Vilsen dansk i systemkameravärlden.

Permalänk

Vilsen dansk i systemkameravärlden.

Hej alla.
Hoppas det är några som har lust att hjälpa en vilsen dansk. Läget är så här.Hoppas ni kan läsa lite halvt danska/svenska.

Min dotter som är 15 och just har fått in lite deg efter sin konfirmation vill köpa et systemkamera för en del av sina presentpengar.
Hon har lånat et gammalt Nikon D40 av sin morfar och har fotat med det nån tid nu och har fått blodig tand.
Vi har som alla andra kollat på nätet och dom ställen vi brukar handla, på blocket och motsvarande i Danmark.
Vi har också stirrat oss blind på speciellt megapixel och features.
Igår söndag kör vi så i väg och kollar fysisk. Vi kom kanske lite närmare et beslut och ändå inte.
När vi kom in på elgiganten var min dotter nästan fastlåst på att det skulle vara en Nikon och gärna d3200, mest för att hennas pappa (man får vara tyst ibland) hade sagt att Nikon bara gör bra kamera och att hon kände sig hemma i system. En flink och mycket snygg tjej som också påstods vara fotograf också visade andra modeller mest canon och en enkelt sony dslta 58k. Hon pratade mycket varmt för sony, men av någon anledning kändes den fel i handen och min dotter var inte förtjust i den.
Sen började vi kolla på Canon och plötsligen svängde det. Vi kollade på 100 D och 1200d. Vi kom jo ditt och hoppades att kunna nöja oss med en budget på max. 3.500, men det blev svårt.
Hon pratade mycket varmt för båda, men tyckte att 1200d var nyaste modell och var et bra val.
Och jag som alltid trodde att Canon var billigare/sämre kvalitet än Nikon.
Vidare till Media Markt och en ny chock.
Flera modeller och nytt paket erbjudande som sparkade r..
Säljaren här som också var hobbyfotograf visade flera modeller och ska ha beröm för att han tog sig tid, svarade på alla frågar, tog fram allt som gik och vi kunne testa och så.
Plötsligen var Nikon nu out hos min dotter som tyckte att Canon lå bättra i handen och hon lärte sig menyer blixtsnabbt.
Där kollade vi på 100d igen som jag tycker var fin liten och helt ny modell.
Hon fastnade mera för 600d som dom hade på rea/slutförsäljning och med ett paketerbjudande kamera och standardoptik + zoom optik för 4990 kr.
Plötsligen sprack budget, men vi tyckte det var bra val ändå. Den trevliga säljare visade alla modeller och vi testade och så till slut kom vi fram till följande:
Skillnaden var (grovt)
100d:
Nyare modell med autofocus i båda foto och videoläge. Lättare och lite mera anpassad för en tjej. tror af punkter och den här cmos var bättra också. Men hur mycket och vilken roll det spelar i praksis??????
600d:
Hade den funktion som hon mest sökte med att kunne vrida display så man kan ta selfies och så, samt var mycket prisvärd.
Säljaren sa vi skulle gå hem och sova på det och det var bra. Nu har jag möjlighet att fråga andra om vi er fel ute eller på rätt väg. Har bara läsat positivt om 600d, men är osäker på om den är för gammal modell och om den här sak med display bländar lite med att vara smart. Är lite rädd att det här med att man hela tiden måste stilla skarpt i videoläge, även om det är 95% foto som gäller. Hon vill mest fota sin häst och sånt. Sen är det hem och redigera på bilder som jag redan tycker är mycket bra.
Finns inte pengar till båda video och kamera.

Nu undrar jag jo om hur stor skillnaden är mellan dom här 2 modeller och om det finns någon annan modell, märke som man ska titta på. Max. 5000 och gärna med 2 optik.
Hon måste kunna använde till lite mera än nybörjare foto, men inte proff.

Så snälla. Hjälpa oss - hon kommer igen på torsdag och där vill hon ha kamera.
Vi är inte rädda för att köpa ett lätt begagnad om det totalt blir bättra resultat.

Hälsningar den snygga dansken

Permalänk

Vi köpte en Nikon D3200 till min dotter...mkt bra kvalitet. Hon är mkt nöjd med den.
4990kr med 2st objektiv på Netonnet...ligger fint i handen...

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/sys...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Både canon och nikons instegsmodeller är bra, och även sony och pentax är bra. Det säljs inga dåliga systemkamror av de större märkena. Canon 1100D och Canon 1200D är båda bra köp, även 600D är bra om man budgeten är stor nog. Nikon D3100, D3200, D3300.
Här är kameror som alla är bra och där det ingår ett ok objektiv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823139
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2472869
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503315
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2428720

För bildkvalitens skull spelar det inte så stor roll vilken kamerar du väljer. Alla ger helt okej bra bilder. Det är viktigare att greppet känns bra osv. De nyare modellerna har ju mer funktioner och mer megapixlar, men det är ingenting som behövs. Köp någon av dessa som du hittar till bra pris och som passar bra i din dotters hand

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Nikon framför Canon. Anledning: den låter mycket bättre när man fotar. (Nikon klickar, Canon surrar.)
MVH/ En som inte är insatt i systemkameror.

Permalänk
Skrivet av snyggadansken:

Hej alla.
Hoppas det är några som har lust att hjälpa en vilsen dansk. Läget är så här.Hoppas ni kan läsa lite halvt danska/svenska.

Nu undrar jag jo om hur stor skillnaden är mellan dom här 2 modeller och om det finns någon annan modell, märke som man ska titta på. Max. 5000 och gärna med 2 optik.
Hon måste kunna använde till lite mera än nybörjare foto, men inte proff.

Om tjejen gillar canon mest, skaffa en canon, simpelt. Jag gillar inte nikons menyer sa jag forstar vad hon menar, dom ar inte sa anvandarvanliga.

100D och 600D har i stort sett samma innanmate och samma sensor och i stort samma AF system. 100D kommer dock med battre kitobjektiv fast om hon gillar foto kommer hon uppgradera det sa fort hon far pengar. En mindre kamera ar bra nar den har kitobjektivet som ar latt och plastigt men nar du gar upp till lite storre objektiv blir det svarare att hantera och en storre kamera kommer kannas battre. AF i videolage ar ok men inte sarskilt bra i vilket fall som helst.

Om hon fastnade mest for 600D tror jag hon har bestamt sig for vad hon vill ha. Sen till jul kan du kopa henne ett 50mm f1.8 objektiv for runt 1000kr som ar perfekt till portratt. Om hon gillade canon i butiken kommer hon inte bli lika glad nar hon oppnar en lada det star pentax pa

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200

Tycker personligen också att Nikon D3200 är en bättre kamera än Canon 600D...men beror på vad som är viktigt...för mig är bildkvalitén viktigast.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Se jämförelse av Canon EOS 100D mot Nikon D3200
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-100D-vs-Nikon-D3200

Canon
+ Enkel att använda
+ Touchscreen

Nikon
+ Högupplöst (24MP)
+ Otrolig skärpa
+ Bra dynamik

Även om jag är en Canon fanboy så rekommenderar jag Nikon D3200 så länge ni inte lägger ett par tusen till och köper en Canon 700D med Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om tjejen gillar canon mest, skaffa en canon, simpelt. Jag gillar inte nikons menyer sa jag forstar vad hon menar, dom ar inte sa anvandarvanliga.

Personligen är jag inne i menyerna så sällan att jag nästan glömmer hur de ser ut mellan varven. När det finns knappar och rattar på utsidan av kameran gräver man ju inte där i onödan precis...
Sedan har väl både canon och nikon någon "my menu"-funktion där man kan lägga alla sina vanligaste saker som man ändrar. Jag ser inte att menysystem skulle vara en dealbreaker på en systemkamera.

