Permalänk
Medlem

Ang acesspoint

Tjena jag har en Cisco aironet cap2602e-e-k9 och jag undrar om det verkligen är avancerad för att köra igång, dvs att man behöver köpa kontroller eller något liknande. Enligt någon kommentar på nätet så ska det vara svårt och konfigurera. Men är det någon som kan berätta mer om routern. Jag hittar inget på nätet(vill ej ha specs om den utan vill bara veta om den är som en vanlig acesspoint för 600 kr ex)
Fråga på om något är osäkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Modellen CAP2602, där C står för CAPWAP, har mjukvara för att användas med controller. Det går att byta till standalone fw men då måste du ha rättigheter att ladda hem det från Cisco.com.
Den är bra mycket mer avancerad än en AP för 600:-, men för hemmabruk skulle jag nästan heller ha en för 600:-..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har köpt en AP som kostar mer än 5000:- och du vet inte hur man använder den?
Kontrollern till den går väl på mer än 80.000:-, men då får du med licenser 25st AP om jag inte minns fel.
Skaffa ett konto på cisco.com, knappa in serienummret så kanske du kan få rättigheter att ladda hem fw till den som goure^ nämner.

finns iofs en liten kontroller för 5 AP som kostar runt 5000:-

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av goure^:

Hej!
Modellen CAP2602, där C står för CAPWAP, har mjukvara för att användas med controller. Det går att byta till standalone fw men då måste du ha rättigheter att ladda hem det från Cisco.com.
Den är bra mycket mer avancerad än en AP för 600:-, men för hemmabruk skulle jag nästan heller ha en för 600:-..

Skickades från m.sweclockers.com

så om jag byter fw så kommer jag kunna att koppla den direkt till datorn och konfigurera, utan någon controller

jag har ett intresse för nätverk och vill få grepp inom området därför så tester jag olika grejer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

så om jag byter fw så kommer jag kunna att koppla den direkt till datorn som om det vore en vanlig router ?

Den kan aldrig bli en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan aldrig bli en router.

ursäkta om jag inte var tydlig men jag mena kommer jag kunna konfigurera den via en webbläsare som man gör med en router

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du har köpt en AP som kostar mer än 5000:- och du vet inte hur man använder den?
Kontrollern till den går väl på mer än 80.000:-, men då får du med licenser 25st AP om jag inte minns fel.
Skaffa ett konto på cisco.com, knappa in serienummret så kanske du kan få rättigheter att ladda hem fw till den som goure^ nämner.

finns iofs en liten kontroller för 5 AP som kostar runt 5000:-

jag har ett intresse för nätverk och vill lära mig lite och nu har jag chansen;) men vad är syftet med controllern ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

ursäkta om jag inte var tydlig men jag mena kommer jag kunna konfigurera den via en webbläsare som man gör med en router

Ja det borde gå men första gången kräver nog konsolkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

jag har ett intresse för nätverk och vill lära mig lite och nu har jag chansen;) men vad är syftet med controllern ?

Den styr och samordnar det trådlösa nätet, väljer kanaler och håller reda på vad som är anslutet var och hjälper till med roaming, det är hjärnan i ett större trådlöst nät när man har flera accesspunkter så att man inte behöver hålla på med allt manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den styr och samordnar det trådlösa nätet, väljer kanaler och håller reda på vad som är anslutet var och hjälper till med roaming, det är hjärnan i ett större trådlöst nät när man har flera accesspunkter så att man inte behöver hålla på med allt manuellt.

Numera har Cisco köpt Meraki som har en kontroller i molnet, vilket är mycket smidigare med tanke på att man slipper köpa en controller eller uppgradera licensen för massor av pengar vid merköp.
Annars har många börjat som Aerohive att köpa "feta" accesspunkter som pratar sinsmellan på ett sätt att man slipper controller.