Ny ISP Bahnof 250/100 koppling Fiber. Routerfråga.

Permalänk
Medlem

Ny ISP Bahnof 250/100 koppling Fiber. Routerfråga.

Hej från 100/10 Bredband från comhem så ska jag nu byta upp mig till bahnhof 250/100, men då det är fiber så måste jag skaffa router, och är så osäker på vad jag ska skaffa för slags router. Det jag vill ha är 4 Nätverksuttag (koppling till datorerna för att få nätet) och sedan vill jag också att det ska fungera trådlöst.

Jag har tittat runt lite men förstår inte riktigt när de säger tex "LAN-Port 4 st, 10/100Mbit"
http://www.inet.se/produkt/5405509/netgear-r6100-ac1200-dual-...

eller är denna mer korrekt för mig?
http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej från 100/10 Bredband från comhem så ska jag nu byta upp mig till bahnhof 250/100, men då det är fiber så måste jag skaffa router, och är så osäker på vad jag ska skaffa för slags router. Det jag vill ha är 4 Nätverksuttag (koppling till datorerna för att få nätet) och sedan vill jag också att det ska fungera trådlöst.

"LAN-Port 4 st" är det antal som är vanligast på en router, och du vill ha en som klarar upp till 1000 Mbit/s, s.k. gigabitrouter. (LAN, local area network, är vad det säger, ditt lokala nätverk anslutet via kablar.) Vad man får i praktiken är en annan sak (och trådlöst, som för många verkar vara standardanvändningen är något helt annat). Vidare, med 100-250 etc. Mbps nedsträms så vill du ha så bra "throughput", WAN-LAN, som möjligt. För just WNR3500L nämns den till cirka 250 Mbps, och är väl bland de billigaste som når dit, men det finns upp till 3-4 gånger mer, allt mellan 500 kr till 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej från 100/10 Bredband från comhem så ska jag nu byta upp mig till bahnhof 250/100, men då det är fiber så måste jag skaffa router, och är så osäker på vad jag ska skaffa för slags router. Det jag vill ha är 4 Nätverksuttag (koppling till datorerna för att få nätet) och sedan vill jag också att det ska fungera trådlöst.

Jag har tittat runt lite men förstår inte riktigt när de säger tex "LAN-Port 4 st, 10/100Mbit"
http://www.inet.se/produkt/5405509/netgear-r6100-ac1200-dual-...

eller är denna mer korrekt för mig?
http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...

Tjo,

När de säger 10/100Mbit/s så menar de att den har stöd för 10 eller 100Mbit/s länk. Med andra ord så kommer den inte kunna leverera de 250Mbit/s som du byter upp dig till.

Den andra routern som du länkar är ett bättre val. Dock skulle jag säga att den är lite klen för den uppkopplingen du har valt.

Netgear WNDR3700 är nog ett bättre val prestanda mässigt.

Ska dock erkänna att jag har lite dålig koll på konsumentroutrar. Var längesedan jag kollade runt vad som finns. Det jag vet är att jag skulle undvika ASUS p.g.a. de problemen de har haft med säkerhetshål (osäker på om alla ens är fixade, här får gärna någon som har lite mer koll på dem fylla i) och D-link p.g.a. mängder med problem sen gammalt, litar helt enkelt inte på dem längre.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Tjo,

När de säger 10/100Mbit/s så menar de att den har stöd för 10 eller 100Mbit/s länk. Med andra ord så kommer den inte kunna leverera de 250Mbit/s som du byter upp dig till.

Den andra routern som du länkar är ett bättre val. Dock skulle jag säga att den är lite klen för den uppkopplingen du har valt.

Netgear WNDR3700 är nog ett bättre val prestanda mässigt.

Ska dock erkänna att jag har lite dålig koll på konsumentroutrar. Var längesedan jag kollade runt vad som finns. Det jag vet är att jag skulle undvika ASUS p.g.a. de problemen de har haft med säkerhetshål (osäker på om alla ens är fixade, här får gärna någon som har lite mer koll på dem fylla i) och D-link p.g.a. mängder med problem sen gammalt, litar helt enkelt inte på dem längre.

Mvh
Mattias

Tack för ditt svar, den du rekommendera är 10/1000 så den bör alltså kunna hantera 250 ner och 100 upp? I så fall är det den jag söker efter

En till fråga "VPN-stöd Nej" betyder det att jag inte kommer kunna koppla upp mig till en VPN ?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Tack för ditt svar, den du rekommendera är 10/1000 så den bör alltså kunna hantera 250 ner och 100 upp? I så fall är det den jag söker efter

En till fråga "VPN-stöd Nej" betyder det att jag inte kommer kunna koppla upp mig till en VPN ?

