Comhem 3 hål i väggen, krävs filter ?

Permalänk

Comhem 3 hål i väggen, krävs filter ?

Hej,

Tänkte teckna mig för Comhem, bor i ett radhus byggt -95 med Comhem koax som kommer in från gatan, har kolla med Comhem och dom kan lev BB till min adress.n
Men jag har idag inga "tre hål i väggen" men tänkte fixa det själv samt dra fram ett nytt uttag där jag vill att modemet/routern ska stå.
Nu till min egentliga fråga, använder sig Comhem av någon typ av filter för data uttaget eller räcker det med koax rakt in i mutlimediauttaget
av denna typ http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne... ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Tror du kan få ett bättre svar ifall du frågar leverantören istället för att få spekulationer här på SC...

F.ö. tror inte Comhem är så pigga på att ha folk pillande i deras installation (vilket Comhem's nät tenderar vara), även om det "bara" är ett uttag...

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeltvsystemet kan ju vara injusterat för ett visst antal uttag och kabellängd och när du installerar ditt hus så behöver man troligen mäta signalnivåer och sedan justera förstärkarna, men detaljerna bör du fråga den som har installerat kabeltvnätet, ni har väl nån förening för det på området för det är så det brukar fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för era svar, finns massa trådar om detta på nätet, vissa säger kör andra nono.
Sedan vill jag inte lägga 1000:- på att en firma ska komma hit och fixa det jag kan gör på en 15 min med rätt typ av uttag samt slutmotstånd.
Kan tillägga att min Comhem coax hängt lös i skåpet typ 10 år utan att det stört ut något.

Tänkte att det skulle finnas nån här som faktiskt vet hur det ligger till !
Hoppas på fler svar, kanske jag fegar ur och ringer en firma ändå !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnisse:

Tack för era svar, finns massa trådar om detta på nätet, vissa säger kör andra nono.
Sedan vill jag inte lägga 1000:- på att en firma ska komma hit och fixa det jag kan gör på en 15 min med rätt typ av uttag samt slutmotstånd.
Kan tillägga att min Comhem coax hängt lös i skåpet typ 10 år utan att det stört ut något.

Tänkte att det skulle finnas nån här som faktiskt vet hur det ligger till !
Hoppas på fler svar, kanske jag fegar ur och ringer en firma ändå !

Du bör fråga den som äger/sköter nätet eftersom alla nät ser olika ut, comhem äger oftast inte sista biten ut till husen utan det brukar husägarna göra via nån förening som har hand om gemensam infrastruktur har ni inte nån ansvarig person att fråga eller som kan hänvisa rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tyvärr en BRF som knappt vet vad internet är

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Tack för era svar, finns massa trådar om detta på nätet, vissa säger kör andra nono.
Sedan vill jag inte lägga 1000:- på att en firma ska komma hit och fixa det jag kan gör på en 15 min med rätt typ av uttag samt slutmotstånd.
Kan tillägga att min Comhem coax hängt lös i skåpet typ 10 år utan att det stört ut något.

Tänkte att det skulle finnas nån här som faktiskt vet hur det ligger till !
Hoppas på fler svar, kanske jag fegar ur och ringer en firma ändå !

Uttagen är dämpade individuellt efter kabellängd och antal uttag. Till ett radhus är det nog ur den synpunkten bara du själv eller eventuellt radhusgrannen som kan få lite hackande bild, paketförluster eller stereobuggar/brusigt på det analoga beroende på vart det blir för mycket dämpat.

Just signalnivåförluster är ju ett tämligen lättidentifierat och för dig själv märks det såklart rätt enkelt. Generellt gällande koppla själv med egna uttag så är det rätt lätt att skapa möjlighet till instrålning. T ex. en sån här är döden (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...).. lite ovetskap om hur du gör monteringen eller ett sämre uttag kan också skapa möjlighet till instrålning. Då du kopplar in ett uttag utan returfilter så kan alltså signaler gå tillbaka i nätet till det termineras vid en nod (~1000 hushåll). Felet kan uppstå och vara konstant, eller ännu värre komma och gå när saker läcker in via ditt radhus. Det kan vara en barnvakt, en mobiltelefon, kommunikationsutrustning eller någon annat som flödar ut frekvenser i luften. Genereras det sedan brus i nätet behöver kanske inte dina vänner på gatan påverkas men i ett sämre område (nätkvalitetsmässigt) så kanske det blir decimerande för deras internet, telefon, larm osv.

