Permalänk
Medlem

Binda extraknappar på tangentbord i spel?

Tjenare.

Tänkte kolla hur det ligger till med hotkeys på tangentbord.

Jag själv har ett Steelseries APEX, det har extraknappar MX1-10 och M1-12. Testat att binda någon av dessa knappar till funktioner i spel men spelen registrerar inte att den knappen trycks ner eller liknande. Måste man ha någon speciell drivrutin eller inställning vid vissa spel?

I programmet (steelseries engine) till tangentbordet kan man binda knappar till vissa funktioner och program men verkar inte kunna göra det i spel...

Spel jag testat detta i:
Arma 2
Arma 3
Teamspeak 3
DayZ

Visa signatur

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av Steelseries! Men när jag hade Logitech så var man tvungen att binda deras G-knappar i en mjukvara i Windows till valfri knapp eller kommando. Sedan fick man välja det i spelet.

Exempel:
Bindar knappen G4 till Z
Startar spelet och går in i inställningar och väljer att funktionen ska ha Z som key.
Väl inne i spelet kan jag sedan göra det jag valt att Z ska göra med antingen Z-knappen eller G4.

G4 blev alltså en kopierad Z. Tror det fungerar lika dant där.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har ingen erfarenhet av Steelseries! Men när jag hade Logitech så var man tvungen att binda deras G-knappar i en mjukvara i Windows till valfri knapp eller kommando. Sedan fick man välja det i spelet.

Exempel:
Bindar knappen G4 till Z
Startar spelet och går in i inställningar och väljer att funktionen ska ha Z som key.
Väl inne i spelet kan jag sedan göra det jag valt att Z ska göra med antingen Z-knappen eller G4.

G4 blev alltså en kopierad Z. Tror det fungerar lika dant där.

Okej, då förstår jag. Trikigt då att i Arma spelen använda i princip alla tangenter redan. Det var lite därför jag började undersöka om man kunde binda MX/M knapparna.. Ska söka vidare och se om jag hittar någon lösning. Tack för svaret!

Visa signatur

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Permalänk
Skrivet av brodan:

Okej, då förstår jag. Trikigt då att i Arma spelen använda i princip alla tangenter redan. Det var lite därför jag började undersöka om man kunde binda MX/M knapparna.. Ska söka vidare och se om jag hittar någon lösning. Tack för svaret!

Skapa kommandon som är så långa och komplicerade att spelet inte nyttjat dem

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hjälpsam

jag antar att det är tecken som bindas i ARMA, inte tangenterna isig. Så du kan om du vill ha enkla kommandon använda mindre vanliga tecken som µ € £ § ½ etc göra macron på MX1-10 med de tecknena och sedan binda de tecknena i ARMA?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

jag antar att det är tecken som bindas i ARMA, inte tangenterna isig. Så du kan om du vill ha enkla kommandon använda mindre vanliga tecken som µ € £ § ½ etc göra macron på MX1-10 med de tecknena och sedan binda de tecknena i ARMA?

Exakt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits