Zenimax stämmer Oculus VR

Permalänk
Medlem

Oh well, inget nytt under solen här inte!

Stäm på och låt sandlådeleken börja!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Zenimax gjorde ett rejält misstag som inte köpte Oculus när dom kom till dom o ville ha hjälp... Visst kanske Zeni/Carmack hjälpte dom lite väl mycket, släppte in dom på saker som dom inte borde utan nån typ av avtal. Men kan dom inte bevisa att Oculus faktiskt snott teknik så förstår jag inte vad dom vill göra, förutom att reta facebook förstås.

Permalänk
Inaktiv

De kan ha rätt och lagligt stöd, men jag tycker fortfarande att detta är väldigt snuskigt. Speciellt nu när det det kan hålla tillbaka utvecklingen av något som vi har väntat länge på.

Om Zenimax nu lyckas döda Virtual Reality på något sjukt sätt, så kommer de att få så jävla mycket skit. Jag hoppas att den som kom på detta på Zenimax får svårt att sova, för det lär många backers få om Zenimax vinner.

Permalänk
Skrivet av WDac:

så har vi också i Sverige men med en STOR skillnad, "allt som skrivs under Arbetstid ägs av företageti Sverige."
så skriver jag ett backupscript som skall köras av root i crontab varje söndag natt på företagets server å vill köra samma script hemma, räcker det att ändra till varje tisdag natt så är det inte samma script längre. det är en av många skillnader Sve vs US.

menar en kodrad kan ju användas för så många olika ändamål så det blir ju HELT omöjligt att byta jobb i USA för att programera för ett annat bolag några år senare efter karantäntiden gått ut.

Jag har en bekant som har att företaget äger ideér och inte kod (han arbetar inte med kod, så det är inte applicerbart där iofs), och även om han kom på det utanför arbetstid. Själv har jag i mitt kontrakt att alla uppfinningar, processer etc. jag gör för jobbet tillhör jobbet. Det går alltså inte att byta argument för att kringgå det. Båda företagen är helt svenska, så det är inget US-specifikt.

Jag får dessutom vänta i 6 månader innan jag får jobba hos en konkurrent, vilket känns helt ok eftersom om/när jag byter så byter jag till ett annat jobb inom en annan bransch (vi är i princip det enda programmeringsföretaget i sverige inom vår smala nisch).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är väldigt intressant att folk uttalar sig så säkert i den här frågan, sitter ni på någon insiderinformation som vi andra inte tagit del av? Själv avvaktar jag på mer information/domstolsbeslut innan jag börjar smutskasta, speciellt eftersom jag inte är någon expert på området, vilket jag misstänker gäller de flesta här. Eller tycker ni att det är okej att ge kod man utvecklat vid ett företag till ett annat (om det nu är fallet)?

Men ja oculus är ju det bästa sen skivat bröd så det är klart att de måste vara oskyldiga! Hade apple blivit anklagade av google för något liknande hade nog tonen sett annorlunda ut....

Bortsett från "smutskastningen" så handlar detta om en tvist från 2012, så det är inte insider-information utan allmänt tillgänglig information som jag gissar att vissa drar sina egna slutsatser av.
Kontentan är väl i korthet att Carmac hävdar att han inte skrivit en rad kod eller använt kod han skrev hos Zenimax i Oculus, utan har en annan roll nu.
Innan något (mot)bevisats så får vi utgå från att det är sanningen och ur det perspektivet är det väl inte konstigt att den allmänna moralen återspeglas i diverse känslosamma inlägg

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det här kommer bara att kosta Zen mer än det smakar. De befinner sig redan i ett ytterst prekärt läge ekonomiskt och behöver kapitaltillskjutningar snarast för att hålla sig flytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Det här kommer bara att kosta Zen mer än det smakar. De befinner sig redan i ett ytterst prekärt läge ekonomiskt och behöver kapitaltillskjutningar snarast för att hålla sig flytande.

Tror du att de stämmer Oculus VR om de misstänker att de kommer förlora?