Tänk på att 10/100/1000 Mbit/s bara visar vad portarna kan länka upp som. Portarnas teoretiska max gräns. Det är inte vad routern klarar av. Den routern bör klara av ca 500Mbit/s mellan WAN porten och LAN portarna.

Du kommer garanterat kunna köra VPN ut från din dator, det är inga konstigheter. Sen är jag dock osäker på vad Inet syftar på, finns 2 alternativ.

Alt1, Att den inte har stöd för VPN-Passthrough eller VPN terminering. Med andra ord att du inte kan terminera någon VPN tjänst hemma bakom din router.

Alt2, Det troligaste alternativet. Att den inte kan terminera en VPN tunnel. Med andra ord att du inte kan koppla upp dig mot ditt hemma nät via routern. Det krävs annan hårdvara för det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Tack för ditt svar, den du rekommendera är 10/1000 så den bör alltså kunna hantera 250 ner och 100 upp? I så fall är det den jag söker efter

Som jag påpekade är throughput viktigt för hanteringen av det, nedströms/uppströms. Det du nämner är maximal hastighet på portarna. De flesta routrar har portar som klarar 1000 på LAN, men det finns enstaka av dessa som har under 200 Mbps WAN-LAN ("Internet" till eget nätverk) och det är inte särskilt bra. Så, ja, som sagt, 1000 Mbps på LAN/WAN-portarna är det du vill ha, och är närmast standard; vad som kan vara intressant när man skaffar 100 Mbps nedströms, eller som i ditt fall 250 Mbps, är att genomströmningshastigheten WAN-LAN är god. Du vill m.a.o. ha en som är 250 Mbps eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Tänk på att 10/100/1000 Mbit/s bara visar vad portarna kan länka upp som. Portarnas teoretiska max gräns. Det är inte vad routern klarar av. Den routern bör klara av ca 500Mbit/s mellan WAN porten och LAN portarna.

Du kommer garanterat kunna köra VPN ut från din dator, det är inga konstigheter. Sen är jag dock osäker på vad Inet syftar på, finns 2 alternativ.

Alt1, Att den inte har stöd för VPN-Passthrough eller VPN terminering. Med andra ord att du inte kan terminera någon VPN tjänst hemma bakom din router.

Alt2, Det troligaste alternativet. Att den inte kan terminera en VPN tunnel. Med andra ord att du inte kan koppla upp dig mot ditt hemma nät via routern. Det krävs annan hårdvara för det.

Mvh
Mattias

Vad menar du "mellan WAN porten och LAN porten"?

Skrivet av Osprey:

Som jag påpekade är throughput viktigt för hanteringen av det, nedströms/uppströms. Det du nämner är maximal hastighet på portarna. De flesta routrar har portar som klarar 1000 på LAN, men det finns enstaka av dessa som har under 200 Mbps WAN-LAN ("Internet" till eget nätverk) och det är inte särskilt bra. Så, ja, som sagt, 1000 Mbps på LAN/WAN-portarna är det du vill ha, och är närmast standard; vad som kan vara intressant när man skaffar 100 Mbps nedströms, eller som i ditt fall 250 Mbps, är att genomströmningshastigheten WAN-LAN är god. Du vill m.a.o. ha en som är 250 Mbps eller mer.

Ok, tack så denna ska fungera:
http://www.inet.se/produkt/5401406/netgear-wndr3700-n600-dual...
Varför står det 100/1000 och inte 10/1000? Jag menar den skulle väll också klara av 10 mbit ner ?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Vad menar du "mellan WAN porten och LAN porten"?

Ok, tack så denna ska fungera:
http://www.inet.se/produkt/5401406/netgear-wndr3700-n600-dual...
Varför står det 100/1000 och inte 10/1000? Jag menar den skulle väll också klara av 10 mbit ner ?

Med det menar jag i stort sett mellan internet och ditt nätverk som du har hemma.

Förenklat så är WAN(Wide area network) internet och LAN(Local area network) ditt hemma nätverk.

Varför det står 100/1000 kan man fundera på. Skulle chansa på att det är en miss från deras sida. Alternativt så anser de att enheter som endast har stöd för 10Mbit/s är såpass ovanliga för att de ska orka bry sig om att implementera det. Lite dumt om det är så.

Angående din fråga "Jag menar den skulle väll också klara av 10 mbit ner ?". Det gör den. Läs ovan, siffrorna som vi diskuterar i detta fallet anger egentligen på vilket sätt som portarna ska länka upp.

Man kan ha en dator som inte klarar av så mycket mer än 100Mbit/s med ett 1000Mbit/s kort i. Den klarar inte av att sköta kommunikation i 1000Mbit/s för det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Varför står det 100/1000 och inte 10/1000? Jag menar den skulle väll också klara av 10 mbit ner ?

Skrivet av Mayth:

Varför det står 100/1000 kan man fundera på. Skulle chansa på att det är en miss från deras sida. Alternativt så anser de att enheter som endast har stöd för 10Mbit/s är såpass ovanliga för att de ska orka bry sig om att implementera det. Lite dumt om det är så.

Verkar vara inet som använder just 100/1000 även om det egentligen är 10/100/1000, att en router inte skulle stödja 10 fast har 100 och 1000 är nog ganska osannolikt. Har inte direkt kollat men har aldrig sett nätverksutrustning med 100/100 för konsumenter som inte klarar 10 Mpbs.

En annan grej är väl att du borde lägga lite krut på router, se till att den har gigabit på alla portar(1000 Mbps) och att WAN-LAN throughput är högre än din anslutning till fibern. Routern från Netgear är passande i ditt fall, och om du sedan känner att du vill installera nytt operativ på den stödjer den dd-wrt (öppen linux mjukvara för routrar)

Edit: Skulle nog personligen valt http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... som är en riktigt bra router, hört mycket bra om den från många håll. Enda nakdelen är väl att dd-wrt inte stöds, detta är iofs någonting vanliga Svensson aldrig kommer lida utav, asus mjukvara ska tydligen vara helt okay (till skillnad mot de flesta routrar).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Verkar vara inet som använder just 100/1000 även om det egentligen är 10/100/1000, att en router inte skulle stödja 10 fast har 100 och 1000 är nog ganska osannolikt. Har inte direkt kollat men har aldrig sett nätverksutrustning med 100/100 för konsumenter som inte klarar 10 Mpbs.

En annan grej är väl att du borde lägga lite krut på router, se till att den har gigabit på alla portar(1000 Mbps) och att WAN-LAN throughput är högre än din anslutning till fibern. Routern från Netgear är passande i ditt fall, och om du sedan känner att du vill installera nytt operativ på den stödjer den dd-wrt (öppen linux mjukvara för routrar)

Edit: Skulle nog personligen valt http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... som är en riktigt bra router, hört mycket bra om den från många håll. Enda nakdelen är väl att dd-wrt inte stöds, detta är iofs någonting vanliga Svensson aldrig kommer lida utav, asus mjukvara ska tydligen vara helt okay (till skillnad mot de flesta routrar).

Nee troligen så har den stöd för 10Mbit/s, vore idiotiskt att inte ha det.

Dock så har ASUS haft grova säkerhetshål i sin mjukvara. Tror inte problemet med att all lagringsmedia som kopplas till usb porten finns fritt tillgängligt utåt är fixad. Dock inte säker.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Med det menar jag i stort sett mellan internet och ditt nätverk som du har hemma.

Förenklat så är WAN(Wide area network) internet och LAN(Local area network) ditt hemma nätverk.

Varför det står 100/1000 kan man fundera på. Skulle chansa på att det är en miss från deras sida. Alternativt så anser de att enheter som endast har stöd för 10Mbit/s är såpass ovanliga för att de ska orka bry sig om att implementera det. Lite dumt om det är så.

Angående din fråga "Jag menar den skulle väll också klara av 10 mbit ner ?". Det gör den. Läs ovan, siffrorna som vi diskuterar i detta fallet anger egentligen på vilket sätt som portarna ska länka upp.

Man kan ha en dator som inte klarar av så mycket mer än 100Mbit/s med ett 1000Mbit/s kort i. Den klarar inte av att sköta kommunikation i 1000Mbit/s för det.

Mvh
Mattias

Ah då förstår jag. Hur kan jag se hur mycket mitt nätverkskort kan hantera?

Skrivet av Cheesier:

Verkar vara inet som använder just 100/1000 även om det egentligen är 10/100/1000, att en router inte skulle stödja 10 fast har 100 och 1000 är nog ganska osannolikt. Har inte direkt kollat men har aldrig sett nätverksutrustning med 100/100 för konsumenter som inte klarar 10 Mpbs.