Annars har du helt rätt i att det eg bara är att välja det man gillar bäst. Både nikon och canon ger bra bildkvalitet. Det är väl främst om man ser sig fota några mer exotiska typer av bilder som man bör ta lite mer hänsyn till vilket system man väljer. Nikon har ju tex inte någon motsvarighet till MPE 65, för att ta ett exempel. Det går ju att göra motsvarande med en nikon åxå, men det är krånligare och vill man ha exponeringsautomatik får man ha D7000/D300 eller bättre typ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200

Tycker personligen också att Nikon D3200 är en bättre kamera än Canon 600D...men beror på vad som är viktigt...för mig är bildkvalitén viktigast.

Snapsort (och DXO som det baseras pa) ar en ganska vardelos jamforelse mellan olika kameratillverkare och ett kamerasystem ar langt mycket mer an vilken sensor som sitter i huset.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Jag hade köpt Nikon framför Canon. Anledning: den låter mycket bättre när man fotar. (Nikon klickar, Canon surrar.)
MVH/ En som inte är insatt i systemkameror.

Det beror ju helt på kamera xD min 60D klickar mer, håller med om att de i 500d-650d surrar mer men det spelar ju inte någon roll hur kameran funkar?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Fotosidan har ju en hel del annonser. För dom där slantarna så kan du nog hitta nånting väldigt mycket bättre och robust för samma peng än något instegsskrap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Det beror ju helt på kamera xD min 60D klickar mer, håller med om att de i 500d-650d surrar mer men det spelar ju inte någon roll hur kameran funkar?

Bara så att de Nikon jag har hört har låtit bättre. Och klart det inte spelar roll för funktion och resultat men känslan är ju väldigt viktig. Därför jag har O-ringar på mitt mekaniska tangentbord.

Permalänk

And the winner is

Hej alla.
Tack för alla dom bra svar.
Skönt att så många tycker det är roligt att hjälpa. Skittbra att man får så många olika uppfattningar. Många sakar man inte själv har tänkt på.
Vi har nu fattat et beslut. (Min dotter har). Inte mitt val, men det är jo hennas pengar och hennas kamera. Då måste det jo vara så att det blir bäst möjliga kompromiss för hon. For kompromiss blir det väl alltid. Men även om det är skillnad, är det jo inte så att det ena är värdelöst och det andra det enda som funkar.
Hon har valt att köpa ett begagnat Canon 600D hus, med extra batteri och litet annan utrustning.
Då lägger vi i stället mera pengar på en bra zoom och en bra uv filter och kameraväska.
Vi har tittat på Canon ef-s 18-135 is (inte stm) och den som heter Canon ef-s 18-200 is.
Då kan vi börja med bara 1 objektiv.
Det är många som har påpekat att STM autofocus i videoläge inte är något att ha som "dealbreaker".
Det är jo 95 % hästbildsfotografering det handlar om och med en begränsat budget känns det rätt.
Känns som att den objektiv kan hänga med evt. till en bättra kamera om några år.
Annars om jag har tur kan jag ta över.

Med vänliga hälsningar och tack till alla

Henning.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att UV-filter är helt onödigt att ha på objektivet då det ger mer reflektioner från solen än vad det blir utan.

Märkte detta efter att jag själv haft UV Pro på mina objektiv och alla bilder haft äckliga reflektioner från sol, måne samt gatulyktor, så jag tog bort filtren och det ser betydligt bättre ut på bilderna.

Det hon kan satsa hellre på, de restrerande 5% av hennes fotande, är ND (Neutral Density) filter i olika stoplägen om hon vill lära sig långtidsexponering på dagtid. Med detta menas att man kan få mjuka toner på t.ex vatten eller rörelseoskärpa på moln m.m. häftiga effekter. Mera om de enklare ND-filtren här: http://www.kamda.se/gra-filter

Denna bild är tagen med Neutral Density 3.0 (10 stops) filter:

Sunset 003 by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Tackar.
Ska vi definitivt titta på.

Henning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Kan tillägga att UV-filter är helt onödigt att ha på objektivet då det ger mer reflektioner från solen än vad det blir utan.

Märkte detta efter att jag själv haft UV Pro på mina objektiv och alla bilder haft äckliga reflektioner från sol, måne samt gatulyktor, så jag tog bort filtren och det ser betydligt bättre ut på bilderna.

