej!

Gjorde en beställning på prylar för 2300:- innan jag slutförde beställningen googlade jag om det fanns någon rabattkupong/kod för webshoppen jag handlade ifrån.
Kupongen gav till min förvåning -700kr vilket gav 1600:- att betala.
Glad över denna rabatt betalade jag och beställning blev godkänt, fick dock några timmar senare mail om att rabattkoden jag använt inte var giltig!?
Hur fungerar detta egentligen? rabattkoden fanns och fungerade, men dom vill inte kännas vid den nu tydligen.
Har dom rätten att bara annullera min order? vilket dom ville göra eller kan jag kräva att få rabatten?
Mailade och frågade hur det kan komma sig att den helt plötsligt kan vara ogiltig men gått igenom vid köptillfället. (väntar på svar)

Om det inte är uppenbart att rabattkoden gav för mycket rabatt eller att rabattkoden inte har gått ut (svårt för dig att veta som fått den i andra hand) så borde du kunna kräva en leverans, ni har ju ingått ett avtal när en bekräftelse kommer till dig.

Permalänk
Medlem

Vad stod det för villkoren på rabattkoden?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Exakt vilken butik var det?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Får flika in - varför undrar folk vilken butik det var? Känns orelevant egentligen? Svaret på frågan bör vara samma oavsett butik.

Antagligen har du ju hittat någon gammal kod som de ej längre avsett vara i funktion. Kasst från deras sida att de isåfall inte blockat en sådan kod, men hurvida de har rätten på sin sida när det gäller att annullera din order eller ej, det sitter jag inte på kunskaperna att svara på.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Kan inte den juridiska biten. Men har du fått en orderbekräftelse? Då har dom ju bekräftat din order och priset för denna.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Får flika in - varför undrar folk vilken butik det var? Känns orelevant egentligen? Svaret på frågan bör vara samma oavsett butik.

Antagligen har du ju hittat någon gammal kod som de ej längre avsett vara i funktion. Kasst från deras sida att de isåfall inte blockat en sådan kod, men hurvida de har rätten på sin sida när det gäller att annullera din order eller ej, det sitter jag inte på kunskaperna att svara på.

Kan ju vara för att...kunna läsa deras Policy...?

Skriver du Elgig*nten så kommer ju förmodligen folk leta upp det. Eller så kan representanter från X-varuhus/butik/kedja gå in och bemöta kritiken.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hittade som sagt rabattkoden vid en googling, så några villkor eller datum för gitlighetstiden har jag inte.
tycker det bara var knepigt att det fungerade, fått bekräftelse mm, sen vill dom annullera då koden tydligen inte är giltigt (trots att den bevisligen fungerade)

Permalänk
Medlem

Fått till svar nu att koden endast skulle vara till en viss produkt... men fungerade på hela min order som inte ens innehöll denna produkt.!?

Permalänk
Medlem

Eftersom du googla fram koden så är det svårt att får rätt eftersom du inte kan komma med något argument att du hade rätt till rabatten från första början. Om dom säger att den gäller för en viss vara och det blev knas i deras system så finns det inte så mycket du kan göra. Som dom flesta ÅF på marknaden så står det säkert i det finstil att dom tar sig rätten att häva beställningar vid ev. fel i portalen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Fick viss rabatt nu iaf, pga strulet