Permalänk
Medlem

varm i7:a, hjälp!

Tjoo.

Har nyss köpt en Intel i7 4770K. Temp just nu ligger runt 80-90 grader. Kollat både i BIOS, SpeedFan och RealTemp, alla ligger ungefär lika.

Har bytt ut kylpastan två gånger nu.
Först smetade jag ut ett tunnare lager över hela ytan och andra gången la jag som en klick i mitten som skulle pressas ut av pumpen..
Kyler med en Corsair H60 tror jag det är.

Detta är väl ingen normal temp? Vad ska jag göra för att få ner tempen då?

Visa signatur

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Permalänk
Medlem

Helt klart nåt knas med kylningen. Kopplat in pumpen? Fläkten? Ligger blocket an som det ska mot CPU?

Permalänk
Medlem

Om du har kopplat in din H60 som den ska kopplas in så är den kass, skicka in den på garanti och kör med stockkylaren så länge.

Permalänk

Det jag hade testat är att sätta ett finger mot radiatorn (montera av fläkten på ena sidan eller stanna den) och se ifall det blir varmt. Även kontrollera hur snabbt fläktarna snurrar.

Permalänk
Medlem

Känn på slangarna, dom ska ha olika temp om dom har samma har pumpen packat ihop.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har du monterat kylaren mot rätt håll? så att logon sitter mot rätt håll?
Testa det annars

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Känn på slangarna, dom ska ha olika temp om dom har samma har pumpen packat ihop.

Normal tempskillnad före och efter block är nära 0 om allt fungerar som det skall. Det TS kan göra är att länna om pumpen vibrerar något samt om radiatorn blir varm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Har du monterat kylaren mot rätt håll? så att logon sitter mot rätt håll?
Testa det annars

Boozfob, så vi möts igen.

TS, någonting måste vara riktigt fel, dina temperaturer är vansinniga. Kolla till kylaren som Boozfob nämner.
Kolla också att den sitter HÅRT, en lös kylare eller en som sitter snett ger så höga temperaturer som du har.
Fråga min polare som hade en sned-monterad lager-kylare.
91 grader var hans idle temperatur. 0_0

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är det arbetstemp vid load eller vila vi snackar om? Om load, vilket program belastar CPUn du med?

Permalänk
Skrivet av brodan:

Tjoo.

Har nyss köpt en Intel i7 4770K. Temp just nu ligger runt 80-90 grader. Kollat både i BIOS, SpeedFan och RealTemp, alla ligger ungefär lika.

Har bytt ut kylpastan två gånger nu.
Först smetade jag ut ett tunnare lager över hela ytan och andra gången la jag som en klick i mitten som skulle pressas ut av pumpen..
Kyler med en Corsair H60 tror jag det är.

Detta är väl ingen normal temp? Vad ska jag göra för att få ner tempen då?

Har exakt samma problem med min kyler med vatten kylning med en 360 radiator och en 240 men hjälper inte ska reklamera den som obrukbar vid höga temps, är antagligen dålig kontakt mellan ihs:en tyvärr

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)