Det är sant att UV-filter inte gör något positivt för bildresultatet som sådant, men det kan ju finnas andra fördelar. Det kan skydda både frontlins och filtergänga från mekanisk påverkan eller från stänk/sprut av vatten/grus, tex. Det är åxå galet smidigt att skruva loss filtret och skölja rent under kranen när det är täckt av ett lager salt efter en blåsig dag vid havet, till skillnad från att stå och gno på frontlinsen med mikrofiberduk eller liknande. Det är heller inte jättenoga med vad eller hur man torkar av filtret i fält.

Har man filter av vettig kvalitet får man sällan ghosting, även om det såklart inte går att helt garantera att man inte får det. Jag ser, om jag jämför två i övrigt identiska bilder, bara en liten skillnad i kontrast runt högintensiva ljuskällor med mina filter monterade (nej jag använder dem inte hela tiden och inte på alla objektiv).

Permalänk
Skrivet av snyggadansken:

Hej alla.
Tack för alla dom bra svar.
Skönt att så många tycker det är roligt att hjälpa. Skittbra att man får så många olika uppfattningar. Många sakar man inte själv har tänkt på.
Vi har nu fattat et beslut. (Min dotter har). Inte mitt val, men det är jo hennas pengar och hennas kamera. Då måste det jo vara så att det blir bäst möjliga kompromiss för hon. For kompromiss blir det väl alltid. Men även om det är skillnad, är det jo inte så att det ena är värdelöst och det andra det enda som funkar.
Hon har valt att köpa ett begagnat Canon 600D hus, med extra batteri och litet annan utrustning.
Då lägger vi i stället mera pengar på en bra zoom och en bra uv filter och kameraväska.
Vi har tittat på Canon ef-s 18-135 is (inte stm) och den som heter Canon ef-s 18-200 is.
Då kan vi börja med bara 1 objektiv.
Det är många som har påpekat att STM autofocus i videoläge inte är något att ha som "dealbreaker".
Det är jo 95 % hästbildsfotografering det handlar om och med en begränsat budget känns det rätt.
Känns som att den objektiv kan hänga med evt. till en bättra kamera om några år.
Annars om jag har tur kan jag ta över.

Med vänliga hälsningar och tack till alla

Henning.

Canons 18-200 ar ett ratt daligt objektiv medan 18-135 icke stm ar ok, 17-85 skulle vara ett alternativ men inte battre an 18-135 annat an nar det kommer till fokushastighet. Om hon ska fotografera ridning inomhus kommer inget av ovanstaende objetiv slappa in tillrackligt med ljus dock (for hoga f-tal). Om 50-55mm racker vid teleanden har bade tamron och sigma bra f2.8 objektiv som ar varda att titta pa och kommer lata henne ta battre foton i daligt ljus.

Om hon vill klura ut vad hon egentligen behover kan ni alltid kopa ett beg 18-55 kitobjektiv, helst IS varianten for nagra hundra och darifran bestamma om det behovs mer rackvidd eller ljuststyrka eller rent av bade och.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Ja jag tror vi börjar med Canon ef-s 18-135 is och sen sen i takt med tiden bygger vidare därifrån. Har ingen uppfattning om kvalitetsskillnaden mellan Canon och andra märken, men mistänker att om man en dag vill sälja är det en fördel med original.
Som tidigare beskrivet är allt jo en kompromiss vart pengar är en stor faktor. Kan jo hända att när vi står i affären att vi så får ett bra erbjudande och då kan det vara bra att ha fått lite andra uppfattningar om objektiv än säljarens.
Vilka är bra att använda och så.
Det går inte att sitta och bara sammenligna spec. Måste höre från nån som har användt själv.

Henning.