Ska du bara byta uttagen tror jag nog att leverantören fixar det gratis när du beställer tjänster. Du kan säkert om det är nån lokal firma som ringer dig sen baka in någon flytt av uttaget till billigare pris samtidigt, kanske t om. gratis om du klamrar kabeln efter väggen själv sen?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Hmm hade just en CANT certifierad firma hemma.
Det dom kunde tillföra vara att mäta att det fanns signal !
I övrigt verkade inte vara några krav på kabeltyp kontakttering osv !?!
1500 hundra ville dom ha för 3 meters dragning samt skruva upp ett utanpåliggande uttag.

Men för att ha ryggen fri kommer jag nog anlita denna firma ändå.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Hmm hade just en CANT certifierad firma hemma.
Det dom kunde tillföra vara att mäta att det fanns signal !
I övrigt verkade inte vara några krav på kabeltyp kontakttering osv !?!
1500 hundra ville dom ha för 3 meters dragning samt skruva upp ett utanpåliggande uttag.

Men för att ha ryggen fri kommer jag nog anlita denna firma ändå.

Vill du ha internet i det förlängda uttaget? då kommer du troligtvis få problem ifall du bara drar från MM uttaget och sedan sätter ett nytt MM uttag. Returdämpningen kan bli heltförstörd (Uttagen dämpar i retur också) kanske går bra om du får tag i ett slututtag som ej dämpar mycket.

Skulle själv inte röra ett comhemnät, de jag mött i jobbet brukar vara dimensionerade så att det "precis" fungerar, inte mycket marginaler alls.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Nej, kabel kommer direkt från gatan ( med F-kontakt ), ett stjärnnät där ifrån vill jag få en kabel dragen genom min ytterväg in i huset hall där MM uttag skall sitta, bara ett MM uttag som ska terminera där.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Bokat CANT certifierar montör a 1350:-, check
Förborrat hål i yttervägg, check
Beställt 250/10 Mbits för 250:-/mån, check

Nu gäller det bara att Comhem kan leverera stabilt BB !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Bokat CANT certifierar montör a 1350:-, check
Förborrat hål i yttervägg, check
Beställt 250/10 Mbits för 250:-/mån, check

Nu gäller det bara att Comhem kan leverera stabilt BB !

Ett lite (självupplevt) tips:
Om du upplever anslutningen seg och inte klarar av många anslutningar...brygga då kabelmodemet och kör med en "riktig" router...var som natt och dag för mig....CG3700 är kass som router - men fungerar bra som kabelmodem...

Permalänk
Medlem

Jag har kört cg3100 utan nat med egen router och funkar fint med 100/10 samt kört 250/10 och ut full hastighet med Comhem. Kör nu 250/10 sedan 1 år nu och funkar fint

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Gott att höra, snackade till mig Compal modemet fasta att det egentligen inte ingick i erbjudandet hoppas det är bättre än Netgear varianten.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Gott att höra, snackade till mig Compal modemet fasta att det egentligen inte ingick i erbjudandet hoppas det är bättre än Netgear varianten.

Det är det! Men du bör ändå brygga det och köra separat router.

Permalänk
Medlem

Men det är ju nätägaren som ska stå för kostnaden, inget någon ska behöva stå för själv. I det här fallet bostadsrättsföreningen eller de som bostadsrättsföreningen har som ansvariga för nätet, men det är ofta något operatören står för, och det krävs ju att det finns anslutning till en CMTS, vilket normalt sett finns i huset (flerbostadshus) eller något teknikutrymme på området. Låter konstigt att de skulle installera, men inte se över koax-nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men det är ju nätägaren som ska stå för kostnaden, inget någon ska behöva stå för själv. I det här fallet bostadsrättsföreningen eller de som bostadsrättsföreningen har som ansvariga för nätet, men det är ofta något operatören står för, och det krävs ju att det finns anslutning till en CMTS, vilket normalt sett finns i huset (flerbostadshus) eller något teknikutrymme på området. Låter konstigt att de skulle installera, men inte se över koax-nätet.

Dom byter säkert befintligt uttag gratis, men flyttar eller sätter nog ogärna upp ett nytt. Den Svenska grannsämjan i radhusområden sträcker sig sällan längre än till att någon koordinerat att det faktiskt blev något indraget till området för en massa år sedan. Det är nog få som har någon form av "teknisk renoveringsfond för de bostadsägarna önskar göra hemma".