En annan grej är väl att du borde lägga lite krut på router, se till att den har gigabit på alla portar(1000 Mbps) och att WAN-LAN throughput är högre än din anslutning till fibern. Routern från Netgear är passande i ditt fall, och om du sedan känner att du vill installera nytt operativ på den stödjer den dd-wrt (öppen linux mjukvara för routrar)

Edit: Skulle nog personligen valt http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... som är en riktigt bra router, hört mycket bra om den från många håll. Enda nakdelen är väl att dd-wrt inte stöds, detta är iofs någonting vanliga Svensson aldrig kommer lida utav, asus mjukvara ska tydligen vara helt okay (till skillnad mot de flesta routrar).

Ok, ifall inte dd-wrt inte stöds betyder det att man inte kan använda linux som OS? ;o blev helt paff nu. I vilket fall tack för ditt tips!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nee troligen så har den stöd för 10Mbit/s, vore idiotiskt att inte ha det.

Dock så har ASUS haft grova säkerhetshål i sin mjukvara. Tror inte problemet med att all lagringsmedia som kopplas till usb porten finns fritt tillgängligt utåt är fixad. Dock inte säker.

Mvh
Mattias

Fixades för ett par månader sen, är väl inte direkt många som kopplar hårddiskar till usb porten på routrar heller så i de flesta fallen var detta inget problem.

Skrivet av Benna:

Ah då förstår jag. Hur kan jag se hur mycket mitt nätverkskort kan hantera?

Ok, ifall inte dd-wrt inte stöds betyder det att man inte kan använda linux som OS? ;o blev helt paff nu. I vilket fall tack för ditt tips!

1. Hur snabb är min bil? jag har ingen aning om vad du har för hårdvara i datorn.
2. dd-wrt byter ut mjukvaran i routern, har ingenting med vad man kan ansluta till den. Vilket operativsystem du kör på datorerna är irrelevant, med dd-wrt installerat i routern får man extra funktioner (är inte jättelätt att fixa så man ska vara lite kunnig i routrar) som de flesta Svensson ändå inte skulle använda.

Edit: var lite kort på första svaret, ber om ursäkt för det. Läste "hur snabbt är mitt nätverkskort" istället för frågan om hur man tar reda på det. Du kan bara googla på modellnumret på datorn (eller moderkortet om du byggt själv) så borde det komma upp i specifikationer, har du en dator köpt de senaste 5 åren borde du ha gigabit.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

[...] Routern från Netgear är passande i ditt fall, och om du sedan känner att du vill installera nytt operativ på den stödjer den dd-wrt (öppen linux mjukvara för routrar) [...]

WNR3500Lv2 stödjer även Tomato, men tror tredjepartsfirmware är överkurs för TS till att börja med.

Skrivet av Benna:

Ah då förstår jag. Hur kan jag se hur mycket mitt nätverkskort kan hantera?[...]

Vilket operativsystem kör du? Om Windows, titta i Enhetshanteraren på Nätverkskort, eller, om du redan sitter på en gigabitrouter så kan du se länkhastigheten i Aktivitetshanteraren, står det 1 Gbit/s så har du ett nätverkskort med 1000 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

WNR3500Lv2 stödjer även Tomato, men tror tredjepartsfirmware är överkurs för TS till att börja med..

Att i framtiden ha alternativet om man blir sugen på det är värt mycket, när vi för ca. 5 år sedan skaffade D-Link DIR-655 så hade jag inget sug för custom firmware, men idag är det en av det viktigaste sakerna när jag skaffar router.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Fixades för ett par månader sen, är väl inte direkt många som kopplar hårddiskar till usb porten på routrar heller så i de flesta fallen var detta inget problem.

1. Hur snabb är min bil? jag har ingen aning om vad du har för hårdvara i datorn.
2. dd-wrt byter ut mjukvaran i routern, har ingenting med vad man kan ansluta till den. Vilket operativsystem du kör på datorerna är irrelevant, med dd-wrt installerat i routern får man extra funktioner (är inte jättelätt att fixa så man ska vara lite kunnig i routrar) som de flesta Svensson ändå inte skulle använda.

Edit: var lite kort på första svaret, ber om ursäkt för det. Läste "hur snabbt är mitt nätverkskort" istället för frågan om hur man tar reda på det. Du kan bara googla på modellnumret på datorn (eller moderkortet om du byggt själv) så borde det komma upp i specifikationer, har du en dator köpt de senaste 5 åren borde du ha gigabit.