Permalänk

Bra val att gå på begagnat 600D hus riktigt bra kamera imo. köpte själv en för ett tag sedan begagnad fick ge 3500:- med en extra vidvinkellins.

dock tycker jag personligen att knapparna sitter smartare placerat på canons budgethus dvs 1100D och 1200D än på just 600D man blir lite ibland fundersam på hur de tänkte när de designade det huset.

t.ex. att snabbknappen för blixt uppfällning sitter på vänstersidan på kameran istället för jämte avtryckaren som på de billiga husen.
vet inte varför de valt att göra så riktigt på dyrare husen men när jag gick från 1100D till 600D är det de enda jag saknar. möjligen det faktim att 1100/1200D väger absolut inget mot vad 600D gör som är som att släpa runt på en blyklump mer eller mindre.

bästa är ju att få till en affär och provhålla husen innan man bestämmer sig också så kan man även få ett hus som ligger bra i handen då det skiljer ganska mycket mellan husen även inom samma märke.

notera att 1200D är mer eller mindre 600D dessutom (samma sensor) med plasthus och lite borttrimmade funktioner i mjukvaran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

snabbknappen för blixt uppfällning sitter på vänstersidan på kameran istället för jämte avtryckaren som på de billiga husen.vet inte varför de valt att göra så riktigt på dyrare husen

Man har oftast en riktig blixt när man lämnat de minsta husen och då är det väl snarare bättre att ta bort den integrerade blixten eller åtminstone se till att den inte fälls upp av misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vi var och kolla på dom olika modeller på affär och kom fram till att det var Canon 600d som gällde för hon. Fördelen med att köpa begagnad var jo att vi kunna lägga fler pengar på objektiv. Kamerahuset ska väl hänga med 4-5 år mera utan problem.
Men roligt med en sån skillnad i förloppet. När vi var hemma och läste på var hon 100 på det skulle vara ett Nikon D3200. Jag tyckte då också Sony var intressant. När vi kom till första affären höll hon nikon i handen och ja det syntes att det inte var vad hon trodde.
Mens jag tjatade om den här Sony modell testade hon en Canon och på ingen tid hade hon ställt in språket på danska och var tillsammans med säljaren i gång med att testa.Tror det var Canon 100d. Säljaren var mycket varm på en 1200d som var till ett bra pris Ca. 3900 kr. Men lika snart hon testade Canon 600d var hon sålt. Även om den var lite tyngre och större tyckte hon den lå bättra i handen och det var bättra balans. Hon tyckte att den var lättnavigerat i förhållanden till Nikon.
Men igen dom skillnader som finns är säkert marginaler och man kan börjar med den här, kan hon jo alltid ändra sig när hon vill uppgradera.

Henning.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man har oftast en riktig blixt när man lämnat de minsta husen och då är det väl snarare bättre att ta bort den integrerade blixten eller åtminstone se till att den inte fälls upp av misstag.

både de billiga husen och 600D kopplar bort knappen så fort man monterar en extern blixt så att man inte kan råka poppa den interna med extern inkopplad.

så ditt argument är lite invalid just där.

jo jag vet har externa blixtar men ibland vill man inte släpa med mer än nödvändigt och då får den inbyggda duga så värdelös är den ändå inte tycker jag utan är en bra kompromis om utrymme är bristvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

både de billiga husen och 600D kopplar bort knappen så fort man monterar en extern blixt så att man inte kan råka poppa den interna med extern inkopplad.

så ditt argument är lite invalid just där.

jo jag vet har externa blixtar men ibland vill man inte släpa med mer än nödvändigt och då får den inbyggda duga så värdelös är den ändå inte tycker jag utan är en bra kompromis om utrymme är bristvara.

Off topic: Du är rätt ute och cyklar i din signatur. Det enda "formatera om" säger är att det har gjorts någon gång tidigare.

När jag köper nya delar så installerar jag ett operativsystem, jag installerar inte om det eftersom datorn ej haft något innan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Off topic: Du är rätt ute och cyklar i din signatur. Det enda "formatera om" säger är att det har gjorts någon gång tidigare.

