Permalänk
Medlem

Nån med erfarenhet med Itux - Bahnhof

Tjena

Är så att jag beställt 100/100 från Bahnhof genom itux den 2014-04-13. Vilket självfallet inte ville funka, så det är felanmält sedan samma dag, så det börjar närma sig 2 månader snart. Har nog pratat med Bahnhof 20 tal gånger över telefon, massa mail och en hel del genom deras chat funktion, har fått det klarrapporterat 6 gånger. Fick även för ett par veckor sedan en faktura för perioden 2014-04-13 - 2014-07-12 som ska betalas nu i slutet av månaden, ringde även då in och sa att dom inte kan förvänta sig att jag ska betala för en tjänst som dom inte har levererat, fick då svaret att jag skulle betala in ändå och att jag skulle få kompensation när bredbandet väl kommit igång.

Är dom så sjukt inkompetenta eller har jag otur?
Är ju ruskigt sugen på att vägra betala fakturan men vad skulle hände då? Skyldig att betala?
Tar gärna några rekommendationer vad jag kan göra

Permalänk
Medlem

Jag är också itux-ansluten (Framtidens Bredband), har dock en annan operatör, men några problem har jag aldrig stött på. Har du haft någon annan operatör innan som det fungerat bättre med, eller är detta första?

Är det förresten fiber det gäller?

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem

Nej det här är första operatören för mig och ja det är fiber vi pratar om, är två andra i samma lägenhetshus som också har har Bahnhof och det funkar perfekt för dom

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof och itux, och det funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Tjoo,

Vet att ITUX har haft probel för några dagar sen. Borde dock inte störa detta.

Sen så tror jag faktiskt inte att problemet ligger hos Bahnhof, de är iallafall enligt min uppfattning kompetenta, trevliga och hjälpsamma. ITUX ägs av comhem. Och det säger väl en del.

På vilket sätt vill det inte funka? Ingen länk? På vilka sätt har du testat?

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Får inget internet helt enkelt, kommer bara in på itux portalen där jag valde Bahnhof som leverantör. Testat med olika datorer, olika nätverkskablar så lär ju inte vara nåt fel med hårdvaran på min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan90:

Får inget internet helt enkelt, kommer bara in på itux portalen där jag valde Bahnhof som leverantör. Testat med olika datorer, olika nätverkskablar så lär ju inte vara nåt fel med hårdvaran på min sida

Bör det inte vara då.

Vad säger Bahnhof när du pratar med dem då? Att allt ska vara klart? Be om att få bli kopplad till L2 support direkt när du ringer. Hänvisa till dina tidigare samtal och felanmälan så borde de koppla dig omgående.

Har du något identifierings nummer vid ditt uttag? I sådana fall ange det och ditt lägenhetsnummer. MAC address på den inkopplade enheten kan eventuellt också hjälpa dem.

Jag skulle be om att få prata med den tekniker som kollar på ditt problem och få hänga kvar i telefon tills det är löst.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Väldigt besynnerligt det här...
Jag tror inte problemet är att Bahnhof skulle vara inkompetenta men tydligen så misslyckas Bahnhof/Itux upprepade gånger med att felsöka och rätta till felet. Bara det är anledning tillräckligt att säga upp abonnemanget eller avvakta med betalning tills tjänsten fungerar, tycker jag.

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk

Jag hade liknande problem, då visade det sig att de som installerade mediaomvandlaren hade anslutit kablarna till fel port.

Internetkabeln satt i porten för TV, gick hur bra som helst att komma in på portalen men jag kom aldrig ut på Internet...

EDIT: Port 1 på mediaomvandlaren är för Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Har Bahnhof och itux, och det funkar hur bra som helst.

Instämmer. Har Bahnhof i Framtidens bredband, iTUX Göteborg, och det funkar utan problem.
Med den beskrivning av felet som du ger, att du kommer åt iTUX portalen men får ingen access till Bahnhof internet, tyder på fel i gränssnittet mellan iTUX och Bahnhof och som sannolikt ligger på iTUX att åtgärda då det är på portnivå, alltså berör din anslutning men inte övriga.

Det är Bahnhof som ansvarar för tjänsten mot dig som kund. Om de inte kan få igång tjänsten har du rätt att häva (återkalla) din beställning utan att betala något. Du är inte skyldig att invänta resultatet av en lång och utdragen felsökning innan du häver din beställning utan det räcker att du gett Bahnhof tillfälle att försöka rätta till felet och att de inte lyckats med den saken. I ditt fall, och med det problemet du har, är det dock inte säkert att det blir bättre om du istället väljer en annan leverantör. Om det är ett utrustningsfel hos iTUX, vilket beskrivningen tyder på, kan felet finnas oavsett vilken leverantör du väljer. Jag vill råda dig att fortsätta jaga Bahnhof så att de får fart på iTUX att fixa felet.

Permalänk
Medlem

Felet ligger hos Itux kan jag garantera. Ring igen och uppge din mac-adress till dator och ha din dator igång helatiden, då kan de verifiera att den kommer in på rätt port. Antagligen så kommer du in på fel port på access switchen så de har lagt din tjänst på fel ställe, därför kommer du bara fortfarande till portalen. Var uppmärksam att det är en mac-adress och inte en ipv6 adress

Eller som de skrevs tidigare, om du har en tjänstfördelare med flera portar, så kan portarna vara vlan taggade för olika tjänster även fast du ej beställt dem, så gå kolla så du är kopplad till port1, om det fortfarande ej fungerar prova andra portar i den.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag hade liknande problem, då visade det sig att de som installerade mediaomvandlaren hade anslutit kablarna till fel port.

Internetkabeln satt i porten för TV, gick hur bra som helst att komma in på portalen men jag kom aldrig ut på Internet...

EDIT: Port 1 på mediaomvandlaren är för Internet.

Var samma hos mig.