Nexus 5/LG G2 jämfört med z1 compact/iphone 5c

Permalänk
Medlem

Nexus 5/LG G2 jämfört med z1 compact/iphone 5c

Hej

Min lur bröts mer eller mindre på mitten efter en trevlig tur till grönan och måste därför handla en ny omgående. Jag har kikat runt på recentioner, pros and cons osv för alla telefoner och dom verkar ligga på samma nivå med lite olika starka respektive svaga sidor. Det jag undrar är mest hur dom lite äldre telefonerna nexus 5 och LG G2 står sig mot dom lite dyrare telefonerna Z1 compact och iphone 5c.

Fokus ligger på kamera, flyt och att det fungerar bra till streaming och surfande. Prisklassen landar som ni kanske kan räkna ut på cirkus 3-4,5 tusen.

Ska självklart in imorgon och känna och klämma lite! Men det vore kul och intressant att få lite input och idéer från andra kunniga personer.

Permalänk
Medlem

Skaffade Z1 Compact ungefär vid release och var överlag riktigt nöjd med den. Den blev dock stulen för en månad sedan så jag tog då chansen att testa LG G2 då bl.a. netonnet sålde G2 för ca 3200:- och jag kände att jag ville testa en mobil med > 5" skärm (gick från SGS2 till Z1 C)

Om jag jämför de telefonerna så skulle jag väl sammanfatta det hela så här, högst subjektivt:

LG G2:
+ Något bättre skärm än Z1, riktigt bra färger, skärpa och betraktningsvinklar.
+ Subjektivt lite bättre flyt än Z1
+ Betydligt skönare att ha i jeansficka
+ Dubbelknackningen är verkligen suverän.
+ Känns stabil. Ikväll var första gången jag bootade om den (använt ca 1 månad) då den verkade ha någon bakgrundsprocess som käkade batteri
+ Riktigt bra batteritid, Z1 var också bra på den punkten
- Kameran är inte i nivå med Z1
- Saknar vattentätheten
- Lite plastig, men ändå solid
- Ingen kameraknapp
- Knapparna på baksidan är ingen höjdare, men å andra sidan använder jag alltid dubbelknackning för på/av.

Z1 Compact:
+ Klart bättre kamera i inomhusmiljöer där ljuset är lite sämre, tycker även autofokusen jobbar mer precist.
+ Bättre ljud i hörlurar
+ Vattentätheten, något bättre byggkvalitet
+ Batteritid
- Min Z1 Compact hade lite strul med att kameraappen hängde sig.
- Den kantiga formen gjorde att den var rätt obekväm att ha i jeansens främre fickor

Mjukvara / launcher (jag kör stock på allt) är väl rätt dött lopp. Gillade Sonys hyfsat minimalistiska launcher, men har inget att anmärka på LG's heller.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 och iPhone 5C flyter klart bättre än Z1 Compact och G2.
N5 har en touch-latens på 75ms och jag skulle gissa på att 5C har ungefär samma(iPhone 5 och 5S har båda 75ms). G2 har 110ms och jag skulle tro att Z1C är ungefär där också, då Xperia Z2 har 100ms.

Z1C och 5C har nog de bästa kamerorna skulle jag tro, med Nexus 5 strax efter det och G2 sist eftersom LG har ett gäng med post-process algoritmer som gör att bilderna ser mindre bra ut.

Batteritiden är väl ungefär samma på N5, 5C och Z1C och G2 har ca 25% bättre batteritid än dem.

N5 och 5C vinner utan tvekan när det kommer till mjukvaran. De uppdateras ofta och snabbt och har ingen bloat Både LG och Sony är inte speciellt bra på den fronten.

Den bästa skärmen har nog N5, med G2 och 5C hack i häl och Z1C sist med den utan tvekan sämsta skärmen.

Skärm per yta vinner utan tvekan G2 i. Med N5 som en nära tvåa. Z1C är en av de sämre i denna kategorin, och 5C är ju rent utav hemsk med sina enorma kanter.

N5 är utan tvekan den mest ergonomiska av dem. Den har bra material, form och välplacerade power och volym-knappar.

Ligger ditt fokus på kamera, flyt och streaming och inte batteritid så skulle jag nog vilja säga att Nexus 5 är det bästa valet. Den har en bra mycket större skärm än de mindre mobilerna, vilket är väldigt trevligt vid streaming. Den har en hyfsat bra kamera (bra kvalitet på bilderna, men har lite problem med rörelse i mörker och fokus ibland). Och den är klart bättre än G2/Z1C i flyt (även om de är fullt acceptabla ändå).