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Så här är det, jag har sedan länge 5 st TV-uttag "två håls" i fem olika rum, men inget i hallen där jag idag har mina"IT" prylar stående ( NAS, USB-diskar, switch osv ) och jag vill ogärna flytta allt detta, därför har jag nu valt att betala för att få ett nytt "tre håls" uttag monterat där JAG vill ha det. Jag hade lätt kunnat fixa detta själv men eftersom man inte "får" pilla i Comhems nät själv blev jag tvungen att öppna plonkan !

Kan lägga till att jag idag pröjsar 379:- för ett 12/2 Mbits hos BBB, så på tio månader har denna uttags kostnad betalat sig och jag har ett 250/10 BB för 250:-

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Dom byter säkert befintligt uttag gratis, men flyttar eller sätter nog ogärna upp ett nytt. Den Svenska grannsämjan i radhusområden sträcker sig sällan längre än till att någon koordinerat att det faktiskt blev något indraget till området för en massa år sedan. Det är nog få som har någon form av "teknisk renoveringsfond för de bostadsägarna önskar göra hemma".

Nu är detta rent generellt något som den som driftar nätet tar hand om. Det är inte som markarbetet utanför huset. Det är mer som värme och vatten till huset. Det finns vissa krav som måste uppfyllas för att du ska få tjänsten. Bor t.ex. i ett Tele2-hus där de inte hade gått över till digital-tv och bredband när resten av orten gjorde det, men denna uppgradering även om sen påkostades helt av Tele2 och de skickade installatörer från Elektroskandia för att sätta in nya förstärkare och byta uttag. Samt installera CMTS och övrig utrustning i fastigheten. Detta bara mot att avtalet förnyas, utan några nya kostnader. När det gäller Comhem måste fastighetsnätet vara godkänt av dem, men fastighetsnätet sköts givetvis av föreningen, inte bostadsrättsägaren. Här verkar ingen ha möjlighet att försäkra sig om att nätet följer Comhems rekommendationer och det låter konstigt att ett nät som inte är "certifierat" skulle aktiverats för tjänsterna som efterfrågas. Fastighetsnätet i området har ju tydligen aldrig anpassats. Sen kanske det tillkommer kostnader för flytt av uttag och liknande, men det är ju något han betalar för vilket som. Vet inte fastighetsägaren eller föreningen vad de sysslar med så har Comhem en lista på entreprenörer som jobbar med dem. En vanlig installatör som inte har tillgång till hela fastighetsnätet kan inte säga om kraven uppfylls på nätet.

Som sagt att ett nät som inte är förberett för det har aktiverat retursignal (om uppgifterna stämmer) är en abnormitet i sig.

Permalänk
Medlem

Liten fingervisning om hur det går till när Com hem aktiverar sådana här tjänster. https://www.comhem.se/om-com-hem/vad-hander-vid-en-uppgraderi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är detta rent generellt något som den som driftar nätet tar hand om. Det är inte som markarbetet utanför huset. Det är mer som värme och vatten till huset. Det finns vissa krav som måste uppfyllas för att du ska få tjänsten. Bor t.ex. i ett Tele2-hus där de inte hade gått över till digital-tv och bredband när resten av orten gjorde det, men denna uppgradering även om sen påkostades helt av Tele2 och de skickade installatörer från Elektroskandia för att sätta in nya förstärkare och byta uttag. Samt installera CMTS och övrig utrustning i fastigheten. Detta bara mot att avtalet förnyas, utan några nya kostnader. När det gäller Comhem måste fastighetsnätet vara godkänt av dem, men fastighetsnätet sköts givetvis av föreningen, inte bostadsrättsägaren. Här verkar ingen ha möjlighet att försäkra sig om att nätet följer Comhems rekommendationer och det låter konstigt att ett nät som inte är "certifierat" skulle aktiverats för tjänsterna som efterfrågas. Fastighetsnätet i området har ju tydligen aldrig anpassats. Sen kanske det tillkommer kostnader för flytt av uttag och liknande, men det är ju något han betalar för vilket som. Vet inte fastighetsägaren eller föreningen vad de sysslar med så har Comhem en lista på entreprenörer som jobbar med dem. En vanlig installatör som inte har tillgång till hela fastighetsnätet kan inte säga om kraven uppfylls på nätet.

Som sagt att ett nät som inte är förberett för det har aktiverat retursignal (om uppgifterna stämmer) är en abnormitet i sig.