Alla försvarar Oculus VR som om de vore deras farmor, det börjar nästan bli lika tramsigt som Apple mot Samsung. Ingen av oss har en aning om ifall Carmack gjort det han anklagas för, och ändå har alla så oerhört starka åsikter om att han inte gjort det. Så barnsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sedan är han ju in inte precis förbjuden att skriva kod, bara allt han skriver 'ägs' av företaget.

lol påminner om Wolf Ram & Hart.. *nej nej kontraktet slutar inte efter döden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är ju till för att gardera sig själv. Ponera att du startar ett företag som bygger kattlådor, du tar in en massa personal som kan jättemycket om kattskit, ni utvecklar en ny teknik för att göra om allt till miljöbränsle åt bilar. Helt plötsligt så slutar Kattskitsexperten X och går till en konkurrent vid namn VoffVoff AB.

När VoffVoff AB 3 månader senare släpper en produkt med exakt samma funktioner som Kattskit AB så blir det bråk.

Bara för att man byter jobb så försvinner inte folks tankar och idéer. Det mesta du gör på en arbetsplats tillhör företaget. Programmering, noteringar, mejl etc. enligt avtal.

..och hur kunde företaget som bygger kattlådor anställa Kattskitsexperten X?
Dvs, HUR blev han expert om inte genom att jobba inom området på ytterligare något annat företag innan han anställdes? Borde det företaget därför ha stämt ditt kattlådeföretag när det startades? Blir ju en hyfsat ond cirkel och omöjlig arbetsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tror du att de stämmer Oculus VR om de misstänker att de kommer förlora?

Alla försvarar Oculus VR som om de vore deras farmor, det börjar nästan bli lika tramsigt som Apple mot Samsung. Ingen av oss har en aning om ifall Carmack gjort det han anklagas för, och ändå har alla så oerhört starka åsikter om att han inte gjort det. Så barnsligt.

Håller med... Ganska lustigt att alla litar till 100% på snubben utan att ha ens träffat människan. Han må ha gjort bra stuff men det betyder ju inte att han är guds son för det.

"It doesn't matter what you know, all that matters is what you can prove in court!"

Får väl se vad som blir av den här soppan.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tror du att de stämmer Oculus VR om de misstänker att de kommer förlora?

Risken finns ju.

Permalänk

Det ser ju lite olika ut i olika länder. Men oftast har ju nyckelpersoner i företaget sk konkurrensklasuler i sina kontrakt. Dessa innebär oftast att man inte får sluta hos nuvarande arbetsgivare för att dagen efter börja hos konkurrenten. Ofta måste man vara i "karantän" under ett antal månader (ibland flera år). Under denna tiden så betalar (oftast) den gamla arbetsgivaren någon form av kompensation för att du inte skall vara utan inkomst. Men under tiden få du INTE sprida vare sig kod, idéer eller andra viktiga uppgifter.

I Sverige tillämpas dessa regler endast på nyckelpersoner, men det har blivit vanligare och vanligare med att även personer längre ner i hierarkin tvingas på sådana här konkurrensklausuler. OM ni någon gång hamnar i förhandling kring detta så rekommenderar jag er att försöka förhandla bort konkurrensklausuler helt. Men om arbetsgivaren vägrar så skall en minsta motprestation ifrån dem vara att de betalar någon form av ersättning ifall du skulle sättas i karantän. Har du ingen sådan ersättning så kan man ju tvingas att leva på sina egna besparingar under tiden. Man får nämligen ingen a-kassa eftersom man inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

..och hur kunde företaget som bygger kattlådor anställa Kattskitsexperten X?
Dvs, HUR blev han expert om inte genom att jobba inom området på ytterligare något annat företag innan han anställdes? Borde det företaget därför ha stämt ditt kattlådeföretag när det startades? Blir ju en hyfsat ond cirkel och omöjlig arbetsmarknad.

Han går en utbildning....svårt va?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirGustav:

Jag har en bekant som har att företaget äger ideér och inte kod (han arbetar inte med kod, så det är inte applicerbart där iofs), och även om han kom på det utanför arbetstid. Själv har jag i mitt kontrakt att alla uppfinningar, processer etc. jag gör för jobbet tillhör jobbet. Det går alltså inte att byta argument för att kringgå det. Båda företagen är helt svenska, så det är inget US-specifikt.