Tack för svar!

Skrivet av Osprey:

WNR3500Lv2 stödjer även Tomato, men tror tredjepartsfirmware är överkurs för TS till att börja med.

Vilket operativsystem kör du? Om Windows, titta i Enhetshanteraren på Nätverkskort, eller, om du redan sitter på en gigabitrouter så kan du se länkhastigheten i Aktivitetshanteraren, står det 1 Gbit/s så har du ett nätverkskort med 1000 Mbps.

Tack för svar, länkhastigheten i aktivitetshanteraren står det att det är 1Gbit/s, så yepp då skall det vara okej.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på max 600:-

Så slår inget denna router http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351683
Har en sån själv och sitter på 250Mbit lina och den mer än maxar men den skall ha en thrughtput på över 800Mbit.
OBS jag kör trådat. Använder det trådlösa till surfplattan och mobiltelefonen. Dock är led dioderna gröna och inte blå.
Finns även DD-WRT om man vill ha det: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Hänvisar till: http://hexus.net/tech/reviews/networ...dr3600-router/
"Wired

Attached to two Gigabit-totin' machines, the WDR3600 managed an average throughput of 857.6Mbit/s (107.2MB/s) over the three-minute test period. The number's excellent and comfortably above the 685.6MBit/s provided by the previously reviewed ASUS RT-N66U. We have no real explanation why the TP-LINK is consistently faster."

WNR3500Lv2 har en Thrughtput på kring max 250Mbit så den kommer flaskhalsa din uppkoppling troligen köp inte den.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

men då det är fiber så måste jag skaffa router, och är så osäker på vad jag ska skaffa för slags router.

Den som sa det till dig ljuger, du behöver inte alls en router. I stort sett alla inkopplingar så har kunder någon form av fiber konverter i hemmet till RJ-45 Ethernet uttag. Sedan så ger de flesta ISP ut flera ip-adresser, tror bahnhof ger normalt ut 4st ip-adresser per kund, fast kan bero lite på vilket stadsnät du har.

Den enda anledningen egentligen är att du vill ha trådlöst, och varför du behöver en router. Om du kollar upp med Bahnhof och din stadsnäts leverantör kanske de skulle räcka med en billig gigabit switch.

Inget vpn stöd på en router menas att det ej är en vpn router som har inbyggd vpn tjänst/server. Där du kan köra vpn mellan router eller dator, eller om du har ett litet företag med flera kontor kan de köra vpn mellan varann eller att du kör vpn hemmifrån och till jobbet på den routern, det är igentligen ingenting privat personer behöver oroa sig för. Du kan fortfarande köra vpn från dator till en vpn tjänst ute på nätet utan problem.

En annan sak att tänka på, och jag är ej nåt wireless proffs eller nåt, och det är att en 802.11n wireless router kommer antagligen i praktiken bara ge dig runt 50Mbit, om du sammanlänkar kanalerna så kan du komma upp i runt 100Mbit. Detta är särskilt fallet om du kommer att koppla upp flera enheter mot det trådlösa. Kanske tekniken har blivit bättre eftersom jag ej har använt trådlöst på ett par år nu... men om det står att en 802.11n router skall klara 300Mbit, förvänta dig inte det. Du kommer iaf aldrig komma upp i 250Mbit, vilket du tänkar byta upp dig till.

Därför, om du vill ha trådlöst och utnyttja den nya 250/100 Bahnhof tjänsten skulle jag råda dig kolla på 802.11ac wireless routrar. Dock osäker vilka praktiska hastigheter den nya standarden kommer upp till, vet att den teoretiska hastigheten skall vara runt 1Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

[...]Den enda anledningen egentligen är att du vill ha trådlöst, och varför du behöver en router. Om du kollar upp med Bahnhof och din stadsnäts leverantör kanske de skulle räcka med en billig gigabit switch.

Det är sant flera leverantörer erbjuder mer än adress, och att man i princip kan klara sig med en switch. Men en router innebär ofta även ett visst skydd.

Lite bilder och kommentarer från Microsoft till TS.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/hubs-switches-rout...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har redan beställt denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban...

Nu missar jag visst "DD-WRT" men vad gör det egentligen? Vad är det?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benna:

Tack för alla svar, har redan beställt denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban...

Nu missar jag visst "DD-WRT" men vad gör det egentligen? Vad är det?

Det är ett operativsystem för routern som ger mer funktioner och oftast tillgång till alla inställningar som hårdvaran stödjer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.