Sitter ingen cmts och övrig utrustning ute i fastigheten så det är om man inte behöver byta ut koaxkablar väldigt billigt att uppgradera ett fastighetsnät. Givetvis vill t ex. com hem ha egna privatkunder vilket gör att man gärna går in med byggkostnader mot "bindningstid" i någons fastighetsnät. Samma beteende ser man på långa bindningstider mot subventionerad/gratis kostnad för mobiltelefoner hos ex. Telia.

Service ingår såklart oftast i avtalen vilket gör att förutom vanligt åtgärdande av fel så ingår även byten av gamla uttag som man inte kunnat byta vid en uppgradering. Vill man göra om saker, t ex. som TS, så är det en byggkostnad och inte en servicekostnad vilket då lägenhetsinnehavaren eller föreningen får bekosta hur dom vill.

Jag skulle tro att ett nät inte returaktiveras när man besiktat och kommer fram till att så mycket behöver bytas ut att det inte är en affär att "bjuda" en förening på kostnaden samtidigt som föreningen själv inte är beredd att betala för uppgraderingen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Det är hur som helst till föreningen man vänder sig för uppgraderingen, eller till bolaget de har avtal om att sköta deras fastighetsnät om det är vanlig service som krävs, nu för tiden brukar man kunna sköta alla kontakter via operatören oavsett vem som ansvarar för felet. Det är förmodligen det bolaget de använder sig av om man vill ändra något. De kan självklart (brf) informera de boende vem de ska vända sig till. Fastighetsnätet är deras egna. Det är ju inte troligt att det är returaktiverat och det är vad som behöver åtgärdas först. Att halva sidan av fastighetsnätet skulle ha en godkänd installation låter inte så sannolikt, som dessutom har aktiverats för retur.

Permalänk

Men snälla !
Huset är byggt -95 och har ett fungerande Comhem nät flera andra i min BRF kör tre håls BB via detta, punkt !
Av någon anledning sattes det aldrig in tre håls av förra ägaren.
CANT certifierad firma har varit här och mätt, Comhem har verifierat att tjänsten 250/10 Mbits kan levereras till min adress.
Det enad jag ville egentiligen var att få ett uttag där jag ville ha det.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Fortfarande så är det inget förra ägaren inte har "gjort", detta är något som görs när de uppgradera nätet långt senare än 95 eftersom tekniken inte fanns då. Båda sidorna av fastighetsnätet ska uppgraderas då det kan bli störningar annars. Det ingick givetvis att uppgradera hela nätet och du ska inte vända dig till en firma som kanske inte är godkända av comhem.

Permalänk

Jaja rätt säker på att kommer funka, men jag får väl se senare i veckan, kanske får jag bara 100 Mb för det vet jag att en granne har !
Inte så troligt att man skulle ha uppgraderat vårt nät bara till vissa hus på på gatan i en BRF som består av bara 16 hus !
Man kan ju hoppas att Comhem inte sålt på mig en tjänst som dom inte kan leverera ?

Hur som så är 100 Mb för 250:- bättre än 12 Mb för 379:-

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fortfarande så är det inget förra ägaren inte har "gjort", detta är något som görs när de uppgradera nätet långt senare än 95 eftersom tekniken inte fanns då. Båda sidorna av fastighetsnätet ska uppgraderas då det kan bli störningar annars. Det ingick givetvis att uppgradera hela nätet och du ska inte vända dig till en firma som kanske inte är godkända av comhem.

@petterk, får 256,80 Mbit så vårt nät verkar uppgraderat

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Trevligt att det fungerar, självklart har de uppgraderat och aktiverat accessnätet till alla anslutna, men ni verkar inte ha uppfyllt erat åtagande och uppgradera hela fastighetsnätet, fast här var det ju bara viktigast att du hade förstärkare i andra änden och var ansluten till CMTS/accessnätet. Ni som BRF har däremot redan betalat för nya uttag och installation, annars skulle ju grannar haft samma problem och nätet kanske aldrig returaktiverats. Egentligen ska allt installeras, mätas upp och rapporteras innan de "aktiverar" er. Comhem vill ju att nätet följer branschreglerna och vissa parametrar. Fast det är ju mycket möjligt att det var någon som vägrade släppa in installatören som bodde där tidigare. Fast det låter konstigt att det är ogjort efter sådan tid, men det är ju något som brustit och du kan vara nöjd med ny anslutning.