Jag får dessutom vänta i 6 månader innan jag får jobba hos en konkurrent, vilket känns helt ok eftersom om/när jag byter så byter jag till ett annat jobb inom en annan bransch (vi är i princip det enda programmeringsföretaget i sverige inom vår smala nisch).

jag har ingen krantäntid, men jag är inte utvecklare. men jag har tystnadsplikt i 24månader efter avslutad anställning. Ofta vi som driftar systemen nästan kan dem bättre än utvecklarna i många fall, inte alla. där av dem långa tystnadsplikten efter avslutad anställning. tidigare arbetsgivare jag haft har bara skrivit in tystnadsplikt under anställning i anställningsavtalet.

min arbetsgivare idag är också väldigt nichad, inte många i som har en helhets platform att sälja som våra konkurenter, de har ofta någon av de 3 delar som behövs, vi har alla 3 i samma platform. plus att våra konkurenter kan "jacka in sig" på vår platform om våra kunder vill köpa någon produkt från en konkurent av oss.. vi är typ som "Steam" fast det har inte PC Gaming att göra.

jobbar du på Avenda Consulting eller Volvo IT ?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Det ser ju lite olika ut i olika länder. Men oftast har ju nyckelpersoner i företaget sk konkurrensklasuler i sina kontrakt. Dessa innebär oftast att man inte får sluta hos nuvarande arbetsgivare för att dagen efter börja hos konkurrenten. Ofta måste man vara i "karantän" under ett antal månader (ibland flera år). Under denna tiden så betalar (oftast) den gamla arbetsgivaren någon form av kompensation för att du inte skall vara utan inkomst. Men under tiden få du INTE sprida vare sig kod, idéer eller andra viktiga uppgifter.

I Sverige tillämpas dessa regler endast på nyckelpersoner, men det har blivit vanligare och vanligare med att även personer längre ner i hierarkin tvingas på sådana här konkurrensklausuler. OM ni någon gång hamnar i förhandling kring detta så rekommenderar jag er att försöka förhandla bort konkurrensklausuler helt. Men om arbetsgivaren vägrar så skall en minsta motprestation ifrån dem vara att de betalar någon form av ersättning ifall du skulle sättas i karantän. Har du ingen sådan ersättning så kan man ju tvingas att leva på sina egna besparingar under tiden. Man får nämligen ingen a-kassa eftersom man inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

min far berättade för säkert 15 årsedan för mig att en säljare på företaget min far var inköpschef på. "Berendsen Data" dem finns inte längre. iaf denna säljare hade då 6 mån karantän, och fick full lön av Berendsen Data. men detta är 15 år sedan. dagens samhälle är hårdare. så minimum 80% av sin lön under karantäntiden tycker jag personligen är rimlig att kräva om man inte kan förhandla bort karantän???

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte ens de som tillverkade tekniken.. jävla sopor. GO OCULUS!

Permalänk
Medlem

Konspirationsvarning!!!

Facebook har kontaktat Zenimax och kommer tillhandahålla allt material som de behöver för att vinna. Allt detta för att de ska kunna rädda Occulus, till ett pris av mer kontroll över Occulus! There be dark days ahead!

Överdrivna konspirationsteorier åsido så tvivlar jag på att Zenimax kommer lyckas i detta, deras argument känns ganska svaga. "Zenimax hävdar även att Oculus med hjälp av John Carmack anställt flera anställda med kännedom om konfidentiell information om företaget och dess tekniker. Det här ska ha gett företaget "snålskjuts" för att komma dit det är idag." Come on...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tror du att de stämmer Oculus VR om de misstänker att de kommer förlora?

Alla försvarar Oculus VR som om de vore deras farmor, det börjar nästan bli lika tramsigt som Apple mot Samsung. Ingen av oss har en aning om ifall Carmack gjort det han anklagas för, och ändå har alla så oerhört starka åsikter om att han inte gjort det. Så barnsligt.

