Spotify drabbas av dataintrång

Permalänk
Melding Plague

Spotify drabbas av dataintrång

Den svenska musiktjänsten Spotify varnar för att företaget drabbats av ett intrång och att användardata läckt ut till obehöriga. Till följd av detta kommer Android-versionen uppdateras.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att dom säger att versionen ska uppdateras och att de ännu inte finns någon uppdatering! (Y)

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Props till Spotify för att de är så transparenta!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vem är den den lyckliga användaren som drog en nitlott vill man veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Bra att dom säger att versionen ska uppdateras och att de ännu inte finns någon uppdatering! (Y)

Det handlar om eventual consistency på Play Store, inget som Spotify styr över.

Permalänk
Medlem

En person? Inte mer? Vad bra att de får bukt med det innan fler drabbas!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Känns som att det bara är de stora drakarna som inte har drabbats av några intrång. Apple, Google och Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Vem är den den lyckliga användaren som drog en nitlott vill man veta

Hackaren själv kanske? Bra att validera ett lyckat intrång mot data man vet själv. Kan snabbt ta reda på crypt-hash-algoritmen o.s.v.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Nu vill sådana som har haft ett skitit liv få uppmärksamheten stor.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känns som att det bara är de stora drakarna som inte har drabbats av några intrång. Apple, Google och Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar såna här saker?

Microsoft hacked
Google hacked

Det händer tyvärr hela tiden. Jag tror inte att någon blir skonad.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Känns som att det bara är de stora drakarna som inte har drabbats av några intrång. Apple, Google och Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis har dessa företag en säkrare servermiljö.

Permalänk
Citat:

Våra resultat visar att endast en Spotify-användares data har nåtts

Det där var ju inget mysko... var det möjligtvis kungens konto?

Låter ju lite långsökt att bara vilja åt en enda användare. Tycker jag.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Inaktiv

Skönt att man inte har spotify. Oh shit i have.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Förhoppningsvis har dessa företag en säkrare servermiljö.

Troligtvis bara bättre pr-avdelning..

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Allting går att öppna.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Kärlek till Spotify!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trivial1ty:

Troligtvis bara bättre pr-avdelning..

Haha, det kan kanske vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Bra att dom säger att versionen ska uppdateras och att de ännu inte finns någon uppdatering! (Y)

Vet du vad ordet ska betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Vem är den den lyckliga användaren som drog en nitlott vill man veta

Hackerns ex

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Våra resultat visar att endast en Spotify-användares data har nåtts, men att det inte innehöll något lösenord, finansiell- eller betalningsinformation. Vi har kontaktat denna specifika användare. Baserat på våra utredningsresultat, känner vi inte till någon ökad risk för våra användare i samband med denna incident.

Men vad fan då är dom ju inte hackade? Om bara en spotify-användares data har nåtts? det kan man ju hämta genom deras API. Och om det varken är lösenord eller betalningsinformation heller. Har han stulit playlists måntro?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den svenska musiktjänsten Spotify varnar för att företaget drabbats av ett intrång och att användardata läckt ut till obehöriga. Till följd av detta kommer Android-versionen uppdateras.

Läs artikeln

Dags för ett nytt segment: "Dagens intrång"

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

det känns extra bra just nu att inte hoppat på dessa nymodigheter. vinyl är fortfarande det säkraste.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

sitter och lyssnar på spotify och tycker att jag hör någon galen hackare snacka något om bankkonton och koder.

inget alvarligt antar jag

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Dags för ett nytt segment: "Dagens intrång"

Kan ährmmm... missförstås...

Permalänk
Skrivet av elev10:

Våra resultat visar att endast en Spotify-användares data har nåtts, men att det inte innehöll något lösenord, finansiell- eller betalningsinformation. Vi har kontaktat denna specifika användare. Baserat på våra utredningsresultat, känner vi inte till någon ökad risk för våra användare i samband med denna incident.

Men vad fan då är dom ju inte hackade? Om bara en spotify-användares data har nåtts? det kan man ju hämta genom deras API. Och om det varken är lösenord eller betalningsinformation heller. Har han stulit playlists måntro?

Precis, jag förstår inte. Varför lägger man ut det här? Det är juh bara dålig reklam.
Jag köper inte att dom la ut den här nyheten pga nått sätt visa att dom är super-ärliga och informerar kunderna direkt. Jämte Ebay som väntar flera månader.

Äh jag vet inte, shit the same. Fortsätter använda spotify.

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

Precis, jag förstår inte. Varför lägger man ut det här? Det är juh bara dålig reklam.
Jag köper inte att dom la ut den här nyheten pga nått sätt visa att dom är super-ärliga och informerar kunderna direkt. Jämte Ebay som väntar flera månader.

Äh jag vet inte, shit the same. Fortsätter använda spotify.

Som tidigare nämnts: transparens.

Dessutom är det bättre att alla nyheter, stora som små, som rör det här ämnet kommer från företaget själva än att det blir ryktesspridning och felaktiga skriverier.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Men gud, det var ju väldans vad alla tjänster hela tiden skulle få intrång, det börjar bli lagom jobbigt att byta lösenord på sidor till höger & vänster. Det är ju inte helt lätt att komma ihåg slumpmässiga säkra lösenord direkt, känns som att det finns en stor marknad inom säkerhet, hoppas någon hittar på något revolutionerande som kan stoppa denna skiten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Men gud, det var ju väldans vad alla tjänster hela tiden skulle få intrång, det börjar bli lagom jobbigt att byta lösenord på sidor till höger & vänster. Det är ju inte helt lätt att komma ihåg slumpmässiga säkra lösenord direkt, känns som att det finns en stor marknad inom säkerhet, hoppas någon hittar på något revolutionerande som kan stoppa denna skiten.

Här vart det inte några lösenord som blev stulna (tack gode gud). Men jag vet vad du menar med att företag verkar ta sin kundbas oseriöst och är snåla med säkerheten. Här verkar de ha hittat felet snabbt, sen kan det ju även vara något säkerhets hål hos just Android då det är just dessa användare som behöver uppdatera, då kanske det inte är Spotifys fel utan det kanske var operativsystemet som hade en viss brist.

Permalänk
Medlem

Går inte. Så länge det finns mjukvara så kommer det finnas säkerhetshål.

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

Precis, jag förstår inte. Varför lägger man ut det här? Det är juh bara dålig reklam.
Jag köper inte att dom la ut den här nyheten pga nått sätt visa att dom är super-ärliga och informerar kunderna direkt. Jämte Ebay som väntar flera månader.

Äh jag vet inte, shit the same. Fortsätter använda spotify.

Man talar om sånt här för att slippa hamna i samma båt som företag som inte talat om sånt här. För att undvika den sk BADWILL-faktorn som uppstår när folk får reda på det ändå.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden