CDON ändrar sig angående att de hävt mitt köp vid serviceärende
Fick helt plötsligt problem med att mitt grafikkort slutade fungera som det skulle vid körning av 3D-acceleration (bild fanns, film och liknande gick bra) men så fort jag startade upp något spel som krävde 3D kraschade saker. Felsökte det hela, installerade om och testade olika versioner av drivrutiner utan någon lycka.
Bestämmer mig för att kontakta kundservice för att få hjälp då garantitiden fortfarande gäller. Sedan börjar kaoset.
Först får jag ett nummer som ska gå till MSIs (mitt grafikkorts tillverkare) support enligt handläggaren. Numret jag får leder inte dit utan till InfoCare som inte tar serviceärenden från privatpersoner utan går genom återförsäljare såsom CDON vilket jag får reda på när jag ringer dem och de säger att de inte kan hjälpa mig.
Jag kontaktar åter igen CDON och frågar om jag fått rätt nummer. En ny handläggare svarar (som om det vore ett helt nytt ärende även om de har samma nummer och följer samma tråd) och beklagar att min produkt inte fungerar och ber om mer detaljuppgifter för att registrera ett serviceärende.
Jag ger dem uppgifter och de säger att de skickar en reklamationsansökan till leverantören och återkommer så fort de kan. En vecka senare frågar jag hur det går och får svar att de haft mycket att göra men ärendet ska fixas nu omedelbums och de ska återkomma på måndag/tisdag (detta är på en fredag). På onsdagen kontaktar jag dem igen och frågar hur det går. Får svar att reklamationsansökan är godkänd men inte blev mailad till mig pga. sjukdom.
Skriver ut fraktsedlar, skickar min produkt och väntar. Då det är Valborg och en del andra röda dagar verkar det ta en del tid. När servicestället har haft produkten i 2 veckor (enligt postens status från när den hämtades ut enl mitt kolli-id) kontaktar jag dem igen för att fråga hur det går. Får följande svar:
*ny handläggare*
"Hej <mitt namn>,
Vi har nu hävt ditt köp.
Har du betalat via faktura kommer vårt faktureringsbolag Klarna att kontakta dig via e-post och hjälpa dig med återbetalningen.
I det fall du har betalat med direktbetalning eller kreditkort kommer återbetalningen ske automatiskt inom 5 bankdagar.
Återkom gärna om du har några frågor! "
Efter några dagar frågar jag när Klarna ska kontakta mig och får svaret att de bör göra det innan veckan är slut (skrivet på måndagen). Efter veckan passerat kontaktar jag dem igen på måndagen och får då följande svar:
*Ny handläggare igen*
"Hej <mitt namn>,
Jag såg att du inte hade blivit återbetald och tittade närmre på detta, det visar sig att vår leverantör har nekat din reklamation.
Din produkt kommer således att skickas tillbaks hem till dig igen med en beskrivning av vad de har gjort på verkstaden och de kommer att debitera dig på 250 kr i och med att de inte anser den vara defekt."
Blir måttligt irriterad när jag dessutom köpt ett nytt grafikkort och svara med följande:
"Hej!
Så först säger ni att ni hävt mitt köp när jag frågar efter att reparationen tar lång tid. Så jag passar på att köpa in ett nytt grafikkort under tiden då jag inte vill vänta längre och när jag sedan frågar varför jag inte blivit kontaktad angående återbetalning inom er lovad tid så meddelar ni att jag nu inte ska bli återbetalad utan istället ska betala er pengar?
Hur är detta rimligt? Att först en vecka säga att jag ska bli återbetald för att sedan nästa vecka istället kräva mig på pengar?"
Och får följande svar:
"Hej igen <mitt namn>!
Vi beklagar det inträffade och är ledsna för att vi skickade ut fel information till dig angående återbetalningen, angående att du blir debiterad för returen så nämnde vi tidigare i vår kontakt att du skulle bli debiterad en kontrollavgift á 250 kronor och returfrakten. Det är vår leverantör som har skött ditt garantiärende och också dom som har dessa bestämmelser.
Vi förstår dock att det är besvärligt om du köpt ett nytt grafikkort redan och skulle därför vilja erbjuda dig en rabattkod till ett värde av 200 kronor som kompensation för att vi skickade ut fel information till dig. Hur låter detta?"
Där är jag nu, är något irriterad. Är knappast nöjd med att effektivt gå back 50:- och dessutom ev gjort ett onödigt inköp för att jag blir felinformerad.
Undrar om ni har några tips på hur jag ska hantera ärendet?