Det verkar som om du inte riktigt förstår vad stämningen handlar om, eller för den delen har hängt med i utvecklingen av Oculus, och Carmacks roll.
Det är ingen som tror att Carmack har tagit med sig kod han skrivit under Zenimax tiden. Efter att förhandlingarna med Zenimax strandade och det stog klart att de inte kunde komma överens (innan Facebook), påbörjade han arbetet med att implementera idéerna på nytt, i nytt kodspråk. Vilket han skrev om att han fann tröttsamt. Detta innan stämningen, nota bene. Det Oculus var beredda att betala för var att slippa uppfinna hjulet på nytt och köpa loss en del demomaterial från Zenimax. Zenimax tyckte inte att de fick tillräckligt med pengar för att det skulle vara lönt (och verkade helt enkelt sura, se nedan). Lägg märke till att det Oculus var beredda att betala för var material som de sedan inte använt men att Zenimax i sina formuleringar försöker få det att framstå som att de är berättigade till ersättning idag för att Oculus ville köpa något de inte ville sälja då.

Vad Zenimax hävdar är egentligen mer nebulöst - att Carmack hade med sig "trade secrets" i bagaget - i praktiken sitt eget yrkeskunnande. (Inga patent eller copy-rightat material) Och att de därför har rätt till pengar från Oculus, nu när de har pengar i ryggen och kan betala.

Att sedan alla som följt Oculus sedan starten vet att Zemimax-cheferna helt enkelt stoppade VR-arbetet på id, Carmack slutade, Zenimax blev ännu surare och ville inte släppa material trots att de erbjöds mer än skälig ersättning efter vad Oculus hade för resurser och odds, för att sedan stämma Oculus när de blev uppköpta av Facebook - det är en annan sak. ALLA som följt händelseförloppet vet att Zenimaxcheferna är skitstövlar. Det som är oklart är om de kan få ut något av sin stämningsansökan. Skulle inte förvåna om det egentliga syftet är att få pengar i en "förllkning" med Facebook, snarare än att de tror att de faktiskt skulle vinna i en utdragen process, ens med hänsyn tagen till att det är i USA.

Se på språket Zenimax använde i sin första kommuniké innan de stämde formellt utan bara försökte lägga tryck på Facebook:

Citat:

"It was only through the concerted efforts of Mr. Carmack, using technology developed over many years at, and owned by, ZeniMax, that [Oculus founder Palmer] Luckey was able to transform his garage-based pipe dream into a working reality,"

Sura rönnbär, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

..och hur kunde företaget som bygger kattlådor anställa Kattskitsexperten X?
Dvs, HUR blev han expert om inte genom att jobba inom området på ytterligare något annat företag innan han anställdes? Borde det företaget därför ha stämt ditt kattlådeföretag när det startades? Blir ju en hyfsat ond cirkel och omöjlig arbetsmarknad.

Därför att dylika klausuler i kontrakt och anställningar inte är permanenta. Däremot är det, som någon annan skrivit i tråden, inte helt ovanligt att man i X månader efter avslutat anställning inte får gå till en konkurrent.

Angående att Zenimax stämmer Oculus så gissar jag att de har någonting konkret att komma med, detta har ju pågått sedan 2012 och är inte nytt sedan FB köpte Oculus.

Permalänk
Medlem

Man kan ju lätt misstänka att Mr. C har använt en hel del av ZeniMax resurser på att lägga grunderna för det han har idag. Inget konstigt med det men det är väl avtalen som avgör ifall ZeniMax är boven eller ej. Vi får helt enkelt vänta och se innan vi svartmålar någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Därför att dylika klausuler i kontrakt och anställningar inte är permanenta. Däremot är det, som någon annan skrivit i tråden, inte helt ovanligt att man i X månader efter avslutat anställning inte får gå till en konkurrent.

Det är inte fallet här. Du behöver inte tro vare sig mig eller Carmack, om Zenimax ansåg att Carmack hade gjort sig skyldig till kontraktsbrott, hade det varit uttryckt i stämningsansökan. Läs stämningsansökan noga - vad de hävdar är att Oculus fått framgång därför att människor på Zenimax arbetade med VR, och att de därför är berättigade till ersättning.
INTE att Oculus bryter mot Zenimax patent, att de gör copyright intrång, att Carmack bryter mot sitt avtal med Zenimax, eller annat som tangerats i tråden.
De använder ett luddigt språk för att klä in sin stämning i en rättfärdigare kontext.