När jag köper nya delar så installerar jag ett operativsystem, jag installerar inte om det eftersom datorn ej haft något innan.

alltså det är en pik till folk som säger formatera om när de menar installera om windows.

exempel

hörre janne ja måste formatera om windows på min data.

kanske inte 100% smart formulerat i sign men stör mig som fan på folk som säger formatera om...

men sen så anser jag att "om" ett är typ meningslöst i meningsbyggnaden

jag måste formatera min hårddisk och installera om windows

eller

jag måste formatera om min hårddisk och installera om windows

har aldrig sett någon säga formatera om i ditt exempel utan handlar endast om fall när windows inte längre fungerar som det ska och en ominstallation är i diskutionen dvs nyinstallationer kommer inte äns med i diskutionen här utan handlar endast om fall med ominstallationer

men tebaks till topic vi ska inte sabba tråden för dansken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Helt lugnt grabbar. I har också hjälpt.

Men just nu sitter jag och läser på objektiv.
Att vi ska ha ett bra objektiv är självklart, men ska vi ha ett eller två.
Tror det här kommer olika svar och ett alternativ passar några bättra och motsatt.

Vi lutar mest mot canon ef-s 18 - 135 is. pris 3.490,- - cashback 450 = 3.040 kr.
Men finns inte hemma i några butiker och måste beställas. Alltså inget objektiv att fota med i 4-5 dagar.
Finns begagnad i Jönköping 2.695. bränslekostnad 300 kr. och kan hämtas fredag.

alternativ 2
Canon ef-s 18 - 135 is stm pris 3.990 - cashback 450 = 3.540.
Finns i butik och alla är glada. Pris högra, men med stm som dom flesta iof. säger man inte får stirra sig blind på.

Alternativ 3.
Canon ef-s 18 - 55 is stm pris 1.845 kr + annat zoom. Men här kommer budgetten så och säger att då måste vi välja billig zoom och då är man jo lite på avvägar igen.

Alternativ 4.
???????

Hälsningar

Henning.
Ps. Man kunna alltid önska sig större budget och frid i världen. Men tror tyvärr sannolikheten är lika stora.

Permalänk

När ni kollar på begagnat ta med en laptop med detta program i.

https://www.dropbox.com/s/eumi8xc4qzb5pio/EOSinfo.rar

!Glöm inte kontrollera med ditt antivirus kan inte garantera att min dator är 100% oinfekterad även om mitt antivirus säger så!

hittar inte sidan jag laddade ner det från längre men är en moddad version av EOSinfo med stöd för

Rebel XS 1000D Kiss F
Rebel XSi 450D Kiss X2
Rebel T1i 500D Kiss X3
Rebel T2i 550D Kiss X4
Rebel T3 1100D Kiss X50
Rebel T3i 600D Kiss X5
Rebel T4i 650D Kiss X6i
Rebel T5i 700D Kiss X7i
Rebel SL1 100D Kiss X7
40D 50D 60D 70D
6D 7D

5D Mark II
5D Mark III
1D Mark IV
1D X
ID C

orginal Eosinfo saknar stöd för 600d bland annat.

plugga in kameran i datorn och starta programmet så kommer den visa antal exponeringar i rutan shutter count.

med det kan du kolla hur många exponeringar som gjorts på kameran vilket kan vara ganska viktigt då det är ganska dyrt att laga om slutaren lägger av.

vet inte hur många den är räknad till att klara 1100D var det 50000 exponeringar men iom att 600D inte är ett budgethus så tippar jag at den har den lite hållbarare slutaren som ska klara upp till 100000 exponeringar men det får någon mer insatt besvara.

min 600D med extra objektiv som jag gav 3500:- för hade gått 7000 exponeringar ungefär dvs en piss i havet typ. men har kameran gått nära maxantalet så kan det vara värt att skippa även om det är ganska bra pris på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska testa detta.
Hoppas det inte är för avancerat för mig.
Henning.

Permalänk
Skrivet av snyggadansken:

Ska testa detta.
Hoppas det inte är för avancerat för mig.
Henning.

det tror jag inte ska bara vara att hugga in usbkabeln i datorn och starta programmet.

kan iofs vara tvärt om att programmet ska vara igång och att du sedan ska plugga in kameran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska testa.
Tackar för input.
Har nu hittat begagnade objektiv i Göteborg, så om vi inte får tillräckligt bra priser i butik i Helsingborg styr vi kossan nord ut.
Henning. (always on the road)