Permalänk
Skrivet av Sears:

Nexus 5 och iPhone 5C flyter klart bättre än Z1 Compact och G2.
N5 har en touch-latens på 75ms och jag skulle gissa på att 5C har ungefär samma(iPhone 5 och 5S har båda 75ms). G2 har 110ms och jag skulle tro att Z1C är ungefär där också, då Xperia Z2 har 100ms.

Z1C och 5C har nog de bästa kamerorna skulle jag tro, med Nexus 5 strax efter det och G2 sist eftersom LG har ett gäng med post-process algoritmer som gör att bilderna ser mindre bra ut.

Batteritiden är väl ungefär samma på N5, 5C och Z1C och G2 har ca 25% bättre batteritid än dem.

N5 och 5C vinner utan tvekan när det kommer till mjukvaran. De uppdateras ofta och snabbt och har ingen bloat Både LG och Sony är inte speciellt bra på den fronten.

Den bästa skärmen har nog N5, med G2 och 5C hack i häl och Z1C sist med den utan tvekan sämsta skärmen.

Skärm per yta vinner utan tvekan G2 i. Med N5 som en nära tvåa. Z1C är en av de sämre i denna kategorin, och 5C är ju rent utav hemsk med sina enorma kanter.

N5 är utan tvekan den mest ergonomiska av dem. Den har bra material, form och välplacerade power och volym-knappar.

Ligger ditt fokus på kamera, flyt och streaming och inte batteritid så skulle jag nog vilja säga att Nexus 5 är det bästa valet. Den har en bra mycket större skärm än de mindre mobilerna, vilket är väldigt trevligt vid streaming. Den har en hyfsat bra kamera (bra kvalitet på bilderna, men har lite problem med rörelse i mörker och fokus ibland). Och den är klart bättre än G2/Z1C i flyt (även om de är fullt acceptabla ändå).

Z1c har en touch latency på 70ms, nexus 5 har den sämsta kameran och skärmen av dessa 4, även när det kommer till batteritiden så ligger den långt efter g2 och z1c, när det gäller web browsing till exempel får nexus 5 inte ens 5 timmar medan g2 och z1c får ~12 timmar.
TS om jag var du så hade jag valt antingen g2an eller Z1c beroende på vad du vill ha för skärmstorlek.
Fast om du ska ha den till streaming så är det riktigt skönt med en stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är detta för jävla kommentar egentligen?
Det är ju som att du hämtar fakta ur luften..

Skrivet av DjSweetBazz:

Z1c har en touch latency på 70ms

Det är ju faktiskt väldigt konstigt då både Z1 och Z2 har över 100ms..
Var god inkludera källa nästa gång..
http://www.digitalversus.com/mobile-phone/sony-xperia-z1-comp...

Citat:

nexus 5 har den sämsta kameran och skärmen av dessa 4

iPhone 5C är bäst när det kommer till ljusstyrka och ligger högt i färg, kontrast och gamma och färgtemperatur. Nexus 5 är bättre när det kommer till skärpa och vitbalans och den ligger riktigt bra till när det kommer till färg och färgtemperatur.
G2 har mer inkorrekta färger, lägre ljusstyrka och mer felaktig vitbalans, men den har bättre svärta och kontrast.
Z1C har problem med "clipping", har låg skärpa och sämst färger och gamma av alla telefonerna. Den är bra på ljusstyrka och kontrast dock.
http://www.phonearena.com/phones/Sony-Xperia-Z1-Compact_id828...
Tryck på "Add phone" och lägg till LG G2 så är alla telefoner med.

Citat:

även när det kommer till batteritiden så ligger den långt efter g2 och z1c, när det gäller web browsing till exempel får nexus 5 inte ens 5 timmar medan g2 och z1c får ~12 timmar.

Det är viktigt att normalisera telefonerna ordentligt, vilket många inte gör inför testen.
Anandtech är en sajt som faktiskt sköter detta, och det är den enda jag sett hittills.
http://www.anandtech.com/show/7517/google-nexus-5-review/3

Permalänk
Medlem

Det vart en nexus 5 tillslut. Är nöjd med mitt första intryck och tror att luren kommer att bli kanon!

Tack för alla tips och för all information!