Huruvida de kan få några pengar för detta i ett amerikanskt legalt sammanhang vet jag faktiskt inte. Amerikanerna själva verkar tveksamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rellim:

Det största problemet med detta är väl att det verkar vara relativt lätt att få tillfälliga försäljningsförbud i USA när rättegångar pågår. Så detta kan fördröja Oculus konsument version om det vill sig illa.

Nej problem är det knappast då någonting sådant aldrig skulle ske. Om Facebook finner någon risk för det eller att detta urartar till att kosta dem mycket i dålig PR kommer det ske en förlikning varpå Zenimax kryper tillbaka till det hål de kom ifrån.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte fallet här. Du behöver inte tro vare sig mig eller Carmack, om Zenimax ansåg att Carmack hade gjort sig skyldig till kontraktsbrott, hade det varit uttryckt i stämningsansökan. Läs stämningsansökan noga - vad de hävdar är att Oculus fått framgång därför att människor på Zenimax arbetade med VR, och att de därför är berättigade till ersättning.
INTE att Oculus bryter mot Zenimax patent, att de gör copyright intrång, att Carmack bryter mot sitt avtal med Zenimax, eller annat som tangerats i tråden.
De använder ett luddigt språk för att klä in sin stämning i en rättfärdigare kontext.

Huruvida de kan få några pengar för detta i ett amerikanskt legalt sammanhang vet jag faktiskt inte. Amerikanerna själva verkar tveksamma.

Nä, det är klart att det inte är fallet här då Carmack inte är kattskitsexpert och Oculus/ZeniMax inte säljer kattsandlådor.

Däremot kan det mycket väl vara så att Carmack hade en klausul i sitt kontrakt som specificerade att allt han producerade under anställningen tillhör ZeniMax, alternativt att han har tystnadsplikt eller ej får arbeta inom samma område inom X månader/år. Känns faktiskt ganska troligt då Carmack inte direkt är en person med låg profil inom teknik- och spel-branchen. Att Carmack inte är stämd (ännu) för kontraktsbrott är egentligen ganska irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Nä, det är klart att det inte är fallet här då Carmack inte är kattskitsexpert och Oculus/ZeniMax inte säljer kattsandlådor.

Däremot kan det mycket väl vara så att Carmack hade en klausul i sitt kontrakt som specificerade att allt han producerade under anställningen tillhör ZeniMax, alternativt att han har tystnadsplikt eller ej får arbeta inom samma område inom X månader/år. Känns faktiskt ganska troligt då Carmack inte direkt är en person med låg profil inom teknik- och spel-branchen. Att Carmack inte är stämd (ännu) för kontraktsbrott är egentligen ganska irrelevant i sammanhanget.

Vad menar du?
Det där är ju ett jättekonstigt resonemang. Du postulerar att det finns klausuler i Carmacks avtal med Zenimax som han bryter mot, och att det är därför Zenimax stämmer Oculus, TROTS att han nekar till det och att Zenimax inte refererar till något sådant avtalsbrott i sin stämningsansökan.
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vad menar du?
Det där är ju ett jättekonstigt resonemang. Du postulerar att det finns klausuler i Carmacks avtal med Zenimax som han bryter mot, och att det är därför Zenimax stämmer Oculus, TROTS att han nekar till det och att Zenimax inte refererar till något sådant avtalsbrott i sin stämningsansökan.
?

Vad är det som är så svårt att förstå?

Om Carmack hade en klausul i sitt kontrakt som innebar att allt han producerar tillhör Zenimax och om Oculus använder sig av någonting som han producerat under tiden han var anställd av Zenimax så har de ju grund för en stämningsansökan eftersom Oculus då använder sig av någonting som lagligt tillhör Zenimax. I sådana fall är ju det Carmack gjort en senare fråga.

Om han hade en klausul som innebär att han inte för arbeta inom samma område inom X tid så kan man ju däremot tycka att Zenimax bör ge sig på Carmack istället, dock.